Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Permanente coronawet terwijl pandemie al lang voorbij is


Daglichtlamp schreef op 02-09-2022 om 08:14:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/china-houdt-vast-aan-zero-covidbeleid-21-miljoen-inwoners-van-chengdu-in-strikte-lockdown~b4666e6b/
Zo'n artikel doet mij weer realiseren hoe dankbaar ik ben dat ik leef in democratie Nederland. We hebben zo nu en dan misschien zwabberbeleid, maar hier zijn we tenminste in staat om beleid bij te stellen als dat nodig is.

Inderdaad, mede dankzij een wet waardoor eerder en adequater kan worden ingegrepen bij een pandemie.

Daglichtlamp schreef op 02-09-2022 om 08:14:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/china-houdt-vast-aan-zero-covidbeleid-21-miljoen-inwoners-van-chengdu-in-strikte-lockdown~b4666e6b/
Zo'n artikel doet mij weer realiseren hoe dankbaar ik ben dat ik leef in democratie Nederland. We hebben zo nu en dan misschien zwabberbeleid, maar hier zijn we tenminste in staat om beleid bij te stellen als dat nodig is.

Nou, echt he! Als je het nou over tirannie en onvrijheid hebt, dan heb je het over China. Die dramatische lockdown in Shanghai bijvoorbeeld.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5278444/lockdown-china-voedseltekort-winterspelen-peking

Yasminaaa

Yasminaaa

02-09-2022 om 20:46 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 02-09-2022 om 07:03:

[..]

Maar dat staat toch los van deze wet. Ik denk ook dat het anders had gekund, maar niemand van ons en ook niemand van het kabinet heeft eerder een pandemie meegemaakt, en daarbij hadden we met Hugo de Jonge nou niet bepaald de beste mens op de beste plek zitten als je het mij vraagt.

Neemt niet weg dat er weer een pandemie zal komen of dat corona met een nieuwe variant weer voor problemen zou kunnen zorgen komende winter. Dan moet het gewoon goed geregeld zijn in een wet die ook waarborgt dat de tweede kamer controle kan uitoefenen, in plaats van al die houtje-touwtje-constructies met tijdelijke noodwetten.

Dat klopt op zich wel, maar ik vind wel dat de bevoegdheden/maatregelen die in zo een dergelijke wet worden opgenomen ook daadwerkelijk aantoonbaar effect hebben (zeker gezien de enorme inbreuk die ze maken op ons maatschappelijk leven) en ik vind ook dat de wet ook iets inhoudelijks moet regelen voor wat betreft de belangenafwegingen en de procedure en vereisten mbt aanwijzing ziekte in categorie A (en ook in ieder geval mbt proportionalieit en subsidiariteit) die plaats moeten vinden. Zo wordt evt. Willekeur zoveel als mogelijk voorkomen.

Yasminaaa

Yasminaaa

02-09-2022 om 20:46 Topicstarter

Rondstruiner schreef op 02-09-2022 om 11:11:

[..]

Nou, echt he! Als je het nou over tirannie en onvrijheid hebt, dan heb je het over China. Die dramatische lockdown in Shanghai bijvoorbeeld.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5278444/lockdown-china-voedseltekort-winterspelen-peking

Dat is hier gelukkig niet. Laten we dat ook zo houden.

Yasminaaa

Yasminaaa

02-09-2022 om 20:50 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 02-09-2022 om 08:37:

[..]

maar je doet of alle winkeliers de deuren open gooiden en dat was niet zo. die 20-50 die het wel deden hadden geen invloed.

De dreiging ervan maakte toen wel flink indruk heb ik destijds gelezwn en terecht ook. Bij geen draagvlak werken evt maatregelen sowieso al helemaal niet, daarnaast liepen de besmettingen toch wel op. Verspreiding van dit virus was en is niet meer tegen te houden. Jet is de natuur. Het is te besmettelijk. 

Yasminaaa schreef op 02-09-2022 om 20:46:

[..]

Dat klopt op zich wel, maar ik vind wel dat de bevoegdheden/maatregelen die in zo een dergelijke wet worden opgenomen ook daadwerkelijk aantoonbaar effect hebben (zeker gezien de enorme inbreuk die ze maken op ons maatschappelijk leven) en ik vind ook dat de wet ook iets inhoudelijks moet regelen voor wat betreft de belangenafwegingen en de procedure en vereisten mbt aanwijzing ziekte in categorie A (en ook in ieder geval mbt proportionalieit en subsidiariteit) die plaats moeten vinden. Zo wordt evt. Willekeur zoveel als mogelijk voorkomen.

