Coronavirus Covid-19
Sun.lover
08-07-2021 om 16:46
Langdurige klachten na Covid, wie ook? (gesloten)
Op het Viva forum kletsen we over onze klachten en revalidatie na onze positieve test.
Hier gaan we gezellig verder.
Iedereen met langdurige klachten is natuurlijk welkom om mee te schrijven
Infobericht: praat hier verder:
https://www.viafora.nl/forum/coronavirus-covid-19/langdurige-klachten-na-covid-deel-2
Lollypopje
23-11-2021 om 21:57
smaak is nu een soort heel vies dropje dat ik al veel te lang in mijn mond heb en tussen mijn tanden zit 🤦♀️
Yumi
23-11-2021 om 22:41
Hoi allemaal, wat hebben jullie veel geschreven! Sorry voor mijn ellenlange verhaal 
Hobbelster, dat is akelig dat je na het boodschappen doen zo moe bent dat je niet verder kunt rijden. Is het misschien een idee om je boodschappen online te gaan doen? En dan aan het werk moeten, zover ben je blijkbaar nog niet. Ik heb niet alles gelezen, maar als het niet gaat dan ga je gewoon naar huis hoor.
Lollypopje wat een lieve vriendin heb jij, schone keuken en gezellig samen kletsen helemaal top! Wat fijn dat je langzaam voorruit gaat, alleen al dat gevoel lijkt me heerlijk 😊 Weet niet of ik het ooit hier heb geschreven, maar ik heb al een half jaar op en af tandvleesklachten het lijkt erbij te horen.
Pheebs wat naar dat je nog steeds last hebt van je amandelen. Ik hoop dat het bloedonderzoek duidelijkheid brengt! Van mij mag 2021 ook helemaal verdwijnen uit mijn geheugen, wat een ellendig jaar is dit geweest.
Juffertje, leuk dat jullie met de familie nog sinterklaas vieren, dat knutselen aan een surprise geeft afleiding 😉 Hoe was het bij de oogkliniek?
Ik heb de uitslag binnen en me onnodig druk gemaakt. Longen zijn stabiel, geen veranderingen en ook de longfunctie testen zijn goed. 
Had al long covid fysio maar door longarts verwezen naar het longcovid traject van ergo en fysio van het ziekenhuis. Intake gehad met de ergotherapeut maar schrik ervan, het lijkt alsof ik terug moet naar af. Hij vind dat de fysio die ik nu krijg niet speciaal is voor long covid want de fysio waar hij mee samenwerkt is er speciaal voor opgeleid. Op zich vind ik dat al bijzonder want volgens mij bestaat dit hele traject nog niet zolang dat er al opleidingen voor zijn, of vergis ik me? Het afgelopen half jaar probeer ik conditie op te bouwen en dat mag blijkbaar niet. Het energieverbruik mocht geen pieken hebben, want daardoor moest ik weer langer herstellen. 3 x per dag een kleine wandeling en 3 x per dag rust, in bed liggen niet om te slapen maar ook niet lezen of zo. Mijn ervaring met wandelen is dat ik juist de eerste 15/20 min niet voorruit kom en pijnlijke zware benen heb, als ik doorloop dan gaat het juist beter. Moet het dus veel rustiger aan doen, en het idee alleen maakt me onrustig. Ik kan niet de hele dag over iets doen en het tussendoor laten liggen, dan heb ik geen rust. Moet hier even over nadenken want wil ik dit wel? Fysio in dit traject bestaat uit ademhaling/ontspanningsoefeningen, terwijl nu mijn pijnlijke spieren worden losgemaakt en wat lichte oefeningen. Hoe gaat dit in het traject dat jullie volgen?
Ik was blij dat mijn klachten werden herkent, maar ben vergeten om te vragen of spiertrekkingen er ook bij horen. Af en toe heb ik een soort van trilling in mijn lijf, dat uit zich soms doordat ’n vinger blijft bewegen. Iemand die dit herkent of moet ik weer naar de huisarts?
