Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Invoeren vaccinatieplicht?

Peiling

Wat vind je van het invoeren van een vaccinatieplicht voor het coronavaccin?
100 stemmen
9%
37%
19%
29%
6%

Avena schreef op 04-12-2021 om 16:56:

[..]

Die vrees heb ik ook, dat we hier helemaal niet uit gaan komen met natuurlijk opgebouwde immuniteit. Die neemt uiteraard net zo goed af als de immuniteit opgebouwd door vaccins. En kan bij een lage virusload / weinig klachten ook nog eens beperkt zijn. Aan het begin van de pandemie bleek er al sprake te zijn van herbesmettingen. Dus ik denk absoluut niet dat we er zijn als alle ongevaccineerden een keertje besmet zijn geraakt. Net zo min als dat we er zijn met twee prikken.

Maar de kans op ernstig ziek worden neemt wel af als iedereen gevaccineerd is. En dus de druk op de zorg. 

OmaVan2 schreef op 04-12-2021 om 15:48:

[..]

Het recht op lichamelijke integriteit vind ik ook een groot goed, maar nu hebben keuzes van ongevaccineerden invloed op de gezondheid van andere gevaccineerden (kanker behandelingen, hartoperaties. etc.), dus op de staat van hun lichaam.

Daarom vind ik het ook zo’n verschrikkelijk dilemma.

Avena

Avena

04-12-2021 om 17:04 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 04-12-2021 om 17:01:

[..]

Vorig jaar dachten we mede door uitspraken van het omt dat groeps immuniteit al bij ongeveer 70% gevaccineerde bereikt zou worden. In Nederland is de vaccinatie bereidheid altijd hoog dus dan heb je geen plicht nodig. De realiteit is helaas anders.

Maar dit is dus precies waarom je geen dingen moet uitsluiten. Het kabinet heeft al vaker stellige uitspraken gedaan waar ze inmiddels op terug zijn gekomen. Zoals dat er geen onderscheid zou worden gemaakt tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. Ontzettend slecht voor het al zeer lage vertrouwen in de overheid. Vaccinatieplicht zou zomaar eens het volgende ding kunnen zijn. 

Avena

Avena

04-12-2021 om 17:08 Topicstarter

redbulletje schreef op 04-12-2021 om 17:01:

[..]

Maar de kans op ernstig ziek worden neemt wel af als iedereen gevaccineerd is. En dus de druk op de zorg.

Zeker. Maar als we het bij 2 prikken zouden laten, neemt die druk op de zorg weer toe. Dat doen we dus niet. Maar dat herhaling nodig is, geldt zeer waarschijnlijk ook voor mensen die op natuurlijke wijze immuniteit hebben opgebouwd. En hun enige manier van herhalen is wéér ziek worden. 

Wat ik bedoel: een arts of epidemioloog zei laatst dat uiteindelijk iedereen gevaccineerd, besmet of dood is. Dat klinkt een beetje alsof groepsimmuniteit ook op (deels) natuurlijke wijze haalbaar zou zijn. Maar dat vraag ik me dus sterk af. 

Avena schreef op 04-12-2021 om 17:04:

[..]

Maar dit is dus precies waarom je geen dingen moet uitsluiten. Het kabinet heeft al vaker stellige uitspraken gedaan waar ze inmiddels op terug zijn gekomen. Zoals dat er geen onderscheid zou worden gemaakt tussen gevaccineerden en ongevaccineerden. Ontzettend slecht voor het al zeer lage vertrouwen in de overheid. Vaccinatieplicht zou zomaar eens het volgende ding kunnen zijn.

De regering doet inderdaad soms uitspraken die later verkeerd blijken te zijn. Het is als je midden in een proces staat natuurlijk erg moeilijk om altijd goede besluiten te nemen. Niemand ook virologen weten niet precies hoe een pandemie zich ontwikkeld. 

Vind wel dat de regering vaak achter de feiten aanhobbelt zoals de te late start met de boosters.

Avena schreef op 04-12-2021 om 17:08:

[..]

Zeker. Maar als we het bij 2 prikken zouden laten, neemt die druk op de zorg weer toe. Dat doen we dus niet. Maar dat herhaling nodig is, geldt zeer waarschijnlijk ook voor mensen die op natuurlijke wijze immuniteit hebben opgebouwd. En hun enige manier van herhalen is wéér ziek worden.

Wat ik bedoel: een arts of epidemioloog zei laatst dat uiteindelijk iedereen gevaccineerd, besmet of dood is. Dat klinkt een beetje alsof groepsimmuniteit ook op (deels) natuurlijke wijze haalbaar zou zijn. Maar dat vraag ik me dus sterk af.

Het zal vast voor een deel opgaan, maar ik ga er vanuit dat je als oudere of jongere kwetsbare beter af bent met een regelmatige booster, net zoals de griepprik. 

Niemand kan in de toekomst kijken, zo ook niet de regering, dus ik begrijp de aanvallen op hen sowieso al niet. Oké, het is natuurlijk voor het volk wel zo makkelijk het te steken op de regering, maar ik zie dat enkel als onvermogen en zwaktebod.

Op een gegeven moment zijn vele maatregelen al getroffen en geprobeerd en is gebleken dat het niet de uitkomst heeft/had zoals men had gehoopt. 
Wanneer is dan de tijd aangebroken de vaccinatieplicht in te voeren? Ik weet het niet, maar dat er iets moet veranderen aan de huidige situatie lijkt mij meer dan duidelijk inmiddels.

