Eten
MMcGonagall
03-06-2025 om 22:14
Bijzondere buitenlandse gerechten
Ik ga binnenkort naar IJsland op vakantie. Bovenaan het lijstje typisch IJslandse gerechten staan zwartgeblakerde schapenkop en gefermenteerde haai. Ik weet niet of ik dat aandurf, het spreekt me niet heel erg aan.
In Schotland heb ik tijdens mijn zoveelste bezoek wel haggis (iets met ingewanden) en black pudding (bloedworst) geprobeerd. Beide hoef ik niet nog een keer, maar ik heb het wel op kunnen eten.
Wat is het raarste wat jullie hebben gegeten tijdens een vakantie of reis? Heeft iemand al krekels of stierentestikels geprobeerd?
Bakblik
04-06-2025 om 08:07
Tuinfluiter schreef op 04-06-2025 om 07:36:
Andouillette een darm gevuld met darmen in worst vorm, vond het ronduit smerig.
Confit van gésiers de canard, eenden maagjes gegaar in eenden vet, lekker neem altijd een paar blikjes mee naar huis.
Octopus tentakel vind ik lekker.
Tijdens een dim sum lunch koos ik een mandje met kippentenen, niet voor herhaling vatbaar.
Boudin noir/black pudding lust ik wel maar ben er niet dol op in mijn jeugd kreeg ik ook wel eens gebakken bloedworst.
In IJsland heb ik de haai en de schapenkop aan mij voorbij laten gaan.
Wel heb ik arctic char/beekridder gegeten en dat vond ik echt een lekkere vis en die zie je haast nooit in Nederland.
Die eendenmaagjes heb ik eens in een restaurant gegeten, heel erg lekker inderdaad.
Ik ben nog nooit buiten Europa geweest dus heel vreemd heb ik nog nooit gegeten.
Een keer aan tafel gezeten met mijn man die niertjes geserveerd kreeg. Wat een lucht komt daar van af. Mijn mosselen smaakten gelijk niet meer.
Chèvre, een zacht Frans geitenkaasje is ongeveer het smerigste dat ik ooit gegeten heb.
Herfstappeltaart
04-06-2025 om 08:08
We hebben 1 keer in Zwitserland een blik "iets" in tomatensaus gekocht. Het zag eruit als rupsen, bleek darmen te zijn. Bah
RaSa
04-06-2025 om 09:28
Varkensoren in Estland. Stond daar overal op de menukaart. Was geen succes. Buitenkant was taai en juist heel smeuig aan de binnenkant. Ik had echt de associatie dat ik oorsmeer zat te eten.
Dorestad
04-06-2025 om 09:51
eendenmaagjes waren vroeger bij mij thuis normaal. Net als duivenmaagjes. En ook de hartjes en levertjes van die dieren aten wij. Vader was jager.
kenfan
04-06-2025 om 10:13
Ik houd teveel van vlees om vegetarier te worden in dit leven. Maar in principe vind ik dat we als we dieren doden, ze ook zoveel mogelijk op moeten eten. Ik haal nergens mijn neus voor op, ben ook altijd nieuwsgierig naar nieuwe smaken. De poelier op de markt geeft bij je aankoop kippenmaagjes gratis mee als kattenvoer. Ik heb een recept ervoor opgesnord, en het was echt lekker. Ik haal vaak vlees bij een biologische boer. Daar liggen ook minder courante delen in de vriezer. Ik heb een keer een rundertong bereid met madeirasaus, en als het even kan gaat er een varkenspoot in de erwtensoep.
Ted68
04-06-2025 om 10:24
Andouilette ; we hadden het gekocht op 12 september 2001..... Ging na een hap de prullenbak in... Maar die dag vergeet ik dus nooit meer...
Anna76
04-06-2025 om 10:28
Ik ben vegetariër, ik hoef geen gekke dingen te eten
.
Als ik hier zo lees, zijn de gekke/vieze dingen toch eigenlijk altijd vlees of vis. Alhoewel ik ook wel eens gehoord heb over eieren gemarineerd in urine van jongetjes ofzo, in China. Die sla ik ook even over.
nlies
04-06-2025 om 11:05
Anna76 schreef op 04-06-2025 om 10:28:
Ik ben vegetariër, ik hoef geen gekke dingen te eten
.
Als ik hier zo lees, zijn de gekke/vieze dingen toch eigenlijk altijd vlees of vis. Alhoewel ik ook wel eens gehoord heb over eieren gemarineerd in urine van jongetjes ofzo, in China. Die sla ik ook even over.
Die eieren die jij noemt, nooit van gehoord. Wel van 1000jarige eieren, die trouwens echt geen 1000 jaar oud zijn.
En ik kan je wel een paar dingen, niet van een beest afkomstig, die ik vies vind: boerenkool en zuurkool. Maar zoals ik al eerder zei dingen die aan de ene kant van de wereld een delicatesse zijn horen aan de andere kant bij slachtafval
Poezenmeisje
04-06-2025 om 11:43
Geconfijte eendenmaagjes zijn heerlijk.
Vrienden dachten onze kleuter ermee te kunnen plagen, maar hij riep direct "Oh lekker, we gaan gésiers eten!"
Rundertong in madeirasaus vind ik ook lekker, maar een blik is praktischer dan zelf bereiden.
Vieze groente: radijsjes.
Anna76
04-06-2025 om 13:19
nlies schreef op 04-06-2025 om 11:05:
[..]
Die eieren die jij noemt, nooit van gehoord. Wel van 1000jarige eieren, die trouwens echt geen 1000 jaar oud zijn.
En ik kan je wel een paar dingen, niet van een beest afkomstig, die ik vies vind: boerenkool en zuurkool. Maar zoals ik al eerder zei dingen die aan de ene kant van de wereld een delicatesse zijn horen aan de andere kant bij slachtafval
Ja, ik lust geen bietjes, maar dat maakt bietjes niet opeens heel raar, zoals sommige dingen die hier genoemd worden.
Ginevra
04-06-2025 om 13:41
Het gaat om bijzondere buitenlandse gerechten, daar vind ik boerenkool niet zo bij horen. Ik denk dat het leuker is om het bij die bijzondere gerechten te houden in plaats van alledaagse dingen te gaan noemen die je niet lekker vindt.
Ontopic: ik heb een paar keer haggis gegeten en vond het eerlijk gezegd best lekker, ik zou het zo in een restaurant weer bestellen.
amarna
04-06-2025 om 13:51
Loulou39 schreef op 03-06-2025 om 22:24:
Voor de medeforummers die het ook niet weten, ik heb gegoogled:
- Boudin noir is worst van varkensbloed,
- Tripes zijn insecten volgens google.
@ Poezenmeisje: dat had ik ook niet graag gegeten.
Tripe is runderpens.
Loulou39
04-06-2025 om 19:25
amarna schreef op 04-06-2025 om 13:51:
[..]
Tripe is runderpens.
Ik was al gecorrigeerd in dit topic. Ik had het in het Nederlands gegoogled en dat klopte dus niet.
Maar dank je voor je reactie, nu weet ik zeker wat het is, en dat ik het nooit wil eten!! 😆
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.