Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

vaccinatie vraagje (over besmettelijkheid oa)

Ik heb een vaccinatie vraagje.Ik keek net RTL boulevard en daar was een item over Willeke Alberti, ze was een beetje boos, want ze heeft 2 vaccinaties gehad en is nu toch besmet geraakt met corona door iemand in haar buurt die niet gevaccineerd was.Maar zoon en ik (hij niet gevaccineerd, twijfelt nog een beetje en ik ben wel gevaccineerd) raakten aan de praat en samen snapten we het niet meer.Ik zei namelijk, zie je, je moet je dus wel vaccineren, want nu heeft iemand Willeke aangestoken en nu heeft ze toch corona gekregen, maar terwijl ik dat zei hoorde ik eigenlijk mezelf iets zeggen wat volgens mij niet klopt, want als Willeke corona heeft gekregen, dan zou ze zelf dus ook vervolgens weer iemand per ongeluk hebben kunnen aansteken, net zoals degene die haar nu besmet heeft, dus wat heeft vaccineren dan voor zin? (ja dat je minder erg corona krijg, of misschien ook minder zwaar besmettelijk bent?) maar ja, besmettelijk is besmettelijk toch?Ik ben voor vaccineren hoor, maar raakte nu toch wel in de war.


DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

17-08-2021 om 20:19

Qua besmettingen heeft het geen zin, alleen wordt je minder ziek als je besmet bent (als je gevaccineerd bent). Alleen sterven er wel ouderen die volledig gevaccineerd zijn aan de Colombiaanse variant. 

Je kunt Corona geloof ik nog wel overdragen met vaccinatie. Bij de eerdere Alpha variant was het wel effectief tegen de verspreiding, alleen de Delta variant is zo besmettelijk dat je het ook kan overdragen met volledige vaccinatie.

Gevaccineerd heb je wel minder kans dat je besmet raakt en 't door kan geven, ik vind het persoonlijk asociaal als mensen zich niet laten vaccineren. Zeker niet als je met kwetsbaardere/oudere mensen contact hebt. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

17-08-2021 om 20:21

redbulletje schreef op 17-08-2021 om 20:20:

Gevaccineerd heb je wel minder kans dat je besmet raakt en 't door kan geven, ik vind het persoonlijk asociaal als mensen zich niet laten vaccineren. Zeker niet als je met kwetsbaardere/oudere mensen contact hebt.

Dat is niet zo toch, je wordt alleen minder ziek bij besmetting als je gevaccineerd bent.

Je hebt wel minder kans om besmet te zaken en het door te geven, naast dat je er minder ziek van wordt.
Echter als je ouder bent is je immuniteit minder sterk, waardoor vaccinaties minder goed kunnen werken. En je bescherming dus lager is en daarom is het dus belangrijk dat zoveel mogelijk mensen zich laten vaccineren.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

17-08-2021 om 20:28

Eigenlijk vaccineer je voor je eigen gezondheid. Je bent na vaccinatie minder besmettelijk maar kunt nog wel besmetten en je word er minder ziek van. Alhoewel ik gruwelijk ziek ben geweest van corona na 2 x vaccineren. Voor een derde weiger ik. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-08-2021 om 20:45

Yolo schreef op 17-08-2021 om 20:19:

Qua besmettingen heeft het geen zin, alleen wordt je minder ziek als je besmet bent (als je gevaccineerd bent). Alleen sterven er wel ouderen die volledig gevaccineerd zijn aan de Colombiaanse variant.

Dit klopt niet. Vaccinatie beschermt wel degelijk tegen besmetting, alleen niet 100%. Ik geloof bij Pfizer en Moderna rond de 60%. Dat is vergelijkbaar met de griepprik. Het beschermt wel ruim 90% tegen ernstige ziekte (ziekenhuisopname).

Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe minder makkelijk het virus zich verspreid en hoe kleiner de kans dat iemand besmet raakt.

Met vaccinatie bescherm je dus én jezelf tegen ernstige ziekte én verklein je de kans dat je het virus verspreid - waarmee je anderen beschermt.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-08-2021 om 20:47

Yolo schreef op 17-08-2021 om 20:21:

[..]

Dat is niet zo toch, je wordt alleen minder ziek bij besmetting als je gevaccineerd bent.

Dit klopt niet.

https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2021/05/20/transmissie-na-vaccinatie

"Er zijn inmiddels enkele studies verschenen die laten zien dat
vaccinatie tegen COVID-19 ook de overdracht van het virus van de ene
persoon op de andere vermindert."

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

17-08-2021 om 20:47

Coreopsis schreef op 17-08-2021 om 20:45:

[..]

Dit klopt niet. Vaccinatie beschermt wel degelijk tegen besmetting, alleen niet 100%. Ik geloof bij Pfizer en Moderna rond de 60%. Dat is vergelijkbaar met de griepprik. Het beschermt wel ruim 90% tegen ernstige ziekte (ziekenhuisopname).

Hoe meer mensen gevaccineerd zijn, hoe minder makkelijk het virus zich verspreid en hoe kleiner de kans dat iemand besmet raakt.

Met vaccinatie bescherm je dus én jezelf tegen ernstige ziekte én verklein je de kans dat je het virus verspreid - waarmee je anderen beschermt.

Dat percentage geld voor de oude/huidige varianten, niet voor bijvoorbeeld de Colombiaanse (en nieuwe) variant. 

_Anoniem_

_Anoniem_

17-08-2021 om 20:48 Topicstarter

Aha oke, dus Willeke had gewoon pech, is zij, nu wel minder besmettelijk dan trouwens?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-08-2021 om 20:50

Yolo schreef op 17-08-2021 om 20:47:

[..]

Dat percentage geld voor de oude/huidige varianten, niet voor bijvoorbeeld de Colombiaanse (en nieuwe) variant.

Heb je hier een bron van?

ImpassionedPelican38

ImpassionedPelican38

17-08-2021 om 20:52

is het niet ook zo dat je sowieso minder besmettelijk bent als je minder ziek bent, omdat je minder klachten hebt en dus minder hoest enzo?

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

17-08-2021 om 20:54

Woezelisboos schreef op 17-08-2021 om 20:52:

is het niet ook zo dat je sowieso minder besmettelijk bent als je minder ziek bent, omdat je minder klachten hebt en dus minder hoest enzo?

Ja kan heel goed. Het nadeel is alleen dat er zoveel varianten weer komen. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-08-2021 om 20:54

Woezelisboos schreef op 17-08-2021 om 20:52:

is het niet ook zo dat je sowieso minder besmettelijk bent als je minder ziek bent, omdat je minder klachten hebt en dus minder hoest enzo?

Ja. Als je minder ziek bent is de viral load meestal lager en verspreid je dus minder virus. Hoe hoger de viral load in de lucht hoe groter de kans op besmetting. Daarom is ventilatie zo belangrijk en vinden er minder besmettingen plaats in de open lucht vergeleken met binnen.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

17-08-2021 om 20:56

Coreopsis schreef op 17-08-2021 om 20:50:

Yolo schreef op 17-08-2021 om 20:47:

[..]

Heb je hier een bron van?

Google even, bronnen zat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.