Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Tieners vaccineren

Hi, mijn partner en ik zijn gevaccineerd. Ik zelf niet van harte, maar toch gedaan vanwege solidariteit, terug naar normaal, druk ziekenhuizen etc.
Alleen onze tieners willen we eigenlijk niet laten inenten. Wij denken dat ze in deze 2 jaar al tig keer in contact zijn geweest met het virus (sport, grote vriendengroep, grote middelbare school). Daarnaast is het beloop van kinderen mild, dus geen zorg voor de zorg. Ik vertrouw op hun weerstand, en in zo'n jong lichaam wil ik 100% zeker weten wat de lange termijn effecten zijn en dat weten ze gewoonweg niet.

Alleen worden ze nu een soort van buiten gesloten in de maatschappij want je kan niet voor alles naar teststraat rennen.

In voetbalkantine mogen ze na wedstrijd niet met hun team er in, na school broodje eten kan niet, bioscoop kan niet, herfstvakantie wordt lastig... het voelt nu een beetje met rug tegen de muur. Er was een hoge depressie onder de jongeren, dit gaat zeker niet helpen!!

Hoe ervaren andere ouders dit en wat was voor jullie de reden om het wel/niet te doen?


Tieners mogen toch zelf bepalen en kunnen niet door hun ouders worden tegengehouden. Ze staan in hun recht als ze naar de rechter stappen las ik van de week. 

Mijn partner en ik zijn beide gevaccineerd. Onze 2 twee jongste kinderen (16 en 22 en nog thuiswonend) ook. Onze oudste 27 (en uit huis) wil (nog) niet, en weet dat dat consequenties met zich meebrengt. Vind het geen probleem om zich dan te moeten laten testen. 

Jongvolwassene en puber zijn allebei geprikt op eigen verzoek. Ze willen weer en normaal leven zonder dichte school,  niet mogen sporten en sociale uitsluiting doordat ze niet gevaccineerd zijn. 
Iedere week gaan hier ook vrijwillig de zelftesten 2x in de neus. 
4 jaar geleden is er iemand in onze directe omgeving heel ziek geweest van een virus. Ziekenhuisopname op leven en dood.  Die puber is er nog maar heeft wel voor altijd klachten. Valt nu in de categorie zorgintensief. Dus na de eerste berichten over longcovid kon het mijn kinderen niet snel genoeg gaan met die inentingen. 
Jouw tieners hebben toch ook gewoon de inentingen gehad toen ze baby waren neem ik aan? Waarom deze dan niet? 

Edit: ouder dan 12 hebben ze sowieso inspraak en vanaf 16 mogen ze het zelf bepalen dus heb je als ouders weinig te zeggen.  Als ze zelf willen kunnen ze prikken.

SnoopyIbis83

SnoopyIbis83

26-09-2021 om 10:07

Mijn puber wilde zelf graag ingeënt worden en dat was fijn, het scheelde ons een discussie.
Ik heb in mijn omgeving pubers meegemaakt die echt erg ziek geworden zijn, dus dat milde verloop is geen standaard. Daarnaast woont een puber niet in een vacuüm, dus zij/hij kan best besmetten.
Maar goed, jullie maken deze keuze en dit is de consequentie. Mooier wordt het nu eerst even niet.

wat willen zij zelf? Mijn puber had vrij weinig keuze gezien ik in risico groep val, maar als hij echt nee gezegd had was dat zijn keuze en had ik die moeten respecteren.
Maar ik denk dat je vooral je kinderen zelf moet laten bepalen wat ze willen. En ik zou het als puber ook wel weten, liever een prik en nog makkelijk(er) een sociaal leven kunnen hebben dan geen prik omdat papa en mama dat niet willen.

Hier hebben we de keuze bij de tiener gelaten. Ondanks zijn enorme prikangst wilde hij toch de vaccinatie. Liever 2x heel angstig voor een naald dan corona krijgen.

Wat ik mis in jouw verhaal en wat het allerbelangrijkste is: wat willen ze zelf?

Pilatespas

Pilatespas

26-09-2021 om 10:13 Topicstarter

Maar over welke leeftijd hebben jullie het? Ik heb het over kinderen van 13 en 14. Zij kunnen toch helemaal nog geen goede beslissing nemen, zij hebben toch amper info tot zich genomen? Ik kon op mijn 13e echt niet over zo'n groot onderwerp beslissen.