Een goed nacht allemaal, slaap lekker
Yumi
23-11-2021 om 22:44
Lollypopje schreef op 23-11-2021 om 21:57:
smaak is nu een soort heel vies dropje dat ik al veel te lang in mijn mond heb en tussen mijn tanden zit 🤦♀️
Maak even een afspraak bij de tandarts, misschien zit er toch iets niet goed bij je kies
Lollypopje
23-11-2021 om 23:00
Yumi schreef op 23-11-2021 om 22:44:
[..]
Maak even een afspraak bij de tandarts, misschien zit er toch iets niet goed bij je kies
Die smaak is sinds vandaag. Hietvoor alleen een metaalsmaak, maar dit lijkt veel sterker in mijn hele mond. Dus ik kijk het even aan, maar als het blijft neem ik zeker contact op. Moet volgende week toch naar de praktijk voor de mond hygeinist.
Meer last van tandvlees herken ik trouwens. Het is veel gevoeliger.
Wat fijn dat je uitslag goed was, maar snap dat het nieuws over verkeerde aanpak even een klap is. Ik herken wel wat hij zegt. Als ik train bij de fysio mag ik ook niet moe zijn. Dus vooral rustig tempo en eerder tijd opbouwen dan snelheid. Maar dus pas verhogen als ik ruim onder de max zit. Wat grenzen verleggen ook eng maakt, want hoe weet ik dan dat ik al een stapje verder kan doen? Ik ben daardoor soms juist ook weer te voorzichtig.
Dat onrustig worden herken ik trouwens ook hoor. Daarom werkte het niet met mijn vorige ergo, de standaart adviezen clashen met mijn prikkrlbehoefte bij ass. Met de nieuwe ben ik meer met mindfullness en nlp bezig en met die oefenigen er voor zorgen dat dingen mij minder energie kosten.
Kun je misschien proberen te mediteren in plaats van gewoon te rusten? Ik merk dat dat voor mij heel goed werkt. Soms dwalen mijn gedachten continu af, maar dat accepteer ik gewoon em dan breng ik mijn hoofd weer naar mijn ademhaling. Het heeft mij echt geholpen meer rust te vinden.
Voor wandelen gebruik ik nu trouwens af en toe wandelmeditaties. Die helpen me om mijn tempo te verlagen en tot rust te komen in de wandeling. Ik merk dan dat ik dan minder moe ben dan als ik doorloop.
Yumi
24-11-2021 om 19:23
Lollypop, als je volgende week toch moet dan zou ik ook even wachten. Wat een waslijst aan klachten horen er toch bij long covid. Twijfel jij soms ook of je ervoor naar de huisarts moet, want die geeft mij de indruk het ook niet te weten
Het is dat er geen andere op loopafstand zit, anders zou ik bij deze praktijk weggaan.
Morgen met de fysiotherapeut die ik nu heb overleggen, wat ik met het nieuwe traject ga doen. Het idee alleen al heeft me vannacht wakker gehouden, dit is niks voor mij 
Die wandel meditaties lijkt me een goed idee, maar dan wel gewoon 1 keer per dag ipv 3 x 15/20 minuten 😉
Fijne avond
Lollypopje
24-11-2021 om 19:41
@Yumi vooral ook kijken naar wat bij jou past en voor jou haalbaar is.
Ik gebruik insight timer en daar zoeken op wandelmeditatie, dan vind je vanzelf één die bij je past 
En gewoon elke keer na een wandeling bij jezelf monitoren hoe je in je energie zit en wat je hersteltijd is na een wandeling.
Ik doe nu 40 minuten over 3000 stappen. Daarna moet ik me wel even de trap op hijzen. Mijn hersteltijd is wel onder een uur, dus dit hou ik nu aan tot ik weer makkelijker de trap op kom. Dan ga ik voorzichtig uitbreiden.
