Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

BeneficialJay65

BeneficialJay65

27-11-2021 om 15:31

Spreek jij mensen aan op het niet dragen van een mondkapje en ga je de discussie aan met niet-gevaccineerden?

Ik spreek mensen er op aan als zij geen mondkapje ophebben. Wordt me niet altijd in dank afgenomen maar dat is dan maar zo. 
in het begin ging ik de discussie wel aan over het wel/niet vaccineren maar daar heb ik echt het geduld niet meer voor om dat te doen.

Peiling

Spreek jij mensen aan op het niet dragen van mondkapjes en ga je in discussie met niet-gevaccineerden?
166 stemmen
1%
2%
2%
89%
2%
4%

Cirkel schreef op 28-11-2021 om 02:32:

Ik zag werkelijk niemand hier met een mondkap toen het niet meer hoefde. Ik zou het zelf ook niet dragen bij een dringend advies, denk ik.

En ik denk in deze fase 80% niet. Zoals SombraOnline zelf zegt, een uitzondering te zijn.
En dat maakt het des te frustrerender dat er van die 80% een hoop mensen zijn die het wel nodig achten zich met een ander te moeten bemoeien. 
Gewoon. Niet. Doen.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

28-11-2021 om 07:33

Een mondkapje draag je niet voor jezelf, maar voor de anderen om je heen. Hoezo gaat het hen niet aan als je er geen draagt? Het gaat ten koste van de veiligheid van anderen, dus het gaat júist je omgeving aan.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

28-11-2021 om 07:33

En waarom zouden winkeleigenaars of personeel dat niet willen/doen denk je, mensen aanspreken? Mijn zoon’s leidinggevende heeft op een gegeven moment tegen hem gezegd dat hij zijn mond maar moest houden om te voorkomen dat hij de hele dag daar politieagent stond te spelen, niet aan zijn werk toekwam en daarbovenop dus bedreigd en geïntimideerd werd. En oh ja, die boze mensen kwamen ook nog verhaal halen bij de manager dat dat knulletje ze aansprak op het niet dragen van een mondkapje en dat ze daar toch niet van gediend waren.
Dan is het toch vele malen makkelijker om ze gewoon maar niet meer aan te spreken?


Mija schreef op 27-11-2021 om 23:22:

[..]

Er zijn teveel mensen die zich nergens aan houden omdat ze weten dat ze ermee wegkomen. Omdat ze weten dat ze zich niks hoeven aan te trekken wat een medeburger zegt. Die hebben er niks over te zeggen.

Granny71 schreef op 27-11-2021 om 23:29:

[..]

Dat maakt nog niet dat iedere burger eigen rechter/politieagent mag gaan spelen.

ButterCup schreef op 28-11-2021 om 06:55:

Nope, we leven nog altijd in een (redelijk) vrij land dus iedereen mag doen wat ie zelf wil. Ik heb er wel een mening over maar die houd ik wijselijk voor me

Bij een ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit mag een ieder de verdachte aanhouden. Niet dat ik dat iemand aanraad, overigens. Ik zelf spreek er ook niemand op aan, dat risico lijkt me te groot.

niet_rechts schreef op 28-11-2021 om 07:33:

Een mondkapje draag je niet voor jezelf, maar voor de anderen om je heen. Hoezo gaat het hen niet aan als je er geen draagt? Het gaat ten koste van de veiligheid van anderen, dus het gaat júist je omgeving aan.


Dan ga je dus naar de winkelier. Zijn/haar toko. Zijn/haar handhaving. Hij/zij krijgt van mij alle duidelijkheid, uitleg - en zoals Granny zegt, informatie over mijn aandoening en medicatie. Maar jou gaat het niks aan. Gewoon niet. 

Droeg jij voor 6 november wel/geen mondkapje? Zo nee, dan hoef je bij mij überhaupt niet aan te komen met je veiligheid voor anderen. Zo ja, dan kan ik nog enigszins begrip op brengen voor je denkwijze. Maar dan nog eens je je maar tot de winkelier. 


LaFleurNoire schreef op 28-11-2021 om 07:33:

En waarom zouden winkeleigenaars of personeel dat niet willen/doen denk je, mensen aanspreken? Mijn zoon’s leidinggevende heeft op een gegeven moment tegen hem gezegd dat hij zijn mond maar moest houden om te voorkomen dat hij de hele dag daar politieagent stond te spelen, niet aan zijn werk toekwam en daarbovenop dus bedreigd en geïntimideerd werd. En oh ja, die boze mensen kwamen ook nog verhaal halen bij de manager dat dat knulletje ze aansprak op het niet dragen van een mondkapje en dat ze daar toch niet van gediend waren.
Dan is het toch vele malen makkelijker om ze gewoon maar niet meer aan te spreken?

Dat zal voor elke eigenaar verschillen. De leidinggevenden van jouw zoon zag er blijkbaar wel noodzaak in om hem initieel opdracht te geven klanten er naar te vragen. En stopt daar nu mee omdat de nadelen daarvan te groot zijn (intimidatie van jouw kind). Zijn motivatie zal anders zijn dan de winkeliers die aangeven “wat ons betreft hoeft het ook niet, maar we moeten ons houden aan de regels.”

ik droeg voor 6 november geen mondkapje, om de simpele reden dat ik niet op plekken kwam waar het iets toevoegde. De lege wachtkamer van de fysio bijvoorbeeld.
Zou ik in drukke winkels komen was ik hem waarschijnlijk wel blijven dragen.

