Coronavirus Covid-19
Sun.lover
08-07-2021 om 16:46
Langdurige klachten na Covid, wie ook? (gesloten)
Op het Viva forum kletsen we over onze klachten en revalidatie na onze positieve test.
Hier gaan we gezellig verder.
Iedereen met langdurige klachten is natuurlijk welkom om mee te schrijven
Infobericht: praat hier verder:
https://www.viafora.nl/forum/coronavirus-covid-19/langdurige-klachten-na-covid-deel-2
Sun.lover
28-10-2021 om 22:04
Lollypopje schreef op 28-10-2021 om 21:53:
Dit was mijn derde afspraak, mijn tweede echte behandeling.
Ik denk dat alles wat ik doe een stukje helpt, dus dit ook zeker. Ik voel ook echt wel als ik daar lig dat er iets gebeurd in mijn lijf.
Yumi ik snap je helemaal je gedachte van niet nog iets. Maar juist daarom kan een ergo goed helpen inderdaad en dat gaat je juist meer rust geven
Ik ga met mijn ergo eerst aan de slag met beter mijn lichaam leren voelen. Niet alleen de schreeuwende symptomen, maar juist ook wat daar onder zit. Zodat ik dus eigenlijk de luide symptomen voor kan zijn. Iets andere benadering van ergotherapie dus ook echt, maar sluit heel mooi aan bij Gupta en de osteopaat. Dus past mooi in het revalidatietraject dat ik voor mijzelf heb uitgezocht.
Het was mijn 4e afspraak. Toen ik voor het eerst ging zat heel mijn borstkas en wervels vast, dat ademt een stuk lastiger plus dat ik af en toe pijn bij mij borstbeen had. Dat is nu weg. Ook zaten mijn heup en voeten vast. Ik vind het echt een waardevolle aanvulling op de andere therapeuten.
Lollypopje
28-10-2021 om 22:07
Sun.lover schreef op 28-10-2021 om 22:04:
[..]
Het was mijn 4e afspraak. Toen ik voor het eerst ging zat heel mijn borstkas en wervels vast, dat ademt een stuk lastiger plus dat ik af en toe pijn bij mij borstbeen had. Dat is nu weg. Ook zaten mijn heup en voeten vast. Ik vind het echt een waardevolle aanvulling op de andere therapeuten.
Ik ook. Ik bedenk me dat de vorige keer dat ik zou op mijn rug lag niet alleen meer moeite had met ontspannen, maar ook meer druk op mijn borst voelde. Dat was nu aanzienlijk minder. En nu besef ik dat ik dat ook in mijn bed beter kan hebben.
Yumi
28-10-2021 om 22:46
Jaren geleden ging ik regelmatig naar een osteopaat, maar ik vind het zo duur geworden. De aanvullende verzekering vergoed maar € 40,- per behandeling.
Maar fijn dat jullie (ook) zo'n goede ervaring hebben, met de osteopaat
Lollypopje
28-10-2021 om 22:53
@Yumi Het is zeker prijzig. Maar ik boek af en toe een massage en dat zit in dezelfde prijsklasse als het deel voor de osteopaat dat ik zelf moet betalen.
En ach, het is niet alsof ik momenteel verder de energie heb om geld uit te geven aan dingen die ik voorheen deed. Kan ik dat stuk net zo goed nuttig besteden 
Yumi
29-10-2021 om 15:21
Lollypopje schreef op 28-10-2021 om 22:53:
@Yumi Het is zeker prijzig. Maar ik boek af en toe een massage en dat zit in dezelfde prijsklasse als het deel voor de osteopaat dat ik zelf moet betalen.
En ach, het is niet alsof ik momenteel verder de energie heb om geld uit te geven aan dingen die ik voorheen deed. Kan ik dat stuk net zo goed nuttig besteden
Zo kan het ook natuurlijk
Ik heb de laatste tijd de neiging om mezelf wat meer leuke dingen te gunnen. Online shoppen kan zo maar een hobby worden
JuffertjeinhetGroen
30-10-2021 om 09:27
Goedemorgen! Ik ga over 2 weken ook naar de osteopaat. Ik heb geluk want zij rekent het voor 2x fysio, dus kan nog 3x naar haar toe dit jaar!
