Eten Eten

Eten

Bestrijdingsmiddelen

Gisteren heb ik aardbeien gekocht omdat mijn kleinkinderen de kraampjes zagen staan en ze graag wilden eten. Achteraf twijfel ik of dat nu zo'n goed idee was. Ze staan bovenaan de lijst met meest bespoten fruit. Nouja, 1 keertje is niet zo erg maar de lol is er wel af. Trekken jullie je iets aan van deze lijst?

Peiling

Letten jullie op bestrijdingsmiddelen bij eten van groente en fruit?
57 stemmen
4%
28%
68%

Herfstappeltaart schreef op 19-04-2025 om 09:07:

Ik probeer zelf zoveel mogelijk biologische groente te kopen maar sommige bio groente zoals broccoli heb ik aangetroffen bomvol wormpjes, dat vond ik dan ook weer erg onsmakelijk.

Maar wel een gezond teken! Ik word er wel blij van als ik rupsjes aantref. Zit er in ieder geval nog, letterlijk, leven in en minder gif.

Want dat is ook de reden dat er gif gespoten wordt. Wij, de consument, willen wel eten dat er glanzend en mooi uitziet....

Ik heb me hier jarenlang mee bezig gehouden, inmiddels de laatste jaren minder. Soms zakt iets weg, terwijl ik weet hoe slecht het is. Dus bedankt voor je topic, Herfstappeltaart.

Dit soort dingen is al 30 jaar bekend, en waarschijnlijk nog veel langer. Veel mensen willen er niet aan, al begint het besef te komen hoe slecht het is.

Herfstappeltaart

Herfstappeltaart

19-04-2025 om 18:41 Topicstarter

Tona schreef op 19-04-2025 om 16:14:

[..]

Maar wel een gezond teken! Ik word er wel blij van als ik rupsjes aantref. Zit er in ieder geval nog, letterlijk, leven in en minder gif.

Want dat is ook de reden dat er gif gespoten wordt. Wij, de consument, willen wel eten dat er glanzend en mooi uitziet....

Ja daar heb je absoluut gelijk in hoor. Maar toch....ik heb de broccoli een paar keer in zout water moeten zetten voor alles er uit was 😂

ik heb het geluk dat ik ben opgegroeid in een gezin waar jaarrond uit eigen tuin werd gegeten.  En dat ik tot op de dag van vandaag nog steeds heel veel uit die tuin krijg. Ik eet bijna 60 jaar grotendeels onbespoten groente. En ik weet niet beter dan dat er slak en worm en rups in en op groenten zitten. Voor mij de normaalste zaak van de wereld om lang bezig te zijn met schoonmaken van groente.  Mijn moeder, 85 is ze nu, heeft nog nooit voorgesneden groente of aardappelen gekocht. 
Mijn vader was jager.  We aten als kind dus wild. 
Tegenwoordig koop ik 1x per jaar 20 kilo koe van kennissen.  Koe heeft paar kilometer verwijderd van mijn huis in weiland met véél kruiden gestaan.

Verder koop ik etenswaren ongeveer 50/50 biologisch 

Kaisie schreef op 19-04-2025 om 17:06:

Zojuist op het radionieuws: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/onderzoek-driekwart-insectvriendelijke-tuinplanten-blijkt-giftig-voor-insecten
Koop biologisch!

Ik koop al jaren daar geen planten meer. Beter via mp of via via planten kopen / krijgen. 

Herfstappeltaart schreef op 19-04-2025 om 18:41:

[..]

Ja daar heb je absoluut gelijk in hoor. Maar toch....ik heb de broccoli een paar keer in zout water moeten zetten voor alles er uit was 😂

Dat doe ik altijd met bloemkool en broccoli uit de winkel. Sla, prei en andijvie uit de tuin gaat ook in een zoutbadje. 

Ik kan gehaktballen maken van alle eiwitten die dan uit mijn eigen gekweekte groente komen. Vooral naaktslakjes.

Ben van mening, dat in veel gevallen het gebruik van middelen sterk beperkt kan worden door het robotmatig te laten spuiten direct op de plekken waar de plant vooral aangetast zal worden.

Elk insect heeft zo zijn voorkeur op welk tijdstip, bij welke weersomstandigheden en vooral waar de aantrekkelijkste plantencellen zitten. Het zal wat meer investering eisen maar het is uitvoerbaar. Zou me verbazen als er nog niets uitgevonden is op dit punt.

rionyriony schreef op 20-04-2025 om 10:43:

Ben van mening, dat in veel gevallen het gebruik van middelen sterk beperkt kan worden door het robotmatig te laten spuiten direct op de plekken waar de plant vooral aangetast zal worden.

Elk insect heeft zo zijn voorkeur op welk tijdstip, bij welke weersomstandigheden en vooral waar de aantrekkelijkste plantencellen zitten. Het zal wat meer investering eisen maar het is uitvoerbaar. Zou me verbazen als er nog niets uitgevonden is op dit punt.

Jaagt de kostprijs omhoog. En wie mot dat absorberen? Niet de supermarkt, wel de teler en de consument. 

rionyriony schreef op 20-04-2025 om 10:43:

Waarom zou je een robot nodig hebben om gif te spuiten? Bestrijdingsmiddelen zijn schadelijk voor mensen, grondwater, planten, vissen, vogels en andere dieren. We moeten overstappen op biologische bestrijdingsmiddelen, zonder alle negatieve gevolgen voor zowel mens als milieu.

