Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccineren 8 jarige

heb de vaccinaties en de boosters gedaan, ook vaccinatie voor mijn oudere kinderen. Maar nu komt eind januari de uitnodiging voor mijn 8 jarige en tja….hoe zinnig is dat? Er is nu alweer een nieuwe variant waar het amper voor helpt.  Waarom zou ik dit doen. Ik zie het nut niet zo

Peiling

Vaccineer jij je 5-11 jarige?
120 stemmen
40%
38%
23%

Pl0fk!p schreef op 09-01-2022 om 14:15:

de mensen die roepen hun kinderen nu niet met het covid vaccin te laten enten omdat het onzin is want kinderen worden er toch niet zo ziek van zijn wat mij betreft freeloaders en mogen met z'n allen opgesloten worden op een eilandje waar alle ziektes lekker rond kunnen gaan maar wel zonder dat anderen daar last van hebben. Dankzij vaccins hebben we nu geen pokken meer of komen mazelen en rode hond nauwelijks voor.

En vergeet niet dat ook kinderen long covid kunnen krijgen. Daar hoeven ze niet eens echte klachten voor gehad te hebben.

Gezellig. Een warm of koud eilandje? Dan weet ik welke kleding ik in moet pakken. 

Pl0fk!p schreef op 09-01-2022 om 14:15:

de mensen die roepen hun kinderen nu niet met het covid vaccin te laten enten omdat het onzin is want kinderen worden er toch niet zo ziek van zijn wat mij betreft freeloaders en mogen met z'n allen opgesloten worden op een eilandje waar alle ziektes lekker rond kunnen gaan maar wel zonder dat anderen daar last van hebben. Dankzij vaccins hebben we nu geen pokken meer of komen mazelen en rode hond nauwelijks voor.

En vergeet niet dat ook kinderen long covid kunnen krijgen. Daar hoeven ze niet eens echte klachten voor gehad te hebben.

Tjonge jonge, met deze manier van discussiëren ga je niet veel mensen overtuigen denk ik. Dan ten aanzien van je inhoudelijke argument: zie je het verschil niet tussen die vaccins en het coronavaccin? We weten nog niks van de langetermijneffecten van het coronavaccin want daarvoor is het nog te vroeg. 

Maar een andere ouder za daar anders tegenaan kijken. En dat mag. Iedere ouder mag voor zijn/haar eigen kind(eren) beslissen om wel/niet te laten vaccineren en absoluut zonder veroordeling van andere mensen, Plofkip. 

Flower89 schreef op 09-01-2022 om 16:16:

de lange termijn effecten van het vaccin zijn helemaal nog niet bekend. Dat ik mijzelf wel heb laten enten voelde eerder als een morele plicht dan uit angst. Corona gehad en prima doorheen gekomen. (Na vaccinatie is mijn menstruatie veranderd en zo goed als weg elke maand.)

Dat ik het beeld van een mild ziekte verloop ook voor mijn kinderen zou hebben kan je naïef noemen maar de kinderen die ik ken en geïnfecteerd waren met covid hadden niet meer dan een snotneus.
Dus ja, ik neem, voor nu, liever het risico dat ze ernstig ziek worden van corona (met eventuele nasleep) dan dat ik ze laat enten met een onbekend vaccin en de (eventuele lange termijn risico's) van dien.
(Je kan na enten nog steeds corona krijgen en dit overbrengen trouwens, voor mij een extra argument om ze niet te vaccineren. Schijnveiligheid)

Snap al die veroordelingen hier niet zo. Laat iedereen lekker zijn eigen keuze maken en respecteer elkaars mening..

Enten is wat ze met bomen doen.

 Een vaccin zit heke korte tijd in je lijf. Dan is het weg. Er is dus geen lange termijn effect.

Gr Angela


Angela1967 schreef op 09-01-2022 om 19:32:

[..]

Enten is wat ze met bomen doen.

Een vaccin zit heke korte tijd in je lijf. Dan is het weg. Er is dus geen lange termijn effect.

Gr Angela


Dat dachten ze bij de moeders van de DES-dochters ook Angela, dus dat kan je echt niet zo zwart-wit stellen. 

er.is.maar.1.Pino schreef op 09-01-2022 om 19:34:

[..]

Dat dachten ze bij de moeders van de DES-dochters ook Angela, dus dat kan je echt niet zo zwart-wit stellen.

DES was geen vaccin.

Angela1967 schreef op 09-01-2022 om 19:32:

[..]

Enten is wat ze met bomen doen.

Een vaccin zit heke korte tijd in je lijf. Dan is het weg. Er is dus geen lange termijn effect.

