Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Prikangstigen, steun elkaar!

Ik heb helaas een fobie voor naalden. Niet handig in deze tijd. Maar ik wilde wel graag gevaccineerd worden, dus ik ben heel trots op mezelf dat ik inmiddels 2 keer gevaccineerd ben. Met dank aan de GGD priksters die ik heb gehad, die heel begripvol en rustig bleven. Wat mij verder goed hielp is om te blijven praten tegen de prikster om mijzelf af te leiden en rustig te blijven ademen.

Heb jij ook prikangst en heb je toch je vaccinaties gehaald? Deel hier jouw tips om de angst omder controle te houden.

Heb je prikangst en durf je (nog) niet, maar wil je wel? Misschien heb je iets aan de tips van ervaringsdeskundigen. 

Hier ligte prikangst, maar niet fobisch. Maar doordat de hele setting door mijn long covid en autisme behoorlijk stressvol was, zat ik er aardig labiel. Gelukkig een super fijne prikster met heel veel geduld

Maar ik wil vooral even zeggen dat ik iedereen met prikangst die toch gaat heel stoer vind. Heel veel complimenten voor jullie

Esmeralda.de.Bombardon

Esmeralda.de.Bombardon

10-07-2021 om 14:32 Topicstarter

Gets, wat vervelend dat je long covid hebt gekregen Lollypopje! Ik hoop dat de vaccinatie voor verbetering gaat zorgen. En jij bent natuurlijk ook stoer dat je het ondanks je labiele gevoel toch aangedurfd hebt.

Hier ook lichte prikangst en nu 1 prik gehad.

Gelijk toen ik aan kwam lopen heb ik het gezegd tegen de prikker. Die was toen erg aardig en nam uitgebreid de tijd. Ik heb de naald zelf niet gezien, lekker de andere kant op gekeken. 

Volgende prik ga ik het zeker weer zeggen, want op deze manier lukt het wel.

Esmeralda.de.Bombardon

Esmeralda.de.Bombardon

10-07-2021 om 19:02 Topicstarter

Ja dat scheelt een hoop stress KittyFantastico als de prikker er goed mee omgaat. Ik merk dat  het belangrijk is dat ik me ook veilig en op mijn gemak voel bij de prikker.

Hier ook een met extreme prikangst. Mn eerste gehad, 2e binnenkort... eerste ging wel oke, maar had wel een hyperventilatie aanval en dat was minder. Maar, de mensen bij de ggd zijn echt super aardig, als ik dit bij bloedprikken ook voortaan zou hebben denk ik dat het al wel zou kunnen helpen. Voor mij helpt het ook wel om iets leuks in te plannen na de prik zodat ik iets heb om naar uit te kijken. Maar ik vraag me soms af of ik er ooit beter in word. Iemand ervaring met prikangst therapie?

Hier een flinke naalden fobie. Ik moest een flinke mentale drempel over, maar heb inmiddels wel een prik gehad. De ervaring van super fijne ggd medewerkers deel ik ook. Nadat ik vertelde dat ik prik angst had, heeft hij tussendoor een aantal keer gecheckt hoe het ging. Ik mocht gelukkig liggend gevaccineerd worden, had bij de medische balie aangegeven dat ik wel eens ben flauwgevallen. 
Heb heel duidelijk aangegeven bij de prikster dat ik geen naald wilde zien en afgeleid wilde worden, dat kon gelukkig. Nog wel tijdens het wachten even moeten gaan liggen (alle stress kwam eruit, waardoor ik alsnog duizelig werd), maar de prik zelf was praktisch pijnloos en na afloop ook amper last gehad. 

De volgende keer heb ik vooralsnog opnieuw echt geen zin in, maar het alternatief zint me nog veel minder. 


@Lollypopje: veel sterkte met je long covid, hopelijk helpen de prikken om je klachten aan te pakken. 

Esmeralda.de.Bombardon

Esmeralda.de.Bombardon

14-07-2021 om 08:30 Topicstarter

Doggolover, wat goed dat je toch je hebt laten prikken. Je vraagt naar ervaringen met therapie. Ik heb EMDR gehad, maar dat hielp mij niet, omdat ik tijdens de therapie de angst niet kon oproepen. 

Wat mij wel geholpen heeft is een Emlapleister in combinatie met oefeningen om rustig te kunnen blijven. De Emlapleister voorkomt dat ik de prik voel, daardoor voorkom ik dat ik duizelig wordt. En dat scheelt al in mijn angst. 

Samen met het letten op mijn ademhaling en afleiding zoeken, zorg ik dat ik niet in paniek raak. Ik ben dan nog steeds heel gespannen en trillerig van de zenuwen. Maar waar ik eerst op zoek was naar een behandeling die ervoor kon zorgen dat ik niet meer angstig en nerveus zou zijn, heb ik inmiddels geaccepteerd dat ik nu eenmaal gespannen/nerveus ben bij het prikken. En het gekke is dat die acceptatie ook weer helpt om mezelf rustig te houden.

Verder merk ik dat exposure ook wel helpt. Als ik een poos niet geprikt ben, vind ik het weer enger dan dat ik een paar keer achter elkaar geprikt ben. 

Esmeralda.de.Bombardon

Esmeralda.de.Bombardon

14-07-2021 om 08:33 Topicstarter

Targaryen, super knap dat je je hebt laten vaccineren! Ik heb net als jij ook de beslissing genomen om mijn angst aan te gaan, omdat een covid besmetting en de risico's daarvan me nog veel heftiger leken dan de angst voor naalden.

