Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Ongevaccineerd zorgpersoneel België vanaf 1 april ontslagen

https://nos.nl/artikel/2405798-ongevaccineerd-zorgpersoneel-belgie-vanaf-1-april-ontslagen


Zorgpersoneel in België krijgt tot 1 april de tijd om zich te laten vaccineren, anders volgt ontslag. De federale regering heeft dat gisteravond bekendgemaakt.



Peiling

Zouden ze in Nederland ook moeten doorvoeren:
76 stemmen
32%
64%
4%

Kersje

Kersje

17-11-2021 om 16:00 Topicstarter

Ik heb ‘ja’ gestemd. In de zorg dient men zich zoveel mogelijk te beschermen voor kwetsbare patiënten als mogelijk is, dus vaccineren!

Ik heb er zelf absoluut geen moeite mee als ze dit zouden invoeren. Echter heb ik een grote maar en dat is dat ik bang ben dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Namelijk dat het personeels te kort in de zorg verder op loopt door personeel dat liever vertrekt dan zich laat vaccineren?
Wie moet hen gaan vervangen?
En wat zijn de kosten als zoveel mensen opeens geen werk meer hebben?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-11-2021 om 16:16

Nee. Er is al een enorm tekort aan zorgpersoneel. Dus we hebben álle mensen daar nodig, ook de ongevaccineerden. Hoe triest en - voor mij - onbegrijpelijk het ook is dat er blijkbaar mensen in de zorg werken die een werkend, veilig en gratis vaccin weigeren. 

Kersje

Kersje

17-11-2021 om 16:30 Topicstarter

Lollypopje schreef op 17-11-2021 om 16:07:

Ik heb er zelf absoluut geen moeite mee als ze dit zouden invoeren. Echter heb ik een grote maar en dat is dat ik bang ben dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen. Namelijk dat het personeels te kort in de zorg verder op loopt door personeel dat liever vertrekt dan zich laat vaccineren?
Wie moet hen gaan vervangen?
En wat zijn de kosten als zoveel mensen opeens geen werk meer hebben?

Ik begrijp wat je zegt en ben het deels ook met je eens, maar wat heb je aan ongevaccineerd zorgpersoneel dat zich bijv op de werkvloer al verzet tegen verzorgen van cliënten? Dit voorbeeld kreeg ik dus uit 1e hand. Een aantal patiënten/cliënten (Alzheimer patiënten) waren in afwachting van hun Covid-test uitslag en desbetreffende (ongevaccineerde) verzorgende weigerde deze cliënten te verzorgen tot die tijd, want stel dat zij daardoor besmet zou raken?! Omgekeerde wereld lijkt mij en wat is de toegevoegde waarde van dit soort verzorgenden?

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

17-11-2021 om 16:36

Kersje schreef op 17-11-2021 om 16:30:

[..]

Ik begrijp wat je zegt en ben het deels ook met je eens, maar wat heb je aan ongevaccineerd zorgpersoneel dat zich bijv op de werkvloer al verzet tegen verzorgen van cliënten? Dit voorbeeld kreeg ik dus uit 1e hand. Een aantal patiënten/cliënten (Alzheimer patiënten) waren in afwachting van hun Covid-test uitslag en desbetreffende (ongevaccineerde) verzorgende weigerde deze cliënten te verzorgen tot die tijd, want stel dat zij daardoor besmet zou raken?! Omgekeerde wereld lijkt mij en wat is de toegevoegde waarde van dit soort verzorgenden?

N=1
Bovendien heb je het hier over iemand die weigert te werken. Ik ga ervan uit dat de meeste ongevaccineerde verzorgenden wél werken. En daarmee helaas eerder een risico voor die oudere zijn dan omgekeerd.

Kersje schreef op 17-11-2021 om 16:30:

[..]

Ik begrijp wat je zegt en ben het deels ook met je eens, maar wat heb je aan ongevaccineerd zorgpersoneel dat zich bijv op de werkvloer al verzet tegen verzorgen van cliënten? Dit voorbeeld kreeg ik dus uit 1e hand. Een aantal patiënten/cliënten (Alzheimer patiënten) waren in afwachting van hun Covid-test uitslag en desbetreffende (ongevaccineerde) verzorgende weigerde deze cliënten te verzorgen tot die tijd, want stel dat zij daardoor besmet zou raken?! Omgekeerde wereld lijkt mij en wat is de toegevoegde waarde van dit soort verzorgenden?

