Eten
Herfstappeltaart
19-04-2025 om 07:59
Bestrijdingsmiddelen
Gisteren heb ik aardbeien gekocht omdat mijn kleinkinderen de kraampjes zagen staan en ze graag wilden eten. Achteraf twijfel ik of dat nu zo'n goed idee was. Ze staan bovenaan de lijst met meest bespoten fruit. Nouja, 1 keertje is niet zo erg maar de lol is er wel af. Trekken jullie je iets aan van deze lijst?
Peiling
Letten jullie op bestrijdingsmiddelen bij eten van groente en fruit?
Bailey26
19-04-2025 om 10:40
Ik ben mij er van bewust. Koop een gedeelte biologisch en een gedeelte niet biologisch. Afhankelijk van of het te koop is en wat het prijsverschil is. Probeer groenten en fruit altijd te wassen voor consumptie. Maar als kind zelf pakt dan let hij daar niet op.
Maar ik ben ook steeds meer bezig met het uitzoeken van verzorgingsproducten. Die wil ik met geen of zo min mogelijk hormoonverstorende stoffen.
Maar soms is het wel heel ingewikkeld allemaal en dan kies ik voor de makkelijkere optie.
Ysenda
19-04-2025 om 10:41
Herfstappeltaart schreef op 19-04-2025 om 10:05:
[..]
Is het risico kleiner dan vroeger? Ik heb juist het idee dat er meer en meer gespoten wordt. Individuele pesticiden worden onderzocht, maar over de stapeling komt steeds meer ellende naar buiten...
Ik weet het hoor, we zullen er niet buiten kunnen maar toch geeft het me een rotgevoel. En dat komt omdat ik JUIST op het gebied van voedsel nog een beetje invloed kan hebben. Milieuvervuiling, uitstoot van auto's, ik kan er allemaal weinig aan doen. Maar aan wat ik in mijn mond stop wèl.
Er wordt juist minder gespoten dan vroeger, de regels zijn veel strenger, de keten controle groter.
Vroeger gokte je hoeveel liter er in die tank moest en deed je wat extra, nu moet je elke gebruikte kg kunnen traceren. Dus als leverancier moet je kunnen aantonen dat je x kilo naar klant y hebt gestuurd, die klant moet dan ook nog eens een geldig bekwaamheidsbewijs hebben om te mogen spuiten. Dat bewijs moet regelmatig verlengd worden na bijscholing en herhaling.
Waar je vroeger rustig 2 dagen voor het oogsten er nog een keer overheen ging mag dat nu niet meer. Dat is afhankelijk van het middel en de halfwaardetijd tijd / afbraaksnelheid.
Er is onderzoek gedaan naar hoeveel agrariërs binnen kregen die zelf dus spuiten en deels direct contact hebben. Ook bij hun waren de hoeveelheden binnen de algemeen gestelde normen, wel hoger dan bij het gewone publiek. Er is nu vervolgonderzoek gaande om te kijken of bepaalde ziektebeelden in fie groep meer voorkomen dan bij de gehele bevolking.
Het feit dat je in een stad woont is al veel ongezonder dan dat risico van bestrijdingsmiddelresten.
En autorijden is een keuze die we allemaal elke keer dat we instappen maken. Fietsen, lopen, ov, kunnen regelmatig best het alternatief zijn.
Yumi
19-04-2025 om 11:37
Evaluna schreef op 19-04-2025 om 10:19:
Vroeger, spoot men voordat het moestuin seizoen begin eerst even lustig met roundup rond. Dan was het onkruid tenminste dood...
Ik wist niet wat ik hoorde. Blijkbaar deed mijn tante dat 15 jaar geleden nog steeds.
Ik denk dat er inmiddels wel meer duidelijk is en veel meer gespecificeerd is. Tegelijkertijd ook veel meer regels en onderzoek.
Roundup/Glysofaat wordt nog steeds gebruikt.
Glyfosaat is momenteel goedgekeurd tot 15 december 2033. De Europese Commissie heeft namelijk in november 2023 besloten om glyfosaat voor een periode van 10 jaar goed te keuren.