Je doet alsof de regering straks zomaar zonder instemming van de eerste en de tweede kamer een infectieziekte op de nieuwe A1 lijst kan gaan zetten. Maar dat is helemaal niet het geval Net als nu is daar instemming van de kamers voor nodig.

In de memorie van toelichting wordt nadrukkelijk gesproken over de subsidiariteit en proportionaliteit van de te nemen maatregelen. 
Yasminaaa, eigenlijk biedt de wet precies wat jij vraagt 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

05-09-2022 om 07:41

Ah het AD. “Nederland niet klaar voor Corona winter.” Voorschotje op de QR code en vaccinatiedwang (niet mijn woorden). 
Het circus begint weer hoor. Haal je mondkapje maar weer uit de kast. 

Belangen moeten nu al worden afgewogen (op zich logisch want anders loop je achter de feiten aan, hoor ik je denken), want “als de politiek dit niet doet, kalft het draagvlak voor het virusbeleid af.”

Mag ik even lachen. 

Nog even en dan kunnen we weer n shotje halen en dan zijn we prima klaar voor de winter.

Helena71 schreef op 05-09-2022 om 07:41:

Ah het AD. “Nederland niet klaar voor Corona winter.” Voorschotje op de QR code en vaccinatiedwang (niet mijn woorden).
Het circus begint weer hoor. Haal je mondkapje maar weer uit de kast.

Belangen moeten nu al worden afgewogen (op zich logisch want anders loop je achter de feiten aan, hoor ik je denken), want “als de politiek dit niet doet, kalft het draagvlak voor het virusbeleid af.”

Mag ik even lachen.

Vertel eens, wat wil je met deze onbegrijpelijke posting? Gewoon effe klagen, wil je iets zeggen of vragen, ben je ergens voor of tegen, ik lees negatief gestemd gewauwel, is het wanhoop, is het minachting? Heb je een nieuwe baan, adviseer je over de communicatie van de overheid? Ben je kranten aan het vergelijken? Geen idee.

Gr Angela 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

05-09-2022 om 09:33

Angela1967 schreef op 05-09-2022 om 09:17:

[..]

Vertel eens, wat wil je met deze onbegrijpelijke posting? Gewoon effe klagen, wil je iets zeggen of vragen, ben je ergens voor of tegen, ik lees negatief gestemd gewauwel, is het wanhoop, is het minachting? Heb je een nieuwe baan, adviseer je over de communicatie van de overheid? Ben je kranten aan het vergelijken? Geen idee.

Gr Angela

Minachting.

Helena71 schreef op 05-09-2022 om 09:33:

[..]

Minachting.

Dan is degene die jij minacht misschien heel erg goed afgestemd op jouw communicatiestijl of je wilt eigenlijk hardop tegen haarhemhethun zeggen dat je hemhaarhethun minacht maar het lukt niet?

Gr Angela

Yasminaaa schreef op 02-09-2022 om 00:10:

[..]

Die hele laatste lockdown was al die tijd al niet nodig en is ook totaal niet effectief geweest. Het heeft alleen geleid tot een erg vervelende verliesgevende kerst voor onze ondernemers en tot een zeer winstgevende kerst voor omringende landen van ons. De overheid heeft toen net even alle inkomsten afgepakt van veel ondernemers, net zo even voor kerst. En dit op basis van vage speculaties ondanks buitenlandse data waaruit al bleek dat omikron meeviel.

En waarom zou het (VVD nog wel!) kabinet de ondernemers hun kerstinkomsten misgunnen? Een partij die als hoogste doel heeft om de economie te laten groeien, mensen te stimuleren om meer meer meer te kopen, alles voor het economisch gewin. En juist die partij besluit dat de winkels op dat moment moeten sluiten. Waarom zouden ze zichzelf zo in de vingers snijden?

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

05-09-2022 om 11:12

Angela1967 schreef op 05-09-2022 om 09:35:

[..]

Dan is degene die jij minacht misschien heel erg goed afgestemd op jouw communicatiestijl of je wilt eigenlijk hardop tegen haarhemhethun zeggen dat je hemhaarhethun minacht maar het lukt niet?

Gr Angela

Oh, dat lukt prima hoor. 

Gr Helena

https://www.wrr.nl/actueel/nieuws/2022/09/05/toekomstbestendig-coronabeleid-vraagt-om-actie-via-doordenken-scenarios
Je kunt altijd beter direct naar de bron  van het nieuws gaan i.p.v. krantenkoppen scannen.
In de gezamenlijke rapportage 'Coronascenario's doordacht; handreiking voor noodzakelijke keuzes' doordenken verschillende adviescolleges vijf scenario's: (1) Verkoudheid (2) Griep+ (3) Externe dreiging (4) Continue strijd en (5) Worst case.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.