Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Vaccinatie na bevalling

Hallo, 

Zijn er hier mensen die zich kort na de bevalling hebben laten vaccineren? Hoelang na de bevalling heb je dit laten doen en hoe reageerde je op de vaccinatie? Na je bevalling is je weerstand niet optimaal maar ik kan nergens vinden of dit een reden is om te wachten en na hoelang je conditie weer genoeg op peil is voor een vaccinatie. 

Ook vroeg ik mij af of er moeders zijn die borstvoeding geven tijdens de vaccinatie? Ik wil bij voorkeur zo snel mogelijk na de bevalling gevaccineerd worden maar hoor ervaringen over een slechte melkproductie na vaccinatie dus hoor graag wat ervaringen van moeders uit de praktijk. 

Alvast bedankt!

Geen ervaring met de combinatie met borstvoeding, maar m’n zusje heeft zich recent vrijwel meteen (twee weken) na haar bevalling voor de eerste keer laten vaccineren. Geen bijwerkingen, behalve een dag of twee een stijve arm (wat lichtelijk onhandig was met een pasgeboren baby ). Haar man werkt in het ziekenhuis, dus ze wilde z.s.m. haar prikken hebben. Inmiddels heeft ze ook de tweede binnen, die mocht uiteindelijk 4 weken later gezet.  

hoi! Hier geen ervaring met snel na een bevalling vaccineren maar heb me laten vaccineren toen mijn kindje 9 maanden oud was en ik geef nog borstvoeding. Ik heb tav mijn productie echt helemaal nergens last van gehad, die bleef gewoon goed. 

3xscheepsrecht

3xscheepsrecht

14-08-2021 om 09:22 Topicstarter

Bedankt beide voor de reacties. Ik wil het liefst ca 10 dagen na de bevalling gevaccineerd. Fijn om jullie ervaring ermee te lezen, ook wat betreft borstvoeding. 

Ik zou dan gaan inenten als je borstvoeding goed loopt. Dan kan een dagje minder niet zoveel kwaad. 

Ja, hier een week of vier na de bevalling gevaccineerd, terwijl ik borstvoeding gaf/geef. Geen enkele invloed op de borstvoeding gehad.
Ik heb een paar weken gewacht, omdat ik een pittige bevalling heb gehad en ook een dag koorts goed aan wilde kunnen. Dit is overigens een paar maanden geleden, toen vaccinatie in je zwangerschap nog afgeraden werd. Anders had ik dat wel gedaan (werk in de zorg).

Ik heb 15 dagen na mijn bevalling mijn tweede vaccinatie laten zetten (de eerste bij ruim 35 weken, bijna 36, zwangerschap). Ik heb echt nergens last van gehad, alleen een stijve arm op de plek waar de prik gezet is. Over borstvoeding kan ik niks zeggen, want ik geef flesvoeding.

Ik heb het niet gedaan vanwege de borstvoeding. Twee verschillende verpleegkundigen die tevens lactatiekundige zijn hebben aangegeven dat een teruglopende productie regelmatig voorkomt en dat dit niet aan te raden is voor mijn (premature) baby die de melk heel hard nodig heeft. Aangezien ik toch al corona gehad heb en het niet zoveel voorstelde vind ik de borstvoeding een stuk zwaarder wegen dan de vaccinatie. De antistoffen heb ik toch al. 

Waarom wacht je niet iets langer tot de borstvoeding echt goed loopt?

Waarom heb je je nog niet laten vaccineren? Zou het dus zsm alsnog doen. 

3xscheepsrecht

3xscheepsrecht

15-08-2021 om 16:51 Topicstarter

De discussie over wel/niet vaccineren in zwangerschap laat ik aan mij voorbij gaan want dit moet ieder voor zichzelf weten, maar ik wil best mijn reden geven: Ik heb mij nog niet laten vaccineren omdat de cijfers afnamen toen ik aan de beurt was en ik vrijwel niemand zie en mijn contacten beperk. Ik vond toenertijd de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Ik ben niet tegen vaccineren maar feit blijft dat er geen lange termijn effecten bekend zijn. De afgelopen weken is duidelijk dat zwangere verhoogd risico lopen. Dit verschuift mijn gevoel van voordelen die niet opwegen tegen nadelen maar ik ben nu bijna aan het eind waardoor ik de eventuele koorts kan missen als kiespijn en de enige manier waarop ik corona kan krijgen nu is via de opvang van de kinderen (1 dag per week). Ik neig er dus naar te wachten tot na mijn bevalling, al twijfel ik deze week sinds het eerst hem toch nog voor mijn bevalling te nemen. Morgen heb ik hierover een gesprek met de gynaecoloog. 

Maar ervanuitgaand dat ik hem na de bevalling neem 😉 Bedankt voor de reacties! Wellicht goed om eerst te zorgen dat de borstvoeding goed loopt en ik wellicht wat gekolft heb mocht blijken dat ik een productiedip krijg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.