Ik eet biologisch, waarmee ik hoop zo min mogelijk bestrijdingsmiddelen binnen te krijgen. Ik kan daarmee niet alles voorkomen maar niets doen is geen optie.
Gebruik glyfosaat in landbouw
Akkerbouwers mogen gewasbeschermingsmiddelen met glyfosaat gebruiken op landbouwgronden. Bijvoorbeeld vóór het inzaaien van een gewas.
Yumi
19-04-2025 om 11:55
In Europa is men het er over eens dat een aantal bestrijdingsmiddelen zo giftig zijn dat ze niet meer zijn toegestaan in de Europese landbouw. We produceren die middelen echter wel voor de export. Buiten Europa worden ze gebruikt en met de import van onze voeding ligt het alsnog op ons bord.
Stop de grote gifroute! | Foodwatch
Ies
19-04-2025 om 11:59
Yumi schreef op 19-04-2025 om 11:55:
In Europa is men het er over eens dat een aantal bestrijdingsmiddelen zo giftig zijn dat ze niet meer zijn toegestaan in de Europese landbouw. We produceren die middelen echter wel voor de export. Buiten Europa worden ze gebruikt en met de import van onze voeding ligt het alsnog op ons bord.
Stop de grote gifroute! | Foodwatch
Dankje Yumi, getekend.
Poezenmeisje
19-04-2025 om 12:16
Ik dacht in Spanje lekkere Spaanse aardbeien te kunnen kopen. Geen smaak aan.
De lekkerste aardbeien kochten we op straat in Tunesië, van een handkar. Die moesten binnen een dag op zijn, anders waren ze bedorven, maar zó lekker.
In Nederland wil ik alleen aardbeien van Meinardi kopen, die zijn ook goed.
rionyriony
19-04-2025 om 13:17
Als ik het ruik/proef dan eet ik er omheen en het bespoten deel gooi ik weg. Laatst rook duidelijk de basis van een venkelknol naar een bekend middel en dan eet ik dat deel niet.
Mogelijk was het later in de groeifase bespoten dan toegestaan. Dat mag alleen binnen bepaalde tijden voor de oogst gebeuren. Of gingen ze ervan uit dat dat bespoten deel niet gegeten zou worden. Neem aan dat het middel een toelatingspermissie had voor dit jaar.
Er schijnen wel soms overschrijdingen te zijn.
Ik ga er niet veel energie in steken. Er zijn belangrijker zaken. Middelen zijn uitgebreid getest voordat ze op de markt komen, en dan worden ze voortdurend door een commissie beoordeeld.
https://www.nice-info.be/nutrinews/pesticiden-de-voeding-8-vragen-en-antwoorden
Due-scimmie
19-04-2025 om 13:17
Ik let er niet op, maar stond er ook niet echt bij stil. Misschien meer doen.
Mijn moeder groeide op naast landbouwgrond en heeft toevallig ook Parkinson gekregen voor haar 50e.
Yumi
19-04-2025 om 14:06
Due-scimmie schreef op 19-04-2025 om 13:17:
Ik let er niet op, maar stond er ook niet echt bij stil. Misschien meer doen.
Mijn moeder groeide op naast landbouwgrond en heeft toevallig ook Parkinson gekregen voor haar 50e.
Heftig Due-scimmie, zowel voor je moeder als voor jou, sterkte.
In mijn omgeving ken ik 2 mensen met Parkinson, beide groeiden op in het buitengebied.
Bas Bloem een neuroloog van het Radboud ziekenhuis waarschuwt al jaren voor bestrijdingsmiddelen.
Neuroloog luidt noodklok: bestrijdingsmiddelen gelinkt aan Parkinson

19 jul Neuroloog luidt noodklok: bestrijdingsmiddelen gelinkt aan Parkinson
Neuroloog en hoogleraar Bas Bloem, werkzaam bij het Radboudumc in Nijmegen, doet een dringende oproep aan de Nederlandse overheid om in te grijpen in het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. Uit diverse onderzoeken over de hele wereld is gebleken dat pesticiden een grote risicofactor zijn voor het ontwikkelen van Parkinson. De Gezondheidsraad ziet eveneens reden voor ongerustheid, maar in plaats van direct maatregelen te nemen, wacht Nederland liever eerst nóg meer onderzoek af.
