Eten Eten

Eten

Bijzondere buitenlandse gerechten

Ik ga binnenkort naar IJsland op vakantie. Bovenaan het lijstje typisch IJslandse gerechten staan zwartgeblakerde schapenkop en gefermenteerde haai. Ik weet niet of ik dat aandurf, het spreekt me niet heel erg aan.
In Schotland heb ik tijdens mijn zoveelste bezoek wel haggis (iets met ingewanden) en black pudding (bloedworst) geprobeerd. Beide hoef ik niet nog een keer, maar ik heb het wel op kunnen eten.
Wat is het raarste wat jullie hebben gegeten tijdens een vakantie of reis? Heeft iemand al krekels of stierentestikels geprobeerd?

Ik wist nog niet wat 'boudin noir' was en ik heb het in mijn servet gewikkeld.

De 'tripes' kwamen uit blik en hebben we weggegooid.

Voor de medeforummers die het ook niet weten, ik heb gegoogled:
- Boudin noir is worst van varkensbloed,
- Tripes zijn insecten volgens google.

@ Poezenmeisje: dat had ik ook niet graag gegeten.

Durian, mensen wat een meur en wat een lekkere smaak. Geldt trouwens ook voor het kaasje époisses.
Overigens heb ik in Schotland vegetarische "haggis" gegeten, maar ik vind dat dat niet "geldt"..!

Loulou39 schreef op 03-06-2025 om 22:24:

Voor de medeforummers die het ook niet weten, ik heb gegoogled:
- Boudin noir is worst van varkensbloed,
- Tripes zijn insecten volgens google.

@ Poezenmeisje: dat had ik ook niet graag gegeten.

Tripes zijn stukken koeienmaag of pens.

https://frankrijk.nl/6-enge-vlees-soorten-bij-de-franse-slager/

Trips, de insecten, zitten op je planten volgens mij.

Andouillettes - worstjes die heel erg vies ruiken (en smaken)

Varkenspootjes (echt met hoefjes en al) was ook geen succes.

Partner heeft een keer stierenballen gegeten. Lekker stoofvlees was de conclusie.

Auwereel schreef op 03-06-2025 om 22:28:

[..]

Tripes zijn stukken koeienmaag of pens.

https://frankrijk.nl/6-enge-vlees-soorten-bij-de-franse-slager/

Trips, de insecten, zitten op je planten volgens mij.

Misschien handig dat er bij de gerechten even aangegeven wordt wat het precies is? Dan kan ik lekker mee griezelen zonder op te hoeven zoeken wat het is, (als ik in het Nederlands google staat er: Tripes, staat er "ook wel bekend als trips". Dat leek me al eng en vies genoeg 😅.)

Verder zou ik Haggis sowieso overslaan (wist niet dat er een vegetarische variant bestaat, maar ik zou het ook niet in de vegetarische variant willen hebben).

MMcGonagall

MMcGonagall

03-06-2025 om 23:34 Topicstarter

Ik heb in Afrika eens calamares besteld. Het stond zo op de kaart en ik verwachte de gefrituurde ringetjes die je in Spanje krijgt. Er werd vervolgens een bord met een groot stuk deel van een tentakel, compleet met zuignappen, van een enorme inktvis geserveerd. Smaakte overigens prima.

In Mexico sprinkhanen, nou ja eerder haantjes. Met een sausje, smaakten zout en waren knapperig.
en slang, ook niet speciaal
en als je ooit in China kip bestelt heb je 2 mogelijkheden: of hij komt op tafel van kop tot tenen, letterlijk dus.
of ze hebben hem in het wilde weg in stukken gehakt zodat je stukjes bot blijft vinden.
Vind het wel grappig trouwens dat delen van dieren in het ene land als delicatesse aan de belangrijkste persoon aan tafel worden aangeboden, en aan de andere kant van de wereld bij het slachtafval terecht komen

Geen vertaling houdt het natuuurlijk wel spannend, ik wist tenslotte ook echt niet wat er op mijn bord zou komen. 
Wie bedenkt het om bloedworst op een pizza te gooien?

Varkenspootjes lust ik wel en inktvistentakel is echt lekker.

Eerlijk gezegd hadden we nog niet geweten wat 'tripes' was toen we het blik openden en de inhoud wantrouwig bekeken.

De Duitse buurman riep vrolijk: "Ha, es gibt ja Panze!" maar hij lustte het zelf ook niet, hij mocht het echt wel hebben van ons.

Bloedworst uit Engeland of Schotland ken ik niet, maar een paar plakken van de slager die hem zelf nog maakt, is best lekker

Krokodil, op de Filippijnen. Smaakt niet speciaal ergens naar, vrij neutraal. De structuur van vis met de smaak van kip. 
Idem op de Filippijnen: kippentenen, die klauwtjes. Gebakken bij het ontbijt, met een beetje rijst en een plak corned beef. 
En ook: balut, een kippenei-met-embryo.

Ik was niet echt te spreken over de Filipijnse keuken  Er waren ook nog plekken waar hond op de menukaart stond, die heb ik overgeslagen. Er was zelfs een markt voor, met heel veel honden in kleine kooitjes 

in Japan heb ik een bord pasta gegeten met een heleboel inimini kleine visjes. Die worden gewoon in hun geheel gekookt en geserveerd. Allemaal oogjes op je bord. Ik heb mijn eigen ogen dicht gedaan en prima gegeten.

Garnalen kijken je ook aan bij het pellen.
😄

Ik eet gewoon helemaal niks van zulke dingen. 

Andouillette een darm gevuld met darmen in worst vorm, vond het ronduit smerig.
Confit van gésiers de canard, eenden maagjes gegaar in eenden vet, lekker neem altijd een paar blikjes mee naar huis.
Octopus tentakel vind ik lekker.
Tijdens een dim sum lunch koos ik een mandje met kippentenen, niet voor herhaling vatbaar. 
Boudin noir/black pudding lust ik wel maar ben er niet dol op in mijn jeugd kreeg ik ook wel eens gebakken bloedworst.

In IJsland heb ik de haai en de schapenkop aan mij voorbij laten gaan.
Wel heb ik arctic char/beekridder gegeten en dat vond ik echt een lekkere vis en die zie je haast nooit in Nederland. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.