Eten
masatu
08-09-2025 om 14:38
Eten uit de diepvries opwarmen
Ideaal, een maaltijd in de vriezer om een keer op te warmen als je niet zoveel tijd hebt om te koken of geen boodschappen in huis hebt. In theorie is dat ook zo, maar in de praktijk lukt het mij nooit zo goed om de diepbevroren maaltijd weer goed op te warmen. Het is vrijwel altijd niet gelijkmatig opgewarmd en dan zijn er sommige stukken heet terwijl anderen nog bevroren of koud zijn.
Meestal probeer ik het bakje voedsel (zonder deksel) eerst te ontdooien in de magnetron, heel lang op bijv. 400 watt. En het er daarna uit te scheppen en op een bord gelijkmatig verdeeld op een hoger wattage daadwerkelijk op te warmen. Maar echt helpen doet dat ook niet, en ik ben er vooral ook lang mee bezig voor mijn eten een keer klaar is.
Hoe doen jullie dat? Tips voor specifieke bakjes? Met/zonder deksel? Magnetron wattages? Andere manieren van klaarmaken of dingen waar ik niet aan heb gedacht?
Of is het bij jullie ook altijd zo'n gedoe in tegenstelling tot het idee "lekker snel eten op tafel"?
Ysenda
08-09-2025 om 14:42
ontdooien, in de pan mikken, ROEREN en op eten.
Geld ook voor de magnetron, daar moet je voor gelijkmatige verwarming ook roeren, of langer laten staan zodat de warmte zich kan verdelen.
Kampeerder
08-09-2025 om 14:48
Ditzelfde is de reden dat ik niet meer zo veel invries en zeker geen complete maaltijden. Wat ik wel invries is pastasaus per portie, of één slavink of gehaktbal.
Bij drukte ontdooi ik pastasaus en kook op dat moment nog even pasta. Of ik warm een slavink op, bak een paar röstirondjes, doe er een blikje groenten bij en heb een maaltijd.
Pastasaus probeer ik altijd in de ochtend al in de koelkast te zetten om te ontdooien.
Kampeerder
08-09-2025 om 14:49
Ysenda schreef op 08-09-2025 om 14:42:
ontdooien, in de pan mikken, ROEREN en op eten.
Geld ook voor de magnetron, daar moet je voor gelijkmatige verwarming ook roeren, of langer laten staan zodat de warmte zich kan verdelen.
Niet roeren in de magnetron, gaat alles stuk van. Verwarmen, laten rusten, verwarmen, laten rusten, etc tot het heet genoeg is.
Duufje
08-09-2025 om 14:54
Niet verwarmen in de magnetron een idee?
Ik heb heel veel (half)klare maaltijden in de vriezer, maar warm nooit op in de magnetron. Afhankelijk van de maaltijd in een pannetje of in de oven.
Sommige dingen kun je overigens beter niet ontdooien voor je ze opwarmt. Ik heb bijvoorbeeld vaak geblancheerde bloemkoolroosjes in de vriezer. Die gooi ik bevroren in de pan, anders worden ze veel te zompig.
Ellori
08-09-2025 om 15:07
Het helpt ook om het niet in het midden van de magnetron te zetten maar zo veel mogelijk richting buitenkant. En inderdaad, tussendoor roeren is heel belangrijk want het wordt van buiten naar binnen opgewarmd. En juist wel een deksel er op laten zitten (wel met een los hoekje).
Joszy
08-09-2025 om 15:10
Ik haal het de avond ervoor of in de ochtend uit de vriezer. En dan warm ik het op in de oven of in een pan, afhankelijk van wat het is.
Fiorah
08-09-2025 om 15:29
Ik ben niet zo georganiseerd, maar ik ga voor: de avond ervoor uit de vriezer halen en in de koelkast zetten. De dag van opwarmen het ontdooide eten verwarmen in een pan.
masatu
08-09-2025 om 15:30
stokstaart schreef op 08-09-2025 om 15:26:
In de pan. Ik vind dat ook een stuk lekkerder dan uit de magnetron
Maar hoe krijg je de klomp bevroren eten dan in de pan? Mij lukt dat niet. En zo'n bevroren kubus in de pan lijkt mij ook niet zo lekker opwarmen? Of heb ik dat mis?
