Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

persco en lockdown

Ik las net dat er waarschijnlijk vandaag al een nieuwe persconferentie komt met dit weekend nog verdere lockdownmaatregelen.
Ik ben er blij om (met natuurlijk een zwart randje voor jongeren, cultuur en middenstand/horeca). Maar de bezorgdheid over Omikron overheerst bij mij.
Jullie?


SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

19-12-2021 om 23:30

Drietje schreef op 19-12-2021 om 23:27:

[..]

Zouden de aanhangers van ja 21, groenlinks en pvv nou echt zo anti G2 zijn? Ik kan het me niet voorstellen eigenlijk. En die partijen zijn alledrie heel stellig tegen.

Precies, en dat vind ik werkelijk raadselachtig, met name van GroenLinks. Volt idem dito trouwens. Waar zit hun verstand? Sinds wanneer wordt terreur zo breed gesteund en worden zieken zo gruwelijk in de kou gezet? En met zieken bedoel ik iedereen die iets anders mankeert dan corona.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

19-12-2021 om 23:34

niet_rechts schreef op 19-12-2021 om 23:30:

[..]

Precies, en dat vind ik werkelijk raadselachtig, met name van GroenLinks. Volt idem dito trouwens. Waar zit hun verstand? Sinds wanneer wordt terreur zo breed gesteund en worden zieken zo gruwelijk in de kou gezet? En met zieken bedoel ik iedereen die iets anders mankeert dan corona.

Ze laten vrijwel het hele land vallen als een baksteen ter faveure van een kleine groep. 

Mija schreef op 19-12-2021 om 20:55:

[..]

Gek genoeg zit er ook een hoopvolle kant aan deze enorme golf Omikron die er waarschijnlijk aan komt. Als Omikron flink minder ziekmakend is, is het namelijk een zegen dat iedereen in korte tijd besmet wordt. Aan het eind, als iedereen geweest is, heb je dan namelijk de felbegeerde kuddeimmuniteit! Zoals de Duitse minister een paar weken geleden al zei: aan het eind van de winter is iedereen gevaccineerd, genezen of dood. Dat klinkt niet vrolijk maar is het dus ergens wel!

Het spannende nu is: hoeveel mensen worden ernstig ziek van Omikron? Als dat een zodanig percentage is dat het redelijk behapbaar blijft voor de zorg is Omikron een zegen! En dat is geen heel erg vergezocht scenario! Dit kan echt. Maar het is bepaald niet zeker en dus moeten we ons voorbereiden op een veel slechter vooruitzicht.

Je kunt dan zeggen: maar wat nou als er een nieuwe variant komt? Ook daar is men niet per se somber over. Voor zover ik weet is de normale gang van zaken dat virussen in de loop van de tijd besmettelijker en tegelijkertijd minder ziekmakend worden. Dat ook zou logisch zijn vanuit evolutionair perspectief: een virus dat zijn gastheer heel ziek maakt, kan zich minder goed verspreiden. Dat lukt nou eenmaal een stuk beter beter als je gastheer of -vrouw op de been blijft. Als het puntje bij paaltje komt, is een succesvolle verspreider dus logischerwijs minder ziekmakend.

De ontwikkeling tot nu toe geeft ook aanleiding tot die hoop. Maar, als het niet zo is, zitten we enorm diep in de penarie als we nu niks doen. Dus nemen ze het zekere voor het onzekere. De komende weken zijn heel erg spannend: is Omikron inderdaad minder ziekmakend en hoeveel dan? Daar hangt echt ontzettend veel vanaf. Ik denk dat veel wetenschappers hun adem inhouden!

Lees bijvoorbeeld dit:

https://radio1.be/nederlandse-arts-zuid-afrika-omikron-een-blessing-disguise-te-vroeg-en-te-gevaarlijk-om-nu-al-te

Of kijk naar Dr John Campbell via YouTube:


https://youtu.be/4BbJWx_t7AA


Ja, dat dacht ik eerst ook. Een hoopvolle kant. Want deze variant lijkt volgens de meeste betichten wel minder ziekmakend.
Maar de huidige maatregelen een week voor kerst op basis van de berichten die er nu zijn, zijn disproportioneel. Precies zoals in dat AD stuk staat: “Te vroeg, te hard, te weinig fijnzinnig en op onzekere modellen gestoeld. Ic-hoofd Armand Girbes van Amsterdam UMC vindt dat de overheid met de harde lockdown wel een hele hoge prijs vraagt aan de niet-kwetsbare groep.” 

