Eten
Due-scimmie
15-08-2025 om 16:33
Handige bewaardoos voor oa vriezer
Ik wil graag meer eten gaan invriezen als het over is of grotere porties kopen. Nu heb ik verschillende soorten glazen bakjes maar het is een wirwar in de la. Bakjes, deksels etc.
Welke merk gebruiken jullie? (En hoe bewaar je de lege dozen makkelijk?
Bakblik
15-08-2025 om 16:58
Momenteel heb ik een allegaartje van oud tupperware, curver en hema. Om zo veel mogelijk kwijt te kunnen zijn bakjes van gelijke vorm en maat het handigst en dan het liefst echte vierkante bakken. De bakken die taps toelopen zorgen voor heel veel ingevroren lucht tussen de diverse bakje. Nou kan je die keren als de inhoud is bevroren maar daar moet je wel aan denken. Mijn droom is nog eens allemaal dezelfde vierkante/rechthoekige bakjes te bezitten die goed stapelbaar zijn.
Glas heb ik ook een paar bakjes van maar dat vind ik niet praktisch.
Schommelstoel
15-08-2025 om 17:17
Ik heb alleen maar Ikea Pruta 600ml bakjes, 3 voor 1 euro.
Vierkant, stapelbaar en in elkaar te passen als ze leeg zijn. Prima voor eenpersoons maaltijden, maar er zijn volgens mij ook andere maten van.
https://www.ikea.com/nl/nl/p/pruta-voorraaddoos-met-deksel-blauw-10597103/
Fiepster
15-08-2025 om 17:35
ik heb ook een grote voorraad van die Pruta-bakjes van Ikea. Blijven goed. Stapelbaar e.d. En inderdaad precies een eenpersoonsmaaltje. Tip: labelen met een stuk schilderstape en een stift. Blijft goed zitten en is toch ook makkelijk verwijderbaar.
Leslie_Knope
15-08-2025 om 18:02
Ik heb alle plastic bakjes naar zolder/kringloop gedaan en heb alleen nog maar glas. Een enorme stapel van ongeveer 1 liter en een stapel van een kleinere maat. Heerlijk overzichtelijk vind ik het. Een vriezerstift er bij om er op te zetten wat er in zit, eindelijk geen chaos meer in de vriezer/koelkast. En ze kunnen ook in de oven en magnetron.
Blauwevis
15-08-2025 om 18:05
ik heb bakjes van de zeeman. In die van 600ml. past precies een maaltijd, ideaal want dan heb je geen halfvolle bakjes die veel ruimte in beslag nemen. Ze kunnen in de magnetron en ze kosten geen drol, daardoor heb ik een mega voorraad die ik voor van alles en nog wat gebruik, onder andere om lego te sorteren ![]()
BlairW
15-08-2025 om 18:09
Hier ook die van ikea. Ik heb wel diverse maten, maar die kunnen ook gewoon netjes in elkaar allemaal. Vind ze ideaal!
MiniJCW
15-08-2025 om 18:12
Ik gebruik de bakjes van de Chinees. Verschillende maten, alle bakjes passen in elkaar en de deksels passen op alle bakjes. Ook makkelijk met eten weggeven, de bakjes hoeven niet per se terug.
Herfstappeltaart
15-08-2025 om 18:47
Ik heb hele fijne bakjes van Blokker, wit met blauw deksel.....bijkopen gaat niet meer helaas.
ToetieToover
15-08-2025 om 18:50
Ik heb glazen bakjes van diverse merken, met clipdeksels. Die van IKEA gingen als eerste stuk, alle clipdekels missen inmiddels een of twee sluitclips. Bij drie stuk, zijn ze onbruikbaar beschadigd. Ook zijn daar stukjes uit de glazen rand gestoten. Alsof het minder gehard glas is.
Alles van Glasslock blijft al jaren goed. Daar kom ik niet vanaf tenzij ik ze laat vallen ofzo.
