Eten
Tuinfluiter
27-08-2025 om 18:49
Favoriete kookboek
Vandaag heb ik weer een recept gemaakt uit een van mijn lievelings kookboeken.
Heb jij een favoriete kookboek of website en zo ja welke.
MissBobby
28-08-2025 om 08:57
Simpel van Ottolenghi maar ook zijn andere boeken.
de zilveren lepel. Volgens mij zijn er inmiddels meerdere versie maar ik heb de eerste.
lange tafels van AH.
en het Margriet kookboek incl beduimelde blaadjes nog van mn moeder. Sommige recepten zijn onovertroffen. Koekjes bv.
verder qua websites: uit Paulines keuken, Rutger Bakt en Miljuska.
Brachiosaurus
28-08-2025 om 10:31
Mijn favoriete is denk ik de broodbijbel. Bak zeer regelmatig brood daaruit, lukt eigenlijk altijd.
Ted68
28-08-2025 om 10:47
Ik kook het meest van Websites; lifesabout.nl of gaultmillaut.ch. Of Betty Bossi.ch voor de dagelijkse kost.
Wieder
28-08-2025 om 12:03
Ik ben ook niet zo kookboekerig, kijk eerder voor inspiratie op verschillende sites. Of in mijn koelkast. Ik heb nog een overschot aan paprika en courgette, daar kun je een lekker soepje van maken. Ik had alleen geen tomaten liggen, en geen zin om door de warmte naar de supermarkt te fietsen. Dus ik dacht, ik zal eens naar mijn zwaar verwaarloosde moestuin lopen om te zien of daar nog een tomaat of wat het levenslicht heeft gezien... nou jongens, vergeet toppen, dieven en water geven: ik heb werkelijk nog nooit zo'n oogst gehad! Dus met mijn koelkast, moestuin en hoofd kom ik een heel eind. In plaats van mijn geplande middagje niksdoen ga ik tomaten plisseren en tot saus verwerken en invriezen. En daarna een rondje google wat ik daar de komende tijd mee wil doen. En als ik een lekkere salsa maak voor bij nacho's, maak ik weer vrienden met mijn kinderen. Die nacho's heb ik namelijk nog in de voorraadkast liggen omdat ik daarvan twee zakken gekrast heb bij AH. Geen idee wat ik ermee moest, maar hé, het was gratis, dus ik wil het hebben.
Maar goed, ik dwaal af... mijn favoriete kookboek is al oud. Op bol alleen nog tweedehands te koop zie ik, met hardcover terwijl die van mij een fijne ringband heeft zodat hij lekker opengeslagen blijft. Pasta, een passie heet het: https://www.bol.com/nl/nl/p/pasta-een-passie/666841619/
Dutchgirly
28-08-2025 om 14:11
Helpdesk schreef op 27-08-2025 om 23:30:
[..]
Dit is ook een favoriet van mij. Inderdaad toegankelijk.
Andere favorieten zijn de kookboeken van Emily English, recepten die lekker zijn, goed vullen en relatief laag in calorieën.
Verder kook ik nog uit oudere kookboeken van Jamie Oliver.
Leuk, ik kende Emily English nog niet. Ik ben haar gaan volgen op instagram. Leuke recepten zo te zien. Ik ga haar kookboeken ook bekijken, heb je een favoriet?
afrodite05
28-08-2025 om 18:57
Ik haal mijn inspiratie uit de Allerhande en soms van sites. Ik kook eigenlijk nooit uit kookboeken. Mensen weten wel dat ik graag kook, maar dat ik geen kookboeken wil. Daar blader ik eens doorheen en vervolgens gebeurt er weinig mee. Toch heb ik best een collectie kookboeken gekregen door de jaren heen van nota bene mijn eigen zus. Elke keer zegt ze erbij: ik weet dat je eigenlijk geen kookboeken wil, maar... Pfff. Leuk bedoeld, maar nee, ik wil echt geen kookboeken. De enige uitzondering heb ik gemaakt voor het eerder genoemde boek van Bep Vuijk. Oh en De zilveren lepel. Ik heb er nog nooit iets uit gekookt en hij staat er eigenlijk voor de sier, dus hij zou in principe ook weg kunnen. De rest van mijn collectie heeft even op Marktplaats gestaan, maar geen geïnteresseerden. Ik heb ze in de personeelskamer van mijn werk neergelegd voor de liefhebber. Binnen een halve dag was alles weg. Prima, dan zijn ze gered van de papierbak.
Het probleem dat ik ervaar met veel kookboeken is dat er dan ingrediënten in staan die ik ofwel nergens kan vinden (en om nou stad en land af te reizen...) of je gebruikt er maar zo weinig van dat je daarna met tig aangebroken potjes zit die je verder nooit meer gebruikt, omdat het recept toch niet zo lekker was of erg veel moeite voor een relatief simpel gerecht, omdat de houdbaarheidsdatum snel in beeld is, oid.