Mijn mond voelt inmiddels weer veel beter, dat is fijn. Wel nog wat droog. Hopelijk verdwijnt die drop smaak die ik sinds gisteren heb dan ook snel, want dit is echt veel viezer dan die metaalsmaak
en ik hou best van drop, maar niet continu en dan graag lekkerder dan deze. Ik weet wel eindelijk naar welke drop het smaakt trouwens, heb daar een halve dag over zitten piekeren 😂

Ik ben als tiener ooit in slaap gevallen met deze in mijn mond en nu smaakt het net zoals dat ik er toen mee wakker werd. Dan hebben jullie een idee 
Het Dikke Zelfhulpboek is trouwens binnen. Door de naam had ik hem groter verwacht, maar heb al heerlijk zitten grinniken bij het doorbladeren. Dus dat lijkt me missie geslaagd 
Yumi
25-11-2021 om 10:36
Lollypopje bedankt voor de tip, ik zit nu te luisteren naar muziek van insight timer 
Ga hem straks proberen tijdens een wandeling, die trap is voor mij ook goed punt om te zien hoe het staat met mijn vermoeidheid. Ik woon 3 hoog geen lift, daar raak je aan gewend en voor corona nooit geen last van, maar tegenwoordig tja...
Fijn dat je mond beter aan voelt, bentasil is echt smerig, dat je daarmee in slaap kunt vallen is op zich best knap 
Veel lees plezier en een fijne dag!
Lollypopje
25-11-2021 om 10:51
kun je nagaan hoe ik me nu voel met heel vaak die smaak in mijn mond 😂
Hier gelukkig maar 1 trap, maar wel zo'n ouderwetse hoge stijle. Normaal loop ik die zonder problemen, maar nu is die af en toe een uitdaging.
Insight Timer is echt heel fijn. Bij een beetje speuren vind je hele fijne dingen. Yoga nidra, visualisaties, gewone meditaties, wandel meditaties. Sommigen nogal zweverig, anderen weer nuchterder. Ik zoek vooral altijd naar een fijn stem, sommigen kan ik niet aan wennen.
Het fijne van wandelmeditaties vind ik dat de stem je verteld waar je op moet focussen. Door een stem te volgen rem ik makkelijker af. Nu ga ik aan het begin vaak zelf dat rijtje af om zo in een meer meditatief tempo te komen. En het fijne is dat je ook veel meer gaat zien. Vogeltjes, de verkleuring van de bladeren. En opeens wordt de wandeling veel meer ontspanning in plaats van iets dat moet.
Lollypopje
26-11-2021 om 11:41
De osteopaat is blij. De verbetering in mijn lijf zet door. Nu de rest nog 
Alleen jammer dat ik net als de vorige keer de nacht er na echt weer bagger heb geslapen. Ik had en todolijstje gemaakt voor vandaag, maar die gaat de prullenbak in 
Yumi
26-11-2021 om 11:44
Insight Timer is inderdaad fijn het help me te ontspannen, blij mee
Voor het wandelen in mijn omgeving niet geschikt, omdat het hier veel te druk is. Totaal niet aan gedacht, toen ik aan de wandel ging.
Lollypopje
26-11-2021 om 11:48
Yumi schreef op 26-11-2021 om 11:44:
Insight Timer is inderdaad fijn het help me te ontspannen, blij mee
![]()
Voor het wandelen in mijn omgeving niet geschikt, omdat het hier veel te druk is. Totaal niet aan gedacht, toen ik aan de wandel ging.
