Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Wit streepje bij de T?

Hoi, 

Heb een zelftest gedaan (neus en keel). Bij de C heb ik een duidelijke roze streep. Bij de T zie ik geen roze streep. Maar als ik het ding wat beweeg, dan zie ik wel een 'wit' streepje op de plek waar een roze streep kan verschijnen. Iemand die dit herkent en of dat kan betekenen dat het wel positief is? 

Bawy

Ik vermoed dat dit een soort laagje is waar de roze stof als het positief is dus op verschijnt. En de test nu negatief is

Bawy

Bawy

08-02-2022 om 15:28 Topicstarter

Aviendha schreef op 08-02-2022 om 15:24:

Ik vermoed dat dit een soort laagje is waar de roze stof als het positief is dus op verschijnt. En de test nu negatief is

Ik denk ook dat dat het is. Je ziet het ook echt alleen als je het ding zo draait in een bepaalde lichtinvalhoek. Dan is het een beetje glanzend wit. 

Bawy schreef op 08-02-2022 om 15:28:

[..]

Ik denk ook dat dat het is. Je ziet het ook echt alleen als je het ding zo draait in een bepaalde lichtinvalhoek. Dan is het een beetje glanzend wit.

Inderdaad wat Aviendha zegt. Positief is echt een roze streep. Doet mij denken aan de tijd dat ik naar zwangerschapstesten staarde: wel of geen streep? 

bij mij was dat een teken van een positieve test want meteen erna nog 1 gedaan waarbij ook beter in de keel en toen verscheen er een lichtroze streepje en dag erna heel duidelijk. Dus toch goed in de gaten houden. 

Bawy

Bawy

09-02-2022 om 03:43 Topicstarter

Ayla schreef op 08-02-2022 om 23:56:

bij mij was dat een teken van een positieve test want meteen erna nog 1 gedaan waarbij ook beter in de keel en toen verscheen er een lichtroze streepje en dag erna heel duidelijk. Dus toch goed in de gaten houden.

Aii... Ik zal er straks nog 1 doen... 

die streepjes, het zijn er 2 zijn de plaatsen waar de test als het ware op het koffiefilter zijn geplakt.
Jullie kennen allemaal het proefje met het koffiefilter en de viltstiftstip. Als je dan de onderkant in een laagje water houdt dan zuigt het filter zich vol en neemt de inkt mee, maar niet elke kleur lost even goed op, waardoor je die verschillende kleurtjes krijgt.
Dat is bij zo'n test ook.

Je neemt wat neusvocht af, en dat los je op in de reactievloeistof.
Dan begint de eerste reactie al met het vormen van het stofje dat de testzone gaat aantonen. Die reactie heeft tijd nodig om voldoende stofje te maken. Daarom zit de testzone ook niet pal aan het begin zoals bij een dipstick test voor suikergehalte.

Die testzone heeft dus een andere samenstelling dan de rest van die strip, het is er als het ware op geplakt daarom kun je ze ook zien, net als plakband dat je op een raam plakt.

De controle zone heeft het te detecteren stofje al in zich en reageert op de test vloeistof waardoor deze altijd kleurt.

Dat je de testzone en controlezone ziet wanneer de test vloeistof door de hele strip is gegaan is dus normaal. Alleen als ze allebei de aangegeven kleur hebben is de test goed uitgevoerd en positief.
Je moet ook niet te lang wachten met aflezen want dan kan zo'n test reageren op andere stofjes of dat de stof uit de controle zone als het ware terug stroomt want dan is de hele gestript verzadigd en gaan de stoffen zich gelijkmatig verdelen waardoor je bv na een half uur ineens wel 2 gekleurde streepjes hebt. 

Daarom is de controle zone ook altijd na de testzone om verontreiniging van de testzone te voorkomen.

Dat had ik dus maandag. Keelpijn en afgelopen week in de buurt geweest van  besmetpersoon.
Test negatief afgelezen, gaan wandelen,boodschap gedaan,opruimen. Oo,test nog weggooien. Huh 2 streepjes? Alsnog een testgedaan en die kleur wel sneller lichtroze,maar duurde nog lang. Heel licht maar maar ik blijk dus wel positiefook uit GGD test..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.