Coronavirus Covid-19
Sun.lover
08-07-2021 om 16:46
Langdurige klachten na Covid, wie ook? (gesloten)
Op het Viva forum kletsen we over onze klachten en revalidatie na onze positieve test.
Hier gaan we gezellig verder.
Iedereen met langdurige klachten is natuurlijk welkom om mee te schrijven
Infobericht: praat hier verder:
https://www.viafora.nl/forum/coronavirus-covid-19/langdurige-klachten-na-covid-deel-2
Pheebs31
19-11-2021 om 15:55
Vanochtend een start gemaakt met de kerstboom, maar na het inhangen van de lampjes al buiten adem en trillerig van zwakte 😅 Morgen dus maar verder met de decoratie.
Hobbelster
19-11-2021 om 21:44
wat heerlijk Pheebs, die knusheid in huis brengen. Ik ga dit weekend ook met kerstversiering aan de slag. Kerstboom versieren doe ik samen met kind. Man is voor het sjouw werk en de dingen die voor mij te hoog zijn. Ik ben niet erg stabiel op ladders en nu al helemaal niet.
Vandaag had ik een goede dag. niet gesport, wel een kleine ronde gefietst.
we hadden ook bezoek van een schoonouder, het was echt gezellig hier in huis en gaf positieve energie om zo samen thuis te zijn. Man viel het ook al op, hij vond me druk, als in, praterig
ik zei al, ja wat dacht je, ik zit hier de hele week alleen en ik voel me vandaag niet ziek dus ja dan krijg je dat.
verder een heerlijk rustig weekend op de
Planning. Met dus kerstversiering in orde maken en wat bloembollen in de tuin stoppen. En lekker eten, uiteraard.
Hobbelster
19-11-2021 om 21:48
Pheebs31 schreef op 18-11-2021 om 13:26:
Wat vervelend om te horen HV dat je bedrijfsarts je nu ineens tegen gaat staan! Ik snap je struggle zo goed. Dat de bedrijfsarts iets adviseert wat je helemaal nog niet aankunt. Normaal de dag doorkomen is al een opgave. Ik hoop voor je dat je leidinggevende begripvol is en goed naar je luistert!
Herkennen jullie dat je je wel eens soort verlamd kan voelen van vermoeidheid? Het is soms zo heftig dat prikkels vervormd/niet binnenkomen, niet eens normaal kunnen slikken of te moe bent om je arm op te tillen? En een hele rare waas in je hoofd hebt. Verder de afgelopen weken vaak emotioneel, maar ik laat het maar toe. Het lucht op en kan me daarna ook redelijk snel weer herpakken. Wat hier eerder al werd geschreven als iemand iets liefs voor je doet/zegt meteen tranen
Dat heb ik ook geregeld, Pheebs, dat verlamde gevoel. Heel erg naar en eng. Het kost dan tijd en ook mega veel wilskracht om weer in beweging te komen. Ik zit geregeld een kwartier In de auto na het boodschappen Doen voordat ik weer kan rijden. En dan thuis ook weer voordat het lukt om uit te stappen. En dan in de keuken op de grond voor de koelkast nadat ik die heb ingeruimd weer
Nu ik dit zo opschrijf besef ik dat ik dit ook zo tegen mijn LG moet zeggen. Lijkt me een duidelijk signaal dat dingen echt niet goed gaan. Het is ook weer toegenomen in de afgelopen week, sinds ik weet dat ik aan het werk moet.
klote zooi
Maar vandaag wil ik positief afsluiten. Dus maar even een dansje
Lollypopje
20-11-2021 om 09:43
nog steeds irritaties en met regelmatig een drogr mond. Vooral puntje van mijn tong voelt stom, alsof er een haartje op zit of dat ik hem tegen schrikdraad hou. Ook exact één vergrote witte papil 🤦♀️
En sinds een week af en toe metaalsmaak.
Dus toch maar even een thuistest, want na 1,5 week zou je denken dat een overgevoeligheid reactie wel over zou zijn. Die was negatief in elk geval. En als het corona was is mijn quarantaine nu alweer voorbij 😂
Maar volgens google kan het ook stress zijn, wat ook niet onrealistisch is.
En mijn kies is nog steeds wat gevoelig
Echt nog nooit gehad, maar blijkbaar kan dat. En waarschijnlijk met mijn gevoelige tandvlees ook niet gek.