• Biologische landbouw: Het bevorderen van biologische landbouwpraktijken kan helpen om het gebruik van pesticiden te verminderen. Biologische boeren maken gebruik van natuurlijke methoden, zoals het gebruik van natuurlijke vijanden en het verbeteren van de bodemkwaliteit, om plagen en ziekten te bestrijden.
  • Geïntegreerde plaagbestrijding: Geïntegreerde plaagbestrijding is een benadering waarbij verschillende methoden worden gecombineerd om plagen te beheersen, zoals het gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen, het bevorderen van biodiversiteit en het toepassen van monitoringtechnieken om plagen vroegtijdig te detecteren.
  • Beperking van het gebruik: Het beperken van het gebruik van pesticiden tot alleen wanneer het absoluut noodzakelijk is, kan helpen om de blootstelling aan deze chemicaliën te verminderen. Dit kan worden bereikt door het bevorderen van geïntegreerde plaagbestrijding en het gebruik van alternatieve methoden, zoals mechanische onkruidbestrijding.
  • Strengere regelgeving: Het implementeren van strengere regelgeving en het stellen van limieten aan het gebruik van pesticiden kan helpen om de impact op mens en milieu te verminderen. Dit omvat het verbieden van bepaalde schadelijke pesticiden en het stellen van maximale residulimieten op voedsel.

Pesticiden hebben aanzienlijke gevolgen voor zowel mens als milieu. De gezondheidsrisico’s voor de mens variëren van neurologische effecten tot hormonale verstoring en ademhalingsproblemen. Op milieugebied kunnen pesticiden leiden tot vergiftiging van waterbronnen, verstoring van het ecosysteem, bodemdegradatie en resistentieontwikkeling bij plagen en onkruid. Gelukkig zijn er oplossingen beschikbaar, zoals biologische landbouw, geïntegreerde plaagbestrijding, beperking van het gebruik en strengere regelgeving, die kunnen helpen om de gevolgen van pesticiden te verminderen. Het is belangrijk dat we ons bewust zijn van deze gevolgen en streven naar duurzamere landbouwpraktijken om de negatieve impact van pesticiden te minimaliseren.
Pesticiden gevolgen: de impact op mens en milieu

Yumi schreef op 20-04-2025 om 11:00:

[..]

Waarom zou je een robot nodig hebben om gif te spuiten? Bestrijdingsmiddelen zijn schadelijk voor mensen, grondwater, planten, vissen, vogels en andere dieren. We moeten overstappen op biologische bestrijdingsmiddelen, zonder alle negatieve gevolgen voor zowel mens als milieu.

• Biologische landbouw: Het bevorderen van biologische landbouwpraktijken kan helpen om het gebruik van pesticiden te verminderen. Biologische boeren maken gebruik van natuurlijke methoden, zoals het gebruik van natuurlijke vijanden en het verbeteren van de bodemkwaliteit, om plagen en ziekten te bestrijden.
  • Geïntegreerde plaagbestrijding: Geïntegreerde plaagbestrijding is een benadering waarbij verschillende methoden worden gecombineerd om plagen te beheersen, zoals het gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen, het bevorderen van biodiversiteit en het toepassen van monitoringtechnieken om plagen vroegtijdig te detecteren.
  • Beperking van het gebruik: Het beperken van het gebruik van pesticiden tot alleen wanneer het absoluut noodzakelijk is, kan helpen om de blootstelling aan deze chemicaliën te verminderen. Dit kan worden bereikt door het bevorderen van geïntegreerde plaagbestrijding en het gebruik van alternatieve methoden, zoals mechanische onkruidbestrijding.
  • Strengere regelgeving: Het implementeren van strengere regelgeving en het stellen van limieten aan het gebruik van pesticiden kan helpen om de impact op mens en milieu te verminderen. Dit omvat het verbieden van bepaalde schadelijke pesticiden en het stellen van maximale residulimieten op voedsel.

Pesticiden hebben aanzienlijke gevolgen voor zowel mens als milieu. De gezondheidsrisico’s voor de mens variëren van neurologische effecten tot hormonale verstoring en ademhalingsproblemen. Op milieugebied kunnen pesticiden leiden tot vergiftiging van waterbronnen, verstoring van het ecosysteem, bodemdegradatie en resistentieontwikkeling bij plagen en onkruid. Gelukkig zijn er oplossingen beschikbaar, zoals biologische landbouw, geïntegreerde plaagbestrijding, beperking van het gebruik en strengere regelgeving, die kunnen helpen om de gevolgen van pesticiden te verminderen. Het is belangrijk dat we ons bewust zijn van deze gevolgen en streven naar duurzamere landbouwpraktijken om de negatieve impact van pesticiden te minimaliseren.
Pesticiden gevolgen: de impact op mens en milieu

Het areaal dat je dan nodig hebt om voldoende voedsel te kweken wordt veel groter. Het is dan niet beschikbaar voor wonen. En er is te weinig kwalitatief goede grond beschikbaar op aarde. 

Ik heb ook aardbeien gekocht en heb ze wel gewassen. Verder ben ik er niet zo mee bezig. Biologisch koop ik nooit omdat het duurder is.

Ysenda schreef op 20-04-2025 om 11:03:

[..]

Het areaal dat je dan nodig hebt om voldoende voedsel te kweken wordt veel groter. Het is dan niet beschikbaar voor wonen. En er is te weinig kwalitatief goede grond beschikbaar op aarde.

Dus dan maar doorgaan op de oude voet? 

Ik dacht dat het zo langzamerhand bekend is dat dat niet meer gaat.

Dan komen we bij het stuk minder bewoners. Dus krimpen, dat zie ik als oplossing, ondanks dat ook dat problemen oplevert. Maar oneindige groei kán niet.

Ik koop groente en fruit meestal niet biologisch, maar was ze in baksoda. 1 theelepel baksoda in 1,5 lt. water en 12-15 minuten laten weken. Daar wordt het mooi schoon van. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.