Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Lockdown? (met poll)

Uit andere draadjes krijg ik de indruk dat er geen draagvlak is voor een lockdown. Ik vraag me af of dat klopt.

Peiling

Nederland moet zo snel mogelijk alles dicht doen
145 stemmen
46%
54%

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-12-2021 om 18:58

Drietje schreef op 18-12-2021 om 18:58:

https://www.hartvannederland.nl/coronavirus/meeste-nederlanders-vinden-nieuwe-lockdown-te-zwaar

Maar dertig procent is voor de lockdown.

oh, in de uitzending van hart van nederland hebben ze het over 54% tegen

Drietje schreef op 18-12-2021 om 18:58:

https://www.hartvannederland.nl/coronavirus/meeste-nederlanders-vinden-nieuwe-lockdown-te-zwaar

Maar dertig procent is voor de lockdown.

en dan vindt 12 procent het nog niet ver genoeg gaan. Dus jij maakt het ook net even hoe het jou uit komt. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

18-12-2021 om 19:19

De schoolsluiting zal daarmee te maken hebben denk ik? Daardoor kan ik in ieder geval niet zeggen dat ik voorstander ben van deze lockdown. 

Hoor Rutte net nog zeggen: als je op vakantie gaat, houd je dan aan de basisregels. Echt, WTF? Wel vakantie en geen onderwijs, een mensenrecht?

Maar wat is nu het grootste probleem van die vakanties? We hoeven momenteel niet bang te zijn dat we nieuwe varianten mee terug brengen NL in, want omikron is hier al lang. En ook op vakantiebestemmingen gelden coronaregels. In NL kun je nog gewoon gaan en staan waar je wil (zolang het geopend is..) en zolang het buitenland ons wil ontvangen zie ik het probleem niet. Veel landen smachten juist naar toeristen die hun geld daar komen uitgeven, die zijn echt financieel afhankelijk van het toerisme, het is hun broodwinning. Die hebben niet de luxe alles dicht te kunnen gooien. 

Of is het meer een: wij mogen x niet, dan mogen zij y niet? 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

18-12-2021 om 20:20

Malibu2 schreef op 18-12-2021 om 20:12:



Of is het meer een: wij mogen x niet, dan mogen zij y niet?


Nee, ik kan zelf ook morgen in het vliegtuig stappen, dus dat is het niet. Ik vind het gewoon niet uit te leggen dat vakantiereizen wel doorgaan en onderwijs niet. 

Het probleem is, als variant rho ( ik kan me niet voorstellen dat ze 3,1416 als Corona naamgever willen gebruiken) ergens op de loer ligt, reizen de snelste manier om die nieuwe variant de wereld over te krijgen. En wie zegt dat die variant er niet is, dat dachten we tot voor kort van omikron ook.

Wat ik niet duidelijk vind, is de opmerking dat universiteiten gesloten zijn. Is dat overdrachtelijk en kan ik nog online onderwijs geven, of moet ik nu vakantie gaan houden? Ik heb nog vakantiedagen zat, maar dan missen de studenten een stuk onderwijs dat ik prima kan geven. Lang niet zo leuk als 'live', maar beter dan niets.

Auwereel schreef op 18-12-2021 om 20:28:

Wat ik niet duidelijk vind, is de opmerking dat universiteiten gesloten zijn. Is dat overdrachtelijk en kan ik nog online onderwijs geven, of moet ik nu vakantie gaan houden? Ik heb nog vakantiedagen zat, maar dan missen de studenten een stuk onderwijs dat ik prima kan geven. Lang niet zo leuk als 'live', maar beter dan niets.

Voor zover mogelijk afstandsonderwijs - behalve in de kerstvakantie. Zo staat het op de site van de Rijksoverheid. 

Mooi, dat is duidelijker dan Rutte (en de NOS-site).

Hm, Rijksoverheid is ook dubbelzinnig, de universiteiten zijn dicht, maar studenten zijn de uitzondering die onderwezen mogen worden. Niet heel dicht dus:

"Vanaf maandag 20 december tot en met 9 januari gaan de scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs, het mbo en hogescholen en universiteiten dicht. Dit besluit is al eerder genomen voor de scholen in het primair onderwijs, waar de bestaande afspraken blijven gelden. Uitzonderingen zijn er voor praktijkonderwijs, examens en tentamens en kwetsbare leerlingen en studenten."









(Over inreisverboden)

Maar dan nog: "you can run but you can't hide." Hooguit kun je iets vertragen, maar we kunnen eventuele nieuwe varianten niet buiten de deur houden. We zijn een open economie.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

18-12-2021 om 20:40

Auwereel schreef op 18-12-2021 om 20:32:

Mooi, dat is duidelijker dan Rutte (en de NOS-site).

Hm, Rijksoverheid is ook dubbelzinnig, de universiteiten zijn dicht, maar studenten zijn de uitzondering die onderwezen mogen worden. Niet heel dicht dus:

"Vanaf maandag 20 december tot en met 9 januari gaan de scholen in het voortgezet (speciaal) onderwijs, het mbo en hogescholen en universiteiten dicht. Dit besluit is al eerder genomen voor de scholen in het primair onderwijs, waar de bestaande afspraken blijven gelden. Uitzonderingen zijn er voor praktijkonderwijs, examens en tentamens en kwetsbare leerlingen en studenten."








Kwetsbare studenten bedoelen ze denk ik. 

Drietje schreef op 18-12-2021 om 20:40:

[..]

Kwetsbare studenten bedoelen ze denk ik.

Ja, klopt, dat staat ook op de site: een uitzondering voor ondersteuning van kwetsbare studenten. Ondersteuning is geen onderwijs. Er vinden namelijk geen fysieke onderwijsactiviteiten plaats.

Zie hier: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/onderwijs-en-kinderopvang/hogescholen-en-universiteiten-hoger-onderwijs

Drietje schreef op 18-12-2021 om 20:40:

[..]

Kwetsbare studenten bedoelen ze denk ik.

Zo las ik het ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.