Coronavirus Covid-19
3xscheepsrecht
25-09-2021 om 15:17
Moesten jullie QR code laten zien?
Ik ben echt een beetje teleurgesteld. Meerdere mensen in mijn woonplaats hebben bij meerdere locaties geluncht vandaag om te kijken hoe ze omgaan met de QR code en wat schetst mijn verbazing: Maar 1 zaak vroeg ernaar!
Dat brengt mij op de vraag: Zijn jullie al ergens geweest waar de QR code verplicht is? En vroegen ze hier ook om?
-River-
29-09-2021 om 16:21
Daglichtlamp schreef op 29-09-2021 om 16:08:
[..]
Misschien is het daar wel logischer dan in het café. Bij mijn laatste opname werd me trouwens al gevraagd naar mijn vaccinatiestatus. Al hoefde ik die niet aan te tonen. Ik werd op mijn woord geloofd. Juist de zorg kun je niet ontwijken als kwetsbare. Dus daar is het extra belangrijk dat je geen kans loopt om besmet te raken. Het plaatselijke ziekenhuis vroeg bezoekers trouwens de laatste keer dat ik daar was ook nog steeds om een mondkapje te dragen.
Maar mensen die niet gevaccineerd zijn en ook hulp nodig hebben? Zij mogen op straat sterven? Of moeten zij verplicht die test ondergaan? Terwijl een gevaccineerd persoon ook nog steeds besmet kan zijn en daarmee anderen kan besmetten.
Ysenda
29-09-2021 om 16:23
Daglichtlamp schreef op 29-09-2021 om 12:30:
[..]
Nee, en ik vraag me ook af of ze het mogen vragen. Al zou ik het gebruik van de QR-code in de zorg niet onlogisch vinden, zeker bij planbare afspraken. Als je 1 plaats hebt waar kwetsbare mensen samenkomen?
Voor de spoedeisende hulp zou je kunnen werken met sneltesten die je ter plaatse afneemt zo nodig zodat de toegang tot de zorg wel gewaarborgd blijft.
Ik zou juist in de zorg de app niet willen inzetten maar vooral gebruik blijven maken van fysieke bescherming: kleding, mondkapjes en afstand houden. Zorg moet voor iedereen even toegankelijk blijven.
3xscheepsrecht
29-09-2021 om 16:46
ik heb het eerder gezegd maar ik vond het echt 3x niks dat ik niet wist of mijn kraamhulp gevaccineerd was. Heb ik maanden voorzichtig gedaan om vervolgens binnen 1.5 afstand te verkeren van een ongevacineerde. Prima dat je de keus mag magen je niet te laten vaccineren maar het blijft raar dat ik de keus niet kon maken om zo iemand te weigeren.
ShowyHummingbird30
29-09-2021 om 17:03
Ysenda schreef op 29-09-2021 om 16:23:
[..]
Ik zou juist in de zorg de app niet willen inzetten maar vooral gebruik blijven maken van fysieke bescherming: kleding, mondkapjes en afstand houden. Zorg moet voor iedereen even toegankelijk blijven.
In het ziekenhuis waar ik vandaag was is afstand en mondkapje nog steeds de norm. Zolang je zit te wachten/rondloopt wordt er niet op gestuurd. Maar zodra een zorgverlener gaat behandelen (dus geen afstand kan houden) wordt wel degelijk zeer dringend gevraagd om een mondkapje op te doen.
Een qr vragen lijkt me in de zorg niet te doen. Dus dan maar nog een tijdje zoals eerder dit jaar.
Isalinde
29-09-2021 om 17:13
De wet biedt daar op dit moment ook geen grondslag voor (alleen cultuur, evenementen, horeca, sport of georganiseerde jeugdactiviteiten).
-River-
29-09-2021 om 19:32
3xscheepsrecht schreef op 29-09-2021 om 16:46:
ik heb het eerder gezegd maar ik vond het echt 3x niks dat ik niet wist of mijn kraamhulp gevaccineerd was. Heb ik maanden voorzichtig gedaan om vervolgens binnen 1.5 afstand te verkeren van een ongevacineerde. Prima dat je de keus mag magen je niet te laten vaccineren maar het blijft raar dat ik de keus niet kon maken om zo iemand te weigeren.
Jij bent als het goed is toch beschermd door je vaccin? Daarnaast kan een gevaccineerd persoon juist asymptomatisch besmet zijn, dat lijkt me ook erg.
3xscheepsrecht
29-09-2021 om 19:45
-River- schreef op 29-09-2021 om 19:32:
[..]
Jij bent als het goed is toch beschermd door je vaccin? Daarnaast kan een gevaccineerd persoon juist asymptomatisch besmet zijn, dat lijkt me ook erg.
Je weet dat jij als niet gevaccineerde een grotere kans hebt iemand te besmetten als een gevaccineerde? Ik wil op zijn minst de keus hebben om niet geholpen te worden door een weigeraar.
Ik ben misschien wel beschermd maar mijn pasgeboren baby niet 😉
Tijgeroog
29-09-2021 om 20:03
-River- schreef op 29-09-2021 om 19:32:
[..]
Maar de pasgeboren baby niet!
En daarnaast kun je als gevaccineerde nog steeds ziek worden, hoewel dat meestal minder heftig zal zijn. Maar als je net iets heftige als een bevalling achter de rug hebt ben je kwetsbaarder, en wil je onjuistheden risico dus vermijden.
