Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatiedrang of maatregelen voor iedereen om te voorkomen dat de IC's vol raken?

Peiling

Als jij de keus had, hoe zou je dan voorkomen dat de IC's weer vol raken?
210 stemmen
35%
50%
15%

Daglichtlamp schreef op 10-11-2021 om 16:15:

[..]

Volgens mij zijn er ook in Brabant al steden die cancellen of in aangepaste vorm doorgaan.

Ze moeten dit besluit niet overlaten aan de burgemeesters of de plaatselijke carnavalisten. Gewoon zeggen 'het kan nu even niet'. Nergens.

Daglichtlamp schreef op 10-11-2021 om 16:43:

[..]

Het gaat niet om besmettingen, probleem vormen de ziekenhuisopnames en intensive care opnames.

Ik vind van wel.

Waar denk je dat die ziekenhuisopnames door komen?

Daglichtlamp schreef op 11-11-2021 om 11:11:

[..]

Ik vraag me af waarom er niet meer ruimschoots gratis zelftesten worden uitgedeeld. Voor jongeren in mijn omgeving is het heel logisch om om de haverklap een zelftest te doen. Zij krijgen ze namelijk gratis via hun universiteit, HBO of school. Dus als ze er toch liggen worden ze vrij gemakkelijk gewoon gebruikt. Hier zijn inmiddels de twee gratis testen van Hugo op. Als ik ze zou hebben liggen zou ik er sneller eentje doen.

Die gratis testen worden maar door drie op de tien studenten aangevraagd. Of eigenlijk; 29 procent van alle studenten heeft één pakketje van vier tests besteld. Onder medewerkers in het hoger onderwijs is dat 60%. 
Beter dan niets, maar daar valt toch ook nog wel wat te winnen. 

Ik ben het wel met je eens dat die dingen veel meer gebruikt zouden kunnen worden, en dan niet in plaats van een ggd test bij klachten, zoals nu vaak gebeurd, maar echt als screening. 
Als iedereen er twee keer in de week een zou doen, zou je heel veel besmettingen in een vroeg stadium opsporen. Dat zou echt helpen. Van mij mogen alle scholen op maandagochtend de week beginnen met een in de klas uit te voeren zelftest, en dan op donderdag nog eens (hoewel, on de logistiek behapbaar te houden, misschien niet allemaal op dezelfde dag.)

Agen schreef op 11-11-2021 om 11:29:

[..]

Die gratis testen worden maar door drie op de tien studenten aangevraagd. Of eigenlijk; 29 procent van alle studenten heeft één pakketje van vier tests besteld. Onder medewerkers in het hoger onderwijs is dat 60%.
Beter dan niets, maar daar valt toch ook nog wel wat te winnen.

Ik ben het wel met je eens dat die dingen veel meer gebruikt zouden kunnen worden, en dan niet in plaats van een ggd test bij klachten, zoals nu vaak gebeurd, maar echt als screening.
Als iedereen er twee keer in de week een zou doen, zou je heel veel besmettingen in een vroeg stadium opsporen. Dat zou echt helpen. Van mij mogen alle scholen op maandagochtend de week beginnen met een in de klas uit te voeren zelftest, en dan op donderdag nog eens (hoewel, on de logistiek behapbaar te houden, misschien niet allemaal op dezelfde dag.)

Dat zou echt schelen. Nu moet je dus elke twee weken vier tests bestellen. Gewoon uitdelen op school lijkt me een stuk efficiënter. 

Lollypopje schreef op 11-11-2021 om 11:21:

[..]

Dat doe ik meestal ook

Maar omdat die forummer dat steeds roept, besloot ik het eens uit te denken. Want de theorie is leuk, maar werkt alleen als iedereen zich aan die maatregelen houdt. Maar dat gebeurd nu al niet.

Komt ook omdat het kabinet heeft uitgestraald dat het allemaal geweldig goed ging en dat maatregelen wel losgelaten konden worden. Het hele beeld in Nederland was dat de crisis wel zo'n beetje over was. En iedereen zat maar te jubelen over die hoge vaccinatiecijfers. Wat nog meer leidde tot losser gedrag. 

Maar feit is dat de vaccinatiegraad in Nederland gewoon te laag is voor groepsimmuniteit. Op de hele bevolking is ie nu pas 72,3%. Het is gewoon een clusterfuck die je aan had kunnen zien komen:

1. Minder zorgcapaciteit voor coronapatiënten (door overbelasting en inhaalzorg)
  2. Een te lage vaccinatiegraad
  3. Vrijwel alle maatregelen loslaten en doen alsof de crisis over is
Piratenkoningin schreef op 11-11-2021 om 11:31:

[..]

Dat zou echt schelen. Nu moet je dus elke twee weken vier tests bestellen. Gewoon uitdelen op school lijkt me een stuk efficiënter.

Op de middelbare scholen gebeurde dat voor de zomer (en mijn kind gebruikte ze ook netjes), maar nu hoor ik er niets meer over.

Lollypopje schreef op 11-11-2021 om 11:18:

[..]