Ik bewaar ze door de deksels erop te clippen en ze te stapelen. Deksels apart bewaren werkt niet voor mij. Dan zoek ik me een ongeluk want ik heb verschillende maten en verschillende merken.
rionyriony
15-08-2025 om 18:52
Ik heb die wel gebruikt vroeger maar ik vond het teveel afwaswerk en het was van het grootse belang dat elke bacterie weggewassen moest worden.
Dus ik gebruik kleine diepvrieszakjes en ik hergebruik ook alles wat er aan verpakkingen mijn huis binnenkomt (macaronizakjes bijvoorbeeld). Bijkomend voordeel is de herkenbaarheid omdat gebruikte verpakkingen er nu eenmaal afwijkend uit zien.
Als ik wel doosjes zou gebruiken dan zou ik kommetjes met deksel nemen, waar je het gerecht meteen in kan verhitten en daaruit kan eten. Dat doe ik trouwens ook vaak: 500 grams kwarkbekers zijn vele malen te hergebruiken en vuilafstotend (voor soep bijvoorbeeld). Zijn uitstekend bestendig tegen de magnetron.
Kampeerder
15-08-2025 om 18:57
MiniJCW schreef op 15-08-2025 om 18:12:
Ik gebruik de bakjes van de Chinees. Verschillende maten, alle bakjes passen in elkaar en de deksels passen op alle bakjes. Ook makkelijk met eten weggeven, de bakjes hoeven niet per se terug.
Dit!
Ik eet alleen niet vaak genoeg afhaalchinees om de voorraad op peil te houden.
Earlgreythee
15-08-2025 om 19:28
Wij hadden ook een la met allemaal verschillende formaten. Alles weggedaan en een heleboel bakjes van de HEMA gekocht. Alle formaten passen netjes in elkaar, ideaal.
https://www.hema.nl/koken-tafelen/meenemen-bewaren/voorraadpotten-bewaardozen/vershoudbakjes-1.2l---3-stuks-80890028.html
Due-scimmie
15-08-2025 om 20:07
Leslie_Knope schreef op 15-08-2025 om 18:02:
Ik heb alle plastic bakjes naar zolder/kringloop gedaan en heb alleen nog maar glas. Een enorme stapel van ongeveer 1 liter en een stapel van een kleinere maat. Heerlijk overzichtelijk vind ik het. Een vriezerstift er bij om er op te zetten wat er in zit, eindelijk geen chaos meer in de vriezer/koelkast. En ze kunnen ook in de oven en magnetron.
Welk merk heb je?
Ik heb dus ook een voorkeur voor glas, maar nog niet de fijne gevonden.
Due-scimmie
15-08-2025 om 20:08
Herfstappeltaart schreef op 15-08-2025 om 18:47:
Ik heb hele fijne bakjes van Blokker, wit met blauw deksel.....bijkopen gaat niet meer helaas.
Ow die hebben wij op het werk ook.
Due-scimmie
15-08-2025 om 20:09
ToetieToover schreef op 15-08-2025 om 18:50:
Ik heb glazen bakjes van diverse merken, met clipdeksels. Die van IKEA gingen als eerste stuk, alle clipdekels missen inmiddels een of twee sluitclips. Bij drie stuk, zijn ze onbruikbaar beschadigd. Ook zijn daar stukjes uit de glazen rand gestoten. Alsof het minder gehard glas is.
Alles van Glasslock blijft al jaren goed. Daar kom ik niet vanaf tenzij ik ze laat vallen ofzo.
Ik bewaar ze door de deksels erop te clippen en ze te stapelen. Deksels apart bewaren werkt niet voor mij. Dan zoek ik me een ongeluk want ik heb verschillende maten en verschillende merken.
Dit probleem heb ik dus ook. Maar als ik ze bewaar met deksel erop kan ik weer minder kwijt.
Bij die van lidl braken clipjes ook snel af.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.