Eten Eten

Eten

Brabantse witte eierkoeken

Ik at vroeger heel graag van die witte eierkoekjes. Wie kent deze ook nog?

Nu had ik een overschot aan eieren dus dacht ik maak ze met een recept van 24kitchen. Maar de zijn helemaal niet bros maar echt heel taai. Net kauwgom als je even kauwt.
Ik heb het recept goed gevolgd, ook tot 70 graden au bain marie verwarmd. 
Iemand een ander idee die ze ook kent?

Groenebroek schreef op 23-06-2025 om 11:17:

Witte eierkoeken van Robèrt van Beckhoven - MAX Vandaag

Ik heb verder niks nuttigs in te brengen, maar ik vind het altijd zo raar dat bakrecepten steevast beginnen met "verwarm de oven voor". En dan moet je vervolgens het deeg nog maken, opspuiten op de bakplaat, minstens een uur wachten, en dan pas de oven in doen. En die oven al die tijd maar heet zijn? 

Ginevra schreef op 23-06-2025 om 11:25:

[..]

Ik heb verder niks nuttigs in te brengen, maar ik vind het altijd zo raar dat bakrecepten steevast beginnen met "verwarm de oven voor". En dan moet je vervolgens het deeg nog maken, opspuiten op de bakplaat, minstens een uur wachten, en dan pas de oven in doen. En die oven al die tijd maar heet zijn?

Nou inderdaad! 

Ik weet van mijn eigen oven hoe lang hij erover doet om warm te worden.  Die schakel ik altijd later in. 

Knutselkei

Knutselkei

23-06-2025 om 14:39 Topicstarter

Ja dat had ik ook al..... meteen maar weer uitgezet.
Wat er in het recept staat heb ik gedaan. Wat ik van vroeger weet is dat ze bros moeten zijn. Dat was m dus niet

Hier (Brabant) zijn de bij de bakker nog in het standaard assortiment en dus te koop. Zowel de gewone als de variant met chocolade, zijn heerlijk idd. Neem ze voor familie uit het Noorden van het land ook standaard mee.

Knutselkei

Knutselkei

23-06-2025 om 18:11 Topicstarter

Mama182705 schreef op 23-06-2025 om 16:47:

Hier (Brabant) zijn de bij de bakker nog in het standaard assortiment en dus te koop. Zowel de gewone als de variant met chocolade, zijn heerlijk idd. Neem ze voor familie uit het Noorden van het land ook standaard mee.

oo dat klinkt helemaal heerlijk met chocolade. Ik had ze een poos geleden meegenomen van de bakker hier in de supermarkt en die waren echt meer maizena-achtig. 

Mijn moeder maakte ze vroeger heel vaak. Ik heb gevraagd aan haar hoe maar dat wist ze niet meer. Snap ik ,maar wel jammer

Met dit  recept zou het moeten lukken

https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl/post/eierkoeken-maken-met-ammoniumbicarbonaat-als-bij-de-bakker

Dat recept van Robert klopt niet. Voor echte eierkoeken is bakammonium essentieel. Ik koop het wel eens bij de molen waar ik ook het meel voor de broodbakmachine haal. Je gezinsleden zullen misschien wel  in eerste instantie  denken dat je ze wilt vergiftigen, want het spul  heeft een straffe ammoniaclucht, maar die vervliegt na het bakken weer.

Knutselkei

Knutselkei

24-06-2025 om 07:13 Topicstarter

kenfan schreef op 23-06-2025 om 22:53:

Met dit recept zou het moeten lukken

https://www.carolabaktzoethoudertjes.nl/post/eierkoeken-maken-met-ammoniumbicarbonaat-als-bij-de-bakker

Dat recept van Robert klopt niet. Voor echte eierkoeken is bakammonium essentieel. Ik koop het wel eens bij de molen waar ik ook het meel voor de broodbakmachine haal. Je gezinsleden zullen misschien wel in eerste instantie denken dat je ze wilt vergiftigen, want het spul heeft een straffe ammoniaclucht, maar die vervliegt na het bakken weer.

Voor gewone echte eierkoeken heb je dit inderdaad nodig om dat elastische te krijgen. Voor de witte eierkoeken echter weer niet. Die worden brossig,normaal gesproken dan . Een beetje tussen eierkoek en merenques in. Nu waren ze taai. Ik ga gewoon binnenkort weer poging wagen. Als mijn moeder dit 45 jaar geleden kon maken zullen er geen ‘rare’ dingen in het recept gezeten hebben😂 

https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken/vraag/397727/brabantse-brosse-eierkoeken/

In de reacties staat een recept, zou dat het zijn? 

Overigens: koeken/koekjes worden pas bros na afkoelen.

Knutselkei

Knutselkei

24-06-2025 om 19:07 Topicstarter

Meesje schreef op 24-06-2025 om 11:39:

https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/koken/vraag/397727/brabantse-brosse-eierkoeken/

In de reacties staat een recept, zou dat het zijn?

Overigens: koeken/koekjes worden pas bros na afkoelen.

Ze klinken allebei bekend,. Ik ga ze uitproberen . Bedankt !!

Ja,afkoelen wist ik maar deze zijn niet lekker geworden

Knutselkei

Knutselkei

25-06-2025 om 12:50 Topicstarter

Knutselkei schreef op 24-06-2025 om 19:07:

[..]

Ze klinken allebei bekend,. Ik ga ze uitproberen . Bedankt !!

Ja,afkoelen wist ik maar deze zijn niet lekker geworden

Het recept met warme melk en de oven op 200 gingen heel hard. Waren binnen 3 minuten bruin. Smaak is in principe wel goed. Nu ze nog wit zien te houden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.