Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Testen na corona

Misschien kan iemand mij hier verder helpen. Mijn kinderen hebben pas corona gehad, toen werd gezegd dat je nog 6 tot 8 weken na de besmetting positief kan blijven testen.
Nu met de nieuwe maatregelen is het advies om twee-wekelijks te gaan testen vanaf groep 6. Maar dan is de kans dus dat mijn zoon sowieso positief test, terwijl dat hoogstwaarschijnlijk een 'oude' uitslag is. Hebben anderen hier wel eens advies in gehad wat te doen de eerste weken na een besmetting?


Probeer het vast eens zou ik zeggen. De thuistesten zijn veel minder gevoelig, wie weet valt het mee.

Man had alweer een negatieve zelftest toen hij uit quarantaine ging en zoon testte na een week uit quarantaine ook negatief met een zelftest. 

Amber82

Amber82

27-11-2021 om 07:34 Topicstarter

Ok, misschien moet ik het maar eens gaan checken dan. 

Een pcr test kan nog tot 8 weken positief testen, want die zoekt op stukjes virus en dat kan dus ook oud virus zijn. Een zelftest werkt anders en zou niet zo lang nog positief moeten testen.

GGD geeft aan dat testen geen zin heeft zo kort na corona.  Ik zou her advies dus niet uitvoeren.

Hoewel ik pro testen en vaccineren ben gaan wij ook niet 2x per week testen.due thuistesten zijn onbetrouwbaar.  Ik ken  u meerdere die negatieve thuistest hadden met een positieve test bij de ggd

Siobhan schreef op 27-11-2021 om 11:27:

GGD geeft aan dat testen geen zin heeft zo kort na corona. Ik zou her advies dus niet uitvoeren.

Hoewel ik pro testen en vaccineren ben gaan wij ook niet 2x per week testen.due thuistesten zijn onbetrouwbaar. Ik ken u meerdere die negatieve thuistest hadden met een positieve test bij de ggd

Aangezien de thuistesten op grote schaal worden ingezet zullen ze toch wel enigzins betrouwbaar zijn lijkt me..ze gebruiken ze immers ook voor testen voor toegang..

Na een besmetting heeft zelftesten geen nut.. in theorie is een herbestemming binnen 8 weken zeer onwaarschijnlijk. Een pcr test geeft de oude besmetting weer dus voegt ook niets toe..

En wat zelftesten en hun betrouwbaarheid.. bij klachten zijn ze lijkt het vaker vals positief en zonder klachten vals negatief.. ik hen zelftesten gebruikt vanaf het moment dat mijn partner klachten kreeg.. 7 negatieve klachten terwijl de pcr test wel positief was.. 

Amber82

Amber82

28-11-2021 om 22:51 Topicstarter

Nou heb de proef op de som gedaan. Vandaag een zelftest bij hem gedaan, die was negatief. 4 weken geleden had hij een positieve pcr-test.

Milala, dat is precies de info die ik mis. En veel ouders denk ik missen. Er zijn zoveel besmettingen geweest de afgelopen weken, dus is het dan zinvol om dan je kind 2x per week te testen als hij/zij het net gehad heeft. Je krijgt ook een qrcode bijvoorbeeld voor 6 maanden na een positieve test, die hoeven zich dus in theorie ook 6 maanden niet te testen als er geen klachten zijn. 

Amber82

Amber82

07-12-2021 om 09:41 Topicstarter

Even mijn eigen topic naar boven halen.

Want hoe groot is de kans op een herbestemming na corona? Zoon moet natuurlijk getest worden nu 2x per week. School heeft aangegeven dat het een advies is, dus als je er geen gebruik van gaat maken dat we dat moeten aangegeven.
Opzich heb ik geen probleem met testen, maar hoe realistisch is het dat hij nu weer corona krijgt als hij het eind oktober heeft gehad.

Ze geven tegenwoordig ook een qrcode na een besmetting voor een jaar, kort door de bocht i know,  maar dat kan je dus ook interpreteren als dat je een jaar een redelijk kleine kans hebt om het te krijgen.

Amber82 schreef op 07-12-2021 om 09:41:

Even mijn eigen topic naar boven halen.

Want hoe groot is de kans op een herbestemming na corona? Zoon moet natuurlijk getest worden nu 2x per week. School heeft aangegeven dat het een advies is, dus als je er geen gebruik van gaat maken dat we dat moeten aangegeven.
Opzich heb ik geen probleem met testen, maar hoe realistisch is het dat hij nu weer corona krijgt als hij het eind oktober heeft gehad.

Ze geven tegenwoordig ook een qrcode na een besmetting voor een jaar, kort door de bocht i know, maar dat kan je dus ook interpreteren als dat je een jaar een redelijk kleine kans hebt om het te krijgen.

wat raar dat je moet aangeven als je er geen gebruik van zou maken. . . Dat is nogal privacy gevoelige informatie. . . 

gr Angela

Kids hadden hier al na een week een negatieve test. Dat je nog weken nadien positief test is een beetje een broodje aap inmiddels.

Ik betwijfel of wij thuistesten gaan doen want kleuter heeft net Corona gehad en eerste 8 weken heb je dan weinig aan pcr test + plus na positieve zelftest raden ze weer pcr test aan.  

Amber82

Amber82

07-12-2021 om 15:58 Topicstarter

Salomewinterqueen schreef op 07-12-2021 om 14:35:

Kids hadden hier al na een week een negatieve test. Dat je nog weken nadien positief test is een beetje een broodje aap inmiddels.

Deze vraag was inmiddels beantwoord, zoon heeft ook al negatief getest met een zelftest.

Maar ben nu vooral benieuwd hoe reëel een herbesmetting is binnen korte tijd?

Amber82

Amber82

07-12-2021 om 16:01 Topicstarter

Due-scimmie schreef op 07-12-2021 om 14:49:

Ik betwijfel of wij thuistesten gaan doen want kleuter heeft net Corona gehad en eerste 8 weken heb je dan weinig aan pcr test + plus na positieve zelftest raden ze weer pcr test aan.

Maar voor hoe lang dan? Ik zit met dezelfde twijfel, net als vele ouders denk ik, aangezien er behoorlijk wat kinderen positief hebben getest de afgelopen weken.

Na 8 weken wel weer testen? Zelftest is hier inmiddels negatief geweest, dus een positieve zelftest zegt dan misschien juist wel weer wat.

Ik mis de berichtgeving over hoe groot de kans is op een herbesmetting en wanneer dan. Is dat binnen een bepaalde periode redelijk uitgesloten bijvoorbeeld. Ik weet dat niks zeker is, maar veel afspraken worden nu ook gemaakt op hoe het mogelijk kan gaan.

Amber82

Amber82

07-12-2021 om 16:05 Topicstarter

Ik zie nu dit op de site van het rivm staan:
Sommige mensen worden meer dan één keer besmet met het coronavirus SARS-CoV-2. We gaan ervan uit dat je na een besmetting met SARS-CoV-2, in ieder geval 12 maanden beschermd bent tegen een nieuwe infectie. Toch krijgen mensen soms opnieuw een infectie. Ook bij bekende verkoudheidsvirussen gebeurt het wel vaker dat mensen nog een keer besmet raken. Een herbesmetting komt weinig voor bij SARS-CoV-2. Zo’n 1 tot 2% van de mensen met een positieve coronatest is eerder positief getest op het virus.

Op basis hiervan vind ik het belachelijk om mijn zoon 2x per week te gaan testen. Ik snap niet dat ze daar geen uitspraken in doen. Scheel heel wat zelftesten en dus geld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.