Naminokurashi
08-09-2025 om 15:53
masatu schreef op 08-09-2025 om 15:30:
[..]
Maar hoe krijg je de klomp bevroren eten dan in de pan? Mij lukt dat niet. En zo'n bevroren kubus in de pan lijkt mij ook niet zo lekker opwarmen? Of heb ik dat mis?
Avond van tevoren in de koelkast zetten, dan is volgende dag ontdooid. Ik doe dit alleen met pasta saus, verder vries ik geen eten in
stokstaart
08-09-2025 om 15:55
Ik heb het in een bakje zitten, als je dat 1 min onder stromend water houdt komt het los. De vriezer is hier -18 en met 10-15 min is het echt wel heet. Bevroren kubus in de pan en wachten, af en toe een vork in prikken en de kubus omdraaien. Meestal zet ik het laag en ga ff snel douchen of een ander klusje. Daarna is het bijna warm
Zeespiegel
08-09-2025 om 16:00
dag van te voren uit de diepvries, zodat het ontdooit de magnetron in kan. En halverwege nog een keer doorroeren. Bij grotere hoeveelheden (een vol chinees bakje) is in een pan opwarmen makkelijker.
rionyriony
08-09-2025 om 16:13
Ik kocht eigenlijk alleen maar eenpansmaaltijden, zoals toen de Iglo tagliatelle met spinazie, zalm en saus erdoor, of een curry. Ik heb nog nooit aardappelen, groenten en een vink ofzo gekocht. Die zou ik in de oven zetten. Desnoods overgooien in iets wat ovenbestendig is.
De eenpans zet ik een minuut volle kracht in de magnetron, als ik de ping hoor trek ik hem eruit, prik en hussel ik wat en daarna nog een minuut. Daarna wordt dit herhaald totdat alles lekker warm is. Ik schat 7 minuten voor zo'n hap. Kan ook na twee minuten interval. Dan trek je hem er drie of vier keer uit.
Dit is mijn standaardbehandeling van alles eigenlijk. Ik gebruik die standen nooit. Ja een keer met een cake, dacht ik, maar weet niet zeker. Kan ook op maximale stand geweest zijn. Werd een erg lekkere cake, alleen zaten er geen korstjes omheen en die korstjes zijn erg smaakbepalend. Duurde een half uur, dat weet ik nog. Moet in een siliconenvorm trouwens. Dus toen heb ik dat ding in vier lagen overdwars doorgesneden en jam ertussen gesmeerd. Ging heel veel jam in.
En glazuur er bovenop. Was een boeiende ervaring maar voortaan koop ik gewoon een cake.
Tuinfluiter
08-09-2025 om 17:14
Ik vries alleen maar gerechten waar vlees en groenten in zitten in bv pasta sauzen, kipgoulash of wildstoof. Als ik die wil eten ontdooi ik ze in de magnetron op de speciale ontdooistand en daarna doe ik het in een pannetje. Ik moet dan nog pasta of rijst koken.
Helemaal opwarmen van een twee persoons portie in de magnetron vind ik meer werk dan het in een pannetje opwarmen.
Als ik de dag ervoor al weet dat ik iets uit devriezer wil eten zet ik het in de koelkast om te ontdooien.
Bakblik
08-09-2025 om 17:28
Ik heb alleen losse maaltijd componenten in de vriezer en afhankelijk van wat ik ermee wil doen laat ik het in de koelkast ontdooien of gaat het gelijk de pan in.
En restje rijst gaat fitting in de vriezer en dat gaat dan ontdooid door de nasi. De 8 kilo tomaten die ik in porties heb ingevroren gaan soms meteen in de pan als ik er soep van wil maken.
Ik heb enkele stukken lasagne in de vriezer en die worden er in de avond uitgehaald. Volgende dag meegenomen door kind en op school opgewarmd als er avondlessen zijn.
Erwtensoep per kom warm ik ook weleens op in de magnetron en dan steeds even roeren tussendoor om het gelijkmatig warm te krijgen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.