Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Scholen open na de vakantie? (met poll)

Vandaag gaat de beslissing genomen worden. Vinden jullie dat de scholen direct weer open moeten? Of moet eerst iedereen de gelegenheid gehad hebben om een boosterprik te krijgen?

Peiling

Scholen en universiteiten direct na de kerstvakantie open?
91 stemmen
80%
14%
5%

Onderwijs weer open. Ik zou het niet begrijpen als er een ander besluit zou worden genomen. Die ene week voor de vakantie, die heb ik heel goed begrepen in het licht van de grote onzekerheid van omikron. Maar er is nu niet veel wat er op duidt dat het met die variant helemaal uit de hand zal lopen. Dus nu moeten in ieder geval de beperkingen op onderwijs eraf zodat ze weer enigszins normaal kunnen opstarten na de vakantie. Als het nog nodig is beperkingen te handhaven, zo diep zit ik er ook niet in, dan níet in het onderwijs. 

Met dat normaal opstarten kan het overigens nog wel eens gaan tegenvallen. Als er de komende weken veel mensen besmet raken en utvallen met omikron, en dat verwacht ik wel, zal het ook moeilijk worden om de boel draaiende te houden, op school en elders. 

Daglichtlamp schreef op 03-01-2022 om 12:02:

[..]

Corona krijgen is het probleem niet, zolang de ziekenhuizen maar niet overspoeld worden.

Dan nog steeds, als elke nieuwe variant weer leidt tot een nieuwe schoolsluiting omdat anders de ziekenhuizen overspoeld raken, hebben we een probleem dat minstens zo groot is. Overspoelen van ziekenhuizen of lege scholen, beide is heel slecht voor het welzijn van onze samenleving.

Ventilatie van gebouwen, andere manier van lesgeven, ik weet niet wat de beste oplossing is die de kool en de geit spaart, maar ik hoop op snelle heropening.

Daglichtlamp

Daglichtlamp

03-01-2022 om 12:26 Topicstarter

Auwereel schreef op 03-01-2022 om 12:10:

[..]

Dan nog steeds, als elke nieuwe variant weer leidt tot een nieuwe schoolsluiting omdat anders de ziekenhuizen overspoeld raken, hebben we een probleem dat minstens zo groot is. Overspoelen van ziekenhuizen of lege scholen, beide is heel slecht voor het welzijn van onze samenleving.

Ventilatie van gebouwen, andere manier van lesgeven, ik weet niet wat de beste oplossing is die de kool en de geit spaart, maar ik hoop op snelle heropening.

Dus ik hoop dat we volgende keer niet weer eerst afwachten of boosteren nodig is, maar dat we de kwetsbaren gewoon voor de winter voor de zekerheid een extra inenting geven.

Of je doet scholen op dezelfde manier open zoals je luizen bestrijdt. Dat je naast luizenmoeder ook coronatantes krijgt die op de  eerste dag na de vakantie bij iedereen stokkie steken. Zodat je alle kinderen die (bewust of onbewust) ziek zijn uit de buurt houdt van gezonde kinderen. 
Levert vast ook commentaar op, net zoals luizenpluizen ook altijd gez.k creeert, maar is misschien ook wel een uitweg omdat je zo verspreiding tegengaat van welke golf dan ook. En natuurlijk is het vervelend als je kind dan ineens niet ziek - toch Corona thuiszit, maar dat is dan tijdelijk en terwijl je weet dat hij/zij anderen kan besmetten. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

03-01-2022 om 12:27

Coreopsis schreef op 03-01-2022 om 11:11:

Alle onderwijs weer volledig open, dus ook het hoger onderwijs. En niet meer dicht.

Iedereen in enigszins kwetsbare leeftijd heeft inmiddels een booster kunnen inplannen, en de meesten hebben m ook al gehad. We zijn inmiddels bij de twintigers aanbeland.

En ik denk dat we serieus moeten gaan nadenken over een beperkt aantal ziekhuizen en bedden voor coronapatiënten. Dan zal binnen die groep triage moeten plaatsvinden als er te weinig plek is. En wat mij betreft mag vaccinatiestatus daar deel van uitmaken (dat verhoogt immers je overlevingskansen flink).

Helemaal mee eens! 

ik ben VO docent en zit echt om t half uur op  de nieuwssites om te checken of er al iets is uitgelekt over het OMT overleg.  Ik moet er echt niet aan denken dat de scholen dicht blijven. Vanwege de leerlingen, vanwege m’n eigen kinderen en ( beetje egoïstisch, ik weet het) ook voor mezelf. Ik weet niet of het me gaat lukken me nog een keer op te peppen voor een langere  online periode.

ik ben ook echt geschrokken van de (online) mentorgesprekjes die ik in de week voor kerst nog gehouden heb met al m’n H5 mentorleerlingen. Ik was sowieso al  niet helemaal gerust op hoe t allemaal   ging  op school ( achterstanden, motivatie) maar deze onverwachte lockdown ( niemand zag m echt aankomen) was echt de druppel die de emmer deed  overlopen bij veel kinderen. Echt. Apathisch. Lamgeslagen. Volgende week maandag begint hun 2e PTA periode ( schoolexamens, die gaan vast wel door op school) en ik maak me echt zorgen. 
We gaan het zien…..