Pilatespas

Pilatespas

26-09-2021 om 10:13 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 26-09-2021 om 10:13:

Wat ik mis in jouw verhaal en wat het allerbelangrijkste is: wat willen ze zelf?

En de kids halen hun schouders op...vinden nu nog eigenlijk niks...

SnoopyIbis83

SnoopyIbis83

26-09-2021 om 10:18

Pilatespas schreef op 26-09-2021 om 10:13:

Maar over welke leeftijd hebben jullie het? Ik heb het over kinderen van 13 en 14. Zij kunnen toch helemaal nog geen goede beslissing nemen, zij hebben toch amper info tot zich genomen? Ik kon op mijn 13e echt niet over zo'n groot onderwerp beslissen.

Och, ik denk dat dat ook voor heel veel volwassenen geldt. Ik heb geen geneeskunde gestudeerd, ik vertrouw op de medische wetenschap.

ik ben blij dat er toch iets van mijn pogingen tot opvoeden lijkt te zijn gelukt en mijn puber zich heeft laten vaccineren.

Nee

Nee

26-09-2021 om 10:19

Pilatespas schreef op 26-09-2021 om 10:13:

Maar over welke leeftijd hebben jullie het? Ik heb het over kinderen van 13 en 14. Zij kunnen toch helemaal nog geen goede beslissing nemen, zij hebben toch amper info tot zich genomen? Ik kon op mijn 13e echt niet over zo'n groot onderwerp beslissen.

Beslissen kun jij als volwassene toch ook niet echt? Alle kennis die jij over het vaccin hebt is ook gewoon “horen van” en niet iets wat je echt weet en uit jezelf begrijpt. Als je de ingrediënten van het vaccin leest dan snap je daar als leek geen hol van, wat dat doet met je lichaam. Het is een kwestie van vertrouwen op de wetenschappers die er wel verstand van hebben (hopelijk). Leg je kinderen eerlijk de voor- en nadelen uit en dan kunnen ze net zo’n overwogen beslissing maken als jijzelf. Dat is mijn mening.

Pilatespas schreef op 26-09-2021 om 10:13:

Maar over welke leeftijd hebben jullie het? Ik heb het over kinderen van 13 en 14. Zij kunnen toch helemaal nog geen goede beslissing nemen, zij hebben toch amper info tot zich genomen? Ik kon op mijn 13e echt niet over zo'n groot onderwerp beslissen.

Hoezo niet? Het zijn pubers, geen kleuters.

Pilatespas schreef op 26-09-2021 om 10:13:

Maar over welke leeftijd hebben jullie het? Ik heb het over kinderen van 13 en 14. Zij kunnen toch helemaal nog geen goede beslissing nemen, zij hebben toch amper info tot zich genomen? Ik kon op mijn 13e echt niet over zo'n groot onderwerp beslissen.

Toen er sprake was van het starten van de inentingen en er een plan gemaakt werd wie eerst een wie later hadden mijn kinderen (toen 15 en 18) al besloten dat ze gingen prikken als ze aan de beurt zouden komen. 

Hoezo amper informatie tot zich genomen?  Zowel de traditionele media als de nieuwe media staan vol met corona nieuws en informatie over vaccinaties.  Dat ze het goed begrijpen weet je niet zeker dat kun je als ouders extra uitleg bij geven en je kunt ze helpen wappie informatie te scheiden van serieuze informatie. Zeker wel dat kinderen van die leeftijd weloverwogen beslissingen kunnen nemen. 

En wel of geen prik nemen is minder groot dan dat jij het maakt. Als zij een normaal leven willen dan hoort die prik erbij zo simpel is het. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-09-2021 om 10:29

Pilatespas schreef op 26-09-2021 om 10:13:

[..]

En de kids halen hun schouders op...vinden nu nog eigenlijk niks...

Dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Praten jullie hier wel eens over met hen? Leg hen duidelijk uit wat de gevolgen van beide keuzes zijn en laat hen zelf kiezen. Misschien willen ze nu nog niet, maar over een paar weken wel, als ze merken dat het toch "makkelijker" is qua toegang.

En zijn jullie als ouders bereid om hen regelmatig naar een teststraat te brengen? Zo nee, dan beperken jullie hun bewegingsvrijheid natuurlijk behoorlijk zonder vaccinatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.