Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Poll: niet gevaccineerd, geen recht op coronazorg.

Ik vind zelf dat ongevaccineerden geen recht hebben op coronazorg. Ik vind het een schande als zorgmedewerkers weer heel veel uren per dag moeten werken voor mensen die weigeren zich laten te vaccineren.  

Peiling

Ongevaccineerden coronazorg weigeren?
150 stemmen
21%
79%

Sun.lover schreef op 08-10-2021 om 12:58:

[..]

Die mensen moeten dan voorzichtig zijn, net als er een groep mensen is die dat al hun hele leven moet doen.

Feit is dat we nog steeds in een pandemie leven, en een groep mensen alles doet om daar niet uit te komen. Dat gaat gevolgen hebben en dan moeten er keuze’s gemaakt worden. En ik zou er echt achter staan als we zeggen dat we maar een bepaald aantal bedden voor Corona hebben en als dat er meer zijn hebben die pech. Nu krijgen andere mensen geen zorg doordat er mensen lang een Ic-bed bezet houden terwijl dat met een vaccin niet nodig was. Deze mensen liggen gemiddeld 14 dagen op de IC, een patient met een openhartoperatie, levertransplantatie of iets dergelijks ligt er gemiddeld 1 tot 2 dagen.

En ik zou dat ook eerlijker vinden, want dan voorkomen we misschien code zwart die voor iedereen geldt. Dus bijvoorbeeld ook je puber die een scooterongeval krijgt of de zwangere die in nood komt.

Eigenlijk zeg je dus dat mensen die door eigen toedoen op de IC belanden er geen recht op hebben?

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-10-2021 om 13:25

Ellori schreef op 08-10-2021 om 13:22:

[..]

Eigenlijk zeg je dus dat mensen die door eigen toedoen op de IC belanden er geen recht op hebben?


Nee, volgens mij heeft ze het specifiek over mensen die zonder medische redenen het coronavaccin weigeren. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

08-10-2021 om 13:52

Ellori schreef op 08-10-2021 om 13:22:

[..]

Eigenlijk zeg je dus dat mensen die door eigen toedoen op de IC belanden er geen recht op hebben?


Er zijn nu al groepen die daadwerkelijk geen ‘recht’ hebben op zorg.

Wednesday schreef op 08-10-2021 om 13:25:

[..]


Nee, volgens mij heeft ze het specifiek over mensen die zonder medische redenen het coronavaccin weigeren.

En ook die mensen hebben gewoon recht op zorg. Zeker als dit levensbedreigend is. Net als mensen die hun zorgverzekering om welke reden dan ook niet betalen. Die laten we ook niet barsten. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-10-2021 om 14:25

PinkFlower schreef op 08-10-2021 om 14:10:

[..]

En ook die mensen hebben gewoon recht op zorg. Zeker als dit levensbedreigend is. Net als mensen die hun zorgverzekering om welke reden dan ook niet betalen. Die laten we ook niet barsten.


Ik pleit er ook niet voor om ze te laten barsten. Dat past niet in een beschaafd land. Maar ook hier vind ik de vergelijking mank gaan. Mensen die hun zorgverzekering niet betalen zijn doorgaans arm en hebben allerlei problemen. De vaccinatie is gratis, dus daar speelt dat niet.

Ik snap de drang gewoon niet om vaccinweigeraars te vergelijken met andere groepen. Waarom moet dat?

Wat dacht je vanochtend: een dag geen nieuw topic aangemaakt over hetzelfde onderwerp is een dag niet geleefd? 

PinkFlower schreef op 08-10-2021 om 14:10:

[..]

En ook die mensen hebben gewoon recht op zorg. Zeker als dit levensbedreigend is. Net als mensen die hun zorgverzekering om welke reden dan ook niet betalen. Die laten we ook niet barsten.

Waarom snap jij niet dat nu al niet iedereen zorg krijgt. En dat er een aardige kans bestaat dat ook niet iedereen zorg krijgt als het levensbedreigend is. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er steeds minder capaciteit is en deze winter gaat het heel spannend worden. Maar als we moeten opschalen gaan nog meer mensen het vak verlaten en hebben we daarna nog minder capaciteit. Het is niet voor niets dat zelfs het IGJ een waarschuwing naar de regering heeft gestuurd dat er nu een heel wankel evenwicht is wat snel verstoord raakt. Dat is nog nooit eerder gebeurd. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

08-10-2021 om 15:07

Sun.lover schreef op 08-10-2021 om 15:05:

[..]

