Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

ief

ief

01-05-2022 om 00:28

Veranderde geur en smaak maanden na coronabesmetting

In december heb ik corona gehad (de delta-variant). Geur en smaak is even (bijna) weggeweest, maar herstelden zich weer snel. Zo’n anderhalve maand later proefde ik ineens een schimmelsmaak in bijna al het vruchtensap en rook pindakaas naar zee. 
Sinds een maand of twee (dus drie maanden ná covid) kan fruit een heel typische geur en smaak hebben. Heel vies en chemisch. En daardoor niet eetbaar. Het zit aan bananen, aardbeien, mandarijnen, sinaasappels, vruchtensappen. Zeker als het voorverpakt is (zoals gesneden ananas en flesjes vruchtensap). Dezelfde vieze geur hebben sommige schoonmaakmiddelen (Dreft citroen heeft het vieze geurtje, de groene Dreft ruikt normaal). Zuivel ruikt ook anders, en ook de pindakaas ruikt nog steeds naar zee. En de luiers van mijn baby ruik ik niet altijd (goed). 
Andere dingen ruiken en smaken volstrekt normaal. En geur en smaak zijn dus ook veranderd in de afgelopen tijd. Er zijn natuurlijk ergere dingen, maar ik baal er wel een beetje van. Ik was zo dol op fruit.   
Volgens de huisarts komt dit toch echt door covid, en als het niet door covid komt kan hij er toch ook niks aan doen zegt hij. 
Wie heeft dit ook? Het is zo a-typisch dat het na maanden nog veranderd is, en dat reuk en smaak op sommige gebieden nog wel volstrekt normaal is. 


Heb je getest toen je geur en smaak veranderde? Misschien heb je ook Omikron nog even te pakken gehad..
En verder is het echt een raar virus. Ik heb het een maand geleden gehad en heb nog steeds gekke terugvallen zo nu en dan, zonder aanwijsbare reden. Maar gelukkig hier geen geur- en smaakverlies (hoewel mijn lief me dat gister nog probeerde aan te praten omdat hij vond dat ik teveel vissaus n het eten had gedaan )

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

01-05-2022 om 08:06

Dat heet Parosmia. Ik heb in maart Omikron gehad. Nauwelijks last van gehad. Ook geen geurverlies (anosmia). 
In maart 2020 - vlak voordat Corona officieel in Nederland was - was ik ziek. Koorts en geurverlies. Daarna is mijn geur en smaak blijvend veranderd. Er zijn dingen die ik daardoor niet meer lust. En van veel geuren ga ik over mijn nek. Niets ernstigs, wel opvallend. 
Of het in 2020 Corona was weet ik niet. Maar dat maakt ook niet uit. Je kunt anosmia en parosmia namelijk bij/na elk luchtwegvirus krijgen.

Oooo , ik heb momenteel ook corona en naast griepklachten , ruik en proef ik ook helemaal niets meer . Ik hoop wel dat dat wel normaal terug komt.
Ik weet wel dat er zoiets als een reuktraining bestaat . Bijvoorbeeld in dit ziekenhuis :

https://www.maasziekenhuispantein.nl/over-het-ziekenhuis/nieuws/is-je-reuk-verdwenen-of-veranderd-door-corona/

Herkenbaar! Ik heb het tot zo'n 10 maanden na besmetting gehad, alleen zuivel ruikt nog steeds anders (nu anderhalf jaar geleden). Het stinkt gewoon. 

Ik heb geen corona gehad maar ik ben een jaar of 15 geleden mijn reukvermogen verloren na een griep. Mijn smaak heb ik nog wel hoewel dat ook wel wat minder is dan vroeger. De huisarts zei dat er niks aan te doen is. Ik heb wel eens gelezen dat gembershotjes kunnen werken maar bij mij dus niet of dat het reukvermogen spontaan terug kwam tijdens een vliegreis. Ik heb zo vaak gevlogen maar dat werkt bij mij dus ook niet.

Ik heb in februari corona gehad. Ik ruik wel alles maar sommige dingen smaken ineens wel heel anders. Walnoten bv. Dat schilletje eromheen is zobitter nu dat ik er echt van griezel. Zuur is zuurder geworden. Pindakaar proefde veel zouter. 

