Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Mag werkgever verplichten om te laten testen bij geen klachten

Lang verhaal kort, iemand op werk is positief getest en ze willen nu dat iedereen zich laat testen inclusief bewijs dat je dat ook echt hebt gedaan. Mag dat? Ik heb geen klachten.


Nee dat mag niet. Maar waarom zou je je niet laten testen als je contact gehad hebt met iemand die positief getest is? Je krijgt ook geen bewijs van testen bij de GGD, dus wat je werkgever vraagt kan niet eens.

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-08-2021 om 17:04

Volgens mij mag het niet. Ik vraag me wel af als je ziek bent en je test positief of je dat moet laten zien? 

nee mag niet. Als je close contact ben kan er door de ggd worden besloten dat je in quarantaine moet. 

Je werkgever mag je vragen om je te laten testen maar bewijs hoef je niet te overleggen. Je werkgever mag immers niks medisch van je vragen hier in Nederland. Hoe het in België zit weet ik overigens niet.
Sterker nog, als je je ziek meld hoef je niet eens aan te geven wat er is aan je werkgever. Want de arbodienst/bedrijfsarts is de enige die dit mag vragen. Deze mag dit overigens ook niet met de werkgever delen.

Nose schreef op 02-08-2021 om 17:04:

Volgens mij mag het niet. Ik vraag me wel af als je ziek bent en je test positief of je dat moet laten zien?

Nee dat hoef je niet, tenminste niet aan je werkgever. Wel aan een arbodienst als deze daar om vraagt.

Waarom wil je je niet laten testen (los van of het mag of niet)?

kopjechino

kopjechino

02-08-2021 om 17:43 Topicstarter

Agen schreef op 02-08-2021 om 17:21:

Waarom wil je je niet laten testen (los van of het mag of niet)?

Ik heb me nog nooit laten testen en het lijkt me gewoon heel erg niet prettig en vooral niet nodig omdat ik niet binnen 1,5 meter van die collega ben geweest. Ik ben niet perse anti coronatesten ofzo maar als ik iets onprettigs niet perse hoef te doen dan doe ik het liever niet haha.


Bedankt voor alla reacies!

Nee dat mag niet want dat is vragen naar medische informatie en daarnaast op z’n testuitslag staat geen naam oid dus dat zegt niets zoveel natuurlijk. 
De opvang van kind vroeg dat laatst ook of ik de uitslag wilde mailen. Heb ik niet gedaan. Ze is getest en de uitslag is negatief volstaat. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

02-08-2021 om 18:07

Dank jullie wel! To sorry dat mijn vraag er bij kwam 😉

Nee dat mag niet.

Maar los daarvan, als je collega positief is, is het wel verstandig om te testen hoor, ook als je niet in 1,5 meter bent geweest, want je hebt denk ik wel in dezelfde ruimte gezeten en misschien van dezelfde wc gebruik gemaakt. Zo'n test valt echt heel erg mee, is even 10 seconden vervelend. 

Promethium schreef op 02-08-2021 om 18:16:

Nee dat mag niet.

Maar los daarvan, als je collega positief is, is het wel verstandig om te testen hoor, ook als je niet in 1,5 meter bent geweest, want je hebt denk ik wel in dezelfde ruimte gezeten en misschien van dezelfde wc gebruik gemaakt. Zo'n test valt echt heel erg mee, is even 10 seconden vervelend.

Eens. 

Nee de werkgever mag niet naar medische informatie vragen. Maar zo'n test is echt een fluitje van een cent en op het moment dat die wattenstok vervelend wordt is het alweer voorbij. En die 1.5 meter is echt niet zaligmakend. In dezelfde ruimte, die wellicht slecht geventileerd is, verblijven is al voldoende heb ik in mijn omgeving al meerdere malen gezien.

Ik vind de zelftesten (Kruidvat heb ik) vervelender dan de ‘officiële’ test. Je moet het wattenstaafje langs de binnenkant van je neusschot wrijven en dat is zo’n irritant gevoel. Die lange stokjes gaan gewoon je neus in, kriebelen in je keel en that’s it.
Herkennen jullie dat?

@MMcGonagall: ja ik snap wel wat je bedoelt. Daarbij vind ik het ook gewoon prettiger als iemand anders het doet. Op de een of andere manier ben ik bang dat ik die stok zelf te ver door duw.

Dat hangt er 

MMcGonagall schreef op 02-08-2021 om 20:00:

 Die lange stokjes gaan gewoon je neus in, kriebelen in je keel en that’s it.
Herkennen jullie dat?

Dat hangt toch sterk af van wie de test af neemt. Zoon heeft er nu 7 gehad, dat varieert idd tot ' o, je bent al klaar?'  tot bloed neuzen en nog een dag misselijk zijn van de smaak van die stokjes. 


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.