Die ongevaccineerde die heel voorzichtig leeft kan het nog steeds oplopen. Mij overkwam dat.

En als je in de zorg werkt kun je menselijk contact niet mijden en dus makkelijker corona krijgen.

Zo ingewikkeld is het niet.

Daarom schreef ik ook: "maar wel geregeld testen". Ik kan het duizend maal herhalen maar dan krijg ik weer een ban. Ik kan het niet leuker maken, ook niet makkelijker. 'Testen-voor-toegang-voor-iedereen' is wel beter. Als men meteen dit advies had opgevolgd toen het werd gegeven, had het nu een hoop kopzorg gescheeld.

Men kan het krijgen op het werk, maar men kan het ook mee naar binnen nemen. Zie:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/virologen-slaan-alarm-deltavariant-verspreidt-zich-ook-via-gevaccineerden~b800c3e1/

...........
Veel van de ziekenhuismedewerkers die nu positief testen, zijn jonge
mensen die het virus hebben opgelopen op feestjes, in de horeca of bij
het uitgaan. ‘Net als elders in de samenleving’, zegt Welkers.
‘Ook onze
zorgmedewerkers hebben gedacht: we kunnen weer veilig stappen. Die
delta-golf heeft ook ons toch enigszins verrast.’

.............

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

11-11-2021 om 11:45

Agen schreef op 11-11-2021 om 11:34:

[..]

Op de middelbare scholen gebeurde dat voor de zomer (en mijn kind gebruikte ze ook netjes), maar nu hoor ik er niets meer over.

Je kunt ze hier bij de conciërge ophalen. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-11-2021 om 11:46 Topicstarter

Nog een tip Fleurtje voor de leesbaarheid van je bijdragen: als je tekst van elders knipt en plakt neem dan even de moeite om de extra regeleinden er even uit te halen. Dat leest veel fijner.

Hopelijk zijn de zorgmedewerkers die het nu oplopen gevaccineerd, zodat ze maar zo kort mogelijk uit de running zijn door hun coronabesmetting.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

11-11-2021 om 11:47

Fleurtje_5 schreef op 11-11-2021 om 11:44:

[..]

Daarom schreef ik ook: "maar wel geregeld testen". Ik kan het duizend maal herhalen maar dan krijg ik weer een ban. Ik kan het niet leuker maken, ook niet makkelijker. 'Testen-voor-toegang-voor-iedereen' is wel beter. Als men meteen dit advies had opgevolgd toen het werd gegeven, had het nu een hoop kopzorg gescheeld.

Men kan het krijgen op het werk, maar men kan het ook mee naar binnen nemen. Zie:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/virologen-slaan-alarm-deltavariant-verspreidt-zich-ook-via-gevaccineerden~b800c3e1/

...........
Veel van de ziekenhuismedewerkers die nu positief testen, zijn jonge
mensen die het virus hebben opgelopen op feestjes, in de horeca of bij
het uitgaan. ‘Net als elders in de samenleving’, zegt Welkers.
‘Ook onze
zorgmedewerkers hebben gedacht: we kunnen weer veilig stappen. Die
delta-golf heeft ook ons toch enigszins verrast.’

.............

Beter allicht.  Maar Als je de economie draaiende wil houden is het geen slim idee.  Ik zou er als gevaccineerde niet aan mee werken in elk geval. 

Mallebeppie schreef op 11-11-2021 om 11:47:

[..]

Beter allicht. Maar Als je de economie draaiende wil houden is het geen slim idee. Ik zou er als gevaccineerde niet aan mee werken in elk geval.

Maar het is juist een slim én wijs idee, het zou zeker beter zijn voor de economie als het virus met de wortel word aangepakt, zodat het niet kan door etteren.

Dat je er niet aan mee wilt werken is juist zo spijtig. Gevaccineerden denken juist onterecht dat 'ze er al zijn'.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

11-11-2021 om 11:54 Topicstarter

Fleurtje_5 schreef op 11-11-2021 om 11:53:

[..]

Maar het is juist een slim én wijs idee, het zou zeker beter zijn voor de economie als het virus met de wortel word aangepakt, zodat het niet kan door etteren.

Dat je er niet aan mee wilt werken is juist zo spijtig. Gevaccineerden denken juist onterecht dat 'ze er al zijn'.

Zou je echt lockdowns en regels willen zoals in China?

Fleurtje_5 schreef op 11-11-2021 om 11:53:

[..]

Dat je dit uit je toetsenbord krijgt, ‘slim en wijs’, terwijl je zelf vertikt je te laten vaccineren 

Als je het echt bij de wortel wilt aanpakken, dan moet je zorgen dat er zoveel mogelijk mensen gevaccineerd zijn en meer tempo maken met de boostervaccins voor ouderen en kwetsbaren. 

Wednesday schreef op 11-11-2021 om 08:33:

[..]

Doet allemaal niet veel goed voor de beeldvorming over Brabanders en Limburgers.

Over generaliseren gesproken 

Het zijn natuurlijk dezelfde domme en egoïstische Brabanders en Limburgers die geregeld naar voetbalwedstrijden en de GP in Zandvoort gaan/gingen?! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.