Waarom snap jij niet dat nu al niet iedereen zorg krijgt. En dat er een aardige kans bestaat dat ook niet iedereen zorg krijgt als het levensbedreigend is. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er steeds minder capaciteit is en deze winter gaat het heel spannend worden. Maar als we moeten opschalen gaan nog meer mensen het vak verlaten en hebben we daarna nog minder capaciteit. Het is niet voor niets dat zelfs het IGJ een waarschuwing naar de regering heeft gestuurd dat er nu een heel wankel evenwicht is wat snel verstoord raakt. Dat is nog nooit eerder gebeurd.


Voor veel mensen is dit een ver-van-mijn-bedshow. Eerder tijdens de pandemie werd al duidelijk dat veel mensen dit soort dingen alleen kunnen bevatten als ze daadwerkelijk in hun eigen directe omgeving plaatsvinden. Dus echt in hun eigen leven. 

Granny71 schreef op 08-10-2021 om 12:51:

[..]

En jij weet dat omdat?

Ik ken in mijn directe omgeving zeker 5 mensen waar dat voor geldt. Dus zo klein is die groep niet.

Ja en mijn opa rookte 2 pakjes zware shag per dag en werd 100 dus het is flauwekul dat roken kanker veroorzaakt kijk maar naar mijn opa.

Wat wil je hier nou precies mee zeggen dan?

Sunlover en ik werken in het ziekenhuis. Ik denk dat zij wel net even iets beter van de hoed en de rand weet dan jij vanuit jouw omgeving.

En je kan niet alle regels omgooien voor die ene procent (ik noem even een fictief percentage) dat wegens medische redenen niet gevaccineerd kan worden. Het is evenzogoed enorm klote en daarom moet de omgeving dus wel goed gevaccineerd zijn om deze groep te beschermen snap je? Daar doen we het dus voor. Maar die coronapas, ja dat is even rot. Maar die gaat echt geen maanden duren. Dan maar even testen voor toegang dus. Is ook niet onoverkomelijk. Het is wat het is. We leveren allemaal in linksom of rechtsom.

In zorgland vind allang triage plaats. Dat is niks nieuws. Degene met de beste overlevingskansen wordt als eerste geholpen op een ic. Leeftijd en onderliggend lijden worden allang meegenomen. Dat is misschien 'iets nieuws' voor mensen die niet in het wereldje werken maar zo gaat het wel degelijk. Wat denk je dat er gebeurt op neonatologie? Stel er worden 2 kindjes geboren met 24 weken. Er is 1 couveuse beschikbaar. Dan mag het kindje dat zelfstandig zijn eerste levensteug nam daar in plaatsnemen voor verdere behandeling. Het kindje van 24 weken dat niet zelfstandig ademt zal het dan hoogstwaarschijnlijk niet redden en ook niet meer worden behandeld.

Als alle ic bedden vol liggen met corona patienten en er komt een bed vrij en een heel erg zieke obese man van 88 wordt binnengebracht en een sportieve jongedame van 22 dan kan je wel op je vingers natellen wie dat bed krijgt. Dat is echt niets nieuws onder de zon.

En de kant die we nu opgaan is dat de radicale wappies ook geen bloed meer willen of zelfs afzien van medische behandeling: dikke prima scheelt weer een bed. Ja luister eens even, er zijn zat mensen die wel behandeld kunnen en willen worden of door een afweerstoornis niet lekker in hun antistoffen zitten. Die gun ik als vpk iig veel liever een bed en dus een kans dan een virus ontkenner die loopt te demonstreren op de dam met een galg om zijn nek en nog nooit gehoord heeft van de anderhalve meter etc. Prima als je je niet laat vaxxen maar ik denk inmiddels al wel: dan ook geen recht op behandeling. En nee ik weet wel dat het niet zo werkt maar laten we met elkaar werken aan een samenleving waarin dit ook niet nodig zal hoeven zijn. Want die triage vindt al plaats. Als het weer eens schreeuwend uit de hand gaat lopen zal wel of niet gevaccineerd zijn zeker wel een rol gaan meespelen in behandeling. Let op mijn woorden.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

08-10-2021 om 15:35

Ik denk dat er een aantal mensen in een positie verkeren waar het kop in het zand steken kennelijk voordelen biedt.

