Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Uitgelekte maatregelen . Wat vinden jullie van dit pakket ?


BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

13-11-2021 om 11:10

Morgan-Salander schreef op 13-11-2021 om 08:27:

Zo zo, dus op 5 december weer lekker allemaal samenklonteren met Sinterklaas, zodat vlak voor Kerst de besmettingen weer de pan uitrijzen. Wéér halfbakken maatregelen.

Mijn verjaardag (morgen) heb ik afgeblazen.  Ik vier liever 5 december met elkaar omdat het dan om "iedereen  " en draait ipv om een jarige. 

Ik ben gevaccineerd,  hou me zo goed mogelijk aan de regels,  maar bij nog een jaar geen sinterklaas of kerst, trek ik echt een grens.  De laatste keer dat ik al mijnnaaste familie leden bij elkaar heb gezien was vorig jaar voorjaar,  tijdens een wandeling.  

Ik hou van regels en ik ben over het algemeen erg "braaf ", maar het is wel een keer klaar.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

13-11-2021 om 11:14

Mallebeppie schreef op 13-11-2021 om 11:10:

[..]

Ik hou van regels en ik ben over het algemeen erg "braaf ", maar het is wel een keer klaar.


Dat snap ik. Maar ja, er zijn momenteel veel mensen die er zo over denken en daarom schiet het juist niet op. Ik mis de grote familiebijeenkomsten ook, maar ik heb gemerkt dat wat vaker afspreken en dan in een kleiner gezelschap ook wel wat heeft. 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

13-11-2021 om 11:19

Wednesday schreef op 13-11-2021 om 11:14:

[..]


Dat snap ik. Maar ja, er zijn momenteel veel mensen die er zo over denken en daarom schiet het juist niet op. Ik mis de grote familiebijeenkomsten ook, maar ik heb gemerkt dat wat vaker afspreken en dan in een kleiner gezelschap ook wel wat heeft.

Snap ik, maar ik spreek ook zelden af met kleine gezelschappen.  Daarbij heb ik flinke mentale problemen gehad,  de afgelopen anderhalf jaar (niet C gerelateerd) en kon ik maar weinig prikkels verdragen.  Ik knap nu wat op en er komt meer ruimte voor. Mijn verjaardag zou een eerste gelegenheid zijn geweest om weer bij elkaar te komen.  Afgezegd: want nieuwe regels.  Als de overheid dan aan geeft 5 december te mogen vieren zonder restricties,  dan pak ik dat met beide handen en voel ik me daar ook niet  "hypocriet " onder.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

13-11-2021 om 11:48

Mallebeppie schreef op 13-11-2021 om 11:19:

[..]

Als de overheid dan aan geeft 5 december te mogen vieren zonder restricties, dan pak ik dat met beide handen en voel ik me daar ook niet "hypocriet " onder.


Dat is ook heel begrijpelijk, ik bedoel het ook zeker niet persoonlijk. 

Mallebeppie schreef op 13-11-2021 om 11:10:

[..]

Mijn verjaardag (morgen) heb ik afgeblazen. Ik vier liever 5 december met elkaar omdat het dan om "iedereen " en draait ipv om een jarige.

Ik ben gevaccineerd, hou me zo goed mogelijk aan de regels, maar bij nog een jaar geen sinterklaas of kerst, trek ik echt een grens. De laatste keer dat ik al mijnnaaste familie leden bij elkaar heb gezien was vorig jaar voorjaar, tijdens een wandeling.

Ik hou van regels en ik ben over het algemeen erg "braaf ", maar het is wel een keer klaar.

Mijn nichtje (9) is binnenkort jarig. Dat zou niet op de gebruikelijke manier gevierd kunnen worden binnen de huidige maatregelen. Zegt mijn zoon: “Maar dat is toch niet eerlijk. Ik ga zondag naar activiteit X met 600 mensen en volgende week naar activiteit Y met 300 mensen en dan zou Marietje haar verjaardag niet kunnen vieren met 20 mensen?” Ik vond eerlijk gezegd dat hij gelijk heeft. Al deze mensen zijn gevaccineerd. Ik heb besloten dat we, als mijn zus besluit het te laten doorgaan, er zonder morren naartoe gaan. Ik ga niet naar een kind van die leeftijd principieel lopen doen. 