Ik heb inmiddels twee keer corona gehad en had (gelukkig) alleen de eerste keer last van geur- en smaakverlies. Het heeft bij mij 3 weken geduurd en toen kwam het weer langzaam terug. Ik herken niet wat jij schrijft.

Er wordt door kno artsen reuktraining geadviseerd. Op deze website vind je meer informatie: https://reuksmaakstoornis.nl/reukverliesnacovid19/

Lijkt mij heel naar.

Corona gehad half november 2021. Eerst een paar weken geen reuk, toen even wel, en toen begon de geur/smaakvervorming.
Het is er nog steeds, niet elke dag even sterk en soms middenin de nacht even niet. Ik heb wekenlang een rokerige achtergrondgeur gehad, die is nu meestal weg.
Als ik me minder fit viel, of moe, heb ik meer last. 
Ik kan van alles ruiken, maar veel minder sterk dan voorheen. Bepaalde geuren zijn vies geworden, en aardbeien/ananas/banaan smaken niet lekker meer.  Het is een rommeltje.

ief

ief

01-05-2022 om 13:25 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 01-05-2022 om 12:17:


Misschien interessant om te lezen?

Dank je! Deze had ik vanochtend ook gevonden toen iemand zei dat het parosmie heet. Het stuk is heel herkenbaar! Mijn klachten zijn dus helemaal niet zo atypisch als ik dacht. 

Hopelijk gaat het ooit weer over. Hartelijk dank voor jullie reacties! 

Ik heb in maart 2020 de eerste keer Corona gehad. Veel last van fantoomgeur, midden in de nacht werd ik wakker van de geur van vers gezette koffie.
Bepaalde vieze geuren ruik ik heel sterk. Ik heb enorm veel last van de ondergrondse vuilcontainers, afvoerputjes, vaatdoekjes, vieze oren, rijpe pukkels, kleding die langer dan één dag aan is.
Mijn man las een boek in bed en ik ging over mijn nek van de geur. 
Zelf doe ik elke dag alles schoon aan, ik kan niet twee dagen in dezelfde broek of shirt.
Het is nu ruim twee jaar geleden dus ik denk niet dat het nog over gaat.

Ik heb niet zozeer dat dingen een andere geur hebben gekregen, maar dat ik vooral een stuk minder goed ruik en dat is niet overgegaan. Ik heb in totaal 3 x covid gehad, maar de eerste keer (vorig jaar zomer) was ik er ziek van en heb ik ook gemerkt dat mijn geur en smaak weg was. Omdat ik hoorde van anderen dat dit vanzelf terug zou komen, maakte ik me er niet zo druk om. Alleen, nu bijna een jaar later, ruik ik nog maar de helft van wat ik rook. Ik mis heel veel details.

Een vriendin van mij liet mij deze week haar nieuwe parfums ruiken (ze had in totaal een stuk of 10), maar ik kon het amper ruiken en het leek allemaal op elkaar. Ik mis ontzettend veel details. Niet het einde van de wereld, maar best wel jammer.

Ik ruik trouwens wel heel vaak sigarettenlucht in huis. Maar niemand rookt hier. Het ruikt echt naar schrale rook, alsof ik de avond ervoor kroeg heb gehad. Heel vies. Snap het niet en ik ben ook de enige die het ruikt.

Diyer schreef op 02-05-2022 om 02:39:

Ik ruik trouwens wel heel vaak sigarettenlucht in huis. Maar niemand rookt hier. Het ruikt echt naar schrale rook, alsof ik de avond ervoor kroeg heb gehad. Heel vies. Snap het niet en ik ben ook de enige die het ruikt.

Ja, heb ik een hele tijd gehad, op t moment valt het mee. Het rook alsof er in de tuin constant werd gerookt (iets meer veraf dan in huis). 

ief

ief

02-05-2022 om 15:46 Topicstarter

Ha! Ik heb al een paar keer aan mijn zoon gevraagd of hij gerookt had. Omdat het in huis in de verte naar rook rook... 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.