Eten Eten

Eten

Airfryer en rookmelder

De laatste keer dat ik mijn airfryer gebruikte ging mijn rookmelder af en nu ik terugdenk is dat al wel eens eerder gebeurd. Blijkbaar kwam er rook vrij.. 

Hebben jullie tips hoe ik dat kan voorkomen? De Airfryer is iets meer dan twee jaar en lijkt me niet nodig dat zo'n duur apparaat nu al kapot is. 

Op internet heb ik al wel wat gezocht en na een grondige reiniging en alluminiumfolie onderop zou het moeten werken, maar ik vind het toch een beetje spannend zondag..

Afzuigkap aan? Rookmelders reageren ook gewoon op stoom. Staat airfryer in de keuken? 

PriceyRook54

PriceyRook54

04-02-2022 om 21:56

Is zondag airfryerdag bij jullie? Hier vrijwel dagelijks, wij gebruiken hem váák!

Maar nooit rook, en eigenlijk ook geen tips, behalve ervoor zorgen dat ie schoon is natuurlijk, maar misschien het keukeukenraam openzetten?

Heb jij een rookmelder in de keuken? Of waar stond de airfryer toen de rookmelder afging?

raam open? 
ik heb geen air fryer maar wel een oven en moeilijke ogen. Als de oven aan staat komen er dusdanig veel verbrandingsdeeltjes in de lucht dat mijn ogen geïrriteerd raken. Dus ik doe er altijd een raam bij open om de lucht te verversen. Is even koud, maar beter dat dan vieze lucht in huis. 

Even goed schoonmaken, ook de binnenkant van boven. Ik heb wel eens gehad dat ik kippenpoten er in had gedaan die zo hadden gespetterd dat de hele binnenkant vol zat. De volgende keer dat ik hem gebruikte rookte hij toen ook zo.

Even in de airfryer omhoog kijken, in het verwarmingselement. Als je een keer iets lichts hebt gemaakt, kan het erin ‘gewaaid’ zijn. Ik heb wel eens zelf chips gemaakt en dat steeg op. Ook bakpapier er al in bij voorverwarmen ging niet goed. Dat fladdert omhoog en geeft dan rook. Ik zou dus kijken of er nog iets in het element hangt.

of een spatdeksel kopen... lang geleden heb ik er bij Blokker een
gevonden, merk Handy. Kan ik niet meer vinden. Er zijn wel veel 
duurdere, bv. bij Bol.com.

ik zet hem onder de afzuigkap. Er komt hier stoom uit, geen rook. Als ik iets anders op het fornuis heb staan, zet ik hem bij het raam zodat daar de stoom door weg kan. Bij frietjes geeft hij best wel wat stoom af. Bij een paar afbakbroodjes komt er dan weer bijna niks uit.

Bij loempia's of eerder kippenpoten, komt er bij mij ook rook uit. Vet dat tegen het verwarmingselement spettert. Nadat ik die spatdeksel heb gehaald die hierboven al genoemd is, is dat stukken minder geworden.

vrouw92

vrouw92

05-02-2022 om 08:15 Topicstarter

Dank voor de tips! Ik woon in een studio, dus de airfryer staat in de keuken/woon/slaapkamer. Ik ga het een en ander uitproberen morgen en dan laat ik weten of het gelukt is. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

05-02-2022 om 13:12

vrouw92 schreef op 05-02-2022 om 08:15:

Dank voor de tips! Ik woon in een studio, dus de airfryer staat in de keuken/woon/slaapkamer. Ik ga het een en ander uitproberen morgen en dan laat ik weten of het gelukt is.

Zet dan ding eerst op z'n kop zonder mand. Dan zie je het verwarmingselement en kun je dat schoonmaken.

https://www.airfryerweb.nl/help-airfryer-rookt/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.