Ik heb lang volgehouden dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen en dat is ook nog steeds zo maar ik ervaar het wel als gotspe dat het kabinet eerst de boel volkomen uit de hand laat lopen en intussen met een opgeheven vingertje naar inwoners loopt te zwaaien. Ze hebben zelf gewoon een totaal verkeerde inschatting gemaakt van wat mogelijk was en waar mensen nog toe bereid waren. En ook nu kan ik me niet voorstellen dat ze serieus denken dat iedereen zich aan de opgelegde beperkingen gaat houden. Ik heb het met de rol van braafste jongetje van de klas ook wel gehad. Ik merkte in de vorige lockdown al dat heel veel ouders hun kinderen nauwelijks iets in de weg legden terwijl mijn kinderen zich nog aan alle beperkingen hielden. We moeten maar hopen dat we het redden met de beperkingen waar we niet onderuit kunnen maar ik heb er een hard hoofd in. 

waar hebben jullie gehoord of gelezen dat 5 december vieren op normale wijze mag?
Deze maatregelen gelden voorlopig tot 4 december, maar op 3 december is er al een nieuw besluit. Ik geloof niet dat we dan weer alles los gaan laten als niet de besmettingen en de R-waarde gezakt is. 
En of die gaan zakken hebben we met zijn allen in de hand.
Het is leuk schoppen tegen het kabinet, maar het zijn toch echt wij met z'n allen die de mate van verspreiding zelf in de hand hebben. 
De basis: handen wassen, AFSTAND HOUDEN, ventileren zijn nooit weg geweest. 

Dus we mogen vooral ons zelf, ja ook de genen die zich binnen de lijntjes bewegen, afvragen wat wij zelf anders hadden kunnen en moeten doen. Dat je 130 mag betekent niet dat je ook 130 moet rijden. Dat geldt hier ook. 

Ik denk dat als we dat allemaal wat vaker doen dan kunnen de echt speciale dingen, die echt bijzonder zijn, en daar zul je dan wel kritisch in moeten zijn, wel. 

Ik probeer er niet zo veel meer van te vinden. Wat ze ook doen, er is altijd wel een punt waar ik niet achter sta, maar ze kunnen nou eenmaal ook niet iedereen tevreden houden. Ik doe braaf wat me op gelegd wordt, en ik zie wel wanneer het eindigt. Hoe drukker ik me er over maak hoe minder leuk ik wordt voor mijn omgeving.

Mija schreef op 13-11-2021 om 12:16:

[..]

Mijn nichtje (9) is binnenkort jarig. Dat zou niet op de gebruikelijke manier gevierd kunnen worden binnen de huidige maatregelen. Zegt mijn zoon: “Maar dat is toch niet eerlijk. Ik ga zondag naar activiteit X met 600 mensen en volgende week naar activiteit Y met 300 mensen en dan zou Marietje haar verjaardag niet kunnen vieren met 20 mensen?” Ik vond eerlijk gezegd dat hij gelijk heeft. Al deze mensen zijn gevaccineerd. Ik heb besloten dat we, als mijn zus besluit het te laten doorgaan, er zonder morren naartoe gaan. Ik ga niet naar een kind van die leeftijd principieel lopen doen.

Ik heb lang volgehouden dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen en dat is ook nog steeds zo maar ik ervaar het wel als gotspe dat het kabinet eerst de boel volkomen uit de hand laat lopen en intussen met een opgeheven vingertje naar inwoners loopt te zwaaien. Ze hebben zelf gewoon een totaal verkeerde inschatting gemaakt van wat mogelijk was en waar mensen nog toe bereid waren. En ook nu kan ik me niet voorstellen dat ze serieus denken dat iedereen zich aan de opgelegde beperkingen gaat houden. Ik heb het met de rol van braafste jongetje van de klas ook wel gehad. Ik merkte in de vorige lockdown al dat heel veel ouders hun kinderen nauwelijks iets in de weg legden terwijl mijn kinderen zich nog aan alle beperkingen hielden. We moeten maar hopen dat we het redden met de beperkingen waar we niet onderuit kunnen maar ik heb er een hard hoofd in.

Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat als ze die evenementen aflassen, je aan mensen hun brood gaat zitten, mensen en bedrijven gaan alsnog failliet etc. Een verjaardag niet kunnen vieren is rot, zeker voor een 9 jarige, maar is minder erg dan het gevolg van alles aflassen. Hoewel dat natuurlijk ook maar relatief is als dat weer besmettingen oplevert met volle ic's of overledenen. Maar ik denk dus dat daar de beslissing op gebaseerd is. 

Ik las het in het liveblog op nos.nl

https://nos.nl/liveblog/2405416-opnieuw-grote-drukte-bij-afsprakenlijn-ggd-horeca-leeuwarden-gaat-niet-eerder-dicht

  • Thuis meer dan vier bezoekers welkom tijdens feestdagen

    De coronamaatregelen die vandaag ingaan, gelden in eerste instantie voor drie weken, dus tot zaterdag 4 december. Op 3 december wordt de situatie opnieuw beoordeeld. Mocht het demissionaire kabinet het dan nodig vinden om het advies om thuis maximaal vier bezoekers te ontvangen te handhaven, dan wordt er een uitzondering gemaakt voor "vieringen", schrijft minister De Jonge aan de Tweede Kamer. Als voorbeeld noemt hij Sinterklaasavond, Chanoeka en Eerste en Tweede Kerstdag.

In de vorige persconferentie gaf premier Rutte mooi aan hoeveel belangen worden afgewogen en van wie er allemaal advies wordt gevraagd. 

"Feit is: sommige mensen zijn tegen alle maatregelen, een voorzichtige groep wil juist liever strengere maatregelen, maar de meesten van ons zitten daar ergens tussenin. Feit is ook: bijna iedereen kijkt vanuit de eigen leefwereld naar hoe het verder zou moeten en dat is logisch. Want het maakt gewoon uit: of je jong bent of wat ouder, of je thuis kunt werken of niet, of je in de stad in een flat woont of op het platteland, of je een ondernemer bent of een vast salaris hebt, of je op school zit of werkt, of je een kwetsbare gezondheid hebt of niet, en ja: ook of je gevaccineerd bent of niet. (...)  Dat betekent dat we steeds, ook vandaag weer, al die belangen tegen elkaar afwegen, op basis van deskundige adviezen. Niet alleen de medische adviezen van het Outbreak Management Team, het OMT, maar ook de economische adviezen van het Centraal Planbureau, de sociaal-maatschappelijke adviezen van het Sociaal en Cultureel Planbureau, de adviezen van gedragswetenschappers en communicatieadviseurs en de adviezen van de burgemeesters in het Veiligheidsberaad. Daarnaast zijn we steeds in gesprek met allerlei sectoren: van de horeca tot de winkeliers, van de theaters tot de evenementenorganisaties en van het onderwijs tot de sport. Al die adviezen en al die belangen tellen mee, wat per definitie betekent dat het onmogelijk is aan elk apart belang voor 100 procent recht te doen."

Ik vind alle ophef voornamelijk gezeik. Als we ons allemaal eens een keer goed zouden houden aan de maatregelen hoefde dit niet zolang te duren. En vaccineren. En anders 2G. Zo.

Mija schreef op 13-11-2021 om 12:16:

[..]

Mijn nichtje (9) is binnenkort jarig. Dat zou niet op de gebruikelijke manier gevierd kunnen worden binnen de huidige maatregelen. Zegt mijn zoon: “Maar dat is toch niet eerlijk. Ik ga zondag naar activiteit X met 600 mensen en volgende week naar activiteit Y met 300 mensen en dan zou Marietje haar verjaardag niet kunnen vieren met 20 mensen?” Ik vond eerlijk gezegd dat hij gelijk heeft. Al deze mensen zijn gevaccineerd. Ik heb besloten dat we, als mijn zus besluit het te laten doorgaan, er zonder morren naartoe gaan. Ik ga niet naar een kind van die leeftijd principieel lopen doen.

Ik heb lang volgehouden dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen en dat is ook nog steeds zo maar ik ervaar het wel als gotspe dat het kabinet eerst de boel volkomen uit de hand laat lopen en intussen met een opgeheven vingertje naar inwoners loopt te zwaaien. Ze hebben zelf gewoon een totaal verkeerde inschatting gemaakt van wat mogelijk was en waar mensen nog toe bereid waren. En ook nu kan ik me niet voorstellen dat ze serieus denken dat iedereen zich aan de opgelegde beperkingen gaat houden. Ik heb het met de rol van braafste jongetje van de klas ook wel gehad. Ik merkte in de vorige lockdown al dat heel veel ouders hun kinderen nauwelijks iets in de weg legden terwijl mijn kinderen zich nog aan alle beperkingen hielden. We moeten maar hopen dat we het redden met de beperkingen waar we niet onderuit kunnen maar ik heb er een hard hoofd in.