Salomewinterqueen
29-09-2021 om 20:15
3xscheepsrecht schreef op 29-09-2021 om 16:46:
Ik zou het gewoon rechtstreeks vragen. Ik krijg die vraag (zorg) best wel vaak en ik kan dan altijd met goed gedrag melden dat ik netjes ben gevaccineerd en vrijwel iedereen is daarna opgelucht. Ik zou een ongevaccineerde zorgmedewerker weigeren. Als ik bij machte ben tenminste. En ik zou het ook altijd vragen zeker bij een kraamhulp. Dat recht heb je gewoon. En als ze geen antwoord willen geven is dat ook een antwoord.
3xscheepsrecht
29-09-2021 om 20:42
Salomewinterqueen schreef op 29-09-2021 om 20:15:
[..]
Ik zou het gewoon rechtstreeks vragen. Ik krijg die vraag (zorg) best wel vaak en ik kan dan altijd met goed gedrag melden dat ik netjes ben gevaccineerd en vrijwel iedereen is daarna opgelucht. Ik zou een ongevaccineerde zorgmedewerker weigeren. Als ik bij machte ben tenminste. En ik zou het ook altijd vragen zeker bij een kraamhulp. Dat recht heb je gewoon. En als ze geen antwoord willen geven is dat ook een antwoord.
Het kraambureau gaf er geen antwoord op. Omdat ze het niet weten van hun personeel. En dat vind ik dat moet veranderen. Ik vind dat je de keus zou moeten kunnen maken voor gevaccineerd personeel. Maar dat is met de huidige wetgeving niet mogelijk helaas.
-River-
29-09-2021 om 20:53
3xscheepsrecht schreef op 29-09-2021 om 20:42:
[..]
Het kraambureau gaf er geen antwoord op. Omdat ze het niet weten van hun personeel. En dat vind ik dat moet veranderen. Ik vind dat je de keus zou moeten kunnen maken voor gevaccineerd personeel. Maar dat is met de huidige wetgeving niet mogelijk helaas.
Ik vind dat best ver gaan. Mensen kunnen ook al Corona gehad hebben en daarmee beschermd zijn voor heftige besmettingen. Daarnaast kan je helaas ook besmet raken door een gevaccineerd persoon. Weliswaar is die kans veel kleiner, maar die kans is wel aanwezig. Corona gaat niet weg, het is nu duidelijk dat de werkzaamheid afneemt na maanden van tijd, moet je dan bang blijven voor iedereen, terwijl er volgens mij in Nederland één baby (met ernstig onderliggend lijden) gestorven is aan Corona. Voor hen is het RS-virus veel gevaarlijker.
Simpel uitgelegd: Het RS-virus duikt nu veel op, wat is dat precies? | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Met corona besmette baby overleden, kindje had onderliggende aandoening | RTL Nieuws
3xscheepsrecht
29-09-2021 om 21:21
-River- schreef op 29-09-2021 om 20:53:
[..]
Ik vind dat best ver gaan. Mensen kunnen ook al Corona gehad hebben en daarmee beschermd zijn voor heftige besmettingen. Daarnaast kan je helaas ook besmet raken door een gevaccineerd persoon. Weliswaar is die kans veel kleiner, maar die kans is wel aanwezig. Corona gaat niet weg, het is nu duidelijk dat de werkzaamheid afneemt na maanden van tijd, moet je dan bang blijven voor iedereen, terwijl er volgens mij in Nederland één baby (met ernstig onderliggend lijden) gestorven is aan Corona. Voor hen is het RS-virus veel gevaarlijker.
Simpel uitgelegd: Het RS-virus duikt nu veel op, wat is dat precies? | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
Met corona besmette baby overleden, kindje had onderliggende aandoening | RTL
Zal allemaal best maar als er 98 gevaccineerde kraamhulpen daar werken en 2 ongevaccineeree waarom zou ik dan risico nemen? Ik wil gewoon de keus hebben voor een gevaccineerde kraamhulp. Waarom moet de keus van een ander voor mij een risico opleveren, hoe klein dat risico dan ook is, het blijft een groter risico dan een gevaccineerde kraamhulp.
Mevrouw75
29-09-2021 om 23:01
wel gevaccineerd en/of hersteld, geen QR-code
https://nos.nl/artikel/2399731-zij-zijn-wel-gevaccineerd-of-hersteld-maar-krijgen-geen-qr-code
mijn man wil het niet, maar heeft het wel geprobeerd, want heeft hem voor het vliegen nodig, maar heeft ook nog geen QR-code, reden: een bug bij de inlog van zijn digi-d via de app.
Ik heb hem ook nog niet, maar vrees dat ik nu al aan de slag moet voor een uitje zaterdag? Ik heb de digid -app ook niet, want ik wilde dat niet op mijn telefoon en nu schijnt het te moeten.
QuizzicalOpossum53
29-09-2021 om 23:07
Mevrouw75 schreef op 29-09-2021 om 23:01:
wel gevaccineerd en/of hersteld, geen QR-code
https://nos.nl/artikel/2399731-zij-zijn-wel-gevaccineerd-of-hersteld-maar-krijgen-geen-qr-code
mijn man wil het niet, maar heeft het wel geprobeerd, want heeft hem voor het vliegen nodig, maar heeft ook nog geen QR-code, reden: een bug bij de inlog van zijn digi-d via de app.
Ik heb hem ook nog niet, maar vrees dat ik nu al aan de slag moet voor een uitje zaterdag? Ik heb de digid -app ook niet, want ik wilde dat niet op mijn telefoon en nu schijnt het te moeten.
Je kunt de code ook printen via de website coronacheck. Is een jaar geldig.
Ysenda
29-09-2021 om 23:09
Drietje schreef op 29-09-2021 om 23:07:
[..]
Je kunt de code ook printen via de website coronacheck. Is een jaar geldig.
Ik heb ook de digid app niet. Je hebt wel je digid nodig voor de coronacheck app maar niet de digid app
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.