Maar goed, we wachten maar weer af. 

Miss-Pippi schreef op 19-12-2021 om 23:49:

[..]


Ja, dat dacht ik eerst ook. Een hoopvolle kant. Want deze variant lijkt volgens de meeste betichten wel minder ziekmakend.
Maar de huidige maatregelen een week voor kerst op basis van de berichten die er nu zijn, zijn disproportioneel. Precies zoals in dat AD stuk staat: “Te vroeg, te hard, te weinig fijnzinnig en op onzekere modellen gestoeld. Ic-hoofd Armand Girbes van Amsterdam UMC vindt dat de overheid met de harde lockdown wel een hele hoge prijs vraagt aan de niet-kwetsbare groep.

Maar goed, we wachten maar weer af.

Je weet het niet zeker hè. En aangezien de ziekenhuizen nog vol liggen door het wekenlange geaarzel van het kabinet om in te grijpen in november, hebben we nu geen enkele ruimte om een risico te kunnen nemen. Maar als het blijkt te kloppen, is het het beste nieuws sinds de ontwikkeling van de vaccins. Je kunt een beetje voorbij de directe ellende van deze lockdown proberen te kijken. Het is geen zekerheid maar intussen is het wel net iets meer dan een fantasie. Als het goed is, weten we binnen een week of twee meer over waar we mee te maken hebben en dan zou de situatie er anders, lichter uit kunnen zien. Ik kies er gewoon voor om het hoopvol te bekijken. Als het enorm tegenvalt, ben ik over twee weken ook nog op tijd om me er gedeprimeerd over te voelen 😂. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

20-12-2021 om 00:17

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/09/hoe-kun-je-omgaan-met-al-die-verwachtingen-a4068437

Speciaal voor de mensen die het allemaal maar moeilijk vinden, corona in het algemeen en de lockdown in het bijzonder.

Het probleem: "De meeste mensen zijn van nature optimistisch. Het brein „staat ingesteld op overschatting”. Ongeveer 80 procent van de mensen maakt stelselmatig te optimistische inschattingen, blijkt uit onderzoek. „We weten wel dat het leven soms kan tegenzitten, maar dat overkomt anderen.” Zo schatten de meeste mensen het risico dat ze gaan scheiden of serieus ziek worden, lager in dan het is."

De oplossing: "„De positieve realist heeft een toekomstperspectief voor ogen maar leeft in het nu.” Of, om het concreter te maken, de positieve realist heeft twee lijstjes: eentje met ambities en idealen en eentje met verwachtingen over hoe die precies uit gaan komen. Dat eerste lijstje blijft intact, ook als de route op dat tweede lijstje anders loopt dan verwacht."

Iemand hierboven schreef Ademnood en nu heb ik dat liedje in mijn hoofd… Daarnaast zou ik graag in winterslaap gaan totdat deze lockdown voorbij is. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

20-12-2021 om 09:48

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/17/corona-blijft-nog-lang-onder-ons-welke-coronapolitiek-kiezen-we-a4069387

Ik vind dit een heel goed stuk. We zitten in een tunnel van virologie en lockdowns en het lukt niet om vanuit andere paradigma's naar deze crisis te kijken.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-12-2021 om 09:49

Al die links van NRC zijn nooit te lezen, dat is wel jammer. Misschien toch maar eens een abonnement nemen 

Drietje schreef op 20-12-2021 om 09:48:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/17/corona-blijft-nog-lang-onder-ons-welke-coronapolitiek-kiezen-we-a4069387

Ik vind dit een heel goed stuk. We zitten in een tunnel van virologie en lockdowns en het lukt niet om vanuit andere paradigma's naar deze crisis te kijken.


Goed stuk. Zo is het.. Ik kon het wel lezen. Misschien kun je twee artikelen per dag lezen of zo. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

20-12-2021 om 10:02

Drietje schreef op 20-12-2021 om 09:48:

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/12/17/corona-blijft-nog-lang-onder-ons-welke-coronapolitiek-kiezen-we-a4069387

Ik vind dit een heel goed stuk. We zitten in een tunnel van virologie en lockdowns en het lukt niet om vanuit andere paradigma's naar deze crisis te kijken.