Esmeralda, dat zijn wel goede tips. Ik merk ook wel dat een hele lange tijd niet geprikt zijn t ook erger maakt,echter vermijd ik t liefst alles als het kan. T is inmiddels zo erg dat ik laatst al bijna van mn stokje ging toen ik t filmpje van Hugo de jonge zag die zijn vaccinatie kreeg...en wat ik nog t meest vervelend vind is dat mijn vriend en ik een kinderwens hebben en ik erg angstig ben voor het feit dat je tijdens je zwangerschap meerdere keren bloed moet prikken. Ik wil niet dat mijn angst de overhand gaat nemen maar ik merk wel dat het een rol speelt. Niet dat ik daardoor niet zwanger wil worden maar ik merk wel dat het zorgt voor extra stress, en ik vind dat best erg. EMDR heb ik zelf voor een andere nare gebeurtenis gehad en dat werkte toen wel maar het heeft idd te maken met het kunnen oproepen van een ervaring. En die pleister werkt dus echt? Heb er wel eens van gehoord maar dacht dat het niet zou helpen...

Esmeralda.de.Bombardon

Esmeralda.de.Bombardon

14-07-2021 om 20:41 Topicstarter

Doggolover, of zo'n Emlapleister werkt hangt er denk ik van af waar jouw angst vandaan komt. Ik val flauw als ik dat prikje voel. Dat geeft mij het gevoel van controleverlies en daar komt een groot deel van mijn angst vandaan. Door de Emla voel ik de prik niet en daardoor val ik dus ook niet flauw. Daardoor heb ik voor mijn gevoel wel een stuk controle en ben ik dus minder angstig. Waar komt jouw angst vandaan?

Zoals is geschreven, geef aan dat je prikangst hebt dat er eventueel een hyperventilatie of paniekaanval kan volgen.
Je wordt door de prikkers begeleid,voor en tijdens het prikken, ze brengen je naar de EHBOpost, waar je verder wordt begeleid.
Wij,EHBO’ers weten hoe we handelen en blijven bij jou,totdat je je weer goed voelt.
Wij krijgen dagelijks angstige gevaccineerden bij ons op de post,we laten ze ook niet eerder gaan of ze moeten zich goed voelen.
Er is veel begrip voor prikangst bij de prikkers, zij weten ook hoe er mee om te gaan.

Hier geen prikangst, maar wat mij wel opviel bij beide prikken is dat het echt lopende band werk is wat die mensen doen, maar toch weten ze je het gevoel te geven dat je, in die korte tijd dat jij op die stoel zit, hun volledige aandacht hebt. Had gedacht dat het 'hop, spuit er in, VOLGENDE!!!' zou zijn, maar voelde me heel prettig en gezien. Misschien helpt deze ervaring de drempel verlagen?

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

03-08-2021 om 13:45

Hemke schreef op 26-07-2021 om 20:52:

Zoals is geschreven, geef aan dat je prikangst hebt dat er eventueel een hyperventilatie of paniekaanval kan volgen.
Je wordt door de prikkers begeleid,voor en tijdens het prikken, ze brengen je naar de EHBOpost, waar je verder wordt begeleid.
Wij,EHBO’ers weten hoe we handelen en blijven bij jou,totdat je je weer goed voelt.
Wij krijgen dagelijks angstige gevaccineerden bij ons op de post,we laten ze ook niet eerder gaan of ze moeten zich goed voelen.
Er is veel begrip voor prikangst bij de prikkers, zij weten ook hoe er mee om te gaan.

Dit is ook mijn persoonlijke ervaring.  Ik heb geen prikangst, maar wel een paniekstoornis met agorafobie (pleinvrees). Voor mij is het bezoeken van een "vreemde " locatie een enorme opgave.  Ik werd zeer serieus genomen en heb me gezien gevoeld. Zeer waardevol.  

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

03-08-2021 om 13:46

MoederBarberin schreef op 26-07-2021 om 20:58:

Hier geen prikangst, maar wat mij wel opviel bij beide prikken is dat het echt lopende band werk is wat die mensen doen, maar toch weten ze je het gevoel te geven dat je, in die korte tijd dat jij op die stoel zit, hun volledige aandacht hebt. Had gedacht dat het 'hop, spuit er in, VOLGENDE!!!' zou zijn, maar voelde me heel prettig en gezien. Misschien helpt deze ervaring de drempel verlagen?

Ik ben het met je eens, zo heb ik dat ook ervaren. 

Mallebeppie schreef op 03-08-2021 om 13:45:

[..]

Dit is ook mijn persoonlijke ervaring. Ik heb geen prikangst, maar wel een paniekstoornis met agorafobie (pleinvrees). Voor mij is het bezoeken van een "vreemde " locatie een enorme opgave. Ik werd zeer serieus genomen en heb me gezien gevoeld. Zeer waardevol.

Hetzelfde bij mij. Echt heel fijn dat het heel serieus genomen werd. De prik zelf zag ik niet tegenop, maar de locatie betreden was al weken van tevoren reden tot angst. Ook wel angst voor de bijwerkingen, maar t is nu bijna 48u geleden dat prik gezet is en nog geen last. Langzaam durf ik te geloven dat t goed komt 😊

maar mijn tip is dus ook dat je alles wat je voelt moet zeggen / aangeven. Echt alleen maar lieve en begripvolle mensen gezien daar! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.