Coronavirus Covid-19
Daglichtlamp
04-09-2021 om 12:37
Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?
Het kabinet lijkt toch af te stevenen op vaccinatiedrang. Prima wat mij betreft, want waarom maatregelen voor iedereen als we overbelasting van de ziekenhuizen ook kunnen voorkomen door niet ingeënt zijn wat minder aantrekkelijk te maken.
Maar het ligt gevoelig, vaccinaties zijn in Nederland altijd vrijwillig, en daarmee halen we over het algemeen een hoge vaccinatiegraad.
Peiling
Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
Lollypopje
26-11-2021 om 17:05
OmaVan2 schreef op 26-11-2021 om 17:01:
[..]
Dat vind ik ook niet meer. Er gaan mensen (eerder) dood doordat ongevaccineerden een plek in nemen op de IC. Er gaan overigens ook mensen eerder dood doordat heel de pijplijn verstopt zit, waardoor diagnoses later gesteld worden. Maar het staat niet op de politieke agenda omdat je dan uitkomt op dingen als een vaccinatieplicht, een lockdown voor ongevaccineerden of een maximaal aantal COVID patiënten in het ziekenhuis. Allemaal oplossingen met de nodige medische-ethische bezwaren.
Dat het aantal indirecte overlijdens hoger is, maakt dan weer niet uit blijkbaar. Want daarvan kun je moeilijker een "schuldige" aanwijzen. Veel veiliger voor reputaties 
Mija
26-11-2021 om 17:06
[..]
Dat vind ik ook niet meer. Er gaan mensen (eerder) dood doordat ongevaccineerden een plek in nemen op de IC. Er gaan overigens ook mensen eerder dood doordat heel de pijplijn verstopt zit, waardoor diagnoses later gesteld worden. Maar het staat niet op de politieke agenda omdat je dan uitkomt op dingen als een vaccinatieplicht, een lockdown voor ongevaccineerden of een maximaal aantal COVID patiënten in het ziekenhuis. Allemaal oplossingen met de nodige medische-ethische bezwaren.
Daarom kun je het er ook maar beter niet over hebben. Is zo slecht voor je imago als politiek
😇
QuizzicalOpossum53
26-11-2021 om 17:07
[..]
Het is altijd makkelijker om geen keuze te maken, al maak je in dit geval dan feitelijk een keuze vóór ongevaccineerde coronapatiënten, die feitelijk zelf een keuze hebben, en tegen alle andere ernstig zieke patiënten, die helemaal geen keuze hebben.
Wat is dan onethisch? Jammer dat niemand dit durft aan te kaarten.
Mija
26-11-2021 om 17:30
Drietje schreef op 26-11-2021 om 15:13:
[..]
„Ik zou fase 2D nu nog niet willen betitelen als de fase voor code zwart, omdat daarbij sprake is van de mogelijkheid op te schalen naar 1350 ic-bedden. Zover is het nog niet”, zei een LNAZ-woordvoerder donderdag.
Toch begrijp ik het niet goed. We zijn allemaal zo bang voor code zwart maar als ik lees wat er nu allemaal al aan de hand is, wat er in deze huidige fase allemaal aan leed veroorzaakt wordt (belangrijke zorg niet meer leveren: geen chemo, geen transplantatie, waar mensen dus gewoon (eerder) dood van gaan) en wat er in de rest van de keten aan de hand is (alle zorg overbelast, de hele keten verstopt: wijkzorg, thuiszorg, huisartsen, palliatieve zorg), waarom zijn we dan 'pas' de sjaak als het code zwart is? Volgens mij zitten we al ruimschoots enorm diep in de penarie. Het is alsof we ons richten op een tornado die eraan komt terwijl we al tot onze nek in het water staan.
wild-flower
26-11-2021 om 18:11
Drietje schreef op 26-11-2021 om 17:07:
[..]
Het is altijd makkelijker om geen keuze te maken, al maak je in dit geval dan feitelijk een keuze vóór ongevaccineerde coronapatiënten, die feitelijk zelf een keuze hebben, en tegen alle andere ernstig zieke patiënten, die helemaal geen keuze hebben.
Wat is dan onethisch? Jammer dat niemand dit durft aan te kaarten.
Ja , en als ik dan net Hugo de Jonge in het 6 uur journaal hoor zeggen dat 70 % op de IC ongevaccineerd is , dan denk ik , stuur die 70 % dan maar lekker naar huis dan met een zuurstoffles . Ga thuis maar uitzieken , dan is er tenminste weer plek op de IC . Ik zeg dit in mijn boosheid , sorry , maar ik ben er zo ontzettend klaar mee nu
Netherfield
26-11-2021 om 18:14
15% van de 18-plussers is ongevaccineerd. 70% van de coronazieken op de IC is ongevaccineerd. Dus 15 % van de NL bevolking zorgt voor 70% van de IC bezetting. En dan nog zeggen mensen dat het niet werkt. Ik snap niet…
Prikken die handel!
