Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatieplicht NL

Wat zouden jullie willen in Nederland qua indirecte vaccinatieplicht, dus weigeren in horeca, bioscopen, theaters, etc. Ik zou zelf voor zijn.

Peiling

Indirecte vaccinatieplicht in NL?
253 stemmen
49%
51%

dutch33 schreef op 21-01-2022 om 17:30:

[..]

Maar vaccinatie werkt wel geteld 2 maanden en dan weer voor 50% en dat is de oplossing iedereen elke 4 maanden prikken? Echt onzin laat maar waaien het virus dan zijn we in x klaar.

Daarbij worden mensen die het natuurlijk doorgemaakt hebben minder lang een ar gegeven dan gevaccineerde. Terwijl je lichaam het dan goed kan… echt de wind kwijt.

Zelfs zonder booster heb je gevaccineerd nog steeds veel minder kans op ziekenhuisopname en op IC opname. https://www.rivm.nl/covid-19-vaccinatie/vaccineffectiviteit/boostervaccinatie-zeer-effectief-tegen-ernstige-covid-19

Alleen voor besmettingen is het idee dat het maar heel kort werkt tegen omicron (maar zelfs dat weten we volgens mij nog niet zeker).

Daglichtlamp schreef op 21-01-2022 om 20:40:

[..]

Zelfs zonder booster heb je gevaccineerd nog steeds veel minder kans op ziekenhuisopname en op IC ik mag de link niet plaatsen

Alleen voor besmettingen is het idee dat het maar heel kort werkt tegen omicron (maar zelfs dat weten we volgens mij nog niet zeker).

Nee ook tegen besmetting ( alleen wordt nog niet echt kenbaar gemaakt) maar 8 weken bescherming en zeer effectief.. zou ik het niet noemen zeggen met 5 x minder kans met booster.. tegenover  30 x bij vaccinatie. Daarbij zeer grote vraag per generatie in deze verschillen. Staat dus nergens. Heb zeer grote vraagtekens bij deze cijfers… rivm zou objectieven metingen, moeten make. Maar zie omnicrom, ook niet echt geslaagd en dan nog alle neven effecten van het gevolgde beleid. Denk aan al die jongeren ondernemers. . Nee geen booster voor iedereen noodzakelijk, zeker voor ouderen kwetsbare maar wat hebben kinderen jongeren geen risico categorie hierbij te winnen. Zeker bij een vaccin wat niet effectief is op grote en langdurige schaal. (  zouden deze prognose is moeten geven voor de dktp en  hib en andere vaccinaties van kinderen. Dan nam niemand het voor zijn kind zeker ook nog mee genomen van de bijwerkingen en de lange termijn effecten niet bekend. Het is tragisch en alleen de farmaceutische industrie viert hier winst bij veel winst en het kost ook klauwen met geld.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-01-2022 om 22:02

Bron?

 We hebben hier nog niet eens acht weken omikron, en de meeste boosters zijn nog maar een paar weken geleden gezet.  Ergo, we kunnen nog niet weten hoe lang de boosters werken.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

21-01-2022 om 23:01

Daglichtlamp schreef op 21-01-2022 om 22:10:

We hebben hier nog niet eens acht weken omikron, en de meeste boosters zijn nog maar een paar weken geleden gezet. Ergo, we kunnen nog niet weten hoe lang de boosters werken.

Daar is wel informatie over. Ik weet dat de Pfizer booster na tweede Pfizers tien weken werkt tegen besmetting.

Doordat je gevaccineerd bent herkent je lichaam wel 't virus en kan het beter handelen dan ongevaccineerd. De meeste gevaccineerden komen niet door hun besmetting in 't ziekenhuis of op de IC. 

  • Coreopsis schreef op 21-01-2022 om 22:02:

    Bron?

  • 136e advies Outbreak Management Team
    Maar in Israël zijn ze al begonnen met het uitdelen van een vierde vaccin. Dat roept vragen op over hoe lang het boostervaccin werkzaam zal blijven. Want ook in het OMT-advies wordt gesproken over een afname van de effectiviteit tot 50 procent na tien weken. 
  • Hoe lang de booster effectief is, is niet helemaal duidelijk", zegt Rijkers om maar gelijk met de deur in huis te vallen. "Daar zijn nog niet genoeg gegevens voor." Toch schreef het omt vaccineffectiviteit na 10 weken afneemt 'tot 40-50%'.
redbulletje schreef op 21-01-2022 om 23:05:

Doordat je gevaccineerd bent herkent je lichaam wel 't virus en kan het beter handelen dan ongevaccineerd. De meeste gevaccineerden komen niet door hun besmetting in 't ziekenhuis of op de IC.

Heb het over effect van booster! Deze is echt anders..

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-01-2022 om 09:05

dutch33 schreef op 21-01-2022 om 21:54:

[..]