Drukke omgeving helpt dan niet inderdaad. Als je continu moet opletten waar je loopt kom je niet echt in een meditatieve stand 
Maar fijn dat je de app fijn vind. Het is vaak de eerste waar ik kijk als ik iets specifieks zoek, want er is zoveel 
Yumi
26-11-2021 om 11:48
Lollypopje schreef op 26-11-2021 om 11:41:
De osteopaat is blij. De verbetering in mijn lijf zet door. Nu de rest nog
Alleen jammer dat ik net als de vorige keer de nacht er na echt weer bagger heb geslapen. Ik had en todolijstje gemaakt voor vandaag, maar die gaat de prullenbak in
Wat fijn voor je, dat de behandelingen aanslaan. Heb je daardoor ook minder spierpijn, of heb je daar geen last van? Ik heb vannacht maar liggen lezen, barst van de rugpijn
Lollypopje
26-11-2021 om 11:56
Yumi schreef op 26-11-2021 om 11:48:
[..]
Wat fijn voor je, dat de behandelingen aanslaan. Heb je daardoor ook minder spierpijn, of heb je daar geen last van? Ik heb vannacht maar liggen lezen, barst van de rugpijn
Daar heb ik gelukkig weinig last van. Wel veel gevoeligere spieren na mijn tweede behandeling, maar dat zag ik als teken van los komen 
Hij voelt duidelijk dat mijn spieren meer en makkelijker meegeven en ik voelde dit keer echt af en toe al mijn zenuwen tintelen. Alsof er een golf energie door mijn heentrok.
Alleen mijn buik blijft een probleem gebied, maar slik ook pas 2,5 maand probiotica. En het kost tijd voordat dat ook echt gaat werken op een opgezette buik. Ik heb dat altijd al iets gehad, maar sinds mijn long covid meer. Dus heb ik zo'n schattig rond buikje naar voren. Je zou bijna denken dat ik 5 maanden zwanger ben 😂
Nu over 1,5 maand weer en als mijn lijf dan nog steeds goed gaat dan er langer tussen.
Yumi
26-11-2021 om 12:13
Lollypopje schreef op 26-11-2021 om 11:56:
[..]
Daar heb ik gelukkig weinig last van. Wel veel gevoeligere spieren na mijn tweede behandeling, maar dat zag ik als teken van los komen
Hij voelt duidelijk dat mijn spieren meer en makkelijker meegeven en ik voelde dit keer echt af en toe al mijn zenuwen tintelen. Alsof er een golf energie door mijn heentrok.
Alleen mijn buik blijft een probleem gebied, maar slik ook pas 2,5 maand probiotica. En het kost tijd voordat dat ook echt gaat werken op een opgezette buik. Ik heb dat altijd al iets gehad, maar sinds mijn long covid meer. Dus heb ik zo'n schattig rond buikje naar voren. Je zou bijna denken dat ik 5 maanden zwanger ben 😂
Nu over 1,5 maand weer en als mijn lijf dan nog steeds goed gaat dan er langer tussen.
Dat je spieren beter meegeven klinkt goed. Volgens de ergotherapeut horen die spierpijn en buikklachten er echt bij, de probiotica werkt bij mij goed.
Mijn fysiotherapeut zit in quarantaine, in aanraking geweest met iemand die positief is getest. Net nu de pijn weer door mijn hele lijf lijkt te trekken.
Pheebs31
26-11-2021 om 16:36
Vanmiddag telefoontje gehad van de huisarts en blijkt dat er niet iets specifieks uit mijn bloedonderzoek kwam. Was ook geprikt op Pfeiffer omdat vanwege de opgezetten klieren en moeheid het er wel op leek. Blijk wel ooit Pfeiffer gehad te hebben, maar niet recent en het is ook geen reactivatie. Aan de ene kant dus opgelucht dat er niks te zien is in mijn bloed, maar ik blijf extreem moe. Slaap lange nachten en overdag ook nog een paar dutjes anders hou ik het niet vol. Ben ook continu misselijk en zo wit als een laken.
Misschien dat de antibiotica of een ander virus m’n lichaam weer ontregelt heeft. Hoop dat het snel verbeterd, want vervelend is het wel.