Gr Angela



https://www.nemokennislink.nl/publicaties/zeven-vragen-over-het-rna-vaccin/?search_page=true

Twee vaccins die in Nederland worden gebruikt, van Pfizer/BioNTech en Moderna, werken met een techniek die RNA gebruikt. Omdat dit een relatief nieuwe techniek is, leven er veel vragen in de samenleving. NEMO Kennislink sprak met meerdere experts over een aantal prangende vragen, zoals de manier waarop deze technologie werkt, hoe veilig het is en hoe lang je beschermd bent door het vaccin.

3. Wat gebeurt er in mijn lichaam zodra het RNA-vaccin ingespoten wordt?

“Het vaccin levert onze lichaamscellen het bouwplan van het spijkereiwit”, zegt Eric Snijder, hoogleraar moleculaire virologie aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). “De eiwitfabrieken in die cellen maken vervolgens het eiwit waarmee ze het immuunsysteem trainen”. Het RNA-vaccin laat het lichaam kennismaken met een stukje van het virus, het spijkereiwit, zodat het immuunsysteem bij een echte infectie sneller kan ingrijpen

Maar wat gebeurt er nu precies in je lichaam nadat de arts of verpleegkundige de naald uit je arm trekt? Vlak na injectie bevinden de RNA-moleculen, verpakt in vetbolletjes, zich tussen de cellen in ons lichaam, klaar om ‘opgegeten’ te worden door de lichaamscellen. “Cellen zijn aaseters, ze proeven van nature de stofjes uit hun omgeving”, legt vaccinoloog Huckriede uit. “Op die manier weten ze wat er in hun omgeving speelt en zo krijgen ze bovendien hun voedingsstoffen binnen”. Op diezelfde manier eten ze het vaccin op.

Nadat het stukje RNA op zijn bestemming is aangekomen, bouwt de cel spijkereiwitten van het coronavirus na aan de hand van de instructies van het RNA. Die worden op de buitenkant van de cel geplaatst, waar het immuunsysteem het eiwit herkent als vijand. Daarmee is de rol van die cel vervuld. En het stukje RNA dat nog in de cel rondzwemt? Dat blijft niet voor altijd aanwezig. “De cel breekt RNA-moleculen binnen enkele dagen af”, zegt Snijder. “De restanten ervan zijn niet anders dan die van onze eigen tienduizenden RNA-moleculen.”

Immuuncellen herkennen het spijkereiwit op het oppervlak van de lichaamscel als een bedreiging, en slaan groot alarm. B-cellen, de politieagenten van het immuunsysteem, maken neutraliserende antilichamen tegen het spijkereiwit. Tegelijkertijd ruimen de vuilniswagens van het immuunsysteem, de zogenoemde dendritische cellen, cellen met het RNA-vaccin op. Zij activeren weer andere immuuncellen waardoor onze afweer zich klaarmaakt voor de aanval tegen het coronavirus. Dat levert immuniteit op.

Cellen die het RNA-vaccin binnenkrijgen en spijkereiwitten maken, worden door de cellen van ons eigen immuunsysteem gedood en opgeruimd. Maar dat heeft geen gevolgen voor onze gezondheid, verzekert Huckriede ons. “Ons lichaam vervangt die dode cellen weer snel door nieuwe.”

Daglichtlamp schreef op 09-01-2022 om 19:36:

[..]

DES was geen vaccin.

Klopt, maar wel een “lichaamseigen” stof. En met de beste bedoelingen en de beste ideeën voorgeschreven. Maar voor mij nog steeds een belangrijk voorbeeld dat de wetenschap soms pas iets ontdekt na lange(re) tijd. En voor mij persoonlijk een argument dat meeweegt bij de beslissing over mijn kinderen.
Edit: Maar ik wil hier geen discussie over DES starten en al evenmin mensen angst aanjagen, maar ik vind dat je niet zwart-wit kunt zeggen “er zijn geen lange termijn effecten” zoals Angela doet, want daarvoor is er nog te weinig tijd verstreken.

er.is.maar.1.Pino schreef op 09-01-2022 om 19:44:

[..]

Klopt, maar wel een “lichaamseigen” stof. En met de beste bedoelingen en de beste ideeën voorgeschreven. Maar voor mij nog steeds een belangrijk voorbeeld dat de wetenschap soms pas iets ontdekt na lange(re) tijd. En voor mij persoonlijk een argument dat meeweegt bij de beslissing over mijn kinderen.
Edit: Maar ik wil hier geen discussie over DES starten en al evenmin mensen angst aanjagen, maar ik vind dat je niet zwart-wit kunt zeggen “er zijn geen lange termijn effecten” zoals Angela doet, want daarvoor is er nog te weinig tijd verstreken.

Van het vaccin zijn geen lange termijn effecten want het verdwijnt uit je lichaam.