Nee ook tegen besmetting ( alleen wordt nog niet echt kenbaar gemaakt) maar 8 weken bescherming en zeer effectief.. zou ik het niet noemen zeggen met 5 x minder kans met booster.. tegenover 30 x bij vaccinatie. Daarbij zeer grote vraag per generatie in deze verschillen. Staat dus nergens. Heb zeer grote vraagtekens bij deze cijfers… rivm zou objectieven metingen, moeten make. Maar zie omnicrom, ook niet echt geslaagd en dan nog alle neven effecten van het gevolgde beleid. Denk aan al die jongeren ondernemers. . Nee geen booster voor iedereen noodzakelijk, zeker voor ouderen kwetsbare maar wat hebben kinderen jongeren geen risico categorie hierbij te winnen. Zeker bij een vaccin wat niet effectief is op grote en langdurige schaal. ( zouden deze prognose is moeten geven voor de dktp en hib en andere vaccinaties van kinderen. Dan nam niemand het voor zijn kind zeker ook nog mee genomen van de bijwerkingen en de lange termijn effecten niet bekend. Het is tragisch en alleen de farmaceutische industrie viert hier winst bij veel winst en het kost ook klauwen met geld






dutch33 schreef op 21-01-2022 om 23:39:
  • Coreopsis schreef op 21-01-2022 om 22:02:

    Bron?

  • 136e advies Outbreak Management Team
    Maar in Israël zijn ze al begonnen met het uitdelen van een vierde vaccin. Dat roept vragen op over hoe lang het boostervaccin werkzaam zal blijven. Want ook in het OMT-advies wordt gesproken over een afname van de effectiviteit tot 50 procent na tien weken.
  • Hoe lang de booster effectief is, is niet helemaal duidelijk", zegt Rijkers om maar gelijk met de deur in huis te vallen. "Daar zijn nog niet genoeg gegevens voor." Toch schreef het omt vaccineffectiviteit na 10 weken afneemt 'tot 40-50%'.

Uit het 136e  OMT advies:
"Een boostervaccinatie brengt het optreden van symptomatische ziekte met 65-75% terug, maar deze vaccineffectiviteit neemt ook weer af tot 40-50% meer dan 10 weken na de booster."

Dus ja, effectiviteit neemt na een tijdje af (dat is niet zo vreemd), maar wordt bepaald niet 0. Daarnaast gaan deze percentages over "symptomatische ziekte", oftewel ook iedereen met een beetje snotneus. Het enige dat echt telt is het aantal ziekenhuis- en met name IC opnames.

Er staat niets over een nieuw booster na 10 weken. Dat is jullie eigen invulling. Israël heeft hier het probleem van de remmende voorsprong. De boosters zijn daar ruim voor omikron ontstond al gegeven. Dus ja, met afnemende bescherming zal een relatief groter deel van de kwetsbaren nu alsnog besmet raken. Dat speelt hier niet, omdat omikron nu rondgaat en de booster dus gedurende de golf gewoon goed werkt.

De cijfers (besmettingen onder 60+) zien er gewoon goed uit. Geen toename, en de groep 50-60 is de afgelopen weken gestegen maar begint nu ook te dalen. Dat zijn de mensen die begin januari geboosterd zijn. Ziekenhuis: geen toename.

Ik kan net als jullie niet in de toekomst kijken maar verwacht pas in de herfst weer een eventuele booster. Net als met de griepprik, die is ook jaarlijks. En dan hopelijk ook aangepast aan de dan meest voorkomende variant. Net als met de griepprik.

Oh, en Dutch: er is geen booster voor 18 minners. Die lijkt me ook niet nodig gezien bovenstaande verloop van deze golf. Voor 18+ lijkt hij me wel zinvol. Al is het maar om de maatschappij open te houden - omdat je ook met "een griepje" niet kunt werken. Dat is in een heftig influenza seizoen soms ook een probleem.



QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

22-01-2022 om 10:39

Nog meer boosteren vind ik prima, er zijn nu alweer berichten dat de bescherming onder de alleroudsten afneemt. Maar dan wel geheel vrijwillig voor 60 minners. Niet dat er dan nog een vinkje aan vast zit. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-01-2022 om 10:49

Drietje schreef op 22-01-2022 om 10:39:

Nog meer boosteren vind ik prima, er zijn nu alweer berichten dat de bescherming onder de alleroudsten afneemt. Maar dan wel geheel vrijwillig voor 60 minners. Niet dat er dan nog een vinkje aan vast zit.

Jij bent dus voor leeftijdsdiscriminatie?

Coreopsis schreef op 22-01-2022 om 10:49:

[..]

Jij bent dus voor leeftijdsdiscriminatie?

Leg de leeftijdsdiscriminatie in dit geheel even uit aub, want ik zie 'm niet.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

22-01-2022 om 10:57

Ysenda schreef op 22-01-2022 om 10:53:

[..]

Leg de leeftijdsdiscriminatie in dit geheel even uit aub, want ik zie 'm niet.

Dat is mijn interpretatie van de zin: "Maar dan wel geheel vrijwillig voor 60 minners. Niet dat er dan nog een vinkje aan vast zit."
Vrijwillig voor 60 min (niet nodig voor QR), maar niet voor 60 plus (wel nodig voor QR).

Vandaar mijn vraag of dit klopt.

Sowieso zou vaccinatie verplicht moeten zijn voor alle zorgmedewerkers.

Ik vind het ook lastig. Het is duidelijk dat Covid niet zomaar een griep is. Lees bijvoorbeeld dit artikel: https://nos.nl/artikel/2414008-honderden-zorgmedewerkers-dreigen-baan-te-verliezen-door-long-covid
Dit gaat om mensen die volop in het leven stonden voordat covid kwam, en die wellicht nooit meer de oude worden. Waarom zou je dan alleen ouderen inenten (of daar drang op toepassen). Aan de andere kant zorgt met name het beslag op ziekenhuiscapaciteit ervoor dat anderen zorg ontzegd wordt.
We weten ook nog steeds veel te weinig. Helpt inenten om long-covid te voorkomen? En hoe lang beschermd inenten daar dan tegen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.