Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

We noemen het geel, maar feitelijk is het oranje

Voortaan zijn alle EU landen geel, maar moet wel iedereen testen voordat hij of zij Nederland weer binnen mag (als er nog niet gevaccineerd is). Dat lijkt me voor landen die nu wel geel waren toch alleen maar een verslechtering? Dus straks moet je verplicht testen om van Duitsland naar Nederland te gaan, terwijl Duitsland veel veiliger is dan Nederland.

Is weer een mooi voorbeeld van de onnavolgbare manier waarop de overheid soms omgaat met de pandemie. Er zullen wel redenen voor zijn die niets te maken hebben met gezondheid of het eronder krijgen van covid.

Je gaat van Geel naar donkerrood. Wat een onzin dat je dan moet resten. Alsof ze het bij de test straten niet al druk genoeg hebben. 

Zaagje schreef op 26-07-2021 om 15:15:

Je gaat van Geel naar donkerrood. Wat een onzin dat je dan moet resten. Alsof ze het bij de test straten niet al druk genoeg hebben.

Ik denk dat je in je vakantieland moet testen. Je moet de uitslag hebben als je de grens overgaat.

Schemerlampje schreef op 26-07-2021 om 15:18:

[..]

Ik denk dat je in je vakantieland moet testen. Je moet de uitslag hebben als je de grens overgaat.

Om Nederland in te komen is vaccinatiebewijs nog voldoende, alleen als je niet bent gevaccineerd moet je in het buitenland al testen voor terugkomst naar Nederland. Daarnaast geven ze nog het advies om dan in Nederland nog te testen na terugkomst van vakantie, dus dat betekent dan vooral voor de teststraten hier extra drukte als mensen dat inderdaad gaan doen. 

De meeste landen gaan gewoon op groen. Alleen de landen die nu op oranje staan gaan naar geel. Dus eigenlijk veranderd er niet zoveel en moet je alleen testen als je uit Spanje, Portugal, Cyprus of Andorra komt. Test mag max 48 uur oud zijn op het moment dat je Nederland binnenkomt.

RaSa schreef op 26-07-2021 om 15:31:

De meeste landen gaan gewoon op groen. Alleen de landen die nu op oranje staan gaan naar geel. Dus eigenlijk veranderd er niet zoveel en moet je alleen testen als je uit Spanje, Portugal, Cyprus of Andorra komt. Test mag max 48 uur oud zijn op het moment dat je Nederland binnenkomt.

Dat zou wel een boel schelen. Ik had op het eerste gezicht de indruk dat alle landen die nu op geel staan, ook geel zouden blijven. Maar jouw logica is wel beter inderdaad haha. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

26-07-2021 om 15:44 Topicstarter

Maar is dat wel logisch? Dan zet je dus landen op groen die wel inreisbeperkingen hebben voor Nederlanders.

Zoals ik het omschreef komt van de NOS, dus ga er stiekum vanuit dat dat wel klopt. Vraag me alleen wel af hoe ze dat in de praktijk gaan controleren als je met de auto komt. Stel je komt uit Spanje. Dan ben je dus al door Frankrijk en Belgie heen gegaan. Dan kun je bij de grens controle toch heel makkelijk zeggen dat je in bv Frankrijk op vakantie was.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-07-2021 om 16:02

Begrijp ik goed dat er qua regels eigenlijk niets verandert? Alleen noemen we Europees oranje voortaan geel.

Daglichtlamp schreef op 26-07-2021 om 15:44:

Maar is dat wel logisch? Dan zet je dus landen op groen die wel inreisbeperkingen hebben voor Nederlanders.

De 'logica' voor zover ik die kan volgen is dat het kabinet wil voorkomen dat Nederlanders corona mee naar huis nemen. Dus bij landen die als 'veiliger' aangemerkt worden dan Nederland, zal het niet nodig zijn om te testen, omdat het risico klein is dat we vanuit zo'n land corona meenemen. 


Deze redenatie staat vervolgens helemaal los van hoe zo'n land over Nederland denkt. Als zij ons als niet veilig aanmerken, kunnen wij met inreisbeperkingen daarheen geconfronteerd worden. De kleurcode zegt dus niks over hoe 'makkelijk' het is om naar zo'n land te reizen, maar vooral over hoe laag het risico is om daar corona op te lopen.

Boekenwurm83 schreef op 26-07-2021 om 15:28:

[..]

Om Nederland in te komen is vaccinatiebewijs nog voldoende, alleen als je niet bent gevaccineerd moet je in het buitenland al testen voor terugkomst naar Nederland. Daarnaast geven ze nog het advies om dan in Nederland nog te testen na terugkomst van vakantie, dus dat betekent dan vooral voor de teststraten hier extra drukte als mensen dat inderdaad gaan doen.

Dus je hebt een test nodig om Nederland weer in te komen, en dan zou je nog een keer moeten testen als je weer thuis bent ofzo? Nou, dat zal vast een succes worden, dat gaat iedereen braaf doen natuurlijk 

Ik vind het echt een bizar besluit. Dat van die kleurcodes die worden bijgesteld had ik nog niet begrepen maar ik was dus oprecht blij dat wij al in Frankrijk zijn geweest voor dit gedoe. Ik had er echt niet aan moeten denken om in Frankrijk getest te worden en mijn zoon, die inmiddels een test-angst heeft, na zijn test voor reizen, had ik het al helemaal niet aan willen doen. 
Ik vond de avondklok al een bizarre regel, maar deze vind ik eigenlijk nog veel erger. 

Ik vind het een vreemd besluit, ineens worden alle Europese landen geel en groen, terwijl ze vandaag nog (donker)rood of oranje waren, waarschijnlijk om de reisbranche overeind te houden, straks zitten we in september weer in een lockdown. Aan de andere kant zouden ze naar het aantal ziekenhuisopnames kijken en die vallen nog mee. En weer geen Lowlands dit jaar

Nederland is eigenlijk gevaarlijker om in te zijn dan in de meeste vakantielanden.

Hoe zit het met die regels als je enkel maar op doorreis in Nederland bent (bvb van België naar Duitsland).
België is nu oranje of Geel. Maar stel als het donkerrood kleurt, moet je dan ook testen als je pakweg 4u in Nederland bent? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.