Eten
MMcGonagall
03-06-2025 om 22:14
Bijzondere buitenlandse gerechten
Ik ga binnenkort naar IJsland op vakantie. Bovenaan het lijstje typisch IJslandse gerechten staan zwartgeblakerde schapenkop en gefermenteerde haai. Ik weet niet of ik dat aandurf, het spreekt me niet heel erg aan.
In Schotland heb ik tijdens mijn zoveelste bezoek wel haggis (iets met ingewanden) en black pudding (bloedworst) geprobeerd. Beide hoef ik niet nog een keer, maar ik heb het wel op kunnen eten.
Wat is het raarste wat jullie hebben gegeten tijdens een vakantie of reis? Heeft iemand al krekels of stierentestikels geprobeerd?
Elmo1972
04-06-2025 om 21:00
ik heb in Noorwegen een keer rendier gegeten.
Was best lekker, smaakte een beetje naar biefstuk
MMcGonagall
04-06-2025 om 21:10
Ik bedacht ook nog, vorig jaar in Namibië stond overal game meat op de kaart, oryx, antilope en zebra. Dat was ik helemaal vergeten omdat het gewoon een aantrekkelijk lapje vlees was, erg lekker ook.
Zilver_gray
04-06-2025 om 21:37
Wat een vreselijke gerechten zie ik hier voorbijkomen brrrrrr!
Respect voor degenen die het aandurven te proberen 
Ginevra
04-06-2025 om 22:25
ik heb in Australië wel eens worst van kangoeroe gegeten. Kanger bangers noemden ze die. Ik vond het niet vies maar ook niet speciaal lekker.
BlairW
05-06-2025 om 07:46
nlies schreef op 04-06-2025 om 11:05:
[..]
Die eieren die jij noemt, nooit van gehoord. Wel van 1000jarige eieren, die trouwens echt geen 1000 jaar oud zijn.
Keer gezien bij Reizen Waes als ik me niet vergis. Eieren gekookt in plas van kleine jongetjes. Het klonk niet heel aantrekkelijk.
Ik eet in het buitenland eigenlijk nooit echt rare dingen. Maar hier in Nederland bij restaurants wel kangoeroe en krokodil op inderdaad. Niet heel speciaal allemaal.
watertoren
05-06-2025 om 08:16
Mijn man was eens van plan om in de vakantie in Egypte kameel te eten maar veel mensen die hij gesproken had zeiden allemaal dat het niet lekker is, ook Egyptenaren zelf. Het schijnt heel erg droog vlees te zijn wat ik ook eigenlijk niet gek vind. Toen heeft hij het toch maar niet gedaan. Hij heeft daar wel eens als lunch falafel besteld. Wij wisten niet wat het was en de ober kon het niet uit leggen met zijn beperkte Engels. Hij vond het heel erg vies en hij wilde dat ik ook proefde en ik kreeg het ook bijna niet doorgeslikt. Later kwamen we er achter dat het kikkererwten zijn.
watertoren
05-06-2025 om 08:27
Zelf ben ik niet van het rare eten uitproberen. Mijn maag draait al om als ik sommige reacties hier lees. Wat "normaal" is wil ik nog wel proberen. Op vakantie werden wij eens uitgenodigd bij een Griekse familie die een feest gaven. Er kwamen echt heel veel gerechten op tafel en zo ook kreeft. Ik ben absoluut geen liefhebber van vis maar ik zeg nooit dat ik iets niet lus als ik het niet geproefd heb. Ik ging bijna over mijn nek! Mijn man vond het wel erg lekker.
wild-flower
05-06-2025 om 08:33
Dolfje schreef op 04-06-2025 om 06:42:
Ik eet gewoon helemaal niks van zulke dingen.
Ik ook niet
Wil het niet eens proberen .
Joszy
05-06-2025 om 08:39
ik heb in een aantal Afrikaanse landen gewoond, dus dan krijg je nog wel eens wat geks. Veel 'unidentifiable bush meat', hagedis, iets wat ze agouti noemden (was gewoon rat, maar agouti klinkt beter). Waar ik woonde eten ze ook vaak vleermuis maar er werd gezegd dat dat ebola veroorzaakt dus dat heb ik overgeslagen. En ik kreeg een keer een gedroogde baviaan. Dat stonk zo hard, dat was echt vreselijk. Er was een lokale stagiair mee en die zat op de terugweg achterin zijn vrienden te appen; kom vanavond langs, dan eten we baviaan 😉
Dolfje
05-06-2025 om 08:46
wild-flower schreef op 05-06-2025 om 08:33:
[..]
Ik ook niet
![]()
Wil het niet eens proberen .
Ik ook niet.
amarna
05-06-2025 om 08:59
Sommige dingen hier vind ik niet bijzonder.
Kangoeroesteak was een jaar of 10 geleden in NL populair en is in de Markthal in Rotterdam nog steeds te koop.
Antilope is hert. Hert kun je in het wildseizoen overal eten. Falafel kun je op iedere Nederlandse markt eten.
De vreemdste gerechten die ik ooit at waren boomrat (weet de Spaanse naam niet meer) in Cuba en alligator (in kleine stukjes) in Florida. Niet vies maar ook geen delicatesse.
Inktvis met de zuignapjes er nog op vond ik daarentegen wel vies, maar ik probeer alles. Joost mag weten wat ik me in Afrika en Cuba nog meer is geserveerd
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.