Eten Eten

Eten

Bestrijdingsmiddelen

Gisteren heb ik aardbeien gekocht omdat mijn kleinkinderen de kraampjes zagen staan en ze graag wilden eten. Achteraf twijfel ik of dat nu zo'n goed idee was. Ze staan bovenaan de lijst met meest bespoten fruit. Nouja, 1 keertje is niet zo erg maar de lol is er wel af. Trekken jullie je iets aan van deze lijst?

Peiling

Letten jullie op bestrijdingsmiddelen bij eten van groente en fruit?
57 stemmen
4%
28%
68%

Vrijevlinder schreef op 20-04-2025 om 12:56:

[..]

Dus dan maar doorgaan op de oude voet?

Ik dacht dat het zo langzamerhand bekend is dat dat niet meer gaat.

Dan komen we bij het stuk minder bewoners. Dus krimpen, dat zie ik als oplossing, ondanks dat ook dat problemen oplevert. Maar oneindige groei kán niet.

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat biologisch de oplossing niet is.

Ik denk meer gen-tech oplossingen: ziekte resistenter met hogere opbrengst. Die ontwikkeling gaat sneller met gen-tech dan met klassieke veredeling.

Kun je bepaalde stoffen beter via biotechnologie verkrijgen dan via grondteelt. Bv stevia is zuiverder te verkrijgen via biotechnologie dan via volle gronds teelt. 

Voor het stukje essentiële aminozuren kun je denken aan kweekvlees.

Ysenda schreef op 20-04-2025 om 13:21:

[..]

Dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat biologisch de oplossing niet is.

Ik denk meer gen-tech oplossingen: ziekte resistenter met hogere opbrengst. Die ontwikkeling gaat sneller met gen-tech dan met klassieke veredeling.

Kun je bepaalde stoffen beter via biotechnologie verkrijgen dan via grondteelt. Bv stevia is zuiverder te verkrijgen via biotechnologie dan via volle gronds teelt.

Voor het stukje essentiële aminozuren kun je denken aan kweekvlees.

Dit is ook een manier inderdaad.

Kweekvlees vind ik een goeie.Het is idioot om beesten te fokken en slachten voor een stukje vlees. 

Persoonlijk ben ik voor puur natuur zonder te veel aanpassingen. Behalve dan kweekvlees. 

Snoepketting schreef op 20-04-2025 om 13:03:

Ik koop groente en fruit meestal niet biologisch, maar was ze in baksoda. 1 theelepel baksoda in 1,5 lt. water en 12-15 minuten laten weken. Daar wordt het mooi schoon van.

Ik leerde 30 jaar geleden tijdens een cursus voeding, dat dit niet werkt. De bestrijdingsmiddelen trekken n het groente en fruit.

Ysenda schreef op 20-04-2025 om 11:03:

[..]

Het areaal dat je dan nodig hebt om voldoende voedsel te kweken wordt veel groter. Het is dan niet beschikbaar voor wonen. En er is te weinig kwalitatief goede grond beschikbaar op aarde.

Aangezien NL bijna onderaan de EU ranglijst staat met een schamele 4% biologische landbouw, hoeven we ons daar niet druk over te maken. Daarnaast liggen andere landen zover voor, dat we voldoende biologische groenten kunnen importeren, mocht dat nodig zijn. Bovendien is die grond nu wel beschikbaar om te wonen? Dat zou je denken er wordt immers maar 4% gebruikt.....? Oh wacht de rest mag overspoeld worden met veeteelt en reguliere landbouw.

Vergeleken met de EU heeft de Nederlandse landbouw een hoge druk op het milieu. De veestapeldichtheid is de hoogste in de EU27. Bij het areaal biologische landbouw en eiwitrijke gewassen staat Nederland bijna onderaan de EU-ranglijst. Het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen is per euro landbouwproductie een van de laagste in de EU, per hectare een van de hoogste.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

20-04-2025 om 18:51 Topicstarter

Yumi schreef op 20-04-2025 om 16:25:

[..]

Ik leerde 30 jaar geleden tijdens een cursus voeding, dat dit niet werkt. De bestrijdingsmiddelen trekken n het groente en fruit.

Dat lijkt mij ook.

Laatste tijd koop ik wel meer biologisch. Het is wel iets duurder maar ook weer niet zó duur. Biologisch eten koop ik ook wel eens uit de diepvries. Thuis doen we nu zo dat we groente/fruit uit de top 5 met meeste pesticiden we biologisch kopen. 

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

21-04-2025 om 13:40 Topicstarter

Rozi schreef op 20-04-2025 om 20:08:

Laatste tijd koop ik wel meer biologisch. Het is wel iets duurder maar ook weer niet zó duur. Biologisch eten koop ik ook wel eens uit de diepvries. Thuis doen we nu zo dat we groente/fruit uit de top 5 met meeste pesticiden we biologisch kopen.

Ook een goed idee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.