Nouja allemaal zwaar irritant en dan ga ik me weer druk maken, wat uiteraard niet heel goed is zeker niet als de oorzaak stress is 
Maar om positief te eindigen. Kreeg gisteren een super lief eenhoornkaartje in de bus van vrienden.
Hobbelster
20-11-2021 om 10:40
wat leuk een 1hoorn kaartje
Irritant ja die tong en mond dingesen. Gebruik je mond spoeling?
bij mij is t ook vaak stress als ik irritante dingen in m’n mond heb.
Lollypopje
20-11-2021 om 10:46
nee geen mondspoeling.
En hoewel ik me niet erg gestresst voelde, zat ik niet top in mijn vel. Dus kan zeker psychisch zijn.
Nouja gaat vast ooit wel weer over en tot dan echt even dit mijn focus maken bij mijn oefeningen.
En is het lullig dat een stemmetje in mijn kop denkt, doe maar een echte lockdown want dan hoef ik me in elk geval niet druk te maken over wat ik wel en niet kan?
Morgen visite van een lieve vriendin. Haar wel even verteld van mijn klachten, maar ze schat de kans laag. Kijk er zo naar uit ☺
Pheebs31
20-11-2021 om 11:54
@lollypopje metaalsmaak en branderige tong kunnen ook tekenen zijn van ijzertekort. Zijn je bloedwaardes nog gecheckt afgelopen half jaar? Als het aanhoudt zou je evt. de assistente kunnen bellen voor advies.
Sinds gisteravond opnieuw last van mijn amandelen. Antibiotica heeft dus niks gedaan. Hoop dat het snel weer wegtrekt, want ik wilde komende week net weer de draad gaan oppakken.
Lollypopje
21-11-2021 om 11:29
@Pheebs ik hou het zeker in de gaten.
Vervelend dat jij nog steeds niet beter bent zeg. Hopelijk herstelleb je amandelen snel.
Ik kwam dit tegen op de fb van long covid succesverhalen. Gemaakt door iemand met Long Covid.
Ik heb mijzelf een Sint kadootje gegund. Ik heb wel behoefte aan een sarcastisch zelfhulpboek 
https://www.destentor.nl/salland/linda-en-heidi-uit-olst-wijhe-maken-hilarisch-zelfhulpboek-het-begon-met-het-handboek-sarcasme-en-dat-is-een-beetje-uit-de-hand-gelopen~a97a1fc2/
Hobbelster
21-11-2021 om 15:10
Leuke tip, Lollypopje, heb 'm ook besteld!
Pheebs hoe is het nu met je amandelen / keel? Hopelijk zet t niet weer door en voel je je vandaag wat fitter.
Hier een cocoon-dag, lekker in nachthemd, legging en badjas op de bank. Met kind, die is ook steeds zo moe.
Lollypopje
21-11-2021 om 16:33
Hier visite gehad. Nu echt wel moe, maar het was echt super fijn.
Vriendin heeft ook nog mijn keukengepoetst 😂 In eerste instantie wilde ik helpen, maar ik merkte dat kletsen en bezig zijn best wel energie koste. Dus toen heb ik haar aanbod aanvaart en er een stoel bijgepakt. En toen ik er aan toegaf was het op die manier ook wel fijn.
Hobbelster
21-11-2021 om 20:20
wat fijn, een lieve vriendin, leuk bezoek, bijkletsen én een schone keuken! 
Pheebs31
21-11-2021 om 22:14
@Hobbelster helaas de afgelopen dagen weer heel beroerd. Bij minimale inspanning krijg ik gelijk last van m’n keel. Vanavond werd ik ineens zó moe en misselijk dat ik bijna moest overgeven. Net een flinke huilbui gehad. Voel me eigenlijk sinds oktober ‘20 al heel naar (toen al door de fibro) en het zolang ziek/beroerd voelen breekt me soms op. Maargoed, iedere dag weer sterk zijn enzo en focussen op de lichtpuntjes.
Heerlijk zo’n pyjama dagje met kind op de bank! Daar was het ook prima weer voor.
@lollypopje: wat fijn, een fijn sociaal moment én een schone keuken 😁 leuk ook dat boek hierboven!
Pheebs31
22-11-2021 om 12:52
Nou heb toch maar weer de fysio afgebeld en opnieuw naar de huisarts gegaan. Mijn klieren/hals waren behoorlijk gezwollen volgens de HA. Bloedprikje in vinger gedaan, maar ontstekingswaarden waren laag en geen koorts. Longen en saturatie ook goed. Morgenvroeg even bloedprikken om te kijken wat er aan de hand is. Ben zo vreselijk moe en hoge hartslag steeds.
