Eten
Schommelstoel
11-12-2025 om 08:57
Alcoholvrije wijn
Ik gebruik door ziekte allerlei medicatie waarbij alcohol niet zo'n goed idee is, dus ik zoek voor de feestdagen naar alcoholvrije opties. Het gaat om een kerstdiner bij mij thuis, dus niet in een horecaomgeving.
Ik was nooit een grote drinker (3-4 glazen per maand), maar juist met feestelijke dagen vond ik een goede wijn of champagne erg lekker.
Dat gaat dit jaar even niet, dus ik zoek een alcoholvrij alternatief dat vooral niet mierzoet is. Ik herhaal: iets wat niet zoet is.
Alleen een glas bruisend mineraalwater bij het kerstdiner vind ik wat saai, er mag best ook iets meer feestelijks bij.
Nu zie ik bij de slijter allerlei alcoholvrije wijnen in het schap staan, maar dat heb ik nog nooit geprobeerd. Heeft iemand ervaring? Benaderen ze de smaak van echte wijn?
Of moet ik het in een heel andere hoek zoeken? En welke hoek dan?
Nou, veel vragen, weinig kennis. Drop jullie ervaringen hieronder!
(Oh en het budget: liever niet meer dan 15 euro per fles van 750ml)
Broadway
12-12-2025 om 10:08
Agen schreef op 12-12-2025 om 10:05:
[..]
Die vind ik ook lekker, maar het smaakt wel echt anders dan gin met alcohol. Als je verwacht dat het op ‘echte’ gin lijkt, valt het tegen. Als je het drinkt als niet zoet, wel alcoholvrij is het prima.
ja het is anders, maar wel goed.
ik drink graag gin tonic en vind het helemaal prima om deze variant te drinken als ik de BOB ben
Schommelstoel
12-12-2025 om 20:00
Broadway schreef op 11-12-2025 om 15:36:
de alcoholvrije gin van gordon daarentegen is wel opvallend goed dus als je van een mooie bel gin tonic houdt kan ik je die aanbevelen!
Die noteer ik ook, dank!
Schommelstoel
12-12-2025 om 20:02
afrodite05 schreef op 11-12-2025 om 19:49:
Ik vind van Schweppes de Agrumes erg lekker. Niet heel erg zoete frisdrank, anders dan anders zegmaar. En wat vind je van bijvoorbeeld ginger ale? Vaak zijn die ook in blikjes te krijgen, dan kan je ze proeven en zit je niet meteen aan een grote fles vast voor het geval ze niet bevallen.
Die Schweppes ken ik en vind ik inderdaad lekker, maar niet voor bij het diner. Dan wil ik echt iets wat niet zoet is. Ginger ale idem. Lekker, maar meer voor bij de borrel of als aperitief.
Meesje
12-12-2025 om 20:58
Ik vind het eigenlijk allemaal vrij zoet. Ook alcoholvrije cocktails zoals die gin. Maar ik zou normaal gezien ook geen gin tonic met alcohol bij mijn maaltijd nemen. Alcoholvrije wijn met bubbels vind ik nog het best. Die bubbels lijken het zoet nog wat meer weg te nemen. Zoals de rosé versie hier eerder in de reacties.
En een of ander gember drankje van bij de slijter. Ook alcoholvrij. Dat dan in wat spa rood en in een mooi glas, evt schijfje citroen of sinaasappel erbij. (effe opgezocht; gimber no2 heette het)
Azalea747
12-12-2025 om 21:02
Ik vind de alcoholvrije witte wijn (ik geloof de sauvignon blanc) en rosé van Faber wel goed te doen. Voor rode wijn nooit een goed alternatief gevonden - helaas, want die vind ik het lekkerst (maar misschien ook daarom juist).
Tuinfluiter
12-12-2025 om 21:21
Even een heel andere hoek tomatengroentensap is niet zoet maar combineert vaak goed met hartig eten.