Als je bang bent dat het effect van de vaccinatie iets verandert in je lijf dat langer blijft dan het vaccin zelf, dan klopt dat. Het brengt verandering in je immuniteit aan.

Gr Angela


https://www.nemokennislink.nl/publicaties/vijf-vragen-over-corona-bij-kinderen/

Vijf vragen over corona bij kinderen

Beantwoord door kinderarts-epidemioloog Patricia Bruijning
Auteur: Janneke Kluvers | 26 november 2021

De coronabesmettingen nemen weer flink toe, dit keer met name onder kinderen. NEMO Kennislink sprak met kinderarts en epidemioloog Patricia Bruijning over corona bij kinderen. Patricia Bruijning is kinderarts-epidemioloog aan het UMC Utrecht, waar ze onderzoek doet naar de verspreiding van infectieziektes en hoe ze de maatschappij hiertegen kan beschermen. Een groot deel van haar onderzoek is gericht op vaccinaties bij kinderen. Sinds de komst van het coronavirus richt ze zich volledig op het coronavirus, met name de verspreiding van het virus via kinderen. Daarnaast adviseert ze kinderartsen op praktische punten over maatregelen en verschijnt ze regelmatig in de media om tekst en uitleg te geven. Bruijning is lid van onze Coronadenktank

(...) 

Gevaccineerde volwassenen zijn beter beschermd tegen corona. Is het een goed idee om kinderen onder de twaalf te laten vaccineren?

Dat hangt af van het doel wat je ermee wil bereiken. Als je zo snel mogelijk verspreiding in de samenleving wil voorkomen, dan lijkt het vaccineren van ook kinderen een goede optie. Als niemand meer corona krijgt, geven ze het immers ook niet door. Maar als het doel is dat de kinderen zelf gezond blijven, dan hoeft vaccineren misschien niet. Gezonde kinderen hebben vaak weinig tot geen last van corona.”

Inmiddels heeft het kabinet het advies van de Gezondheidsraad overgenomen om kinderen tussen de 5 en 12 toch te vaccineren. We vroegen Patricia Bruijning om hierop te reageren.

“Ik reageerde in de eerste instantie terughoudend op het vaccineren van kinderen. Dit kwam vooral omdat er nog niet genoeg veiligheidsgegevens waren. Inmiddels hebben we genoeg informatie om een goede afweging te maken. Hoewel het gezondheidsvoordeel voor kinderen zelf klein is, de risico’s van corona zijn voor kinderen immers laag, kan het toch zorgen voor minder verspreiding. Ook indirect kunnen er positieve gevolgen zitten aan het vaccineren van kinderen. Ze hoeven bijvoorbeeld minder vaak in quarantaine of ze zijn minder angstig om anderen in hun omgeving te besmetten. De directe en indirecte effecten van vaccinatie vormen samen de basis van het advies van de Gezondheidsraad. Daar sta ik helemaal achter.”

Angela1967 schreef op 09-01-2022 om 20:03:

[..]

Van het vaccin zijn geen lange termijn effecten want het verdwijnt uit je lichaam.

Als je bang bent dat het effect van de vaccinatie iets verandert in je lijf dat langer blijft dan het vaccin zelf, dan klopt dat. Het brengt verandering in je immuniteit aan.

Gr Angela


Wat te zeggen van al die mensen die het vaccin hebben gehad en ernstige bijwerkingen hebben ondergaan? 

Roze_Hommel schreef op 09-01-2022 om 10:51:

Mijn 8 en 9 jarigen hebben allebei pas geleden corona gehad, met zeer beperkte klachten. Dus voorlopig is een prik sowieso niet aan de orde. Maar ik weet nog niet of ik ze wel zou laten vaccineren als het wel kan. Mijn 9 jarige is doodsbang voor prikken, voor de 9-jaarsprik heeft ze de meest vreselijke angsten uitgestaan. Dat doe ik haar liever niet aan voor iets waarvan ik weet dat het voor haarzelf niet voor toegevoegde waarde is. Ik voel eerder een soort boosheid dat dit nu van kinderen gevraagd wordt, alleen maar omdat zoveel volwassenen hun verantwoordelijkheid niet nemen.

