Eten Eten

Eten

Favoriet gebakje

Mijn broer was jarig en vroeg of ik uit Friesland oranjekoek (met créme) wilde meenemen om te trakteren op zijn werk. Daar vinden veel collega's dat heerlijk. 

Wat is jou favoriete gebakje?

GroenTuintje schreef op 23-08-2026 om 13:42:

ik mag geen hazelnoten helaas

Ik ook niet meer. Ik was ook heel blij toen (jaren terug) de Hema aardbeienschuimgebak had. Helaas heeft dat maar een jaar of 2 in het assortiment gezeten. We hadden het nog besteld voor een verjaardag, maar toen we het op gingen halen, was het net uit het assortiment. 😭

een tompouce ♥️ of de Franse variant erop, heerlijk

GroenTuintje schreef op 23-08-2026 om 13:42:

ik mag geen hazelnoten helaas

Ik ook niet 

Een schelpje met banketbakkersroom en aardbeien of ander fruit vind ik ook lekker. Helaas wordt banketbakkersroom zelden nog met echte vanille gemaakt en smaakt het lang zo lekker niet. Als ik zie dat er geen vanille stokjes gebruikt zijn sla ik over. Dan neem ik liever een moorkop. Die eet ik zelden, kan gerust een paar jaar tussen zitten maar zo heel af en toe vind ik dat erg lekker.

Wat ik zo leuk vind, en wat je in dit topic ook ziet, is dat smaak zo verschilt! De favoriet van de één is echt de afkeer van de ander.

Smulkruimel schreef op 23-08-2026 om 18:43:

Een schelpje met banketbakkersroom en aardbeien of ander fruit vind ik ook lekker. Helaas wordt banketbakkersroom zelden nog met echte vanille gemaakt en smaakt het lang zo lekker niet. Als ik zie dat er geen vanille stokjes gebruikt zijn sla ik over. Dan neem ik liever een moorkop. Die eet zelden, kan gerust een paar jaar zitten maar zo heel af en toe vind ik dat erg lekker.

Ja zo’n schelpje vind ik ook heerlijk

In de zomer monchou of kwarktaart, huisgemaakt.
In de winter een nog warme appeltaart 

Bij onze vaste bakker hebben ze een klein taartje dat steeds weer anders heet. Het is een krokante bodem van bladerdeeg met suiker, met daarop gele room, en dan daarop een beetje fruit (kersen of ananas of iets anders) en dan daar weer op hele luchtige meringue vlokken. Dat is wel mijn favoriete taart die niet zelfgemaakt is.

Schemerlampje schreef op 23-08-2026 om 13:50:

[..]

Ik ook niet meer. Ik was ook heel blij toen (jaren terug) de Hema aardbeienschuimgebak had. Helaas heeft dat maar een jaar of 2 in het assortiment gezeten. We hadden het nog besteld voor een verjaardag, maar toen we het op gingen halen, was het net uit het assortiment. 😭

Ow wat balen idd

Ik heb laatst een german chocolate cake gebakken, dat is mijn nieuwe favoriet. 
Ik vind zo'n schelpje met room en fruit ook lekker, of een slof met aardbeien. 

Ik lust bijna alles en ook best heel graag   Krijg hier heel veel lekkere trek van in elk geval.
Ik hou niet van karamel (en alles wat erop lijkt, dus ook geen toffee, fudge of aanverwanten), niet van marsepein en ook niet van gewelde vruchten. Zolang dat er niet in of over zit, vind ik het al snel heel lekker en ik heb denk ik niet echt een favoriet.

Cheesecake en allerhande kwarkerige taarten scoren wel hoog. En ik vind citrus heel lekker in gebak. 

Truffel chocolade taart bij De Beren.

Fiorah schreef op 23-08-2026 om 19:07:

Wat ik zo leuk vind, en wat je in dit topic ook ziet, is dat smaak zo verschilt! De favoriet van de één is echt de afkeer van de ander.

Nou dit! 

Hazelnootschuimgebak is voor mij echt zo niet lekker, dat kies ik dus echt nooit. En zelfs als ik eigenlijk niet kan weigeren, eet ik het echt niet.....

Hazelnoot slagroomtaart van Maison Kelder in Den Haag of een ouderwetse harde mokka 😋

Ik eet liever hartig. Taart vind ik niet lekker op 1 uitzondering na, zelfgemaakte appeltaart.

Nog eentje die ik miste in mijn eerdere opsomming: limburgse linzevlaai, liefst met zwarte pruimen. (Voor wie dit niet kent, dit is geen vlaai met linzen, maar een type bodem. Veel vlaaien zijn gemaakt met gistdeeg, dit is meer appeltaartachtig deeg.)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.