Eten
buufie
22-08-2026 om 10:42
Favoriet gebakje
Mijn broer was jarig en vroeg of ik uit Friesland oranjekoek (met créme) wilde meenemen om te trakteren op zijn werk. Daar vinden veel collega's dat heerlijk.
Wat is jou favoriete gebakje?
Evaluna
24-08-2026 om 17:20
We zijn in Tsjechië en hier hebben ze broodjes met room en jam erin, niet zoet, maar zo lekker!
Herfstappeltaart
24-08-2026 om 18:29
Emel schreef op 24-08-2026 om 17:15:
Nog eentje die ik miste in mijn eerdere opsomming: limburgse linzevlaai, liefst met zwarte pruimen. (Voor wie dit niet kent, dit is geen vlaai met linzen, maar een type bodem. Veel vlaaien zijn gemaakt met gistdeeg, dit is meer appeltaartachtig deeg.)
Ik heb familie in Limburg en linzenvlaai is inderdaad erg lekker. Met van die brede stroken deeg over de bovenkant.
Smulkruimel
24-08-2026 om 19:27
Ik hou helemaal niet van mokkagebak zoals een mokkapunt maar hazelnoot schuim gebak met mokka vind ik dan wel weer heerlijk. Kasteeltjes, gebak met marsepein of fondant of met een hele dikke laag afdekgelei of glazuur daar gruwel ik van.
Gebak moet vooral lekker zijn hoe het eruit ziet vind ik niet belangrijk.
Wieder
24-08-2026 om 20:06
Ik weet niet of het nog in is, maar je kreeg een tijd op iedere kinderverjaardag zo'n knutseltaart die je kon bestellen bij hobby bakkers. Zag er vaak hartstikke leuk uit maar ik ben al niet zo gek op getrut met eten in thuiskeukens, maar van die taarten met beduimelde fondantfiguren en zo'n dikke laag, vaak nog dubbel ook om mooie kleurtjes en figuurtjes te krijgen, fondant om de hele taart heen, ik wist nooit hoe ik die weg moest krijgen! Dit soort dingen bedoel ik:
https://enjoy-cakes.nl/webshop/minecraft-fondant-taart/
Daar word ik altijd misselijk van. Gelukkig heb ik dit soort taarten de laatste tijd niet meer gezien, maar die vind ik zonder uitzondering vies.
Ginevra
24-08-2026 om 20:17
Sowieso al die taarten en cupcakes waarbij het vooral draait om de versiering. Droge cake met vette kledders botercrème en fondant. Echt niet lekker.
Egel.
24-08-2026 om 20:45
Helemaal eens met jullie, Wieder en Ginevra. Ik heb een familielid die dit op iedere kinderverjaardag maakt. Of nou ja, maakt... ze koopt iets (duidelijk niet van de bakker, misschien een supermarkt of groothandel), dat is dan inderdaad droge, naar niets smakende rode cake met heel vet, ook niet smakend wit boterachtig spul ertussen (of chemisch smakend eigenlijk). Uitgesproken vies. De fondant (ook geen lekkere) zit er al omheen.
Ze versiert het prachtig, met leuke figuurtjes (zoals dierenfiguurtjes) en kindersnoepjes (zoals van die dubbele kersjes) en mini-slingertjes.
Dus als ze binnenkomt met de taart voor haar kind, zegt iedereen oh en ah. Maar na de vorige ronde weet ik zeker dat ik hiervoor liever niet nóg dikker word. Ik vind echt vrijwel nooit iets vies, maar dit vind ik.... écht vies.
ps. ik snap natuurlijk dat ze druk is met jonge kinderen, maar persoonlijk zou ik nog liever een normale supermarkttaart hebben met appel of zo, (of een Hemataart) dan dit. Ik hoop dat ze niet meeleest en ook niet weet wie ik ben....
GroenTuintje
24-08-2026 om 23:01
fondant vind ik ook niet lekker, marsepein wel
van die roze kasteeltjes:

die kocht ik wel eens in Den Haag, en Wassenaar (studeerde ik en vakanties)
Fiorah
25-08-2026 om 00:49
Brrr, door jouw post denk ik ineens aan van die dikke, plakkerige 'mirror glaze', zó vies.