Dochter van een vriendin (12)had ook erge prikangst maar die is er juist door deze twee prikken juist een beetje overheen. Vaak is het ook de angst voor de angst. 

absor

absor

09-01-2022 om 21:09 Topicstarter

Angela1967 schreef op 09-01-2022 om 20:10:

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/vijf-vragen-over-corona-bij-kinderen/

Vijf vragen over corona bij kinderen

Beantwoord door kinderarts-epidemioloog Patricia Bruijning
Auteur: Janneke Kluvers | 26 november 2021

De coronabesmettingen nemen weer flink toe, dit keer met name onder kinderen. NEMO Kennislink sprak met kinderarts en epidemioloog Patricia Bruijning over corona bij kinderen. Patricia Bruijning is kinderarts-epidemioloog aan het UMC Utrecht, waar ze onderzoek doet naar de verspreiding van infectieziektes en hoe ze de maatschappij hiertegen kan beschermen. Een groot deel van haar onderzoek is gericht op vaccinaties bij kinderen. Sinds de komst van het coronavirus richt ze zich volledig op het coronavirus, met name de verspreiding van het virus via kinderen. Daarnaast adviseert ze kinderartsen op praktische punten over maatregelen en verschijnt ze regelmatig in de media om tekst en uitleg te geven. Bruijning is lid van onze Coronadenktank.

(...)

Gevaccineerde volwassenen zijn beter beschermd tegen corona. Is het een goed idee om kinderen onder de twaalf te laten vaccineren?

Dat hangt af van het doel wat je ermee wil bereiken. Als je zo snel mogelijk verspreiding in de samenleving wil voorkomen, dan lijkt het vaccineren van ook kinderen een goede optie. Als niemand meer corona krijgt, geven ze het immers ook niet door. Maar als het doel is dat de kinderen zelf gezond blijven, dan hoeft vaccineren misschien niet. Gezonde kinderen hebben vaak weinig tot geen last van corona.”

Inmiddels heeft het kabinet het advies van de Gezondheidsraad overgenomen om kinderen tussen de 5 en 12 toch te vaccineren. We vroegen Patricia Bruijning om hierop te reageren.

“Ik reageerde in de eerste instantie terughoudend op het vaccineren van kinderen. Dit kwam vooral omdat er nog niet genoeg veiligheidsgegevens waren. Inmiddels hebben we genoeg informatie om een goede afweging te maken. Hoewel het gezondheidsvoordeel voor kinderen zelf klein is, de risico’s van corona zijn voor kinderen immers laag, kan het toch zorgen voor minder verspreiding. Ook indirect kunnen er positieve gevolgen zitten aan het vaccineren van kinderen. Ze hoeven bijvoorbeeld minder vaak in quarantaine of ze zijn minder angstig om anderen in hun omgeving te besmetten. De directe en indirecte effecten van vaccinatie vormen samen de basis van het advies van de Gezondheidsraad. Daar sta ik helemaal achter.”

Ik lees; er is lang getwijfeld , gezondheidsvoordeel is klein en kán misschien wel zorgen voor minder verspreiding (dat is ook niet bewezen trouwens).     Nou niet echt overtuigend 

We enten onze kinderen toch ook met de dktp en bmr in? Die ziektes komen nauwelijks nog voor (muv kinkhoest en dankzij het niet enten de mazelen ook weer) maar toch ent je ze er wel voor in. Waarom? Omdat we willen dat die ziektes wegblijven. Niet elk kind gaat dood van de mazelen of difterie of wordt er heel ziek van maar geeft het wel door aan iemand die daar wel heel ziek van wordt en dood aan gaat. We enten niet in tegen waterpokken maar er zijn landen, zoals de VS, waar ze dat wel doen. Ik vond het onzin want drie kinderen die de waterpokken prima doorstaan hebben, 1 die het niet gehad heeft en mijn jongste dochter was er doodziek van. Helaas valt niet te plannen wie er wel en niet ziek van worden. 

SuzyQFive schreef op 09-01-2022 om 21:15:

We enten onze kinderen toch ook met de dktp en bmr in? Die ziektes komen nauwelijks nog voor (muv kinkhoest en dankzij het niet enten de mazelen ook weer) maar toch ent je ze er wel voor in. Waarom? Omdat we willen dat die ziektes wegblijven..

Nee hoor wij hebben ons kind gevaccineerd hier tegen omdat ze hier zelf heel erg ziek van kan worden als ze het zou krijgen zo jong zeker. 

Heel anders dan bij corona waar kinderen nauwelijks ziek van worden.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

09-01-2022 om 21:51

PinkFlower schreef op 09-01-2022 om 21:36:

[..]

Nee hoor wij hebben ons kind gevaccineerd hier tegen omdat ze hier zelf heel erg ziek van kan worden als ze het zou krijgen zo jong zeker.


Die ziektes komen bijna niet meer voor vanwege groepsimmuniteit. Dat is wat je wilt bereiken bij infectieziekten. Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat iemand daar geen bijdrage aan wil leveren terwijl we as we speak onder het juk van een pandemie gebukt gaan.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen hier met alle goede bedoelingen de keuze maakt voor hun kinderen. Maar ik vind dit onbegrijpelijk. Echt onbegrijpelijk, vanuit alle gezichtspunten vanwaaruit ik het bekijk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.