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

03-01-2022 om 13:34

IngridT schreef op 03-01-2022 om 12:45:

ik ben VO docent en zit echt om t half uur op de nieuwssites om te checken of er al iets is uitgelekt over het OMT overleg. Ik moet er echt niet aan denken dat de scholen dicht blijven. Vanwege de leerlingen, vanwege m’n eigen kinderen en ( beetje egoïstisch, ik weet het) ook voor mezelf. Ik weet niet of het me gaat lukken me nog een keer op te peppen voor een langere online periode.


Dat snap ik heel goed, dat vind ik niet egoïstisch. Natuurlijk wil je niet online lesgeven, lijkt me een zeer frustrerende aangelegenheid voor een docent. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

03-01-2022 om 13:51

Coreopsis schreef op 03-01-2022 om 11:11:

Alle onderwijs weer volledig open, dus ook het hoger onderwijs. En niet meer dicht.

Iedereen in enigszins kwetsbare leeftijd heeft inmiddels een booster kunnen inplannen, en de meesten hebben m ook al gehad. We zijn inmiddels bij de twintigers aanbeland.

En ik denk dat we serieus moeten gaan nadenken over een beperkt aantal ziekhuizen en bedden voor coronapatiënten. Dan zal binnen die groep triage moeten plaatsvinden als er te weinig plek is. En wat mij betreft mag vaccinatiestatus daar deel van uitmaken (dat verhoogt immers je overlevingskansen flink).

Met beide ben ik het helemaal eens.

Jouw voorstel vind ik een goed gevonden. Er staan al ruim anderhalf jaar mensen in de wachtrij (feit) die nu voorrang verdienen boven zelftoegebracht acuut coronaletsel (mening).

In de praktijk kan het nogal eens tegenvallen met alle oplopende besmettingen. Halve klassen, docenten die uitvallen, kinderen dus onverwacht thuis.
Bovendien willen die docenten wel in die virus lokalen zitten?
Natuurlijk, zelf vind ik het heerlijk als de kinderen naar school kunnen en ook voor hun is het een stuk beter. Maar op de langere termijn?
De golf gaat kort maar hevig zijn, na 2 weken de scholen toch maar dicht gaat voor nog veel meer gedoe zorgen.
Ik weet het niet hoor....

direct open. dikke truien aan en goed ventileren in de lokalen 

ik heb geen verstand van zaken, en ik zeg vast een heleboel wat mensen tegen t hoofd stoot omdát ik geen verstand van zaken heb.
Ik denk dat het maximaal haalbare aan middelen ingezet is (laatste boosters worden gezet). Dus: 

- alles open en niks meer sluiten
-afstand proberen te bewaren blijft gelden komend jaar.
- mondkapjes blijven gebruikt geheel 2022.
- herhaling van vaccinaties blijft komende  paar jaren
- gelimiteerd aantal corona-bedden. pech als alles bezet is. Daar moet een duidelijk protocol in komen dat gevolgd wordt zodat het zh-personeel dit niet persoonlijk hoeft te besluiten. 
- kwetsbaren en niet gevaccineerden zelf verantwoordelijkheid geven om afstand te houden / meer afgeschermd te houden. Maar wel gewoon toegang geven tot alles. Nét als de gevaccineerden. Ze moeten zelf inschatten wat ze wel/niet doen en welk risico ze dus lopen. Waarbij gevaccineerden dus een lager risico lopen om (ernstig) ziek te worden en dus ook minder snel stuiten op het beddenprobleem in het zh-.

Je kunt NL niet eeuwig op slot houden. Nieuwe varianten zullen zich blijven ontwikkelen. dit stopt niet. We varen zonder koers maar in alle beperkingen als we niet open gaan na de kerstvakantie. 

JtM

JtM

03-01-2022 om 15:28

Jaaaaa, nu.nl heeft een artikel geplaatst dat de scholen (op MBO onderwijs na) weer open gaan vanaf volgende week!  

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

03-01-2022 om 15:31

Ja, staat ook op NOS! Zo opgelucht 

Zo ontzettend fijn! Mijn stem was een wishfull thinking stem, maar toch gaat het gebeuren!

Hier maar half blij.  Hoger onderwijs blijft nog dicht. Hoop wel dat dat de 14e dan gewoon open mag. Ook die net puber-af generatie heeft gewoon onderwijs nodig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.