Neuroloog luidt noodklok: bestrijdingsmiddelen gelinkt aan Parkinson - ggz.nl
Loeki72
19-04-2025 om 14:19
Ysenda schreef op 19-04-2025 om 10:41:
[..]
Er wordt juist minder gespoten dan vroeger, de regels zijn veel strenger, de keten controle groter.
Vroeger gokte je hoeveel liter er in die tank moest en deed je wat extra, nu moet je elke gebruikte kg kunnen traceren. Dus als leverancier moet je kunnen aantonen dat je x kilo naar klant y hebt gestuurd, die klant moet dan ook nog eens een geldig bekwaamheidsbewijs hebben om te mogen spuiten. Dat bewijs moet regelmatig verlengd worden na bijscholing en herhaling.
Waar je vroeger rustig 2 dagen voor het oogsten er nog een keer overheen ging mag dat nu niet meer. Dat is afhankelijk van het middel en de halfwaardetijd tijd / afbraaksnelheid.
Er is onderzoek gedaan naar hoeveel agrariërs binnen kregen die zelf dus spuiten en deels direct contact hebben. Ook bij hun waren de hoeveelheden binnen de algemeen gestelde normen, wel hoger dan bij het gewone publiek. Er is nu vervolgonderzoek gaande om te kijken of bepaalde ziektebeelden in fie groep meer voorkomen dan bij de gehele bevolking.
Het feit dat je in een stad woont is al veel ongezonder dan dat risico van bestrijdingsmiddelresten.
En autorijden is een keuze die we allemaal elke keer dat we instappen maken. Fietsen, lopen, ov, kunnen regelmatig best het alternatief zijn.
Ik betwijfel dat. Je zult maar naast een Lelieveld wonen. Dan krijg je meer gif binnen dan in een stad.
Loeki72
19-04-2025 om 14:20
Auwereel schreef op 19-04-2025 om 09:39:
[..]
En mensen die er ziek van worden, da's een ander deel van de economie....
Dat is een ander potje en lange termijn, dus niet belangrijk.
Due-scimmie
19-04-2025 om 14:23
Yumi schreef op 19-04-2025 om 14:06:
[..]
Heftig Due-scimmie, zowel voor je moeder als voor jou, sterkte.
In mijn omgeving ken ik 2 mensen met Parkinson, beide groeiden op in het buitengebied.
Bas Bloem een neuroloog van het Radboud ziekenhuis waarschuwt al jaren voor bestrijdingsmiddelen.
Thanks. Al zit er vast ook stukje pech bij natuurlijk want de zussen van mijn moeder hebben het niet.
Gelukkig gaat het sinds de hersenoperatie van mijn moeder vorig jaar een stuk beter.
Yumi
19-04-2025 om 14:28
rionyriony schreef op 19-04-2025 om 13:17:
Als ik het ruik/proef dan eet ik er omheen en het bespoten deel gooi ik weg. Laatst rook duidelijk de basis van een venkelknol naar een bekend middel en dan eet ik dat deel niet.
Mogelijk was het later in de groeifase bespoten dan toegestaan. Dat mag alleen binnen bepaalde tijden voor de oogst gebeuren. Of gingen ze ervan uit dat dat bespoten deel niet gegeten zou worden. Neem aan dat het middel een toelatingspermissie had voor dit jaar.
Er schijnen wel soms overschrijdingen te zijn.