Mensen aanspreken op mondkapjes doe ik niet. Er is een klein percentage dat niet doet vanwege medische redenen, dus dan sla je de plank mis. Bij de overgrote meerderheid loop je het risico op een agresieve reactie. Ook daar heb ik geen zin in.

Vaccinweigeraars spreek ik ook niet aan. Het is niet alsof die nu nog te overtuigen zijn als ze het nu nog in de weerstand zitten en ik kan mijn energie wel beter gebruiken.

Granny71 schreef op 27-11-2021 om 23:32:

[..]

En je krijgt van mij alle tekst en uitleg die je maar wil. Tot mijn medicijngebruik aan toe. Maar ik ga dat allemaal niet uitleggen aan willekeurige personen/klanten.

Dat verwacht ik ook niet. Maar ik als medewerker van de betreffende winkel wil wel graag die “veilige” plek aan andere klanten kunnen geven ook. Ik heb ook een Max aantal klanten dat binnen mag en spreek ook daar mensen op aan die het bordje niet gezien hebben. Als er een medische reden is om hem niet te dragen, vind ik het prima. Maar heb nog niemand gehad die dat had en eigenlijk iedereen is hem gewoon vergeten of zegt hem vergeten te zijn en doet hem dan op. Tot nu toe dus 1 meneer die dat eigenlijk niet wilde, maar ook die deed hem uiteindelijk op toen ik hem er 1 gaf. En of het nou wel of geen zoden aan de dijk zet, zo’n mondkapje, het is weer verplicht dus dan wil ik dat ook in mijn winkel.


overigens droeg ik hem voor 6 november wel op erg drukke plekken. Liep de supermarkt nog wel eens in en dan was het stampvol. Of in het tuincentrum een keer. Dan zette ik hem wel weer gewoon op.

op mijn werk, privé niet en ik ga zéker de discussie niet aan. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

28-11-2021 om 09:01

Ik zou mensen niet aanspreken op hun mondkapje. Ik draag hem zelf alleen omdat het moet en ik wil het de eigenaar van een winkel niet lastig maken. Maar op het moment dat het op een plek niet gebeurt doe ik hem meteen af. 

Met niet gevaccineerden ga ik wel in gesprek. Dat is wat anders dan in discussie gaan, vind ik. Dat brengt je niks. Maar open luisteren naar elkaars overwegingen, dat levert wel begrip op, vind ik. Er zijn best wat jonge collega's die zich na zo'n open gesprek toch hebben laten vaccineren. Het is toch heel vaak een angst die eronder ligt. Ik weet best veel van de vaccins en kan dus vaak wel dingen uitleggen of bijvoorbeeld staven met cijfers. 

Op mijn werk spreek ik bezoekers of stagiaires wel aan op geen / slecht mondkapje gebruik.
Vaccineren (nog) niet, al was er laatst wel een stagiair die misschien wel voor rede vatbaar is.
Hij wil graag leren, maar je merkt ook dat hij gewend is aan zijn Marokkaanse cultuur.
Eerst maar eens wat beter leren kennen.

Granny71 schreef op 27-11-2021 om 23:10:

[..]

Je zal vast oprecht zijn maar je vraag is precies hetzelfde als de willekeurige voorbijganger die mij vraagt waarom ik geen mondkapje op hebt. Je pakt het alleen anders in.

Ik heb daar een goede, medisch gegronde reden voor en wat dat is gaat je niets aan.

Mijn vraag was niet bedoeld om iemand ter verantwoording te roepen zodat ik wel even kan bepalen of ik vind dat de opgegeven reden geldig is. Jammer dat het blijkbaar zo wel is overgekomen bij jou, want ik kan me voorstellen dat het heel vervelend is om wel op die manier ter verantwoording geroepen te worden.

Jordgubbe schreef op 27-11-2021 om 23:39:

[..]

Dank je wel voor je uitleg. Maakt het een stuk duidelijker voor mij. Het lijkt me erg vervelend voor deze mensen om jezelf niet optimaal te kunnen beschermen. 

Hinoki schreef op 27-11-2021 om 23:11:

[..]


Ik heb alles gedaan (en doe alles) wat nodig is om niet ziek te worden. En calculeer verder risico in. Ik winkel op rustige tijden, kom niet in grote menigte, kom alleen in droge horeca en ook niet elke dag. Hou meer dan 1,5 meter afstand (en ook niet mee gestopt).
Ik ben risico-patiënt ja. En toch kies ik bewust voor deze afweging.

Ik houd dus net als jij wel ruime afstand, en eigenlijk om dezelfde reden maar dan omgekeerd. Voor mijn eigen bescherming, maar ook om anderen die misschien “bang” voor mij zijn een veiliger gevoel te geven.

Jij ook bedankt voor je uitleg Hinoki. Ik hoop voor jou en andere risico patiënten dat je corona buiten de deur kunt houden. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

28-11-2021 om 10:23

Sassenach schreef op 28-11-2021 om 10:03:

[..]

Jij ook bedankt voor je uitleg Hinoki. Ik hoop voor jou en andere risico patiënten dat je corona buiten de deur kunt houden.

Ik denk eigenlijk dat iedereen het wel een keer krijgt, zou het niet? Aangezien ze zeggen dat het nooit meer weggaat en er telkens nieuwe varianten komen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.