Het lijkt wel of na mijn virus mijn thermostaat van mijn lichaam weer te strak staat afgesteld, weer veel zweten, onrustig slapen en een olifantje op mijn borst gevoel. Misschien dat de long covid hierop reageert, voelt wel weer als een paar stappen terug.
Gisteren een hele verdrietige dag, vind alles veel en herstellen en verder met mijn rouwproces. 8 November is mijn vaders sterfdag, hij is nu al 10 jaar er niet meer en dit lijkt me ook zwaarder te vallen! Had een super leuke vader en fijne gesprekken met hem, dus mis hem erg op dit moment!
Ook merk ik dat ik me af en toe schaam naar anderen toe dat er altijd wel wat is/speelt in mijn leven. Terwijl ik er niets aan kan doen....
Terwijl als ik naar een afstandje naar mijzelf kijk ik vind dat ik het super goed doe. Maar er is nog echt wel wat te behalen qua zelfcompassie!
Herkennen jullie dit en hoe gaan jullie hiermee om?
Ga trouwens stoppen bij de psycholoog, ze heeft me geholpen, maar wist helaas niets van long covid af. En ze zegt veel dingen die ik eigenlijk al weet.
Nu weer gesprekken bij mijn coach, die mij erg helpt, gevoelens laat voelen en ik ga altijd weer met een sterker gevoel de deur uit.
Fijn weekend iedereen!
Lollypopje
30-10-2021 om 09:47
@Juffertje Ik schaam me niet, maar het gevoel dat er altijd wel iets is herken ik. De dingen die de afgelopen 6 jaar het meest bepalend waren in mijn leven, waren nu niet bepaald positief.
Werk gedoe, ouder ziek, mentale breakdown, nog meer werk gedoe, ouder overleden, mentaal er doorheen zitten, autisme diagnose...
En elk jaar met o&n roepen dat volgend jaar een beter jaar zou worden, mijn jaar. Toen het 2020 werd besloot ik daar maar mee te stoppen, want dat kwam toch niet uit. Dat bleek een goede beslissing 😂 Het ging net weer mentaal goed met me, had weer energie om dingen te gaan doen en toen kwam corona en dat was psychisch echt loodzwaar. Voelde me echt een wandelend autisme uithangbord, zoveel impact had het. En toen dat stuk weer beter begon te voelen kwam de long covid.
Echt ik zeg niet meer dat het betrt wprdt, maar ik ben er zo ontzettend klaar mee. Ik wil gewoon weer eens een jaar zonder ellende of gedoe.
Sun.lover
30-10-2021 om 10:06
Lollypopje schreef op 30-10-2021 om 09:47:
@Juffertje Ik schaam me niet, maar het gevoel dat er altijd wel iets is herken ik. De dingen die de afgelopen 6 jaar het meest bepalend waren in mijn leven, waren nu niet bepaald positief.
Werk gedoe, ouder ziek, mentale breakdown, nog meer werk gedoe, ouder overleden, mentaal er doorheen zitten, autisme diagnose...
En elk jaar met o&n roepen dat volgend jaar een beter jaar zou worden, mijn jaar. Toen het 2020 werd besloot ik daar maar mee te stoppen, want dat kwam toch niet uit. Dat bleek een goede beslissing 😂 Het ging net weer mentaal goed met me, had weer energie om dingen te gaan doen en toen kwam corona en dat was psychisch echt loodzwaar. Voelde me echt een wandelend autisme uithangbord, zoveel impact had het. En toen dat stuk weer beter begon te voelen kwam de long covid.
Echt ik zeg niet meer dat het betrt wprdt, maar ik ben er zo ontzettend klaar mee. Ik wil gewoon weer eens een jaar zonder ellende of gedoe.
Ook zonder autisme vond ik het loodzwaar en voor mij geld nog steeds dat ik het niet erg had gevonden om dood te gaan. En een hele tijd (ruim een half jaar) heb ik gedacht: “als dit het niveau van de rest van mijn leven is dan hoeft het voor mij niet meer”.
Lollypopje
30-10-2021 om 10:13
Sun.lover schreef op 30-10-2021 om 10:06:
[..]