Ik ga er niet veel energie in steken. Er zijn belangrijker zaken. Middelen zijn uitgebreid getest voordat ze op de markt komen, en dan worden ze voortdurend door een commissie beoordeeld.
https://www.nice-info.be/nutrinews/pesticiden-de-voeding-8-vragen-en-antwoorden
Ik weet niet wat ik lees, echt hoe krijg je het voor elkaar? Wat mij betreft steek je er geen energie in, maar vertel geen onzin verhaal als dat je om het bestrijdingsmiddel kan eten....Wat mij betreft is goed zorgen voor je gezondheid, een heel levensbelangrijke zaak. Middelen worden inderdaad getest en goedgekeurd, 1 keer in de 10 jaar en wat de verschillende middelen door elkaar doen moeten we maar afwachten.
Veel van de middelen die worden gebruikt dringen helemaal door in de vrucht. Dan kan je wassen, schillen en schoonmaken wat je wil, maar dan gebeurt er niks!
Er worden wel testen gedaan, maar het probleem is dat er vaak maar één middel per keer wordt getest terwijl er vaak een cocktail van verschillende middelen wordt gebruikt. 'Er zijn ongeveer 360 middelen toegelaten in de EU. Die hele cocktail veroorzaakt een stapeleffect, en die stapeling is nog niet onderzocht', vertelt Velzeboer. Daarnaast zorgen deze middeltjes enkel voor klachten op de lange termijn. 'Als ik een slokje pesticiden zou nemen, ga ik niet gelijk dood. Klachten kunnen na twintig of dertig jaar naar voren komen.'
De hoeveelheid schadelijke pesticiden op Europees fruit is het afgelopen decennium met meer dan de helft gestegen, schreef Zembla vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Pesticide Action Network (PAN) Europe. Volgens PAN Europe laat dit onderzoek zien dat er steeds meer gif gespoten wordt op Europees fruit.
Zijn de bestrijdingsmiddelen op groente en fruit gevaarlijk? - BNNVARA
Yumi
19-04-2025 om 14:30
Due-scimmie schreef op 19-04-2025 om 14:23:
[..]
Thanks. Al zit er vast ook stukje pech bij natuurlijk want de zussen van mijn moeder hebben het niet.
Gelukkig gaat het sinds de hersenoperatie van mijn moeder vorig jaar een stuk beter.
Er zit inderdaad een stuk pech bij, ook bij mijn kennissen is gelukkig niet de hele familie ziek.
Fijn dat het een stuk beter gaat!
Herfstappeltaart
19-04-2025 om 15:13
Yumi schreef op 19-04-2025 om 14:28:
[..]
Ik weet niet wat ik lees, echt hoe krijg je het voor elkaar? Wat mij betreft steek je er geen energie in, maar vertel geen onzin verhaal als dat je om het bestrijdingsmiddel kan eten....Wat mij betreft is goed zorgen voor je gezondheid, een heel levensbelangrijke zaak. Middelen worden inderdaad getest en goedgekeurd, 1 keer in de 10 jaar en wat de verschillende middelen door elkaar doen moeten we maar afwachten.Veel van de middelen die worden gebruikt dringen helemaal door in de vrucht. Dan kan je wassen, schillen en schoonmaken wat je wil, maar dan gebeurt er niks!
Er worden wel testen gedaan, maar het probleem is dat er vaak maar één middel per keer wordt getest terwijl er vaak een cocktail van verschillende middelen wordt gebruikt. 'Er zijn ongeveer 360 middelen toegelaten in de EU. Die hele cocktail veroorzaakt een stapeleffect, en die stapeling is nog niet onderzocht', vertelt Velzeboer. Daarnaast zorgen deze middeltjes enkel voor klachten op de lange termijn. 'Als ik een slokje pesticiden zou nemen, ga ik niet gelijk dood. Klachten kunnen na twintig of dertig jaar naar voren komen.'
De hoeveelheid schadelijke pesticiden op Europees fruit is het afgelopen decennium met meer dan de helft gestegen, schreef Zembla vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van Pesticide Action Network (PAN) Europe. Volgens PAN Europe laat dit onderzoek zien dat er steeds meer gif gespoten wordt op Europees fruit.
Zijn de bestrijdingsmiddelen op groente en fruit gevaarlijk? - BNNVARA
Precies dit dus.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.