Smulkruimel schreef op 24-08-2026 om 19:27:
Ik hou helemaal niet van mokkagebak zoals een mokkapunt maar hazelnoot schuim gebak met mokka vind ik dan wel weer heerlijk. Kasteeltjes, gebak met marsepein of fondant of met een hele dikke laag afdekgelei of glazuur daar gruwel ik van.
Gebak moet vooral lekker zijn hoe het eruit ziet vind ik niet belangrijk.
Regenbui67
25-08-2026 om 07:09
Smulkruimel schreef op 24-08-2026 om 19:27:
Ik hou helemaal niet van mokkagebak zoals een mokkapunt maar hazelnoot schuim gebak met mokka vind ik dan wel weer heerlijk.
Ik kan niet tegen die structuur van dat schuimgebak. Het vult een beetje als piepschuim als je met je vorkje er tegen aangaat. Ik krijg er kippenvel van.
Herfstappeltaart
25-08-2026 om 07:30
Wieder schreef op 24-08-2026 om 20:06:
Ik weet niet of het nog in is, maar je kreeg een tijd op iedere kinderverjaardag zo'n knutseltaart die je kon bestellen bij hobby bakkers. Zag er vaak hartstikke leuk uit maar ik ben al niet zo gek op getrut met eten in thuiskeukens, maar van die taarten met beduimelde fondantfiguren en zo'n dikke laag, vaak nog dubbel ook om mooie kleurtjes en figuurtjes te krijgen, fondant om de hele taart heen, ik wist nooit hoe ik die weg moest krijgen! Dit soort dingen bedoel ik:
https://enjoy-cakes.nl/webshop/minecraft-fondant-taart/
Daar word ik altijd misselijk van. Gelukkig heb ik dit soort taarten de laatste tijd niet meer gezien, maar die vind ik zonder uitzondering vies.
O bah ja, die vind ik ook echt niet te doen.
Auwereel
25-08-2026 om 12:24
GroenTuintje schreef op 24-08-2026 om 23:01:
fondant vind ik ook niet lekker, marsepein wel
van die roze kasteeltjes:
die kocht ik wel eens in Den Haag, en Wassenaar (studeerde ik en vakanties)
Ik vind dit toch behoorlijk jakkes.
Maar nog erger was die versierde taart die we ooit voor een vierde verjaardag van dochter hadden gekocht, megaduur en leuk om te zien, maar niet te vreten, vond echt iedereen van de gasten, kinderen èn volwassenen.
kenfan
25-08-2026 om 12:37
Mokka met alleen botercreme is inderdaad niet lekker,dat ligt inderdaad te zwaar op de maag. Als ik mijn hazelnootschuimmokkataart maak, maak ik de mokka met banketbakkersroom,slagroom en een klein deel botercreme.
Mokka is altijd al mijn favoriet geweest. Als kind bakte mijn moeder een mokkataart voor mijn verjaardag. Dan maakte ze altijd wat extra mokka, en dat kreeg ik dan mee op brood.
Dewi-Sri2
25-08-2026 om 16:39
In de categorie ècht vies: slagroomtaart van de Hema. Niksig gebak, niksige slagroom en de smaak vind ik veel te chemisch. Geef me dan maar gewoon een goed stuk kaas.
Smulkruimel
25-08-2026 om 20:22
Regenbui67 schreef op 25-08-2026 om 07:09:
[..]
Ik kan niet tegen die structuur van dat schuimgebak. Het vult een beetje als piepschuim als je met je vorkje er tegen aangaat. Ik krijg er kippenvel van.
Ik snap wel wat je bedoeld maar ik eet er gewoon doorheen 😊
Ik hou ook niet van cake-achtige taarten zoals slagroomtaart. Ik wil cake of taart en geen halve combi van beiden. Dan liever een lekkere dikke plak cake of stevig stuk appeltaart.
Een uitzondering maak ik voor mijn eigen appelcake met kaneelkruimels. Een iets steviger cake en niet zo luchtig als biscuitgebak met een dikke laag appels en kaneelkruimels. Biscuit gebak vind ik smaken naar mierzoete lucht alsof je niets in je mond hebt.
Zazo
25-08-2026 om 20:33
Nu ik dit topic lees realiseer ik me dat ik niet vaak (genoeg) gebak eet. De bossche bol en gebak met aardbeien staan bij mij op 1.