Die kinderen zijn niet gevaccineerd dus bizar dat je daar als volwassene met 20 man boven op elkaar gaat zitten. 

Ik denk ook maar: "Dit zijn de regels en daar moeten we het mee doen." Maar als zelfs een weldenkend iemand als Mija het bijltje erbij neergooit, dan moet ik wil even zuchten en voel ik de last op mijn schouders toenemen. Want dat betekent dat het nóg langer gaat duren en er nóg meer beperkingen komen. Ik ga er inmiddels vanuit dat mijn zoon, die in het eerste coronajaar in de brugklas is begonnen en hopelijk volgend schooljaar eindexamen doet, geen normaal schooljaar zal meemaken, want ik denk dat het nog wel twee jaar zal duren.

Ysenda schreef op 13-11-2021 om 14:22:


.Het is leuk schoppen tegen het kabinet, maar het zijn toch echt wij met z'n allen die de mate van verspreiding zelf in de hand hebben.

Dat je 130 mag betekent niet dat je ook 130 moet rijden. Dat geldt hier ook.

Er is steeds minder ‘wij met z’n allen’. Dat is nou net het probleem. Want wie is ‘wij’? Ik heb ‘ons’ niet in de hand dus heb ik de verspreiding niet onder controle. Ik heb maar een heel klein stukje onder controle. Er is alleen een wij als genoeg mensen zich daar vrijwillig bij aansluiten. En er haken er overduidelijk veel af. Waardoor de druk op de braveriken toeneemt, want die moeten dan eigenhandig het vaderland redden met hun goede gedrag. Maar, als ze daar teveel nadruk op leggen en er aandacht voor vragen, zijn het wel heilige boontjes en vervelende drammers. Dus uitkijken geblazen! Wel bescheiden en lief blijven terwijl je de gutmensch uithangt. Dat is helemaal geen gezonde verantwoordelijkheid. Het draagvlak is dan gewoon te laag. Politici moeten zich wat van die realiteit aantrekken in plaats van met vingertjes te blijven zwaaien.

Als verkeersregels niet overeenkomen met je perceptie van de werkelijkheid, houden mensen zich er niet aan; 30 km-zones moeten zo zijn ingericht dat mensen snappen dat ze langzaam moeten rijden. Langzamer rijden dan je mag hangt ook samen met directe waarneming: je ziet dat je moet aanpassen. 
Het kabinet moet de ‘Corona-zone’ zo inrichten dat wij gevoelsmatig snappen dat we ‘langzamer moeten rijden’. Dat hebben ze verpest toen ze vrijwel alles loslieten. 

Ik hield en hou me aan verreweg de meeste coronaregels en vraag dat ook van mijn kinderen. Maar ik ben wel een beetje klaar met principieel zijn. Op een gegeven moment zag ik anderen bij wijze van spreken met 110 voorbij rijden terwijl wij nog met 70 voortsukkelden. En degenen die het grootste risico lopen op ongelukken, scheuren joelend met 160 voorbij. Ik ben best heel braaf maar op een gegeven moment denk ik : ik ben gekke Henkie niet. Uiteindelijk zal het kabinet dan de snelheidslimiet bij alle verkeersdeelnemers moeten gaan handhaven. En ze moeten onderhand de grootste brokkenpiloten tijdelijk van de weg halen.



redbulletje schreef op 13-11-2021 om 14:50:

[..]

Die kinderen zijn niet gevaccineerd dus bizar dat je daar als volwassene met 20 man boven op elkaar gaat zitten.

Ik zou alleen opa's en oma's weg houden en mensen die op grond van onderliggend lijden twijfelen of ze niet in het ziekenhuis terecht kunnen komen. Bij de rest zou de vaccinatie moeten beschermen tegen ziekenhuis opname. Ja, ja, ik weet dat dit niet helemaal klopt. Maar eigen verantwoordelijkheid nemen is ook een risicotaxatie maken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.