Weigeren te werken, daar mogen van mij best consequenties tegenover staan. Als zij niet willen vaccineren dan is dat hun keuze, maar het werk mag daar niet onder leiden.

Kersje

Kersje

17-11-2021 om 16:46 Topicstarter

Coreopsis schreef op 17-11-2021 om 16:36:

[..]

N=1
Bovendien heb je het hier over iemand die weigert te werken. Ik ga ervan uit dat de meeste ongevaccineerde verzorgenden wél werken. En daarmee helaas eerder een risico voor die oudere zijn dan omgekeerd.

Ook eens en ik gaf een voorbeeld van een situatie van inmiddels ruim 4 weken geleden. Dit voorval kreeg nog een staartje, maar wil ik uit herkenbaarheid hier niet delen, maar desbetreffende uitzendkracht werd niet meer ingehuurd en heeft zich 2 weken later tóch laten vaccineren. Vele anti-vaxxers moeten blijkbaar eerst persoonlijk getroffen worden (in salaris of Corona zelf) eer ze beseffen dat vaccineren vele voordelen heeft. Maakt mij niet uit op welke manier, als ze maar tot het besef komen.

Eigen keus over je lichaam vind ik belangrijk en heb dus ook nee gestemd. Daarnaast ook omdat we al zoveel tekorten in de zorg hebben, is dit een luxe die we ons niet kunnen permitteren. 

er wordt nu steeds gedaan of verplicht vaccineren nieuw is in de zorg, maar er wordt al sinds jaar en dag om je hepatitis b- status gevraagd bij sollicitatie. Laatste sollicitatie ook naar dktp/bmr. Influenza wordt sinds een jaar of vijf 9ok steeds dwingender. De discussie wordt nu scherper, maar is niet nieuw.

Hepatitis is ook verplicht in de zorg (In België toch.) Kraait geen haan naar. 
En nu gaat het over corona en het is weer schandalig… 
 

citroentje schreef op 17-11-2021 om 17:53:

er wordt nu steeds gedaan of verplicht vaccineren nieuw is in de zorg, maar er wordt al sinds jaar en dag om je hepatitis b- status gevraagd bij sollicitatie. Laatste sollicitatie ook naar dktp/bmr. Influenza wordt sinds een jaar of vijf 9ok steeds dwingender. De discussie wordt nu scherper, maar is niet nieuw.

Daarom heb ik er ook geen moeite mee, maar ben dus bang dat het nu nadelig uitvalt. Anders had ik gezegd meteen doen.

Kersje

Kersje

17-11-2021 om 18:29 Topicstarter

Lollypopje schreef op 17-11-2021 om 18:20:

[..]

Daarom heb ik er ook geen moeite mee, maar ben dus bang dat het nu nadelig uitvalt. Anders had ik gezegd meteen doen.

Maar is dit ook niet een beetje egoïsme? Waarom wel ongevaccineerde zorgverleners aan bedden van kwetsbare zieken en niet in een restaurant?

Ja. Ik vind dat mensen die in de zorg werken zelf zo verantwoordelijk moeten zijn zichzelf te laten vaccineren tegen alles waar ze kwetsbaren mee kunnen besmetten. Hepatitis is in de zorg toch ook gewoon verplicht dus waarom dat gejammer over het coronavaccin? Doe je plicht gewoon als zorgmedewerker. 

Kersje schreef op 17-11-2021 om 18:29:

[..]

Maar is dit ook niet een beetje egoïsme? Waarom wel ongevaccineerde zorgverleners aan bedden van kwetsbare zieken en niet in een restaurant?

In een restaurant mogen ze ook werken.

En natuurlijk vind ik het egoïstisch als je zonder goede reden niet laat vaccineren. Maar als die mensen allemaal opstappen vraag ik me af of je dan geen groter probleem hebt

Je hebt de keus of je naar een restaurant gaat, niet of je van zorg gebruik moet maken. 

Maar ik zou het een zeer positieve ontwikkeling vinden als restaurants met een keurmerk komen dat ze alleen met gecontroleerd gevaccineerd personeel werken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.