Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Weer handen schudden en drie kussen?

Morgen heb ik een verjaardag van mijn schoonzus en ik zat daar over na te denken. Want straks gaat de 1,5 meter regel er af, maar gaan we dan ook allemaal weer massaal handen en drie zoenen geven bij verjaardagen of andere gelegenheden?

Ik heb daar dus helemaal geen zin in, maar kan nu al voorspellen dat het mij gaat overkomen dat de ander dat wel gaat doen en ik niet snel genoeg reageer om dat voor te zijn. Net als bijvoorbeeld (nieuwe) ontmoetingen/contacten op de werkvloer die wel weer handen gaan geven.

Ik vind het best om het alleen bij de woorden gefelicteerd te houden en een cadeau te overhandigen. Of op het werk iemand welkom te heten met alleen woorden. Ik hou het liever bij een veel kleiner groepje die ik wel knuffel of kus.

Het gaat mij er met name om dat ik afgelopen 1,5 jaar minder ziek ben geweest of last heb gehad van verkoudheden incl die nare kriebelhoest waar ik nachten wakker van lig met de spierpijn overal van het hoesten.

Ik vraag me af hoelang ik dit kan vermijden of uit de weg kan gaan. Wat denken jullie? Zijn er nieuwe omgangsvormen ontstaan die behouden worden of zullen we weer terug gaan naar voor de corona?


Ik herken wat je zegt en voor mij hoeft het ook niet. Liefst blijft het zoals het is. Vrees alleen dat het zo weer vervaagd. 

Sophia_!

Sophia_!

18-09-2021 om 10:00

Ik hoop toch dat handen schudden (op zijn minst) wel terugkomt, ik vind alles nu zo koud en afstandelijk

ik ging sowieso niet op verjaardagen iedereen een hand geven of kussen. Dat doe ik alleen bij de jarige en de rest zwaai ik toe en roep gefeliciteerd. 
Maar bij kennismaking met nieuwe mensen vind ik het heel onpersoonlijk dat je die niet een hand geeft, of iemand die je al een tijdje niet gezien hebt om die niet even een knuffel te geven oid. 

Van mij mogen die 3 zoenen op een verjaardag wel wegblijven.
Dat handenschudden zal je soms ( werk gerelateerd misschien ) niet onder uit komen , dan was je toch gewoon je handen na zo'n handenschud gebeuren ( of een klein flesje handgel in je tas en dan even ontsmetten ? )

iLavendel

iLavendel

18-09-2021 om 10:07 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 18-09-2021 om 10:01:

ik ging sowieso niet op verjaardagen iedereen een hand geven of kussen. Dat doe ik alleen bij de jarige en de rest zwaai ik toe en roep gefeliciteerd.
Maar bij kennismaking met nieuwe mensen vind ik het heel onpersoonlijk dat je die niet een hand geeft, of iemand die je al een tijdje niet gezien hebt om die niet even een knuffel te geven oid.

Ik voel dat niet zo bij kennismaking met nieuwe mensen. Bv op mijn werk heb ik vaak voor een afspraak e-mail contact gehad en wanneer ik ze dan ophaal voor een gesprek spreek ik ze al aan bij hun naam en stel ik meteen mijzelf voor zonder handen geven. 

Ik merk steeds meer dat ik denk, waarom zou ik mensen die ik nooit eerder heb gezien moeten aanraken?

Mijn paar vriendinnen of ouders+broers en zussen zou ik dan wel weer een knuffel gaan geven.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-09-2021 om 10:08

Ik heb besloten beide definitief af te schaffen. Met uitzondering van zeer goede vrienden en geliefden. Ik ga dus ook geen hand meer geven aan Jan en alleman. Hand tegen het hart, of mijn handen tegen elkaar voor de borst, knikje met hoofd, dat is en blijft mijn begroeting.

En dat zal vast af en toe een wat ongemakkelijke situatie geven. So be it.

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

18-09-2021 om 10:09

Sophia_! schreef op 18-09-2021 om 10:00:

Ik hoop toch dat handen schudden (op zijn minst) wel terugkomt, ik vind alles nu zo koud en afstandelijk

Ben ik met je eens en als je dit een beetje op een tactische manier doet (stevige uitgestrekte arm) geef je indirect aan dat 3 zoenen achterwege mogen blijven

Sophia_!

Sophia_!

18-09-2021 om 10:14

U2fan schreef op 18-09-2021 om 10:09:

[..]

Ben ik met je eens en als je dit een beetje op een tactische manier doet (stevige uitgestrekte arm) geef je indirect aan dat 3 zoenen achterwege mogen blijven

Haha, ja dat klopt 

Ik was gisteren op een feestje en hoe hard ik ook van te voren riep tegen mijn man dat ik niemand knuffels wilde geven en gewoon hallo zou zeggen met een knikje werd ik gewoon geknuffeld. En als ik er wat van zei werd het doodleuk weg gelachen.. dus ik zou wel iets bedenken wat je kan zeggen vóórdat iemand je omhelst 😒

Ik ga dat niet meer doen. Ook niet na Corona.

Ik ga die drie kussen niet meer geven aan kennissen of wildvreemden. Ik denk ook dat niemand daar raar van opkijkt en er stiekem veel mensen zijn die dat liever lekker laten zitten voortaan. Ik zie ook niet in waarom je daar tactisch over moet zijn hoor. Corona is er nog steeds en het is inmiddels zo ingesleten, ik word er niet blij van als mensen na 25 september opeens 'in mijn aura' komen. Een aantal mensen uitgezonderd uiteraard.

No way dat ik weer ga zoenen met Jan en alleman op verjaardagen.  Mijn directe familie kan een hand en kus krijgen, de meesten zijn ingeënt, de verdere familie waarvan ik te weinig weet een hand en naar alle vage bekenden, mede vrijwilligers zwaai ik wel. Ik ben door medicatie verhoogd vatbaar voor infecties in neus/keel en ben de afgelopen 18 maanden opvallend weinig verkouden geweest. Dat wil ik graag voortzetten tot in lengte van jaren. 

het zit er bij mij nog echt niet ingesleten, het is nog maar 1,5 jaar zo. We hebben het al veel langer wel gedaan dan niet. 

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

18-09-2021 om 10:44

Fiona2021 schreef op 18-09-2021 om 10:39:

Ik ga die drie kussen niet meer geven aan kennissen of wildvreemden. Ik denk ook dat niemand daar raar van opkijkt en er stiekem veel mensen zijn die dat liever lekker laten zitten voortaan. Ik zie ook niet in waarom je daar tactisch over moet zijn hoor. Corona is er nog steeds en het is inmiddels zo ingesleten, ik word er niet blij van als mensen na 25 september opeens 'in mijn aura' komen. Een aantal mensen uitgezonderd uiteraard.

Hoeft ook niet persé, was enkel een tip voor anderen

Deze werkte namelijk bij mij heel goed nog voordat corona uitbrak en ik niet deed aan (iedereen) kussen bij verjaardagen of het gelukkig nieuwjaar wensen op het werk.

Ik hoop ook dat die zoenen wegblijven. Voor Corona waren er zelfs zakelijke contacten die er een drieklapper ingooiden…why?
Ik heb ooit een greep geleerd om bij het handen geven te voorkomen dat de ander dichterbij kan komen, maar die gebruik ik alleen als ik een verkeerde ‘vibe’ van de ander opvang. Het gros van de kussers is gewoon spontaan en goedbedoelend…ik vind het dan lastig om mensen ‘voor het hoofd te stoten’ en ze fysiek te blokkeren. Als iemand nog een tip heeft…ik houd me aanbevolen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.