Eten Eten

Eten

1 kilo aardbeien en 1 kilo kersen: wat maken?

Vanmiddag op de markt 1 kilo aardbeien en 1 kilo kersen gekocht, beide behoorlijk rijp en teveel om zo allemaal op te eten.

Iemand suggesties wat ik ermee kan doen? Bakken, inkoken, invriezen?

jam of sap van maken.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

21-08-2021 om 20:19

Jam , je hoeft alleen maar geleisuiker en citroensap toe te voegen.

Clafoutis van de kersen! 

Mlah!

Mlah!

21-08-2021 om 20:50 Topicstarter

Schommelstoel schreef op 21-08-2021 om 20:34:

Clafoutis van de kersen!

Dit vind ik een leuke! Stond vanmiddag nog met zo'n taartvorm in mijn handen, maar twijfelde of het zou passen in mijn airfryer.

Ik ga een poging wagen. Heb allemaal net niet de juiste ingrediënten, maar wel wat dicht in de buurt komt.

Meer van dit soort ideeën? Misschien moet ik ijs maken van de aardbeien 

Aardbeienkwarktaart! Of de aardbeien op suiker zetten en ze de komende dagen in je yoghurt / kwark en over je ijs heen

Schommelstoel schreef op 21-08-2021 om 20:34:

Clafoutis van de kersen!

Dit, heerlijk! Verder: compôte, aardbeienbavaroise, bladerdeegschelp met banketbakkersroom en aardbeien, pureren met klein beetje suiker en citroensap en als saus bij ijs of yoghurt, tot smoothie verwerken…. Alleen kersen ontpitten vind ik altijd een stom karweitje, dat is jammer. 

je kunt ook een deel invriezen. Kersen dan wel eerst ontpitten.los  van elkaar op een bakplaat met bakpapier tot ze bevroren zijn. Dan in een zak. 
Nog prima om door de muesli of in een taart of shake te doen.

fruit tiramisu

aardbeien tiramisu van RutgerBakt.nl 😋

Aardbeien witte chocola muffins! Je kan eventueel kijken of je het deeg in kan vriezen, deeg kan je invriezen maar ik weet niet of dat goed gaat als er al aardbeien in zitten.

Smoothies!

Schommelstoel schreef op 21-08-2021 om 20:34:

Clafoutis van de kersen!

Ja claufoutis! Ik gebruik pannenkoekenmix daarvoor. Met iets minder melk. 

Waarom koop je zoveel fruit als je weet dat je het niet gaat opeten?

Mlah!

Mlah!

22-08-2021 om 01:11 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 22-08-2021 om 01:03:

Waarom koop je zoveel fruit als je weet dat je het niet gaat opeten?

Vlak voor einde van de markt, hoeveelheid werd verdubbeld. Gewoonlijk gooi ik de aardbeien door de yoghurt, maar dat is nu wat veel. Vandaar dat ik inspiratie kwam zoeken wat je er nog meer mee kan 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-08-2021 om 07:21

Je kunt ook een deel pureren voordat je je invriest. Doe dat dan in bv ijsblokjesbakjes of zakjes. Dan kun je het makkelijk in kleine delen ontdooien. Naderhand te gebruiken als saus bij vla of zo, of om ijs van te maken.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-08-2021 om 07:22

Of als hele vruchten invriezen (kersen natuurlijk wel ontpit) en later gebruiken voor een vruchten crumble. Gemengd met verse appel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.