Ik heb het dit jaar goed getroffen met virussen/infecties en al 3 antibiotica kuren gehad dit jaar. Hoop dat de bingokaart inmiddels vol is en ik volgend jaar weer de weg omhoog ga vinden. Voor dit jaar geef ik op, want volgens HA duurt dit ook weer een paar weken. Ik wil 2021 gauw uit mijn geheugen wissen 😁
JuffertjeinhetGroen
23-11-2021 om 09:00
Goedemorgen allemaal! Veel geschreven hier.
Pheebs vanuit het midden van het land een dikke knuffel! Het is ook pittig voor onze lichamen om 'indringers' weg te werken op dit moment. En icm jouw fibro nog extra pittig
Maar jij zit er maar weer mee....
Lollypop fijn het bezoek van je vriendin!
En Hobbeltverder klinkt goed het bezoek van je schoonouders.
Ik herken het, had vorige week een dag dat ik dacht, he mijn thermostaat lijkt weer goed te staan, heerlijk gelegen in de middag, had energie en daarna voelde ik me weer mijzelf, zo fijn weer! Ook mentaal dan weer, je vergeet soms bijna door het heftige herstel met zijn vele ups en downs en stemmingen die erbij horen hoe ik me voel als ik me fijn voel!
Hobbeltverder, wanneer heb je het gesprek met je Lg?
Ik het weekend mijn surprise en gedicht gemaakt. Vier 5 december Sinterklaas met mijn zus, nichtje en moeder.
Mijn moeder haalt me op vrijdag en brengt me maandag terug. Fijn!
Heb zoals jullie weten allesbehalve een meelevende zus ( en trek ik alweer haar 2 jaar achter elkaar
)
Maar dan is de aandacht toch gericht op de cadeautjes etc, dus dat scheelt.
Verder gisteren langs de huisarts geweest.
Hij gaf ook aan dat het herstellen van Long Covid echt een rouwproces is. Je verliest op een heftige manier je gezondheid en herstellen gaat tergend langzaam...
Ook bloed laten prikken qua check up.
Verder een afspraak gepland in december bij de tandarts voor mijn kroon (heb nog vergoeding) en vanmiddag naar een oogkliniek voor te kijken hoe het staat met mijn ogen icm mijn contact lenzen.
Veel dingen dus, die me veel energie kosten, maar echt wel moeten!
Tja en wat betreft het leren van deze tijd....heb volgens mij al genoeg geleerd en had het graag willen missen.
Misschien als het achter de rug is, dat ik het anders bekijk hoor, maar voor nu retourneer ik graag, ook zonder bon
Merk dat als ik kijk naar mijn herstel van mijn burn out ik toch meer grip leek te hebben.
Ik was jaren lang over mijn grenzen gegaan dus wist ook de reden.
Maar het herstellen van dit virus lijkt soms maar wat te doen...
Tuurlijk rusten helpt veel, maar het is voor een groot gedeelte ook onvoorspelbaar en natuurlijk nieuw en dat maakt het zo grillig en geeft een onmachtig gevoel!
Herkennen jullie dit ook?
Succes weer allemaal!
Lollypopje
23-11-2021 om 21:00
@Pheebs Ik las laatst van mensen die na een virus opeens opknapten. Dus wie weet 
@Juffertje sterkte vast met al die dingen, maar gaat vast goed komen 💋
En ja die onvoorspelbaarheid en grilligheid maakt long covid inderdaad zo ingewikkeld. Ik ben nu gelukkig stabiel en zet stapjes vooruit, maar het lijkt soms volledig arbitrair wat er werkt. En soms weet ik ook gewoon niet of ik niet gewoon te voorzichtig ben met mijn energie en daarom amper vooruit kom of dat ik echt niet meer kan. En als het gaat om bijvoorbeeld fysieke dingen. Is het dan vooral conditie of ook longcovid? En als het groot deel conditie is, werkt het dan ook zo met sociale dingen?
Hier nog steeds goede moed. Fysio ging echt lekker vandaag. Mijn mond voelt steeds meer normaal, alleen maar smaak is nog raar en mijn kies gevoelig.
En vandaag mail gekregen over het boek, dus hopelijk krijg ik dat snel