Ysenda
26-11-2021 om 18:14
aan de andere kant ben ik nu 3 weken lang op een normale tijd thuis zonder te haasten naar een training, ruim 1,5 uur wachten in een auto, hoe gezellig ik het ook weet te maken met mijn electrische dekentje, thee en boek.
Heerlijk die rust. En dat 4x per week.
SophisticatedCaribou75
26-11-2021 om 18:15
wild-flower schreef op 26-11-2021 om 18:11:
[..]
Ja , en als ik dan net Hugo de Jonge in het 6 uur journaal hoor zeggen dat 70 % op de IC ongevaccineerd is , dan denk ik , stuur die 70 % dan maar lekker naar huis dan met een zuurstoffles . Ga thuis maar uitzieken , dan is er tenminste weer plek op de IC . Ik zeg dit in mijn boosheid , sorry , maar ik ben er zo ontzettend klaar mee nu
![]()
Heel erg eens met jou. En ik denk de overgrote meerderheid in dit land. "Helaas" is die overgrote meerderheid alleen niet crimineel en niet uit op rellen en niet uit op het verbouwen van de stad en niet uit op het verbouwen van hulpverleners. En dus kun je prima worden genegeerd. Zo blijkt.
Sun.lover
26-11-2021 om 18:50
Drietje schreef op 26-11-2021 om 15:13:
[..]
„Ik zou fase 2D nu nog niet willen betitelen als de fase voor code zwart, omdat daarbij sprake is van de mogelijkheid op te schalen naar 1350 ic-bedden. Zover is het nog niet”, zei een LNAZ-woordvoerder donderdag.
1350 gaat niet lukken. Om de 1150 te bereiken kan alleen maar door mensen extra te laten werken. Daar zit een behoorlijke grens aan. En naar 1350 gaan is onmogelijk. Dan moet je mensen tot extra werken gaan dwingen. Bij geen totale lockdown vind ik dat absoluut niet kunnen. Eigenlijk vind ik dat je helemaal niet meer mag vragen/eisen dat het personeel extra moet werken. Want het gaat nog meer mensen het vak uitjagen met langdurig nog minder capaciteit tot gevolg.
QuizzicalOpossum53
26-11-2021 om 19:02
Netherfield schreef op 26-11-2021 om 18:14:
15% van de 18-plussers is ongevaccineerd. 70% van de coronazieken op de IC is ongevaccineerd. Dus 15 % van de NL bevolking zorgt voor 70% van de IC bezetting. En dan nog zeggen mensen dat het niet werkt. Ik snap niet…
Prikken die handel!
Eigenlijk nog minder dan 15 procent. De meeste ongevaccineerden zijn onder de veertig, terwijl het boven de vijftig pas echt gaat aantikken qua opnames. Dus het misschien 5 procent of zo van de bevolking die voor deze ellende zorgt.
QuizzicalOpossum53
26-11-2021 om 19:05
Sun.lover schreef op 26-11-2021 om 18:50:
[..]
1350 gaat niet lukken. Om de 1150 te bereiken kan alleen maar door mensen extra te laten werken. Daar zit een behoorlijke grens aan. En naar 1350 gaan is onmogelijk. Dan moet je mensen tot extra werken gaan dwingen. Bij geen totale lockdown vind ik dat absoluut niet kunnen. Eigenlijk vind ik dat je helemaal niet meer mag vragen/eisen dat het personeel extra moet werken. Want het gaat nog meer mensen het vak uitjagen met langdurig nog minder capaciteit tot gevolg.
Ik snap dat het lastig en zwaar is, maar als ik bijvoorbeeld naar de politie kijk: die staan er ook de volgende dag weer, ondanks alle ellende en geweld. Het is crisis en de zorg staat in het hart van de orkaan. Dat is niet te voorkomen.
Lollypopje
26-11-2021 om 19:09
Drietje schreef op 26-11-2021 om 19:05:
[..]
Ik snap dat het lastig en zwaar is, maar als ik bijvoorbeeld naar de politie kijk: die staan er ook de volgende dag weer, ondanks alle ellende en geweld. Het is crisis en de zorg staat in het hart van de orkaan. Dat is niet te voorkomen.
Blijkbaar hebben die dus meer personeel beschikbaar. En vallen daar niet zo ontzettend veel mensen uit door ziekte of omdat ze het werk niet meer aan kunnen.
Van het personeel verwachten dat ze zich nu nog verder over de kop werken is een heel goed plan als je na de winter vrijwel geen personeel in de zorg meer over wilt hebben.
CuddlyReindeer95
26-11-2021 om 19:16
niet_rechts schreef op 26-11-2021 om 15:46:
[..]
Serieus: waarom gaat een coronapatiënt voor iemand die chemotherapie of een transplantatie nodig heeft?!
Ja echt hè
SophisticatedCaribou75
26-11-2021 om 19:16
Vaste zitplaats en anderhalve meter in bios, theater en horeca van 5 tot 17. Ik snap even niet of de QR code nog moet worden getoond of dat dat ineens vervalt.
Piratenkoningin
26-11-2021 om 19:19
Toch nog wel wat meer maatregelen en zeer dringende adviezen dan was uitgelekt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.