Loulou39
28-08-2025 om 19:19
Dit schreef ik net in het andere kookboek topic:
Ik heb het boek van Ottolenghi “Simpel”, en het boek van Jamie Oliver “Veg”.
Beide boeken vind ik leuk om in te kijken en inspiratie op te doen, maar ze staan eigenlijk vooral vrolijk geel en decoratief te zijn in de keuken 😁.
En verder heb ik nog het boek “Gewoon wat een studentje ‘s avonds eet”. Dat heb ik volgens het bonnetje wat nog voorin het boek zit in 2016 gekocht, en dat boek heeft me in die tijd lekker makkelijke en goedkope ideeën opgeleverd (en ik kijk er nog steeds in als ik echt inspiratieloos ben).
Vickyp
28-08-2025 om 20:10
'De geur van witte rijst'. Ik stel er complete rijsttafels uit samen. De verhalen erbij maken het extra sympathiek 
Helpdesk
28-08-2025 om 21:29
Dutchgirly schreef op 28-08-2025 om 14:11:
[..]
Leuk, ik kende Emily English nog niet. Ik ben haar gaan volgen op instagram. Leuke recepten zo te zien. Ik ga haar kookboeken ook bekijken, heb je een favoriet?
De eerste, so good vind ik de beste. Het nodigt ook uit om zelf varianten te bedenken op haar recepten. Bij Bol is ‘ie nu 13,50.
Helpdesk
28-08-2025 om 21:33
Soms kook ik recepten uit de Allerhande maar bijna altijd moet ik er wat kruiden bij verzinnen of een andere smaakmaker omdat ik veel recepten anders wat saai vind smaken tenzij het echt van een gastchef is.
Als een recept een succesnummer is schrijf ik ze op in mijn eigen kookboekje (was van Dille & Kamille) zodat ik daarop terug kan vallen.
ToetieToover
29-08-2025 om 09:59
Mijn favoriete kookboek is mijn eigen kookschrift. Ik heb er een met leer gebonden notitieboek voor uitgekozen want het wordt immers in mijn keuken gebruikt. Vette handen, water…. Ik schrijf daar een recept in dat na testen goed is bevallen. Aan het schrift heb een pen bevestigd, zodat ik aantekeningen kan maken.
Daarin staan met name glutenvrije recepten die ik online heb gevonden. Heel handig om mijn eigen ‘vertaling’ daarvan te hebben, met instructies voor mijn specifieke oven, in welke ovenschaal het wel en niet past enzo.
Als iemand mij een recept vraagt, kunnen ze een foto van de pagina krijgen maar of ze er wijs uit worden? Niet altijd
en er staan ook doedels en tekeningen in. Geef mij maar een pen en wat kookwachttijd ![]()
afrodite05
29-08-2025 om 10:55
ToetieToover schreef op 29-08-2025 om 09:59:
Mijn favoriete kookboek is mijn eigen kookschrift. Ik heb er een met leer gebonden notitieboek voor uitgekozen want het wordt immers in mijn keuken gebruikt. Vette handen, water…. Ik schrijf daar een recept in dat na testen goed is bevallen. Aan het schrift heb een pen bevestigd, zodat ik aantekeningen kan maken.
Daarin staan met name glutenvrije recepten die ik online heb gevonden. Heel handig om mijn eigen ‘vertaling’ daarvan te hebben, met instructies voor mijn specifieke oven, in welke ovenschaal het wel en niet past enzo.
Als iemand mij een recept vraagt, kunnen ze een foto van de pagina krijgen maar of ze er wijs uit worden? Niet altijden er staan ook doedels en tekeningen in. Geef mij maar een pen en wat kookwachttijd
Ooooh dat is handig! Project voor op de to do list! Heb je nog een soort logica aangebracht, dus ingedeeld op soorten gerechten ofzo, of staat alles gewoon kris kras door elkaar? Ik zit even te denken of ik alles door elkaar wel aankan, iets met hypergestructureerd zijn enzo
Tuinfluiter
29-08-2025 om 11:38
Ik heb ook een boekje met recepten erin die ik zelf bedacht of aangepast heb. Bij mij staat alles doorelkaar. Als ik nu zou beginnen zou ik een ringbandje met tabbladen nemen.
Een foto van een recept doorsturen doe ik ook regelmatig.
Dutchgirly
29-08-2025 om 12:08
Ik heb ook zoiets, maar dan digitaal in een app. Super fijn om alles wat me goed is bevallen daar terug te kunnen vinden inclusief mijn eigen aanpassingen. Alles wat me bevalt uit kookboeken sla ik er ook in op.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.