Ook zonder autisme vond ik het loodzwaar en voor mij geld nog steeds dat ik het niet erg had gevonden om dood te gaan. En een hele tijd (ruim een half jaar) heb ik gedacht: “als dit het niveau van de rest van mijn leven is dan hoeft het voor mij niet meer”.
Dat snap ik 
Bij mij was het vooral dat de coronapandemie echt heel veel triggerde wat voor mij als autist lastig is, waardoor ik me nog autiatischer begon te gedragen. Het totale gebrek aan controle, niet weten waar je aan toe bent, mensen die totaal niet bezig waren met de maatregelen waardoor ik na een vermoeiende werkdag een volledige meltdown kreeg op het station omdat ik gewoon in paniek raakte van de volle trein en uitgeput meerdere liet schieten tot er eindelijk één kwam waar ik in durfde.
Dat mentale stuk begon net weer beter te gaan en toen kreeg ik corona. Bij mij volgt alles elkaar lekker op zeg maar. Niet alles tegelijk, maar als het ene beter gaat komt het volgende 😂
JuffertjeinhetGroen
30-10-2021 om 10:19
Fijn dat jullie het ook zo beleven!
Jouw lijstje is ook niet mis Lollypop. Bij mij ook veel Burn out/Ptss door werk, vader overleden aan slokdarmkanker, 2 jaar ziek door een darmparasiet, vriend vreemdgegaan en relatie verbroken van 10 jaar en nu de long covid klachten! En steeds als ik weer net opgekrabbeld was, werd ik weer neer gehaald. Sommigen noemen het dan je pad, maar denk dat het ook een gedeelte pech is!
Ik moest lachen, want zei ook iedere Oud en Nieuw dit jaar wordt beter! Nou afgelopen was echt een kl#te O en N lag ik super ziek op bed in mijn eentje en maakte ik me erg veel zorgen om mijn moeder die ook ziek op bed lag met Corona.
Dus ik stop er ook mee! Krijg ook ieder jaar een kaart van mijn moeder op mijn verjaardag, met dit wordt jouw jaar....
Sunlover ook bedankt voor jouw eerlijke woorden!
Ik zou gewoon best een joker in willen zetten voor een maand of drie, maar helaas...
Fijn om deze gevoelens ook met jullie te delen, kan soms twijfelen aan mijzelf ben ik dan zo super gevoelig...
Yumi
30-10-2021 om 23:09
Behalve longcovid blijken we nog meer te delen... Burn out, gedoe op het werk, einde relatie en het overlijden van vijf familieleden, in 5 jaar elk jaar een. Op de dag dat ik positief getest ben, overleed onverwachts een goede vriend waar ik bijna dagelijks contact mee had. Ik heb me wat afgehuild terwijl ik ziek op bed lag. Corona is voor mij verbonden aan, zware vermoeidheid, stress, verdriet en angst.
Juffertje, Sun.lover, Lollypop 
JuffertjeinhetGroen
31-10-2021 om 08:21
Nou Yumi wat heftig ook voor jou! Moet er niet aan denken dat ik mijn vriendin die ik dagelijks bel komt te overlijden.
Hier een onrustige nacht, wakker geschrokken, lag super te zweten en daarna wat korte haze slaapjes. Stress hormonen zijn weer hoog na mijn virus lijkt het. Misschien ook niet zo gek, 1ex tijdens mijn long covid klachten dat ik wat heb opgelopen....maar voelt wel als weet een paar stappen terug.
Weer even extra op mijn grenzen letten de komende tijd en extra mijn rust pakken.
Mijn kat lag vannacht heerlijk te snurken naast me, jaloersmakend
Vandaag boodschappen doen, wat wasjes draaien, lezen, yoga nidra, in bad en mijn Tre oefeningen.
Het zou vanmiddag gaan regenen, kan ik dan wel heerlijk vinden met zo'n dag vertoeven in huis.
Succes/sterkte iedereen weer vandaag!
JuffertjeinhetGroen
31-10-2021 om 08:53
Pheebs hoe gaat het met jou?
En Yumi ik heb ook dexarnica massage olie gekocht, super fijn!
Krijg dinsdag een voetreflex massage, heerlijk!!
Lollypopje
31-10-2021 om 09:11
Heftig om te lezen wat voor zware jaren anderen hier ook hebben gehad 
Als dit achter de rug is verdienen we allemaal een flinke portie geluk.