Meer kan ik er eigenlijk niet van maken, er is al zo vaak uitgelegd dàt er al beslissingen gemaakt worden die gaan over wel zorg, uitgestelde zorg of onvoldoende zorg. Net zoals de plots gevreesde ‘tweedeling’. Die was er al voor Corona of QR code.
Als je dat na herhaaldelijk uitleggen nòg niet snapt... 

Sun.lover schreef op 08-10-2021 om 15:05:

[..]

Waarom snap jij niet dat nu al niet iedereen zorg krijgt. En dat er een aardige kans bestaat dat ook niet iedereen zorg krijgt als het levensbedreigend is. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat er steeds minder capaciteit is en deze winter gaat het heel spannend worden. Maar als we moeten opschalen gaan nog meer mensen het vak verlaten en hebben we daarna nog minder capaciteit. Het is niet voor niets dat zelfs het IGJ een waarschuwing naar de regering heeft gestuurd dat er nu een heel wankel evenwicht is wat snel verstoord raakt. Dat is nog nooit eerder gebeurd.

Hoe kom je erbij dat ik dat niet snap. Ik weet dat echt wel maar dat maakt nog niet dat mensen geen recht hebben op zorg. Iedereen verdient goede zorg. Gevaccineerd of niet. 

Dat het nu niet gebeurd heeft niks met corona te maken dat was daarvoor ook al. Er is gewoon te weinig plek en te weinig personeel. Zorgpersoneel wordt ook zwaar onderbetaald. Ik zou er ook niet willen werken.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

08-10-2021 om 18:01

PinkFlower schreef op 08-10-2021 om 17:49:

[..]

Hoe kom je erbij dat ik dat niet snap. Ik weet dat echt wel maar dat maakt nog niet dat mensen geen recht hebben op zorg. Iedereen verdient goede zorg. Gevaccineerd of niet.

Dat het nu niet gebeurd heeft niks met corona te maken dat was daarvoor ook al. Er is gewoon te weinig plek en te weinig personeel. Zorgpersoneel wordt ook zwaar onderbetaald. Ik zou er ook niet willen werken.


Dat jij dènkt dat iets zo is maakt het nog geen waarheid dus onderbouw je wappie onzin eens.

Hetvrijewoord schreef op 08-10-2021 om 18:01:

[..]


Dat jij dènkt dat iets zo is maakt het nog geen waarheid dus onderbouw je wappie onzin eens.

Wat l*l je nou met je wappie onzin? Ik ga echt niet met jou zo in discussie als je zo praat. Google lekker zelf. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik een wappie zou zijn maar dat is dus stieren stront. 

Nou vooruit dan: meerdere mensen waaronder ikzelf hebben heeel lang op verschillende wachtlijsten moeten staan voor we een keer aan de beurt waren voor zorg. Dat is al jaren zo. Er is te weinig personeel. 


WickedCurlew89

WickedCurlew89

08-10-2021 om 18:16

PinkFlower schreef op 08-10-2021 om 18:06:

[..]

Wat l*l je nou met je wappie onzin? Ik ga echt niet met jou zo in discussie als je zo praat. Google lekker zelf. Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik een wappie zou zijn maar dat is dus stieren stront.

Nou vooruit dan: meerdere mensen waaronder ikzelf hebben heeel lang op verschillende wachtlijsten moeten staan voor we een keer aan de beurt waren voor zorg. Dat is al jaren zo. Er is te weinig personeel.


Je kraamt wappie taal uit en daarop word je aangesproken en natuurlijk heb je geen fatsoenlijke onderbouwing. Ik wel.

Dat er wachtlijsten bestaan zegt niets over het feit dat er zorg en operaties massaal zijn en worden uitgesteld door de zorg voor coronapatiënten.

Dat dit überhaupt een discussiepunt is voor sommigen. Compleet van het padje af. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.