Ik ben niet kapot van dit artikel. Het is, tussen de regels door, vooral een pleidooi voor geen 2g. Ik ben zelf geen voorstander van de keuzevrijheid voor alle antivaxxers die het leven kost aan velen met andere aandoeningen dan corona. Om nog te zwijgen over alle kromme ruggen, geamputeerde ledematen, etc die zonder onnodige corona-ziekenhuisbezetting prima te voorkomen waren geweest. Dan maar 2g, of liever nog 1g (g = gevaccineerd).

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-12-2021 om 10:14

niet_rechts schreef op 20-12-2021 om 10:02:

[..]

Ik ben niet kapot van dit artikel. Het is, tussen de regels door, vooral een pleidooi voor geen 2g. Ik ben zelf geen voorstander van de keuzevrijheid voor alle antivaxxers die het leven kost aan velen met andere aandoeningen dan corona. Om nog te zwijgen over alle kromme ruggen, geamputeerde ledematen, etc die zonder onnodige corona-ziekenhuisbezetting prima te voorkomen waren geweest. Dan maar 2g, of liever nog 1g (g = gevaccineerd).

Ik kon ' m nu ook lezen en ben het met je eens. 

We kunnen niet alles opzij blijven zetten voor de groep ongevaccineerden, het is de hoogste tijd dat zij de pijn eens gaan voelen ipv de andere groepen patiënten en ook de horeca, winkels, cultuursector etc die nu weer dicht moeten. 

niet_rechts schreef op 20-12-2021 om 10:02:

[..]

Ik ben niet kapot van dit artikel. Het is, tussen de regels door, vooral een pleidooi voor geen 2g. Ik ben zelf geen voorstander van de keuzevrijheid voor alle antivaxxers die het leven kost aan velen met andere aandoeningen dan corona. Om nog te zwijgen over alle kromme ruggen, geamputeerde ledematen, etc die zonder onnodige corona-ziekenhuisbezetting prima te voorkomen waren geweest. Dan maar 2g, of liever nog 1g (g = gevaccineerd).

Ja want we hebben gezien dat 2G de verspreiding stopt. De ergste golf tot nu toe ontstond direct na invoering van het corona toegangsbewijs, met het onterechte gevoel van veiligheid van een coronapas.

We zien met de opkomst van varianten dat het gewoon niet zo werkt. Zelfs met 3 keer prikken raken mensen nog besmet. 

Peen schreef op 20-12-2021 om 10:14:

[..]

Ik kon ' m nu ook lezen en ben het met je eens.

We kunnen niet alles opzij blijven zetten voor de groep ongevaccineerden, het is de hoogste tijd dat zij de pijn eens gaan voelen ipv de andere groepen patiënten en ook de horeca, winkels, cultuursector etc die nu weer dicht moeten.

Zij voelen de pijn net zo goed, of zijn er winkels & gelegenheden die speciaal voor ongevaccineerden open blijven?

ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-12-2021 om 11:02

FordPrefect schreef op 20-12-2021 om 11:00:

[..]

Ja want we hebben gezien dat 2G de verspreiding stopt. De ergste golf tot nu toe ontstond direct na invoering van het corona toegangsbewijs, met het onterechte gevoel van veiligheid van een coronapas.

We zien met de opkomst van varianten dat het gewoon niet zo werkt. Zelfs met 3 keer prikken raken mensen nog besmet.

2G werd nauwelijks gecontroleerd en was in winkels helemaal niet ingevoerd, dus daar kun je geen conclusies uit trekken. 

FordPrefect schreef op 20-12-2021 om 11:00:

[..]

Ja want we hebben gezien dat 2G de verspreiding stopt. De ergste golf tot nu toe ontstond direct na invoering van het corona toegangsbewijs, met het onterechte gevoel van veiligheid van een coronapas.

We zien met de opkomst van varianten dat het gewoon niet zo werkt. Zelfs met 3 keer prikken raken mensen nog besmet.

Als je de golf aan het begin van de zomer bedoeld, die golf viel heel erg mee wat betreft ziekenhuisopnames en icopnames. Het is een illusie dat we besmettingen gaan tegenhouden. Het beste wat we kunnen doen is zorgen dat niet gevaccineerden niet allemaal tegelijk besmet raken. Dat kan zoals we dat nu doen (alles voor iedereen dicht), maar zou ook kunnen door alles dicht voor iedereen die niet gevaccineerd is (of iedereen die niet gevaccineerd is en boven de 50 o.i.d.).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.