Eten Eten

Eten

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-09-2021 om 13:32

Brood bakken

Zijn er hier mensen die vaak zelf brood bakken? En dan gewoon in de oven, want ik heb geen broodbakmachine en wil er ook geen.

Hoe maak je lekker luchtig brood? Lang rijzen, meer gist, 2x rijzen, wel of juist niet exta kneden, meer water? Mijn deeg rijst altijd prachtig, maar als ik het dan vorm (meestal niet in een broodvorm maar op de bakplaat) rijst het niet meer mooi na. En blijft het veel compacter dan ik eigenlijk wil.

Als ik brood bak is het voor bij de warme maaltijd, dus Indiase naan, Turks brood, focaccia en zo.

Hier thuis wordt regelmatig brood gebakken. Ik ga zo naan bakken voor vanavond (jammie) en vriend bakt vaak van die oerbroden waarbij onze gietijzeren stoofpan als dubbele oven dient. Die gaat dus eerst de oven in en als die goed warm is gaat het deeg daar in, deksel er op en eerst met deksel in de oven.
De basis van het brood is poolish i.p.v. heel veel gist. Geeft het brood ook een hele lekkere smaak. En het rijzen gebeurt eerst in de kom en daarna in een rijsmandje.

Als je deeg gaat kneden, minstens 20 minuten kneden. Dan laten rijzen voor 45 minuten, dan de lucht eruit duwen en losjes opbollen. Even rust (10-15 minuten) Dan opmaken en laten rijzen maximaal een uur en ondertussen de oven tot 220 graden voorverwarmen. Als je met een natte vinger zachtjes op het deeg drukt en het veert terug dan in de hete oven schuiven. Samen met een schaaltje  kokend water om ovenrijs mogelijk te maken. Na 20 minuten bakje water weghalen en de oven terug zetten naar 200 graden.

Hoe minder gist hoe langer het brood kan rijzen en hoe meer smaak het brood krijgt.
Brood bakken lukt het beste met een meel/bloemsoort die rond de 12% eiwit bevat.

https://broodbakforum.nl/index.php
Sinds ik 4 jaar geleden met broodbakken begon heb ik hier een schat aan informatie vandaan gehaald en nog steeds heb ik regelmatig een minder luchtig brood. Toch te vroeg of te laat in de oven geschoven of andere fouten gemaakt.
Goed brood bakken heeft tijd en geduld nodig.

Af en toe Bak ik brood, ben er nog niet zo goed in.. Meestal probeer ik volkorenbrood omdat dat gezonder is. Gisteren een witbrood gedaan, die is heel luchtig geworden, maar we vinden de smaak niet zo.. 

https://krektfriez.wordpress.com/2015/06/08/knoflook-naanbrood/

deze gebruik ik altijd voor naanbrood. Lukt altijd, lekker op smaak

https://www.culy.nl/recepten/culy-homemade-zelfgebakken-brood/
Deze lukte me met gewoon bloem uit de supermarkt heel goed maar toen ik het met grof volkoren meel van de molen wilde maken bleef hij heel nat van binnen.
Als los broodje via het recept van de verpakking lukte het wel.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

05-09-2021 om 17:42

Dank jullie voor de tips en linkjes. Ik ga eens wat verschillende recepten en technieken uitproberen . En ik moet vooral meer geduld hebben denk ik.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.