En nemen mensen niet hun eigen verantwoordelijkheid dan zal deze voor hen genomen moeten worden, want een verdeelde samenleving willen de ongevaccineerden ook niet.

Dus een vaccinatieplicht, ja, ik ben inmiddels voor…….

Kersje schreef op 04-12-2021 om 17:23:

Niemand kan in de toekomst kijken, zo ook niet de regering, dus ik begrijp de aanvallen op hen sowieso al niet. Oké, het is natuurlijk voor het volk wel zo makkelijk het te steken op de regering, maar ik zie dat enkel als onvermogen en zwaktebod.

Op een gegeven moment zijn vele maatregelen al getroffen en geprobeerd en is gebleken dat het niet de uitkomst heeft/had zoals men had gehoopt.
Wanneer is dan de tijd aangebroken de vaccinatieplicht in te voeren? Ik weet het niet, maar dat er iets moet veranderen aan de huidige situatie lijkt mij meer dan duidelijk inmiddels.

En nemen mensen niet hun eigen verantwoordelijkheid dan zal deze voor hen genomen moeten worden, want een verdeelde samenleving willen de ongevaccineerden ook niet.

Dus een vaccinatieplicht, ja, ik ben inmiddels voor…….

De regering kan kijken naar landen waar ze voor lopen in de pandemie zoals bijv. Israel en de GB. In plaats daarvan sukkelen we helemaal achteraan ipv dat er doorgepakt wordt. 

Avena schreef op 04-12-2021 om 

Wat ik bedoel: een arts of epidemioloog zei laatst dat uiteindelijk iedereen gevaccineerd, besmet of dood is. Dat klinkt een beetje alsof groepsimmuniteit ook op (deels) natuurlijke wijze haalbaar zou zijn. Maar dat vraag ik me dus sterk af.

Dat vrees ik ook. Als straks Omikron rond gaat en de opgebouwde immuniteit door besmetting of vaccinatie beschermt nog aardig, dan worden gevaccineerden en mensen die het afgelopen jaar besmet zijn niet heel ernstig ziek (hoop ik). Maar wat gebeurt er dan volgende herfst. De gevaccineerden kunnen een Omikron booster halen en zijn goed beschermd, maar wat gebeurt er met de ongevaccineerden die in 2020/ begin 2021 COVID hebben gehad. Hebben die dan nog wat bescherming over?

De R is momenteel al enkele dagen onder de 1 en ook de ziekenhuiscijfers beginnen te dalen. Dus wie weet gaan dit soort maatregelen niet nodig zijn

OmaVan2 schreef op 04-12-2021 om 17:26:

[..]

Dat vrees ik ook. Als straks Omikron rond gaat en de opgebouwde immuniteit door besmetting of vaccinatie beschermt nog aardig, dan worden gevaccineerden en mensen die het afgelopen jaar besmet zijn niet heel ernstig ziek (hoop ik). Maar wat gebeurt er dan volgende herfst. De gevaccineerden kunnen een Omikron booster halen en zijn goed beschermd, maar wat gebeurt er met de ongevaccineerden die in 2020/ begin 2021 COVID hebben gehad. Hebben die dan nog wat bescherming over?

Persoonlijk vind ik dat besmetting alleen niet meer mee zou mogen tellen voor de QR code. 

Lollypopje schreef op 04-12-2021 om 17:30:

De R is momenteel al enkele dagen onder de 1 en ook de ziekenhuiscijfers beginnen te dalen. Dus wie weet gaan dit soort maatregelen niet nodig zijn

Ik vermoed dat we weer langs het randje gaan. Volgend jaar weer hetzelfde probleem.  De zorgverzekeraars geven de zorg de opdracht mee om significant te bezuinigen dus het probleem blijft bestaan of wordt groter.

Halleluja.

Siobhan schreef op 04-12-2021 om 18:27:

[..]

Ik vermoed dat we weer langs het randje gaan. Volgend jaar weer hetzelfde probleem. De zorgverzekeraars geven de zorg de opdracht mee om significant te bezuinigen dus het probleem blijft bestaan of wordt groter.

Halleluja.

Tot nu toe wordt er elk jaar meer geld uitgegeven aan de zorg. Ik verwacht dat dat volend jaar niet veel anders zal zijn. De zorg wordt echter steeds duurder en vrijwel niemand wil heel veel meer premie gaan betalen. 

Ik verwacht zelf trouwens dat het volgend jaar minder heftig zal zijn, omdat iedereen dan een minimale mate van immuniteit zal hebben.


Sassenach schreef op 04-12-2021 om 17:01:

[..]

Daarom vind ik het ook zo’n verschrikkelijk dilemma.

En om precies wat Omavan2 zegt vind ik het geen dilemma meer. Je niet laten vaccineren is een keuze die niet alleen jezelf raakt maar ook patiënten die geen keuze hadden in het krijgen van hun ziekte en het verloop daarvan en die vanwege de keuze/weigering van de ongevaccineerde hun behandeling zien vertragen (met alle gevolgen van dien). Bovendien zijn we voor dat gevolg (uitstellen van zorg aan reguliere patiënten) al gewaarschuwd door de vorige coronagolven, dus ik vind iedereen die zich nu (zonder medische reden) nog niet heeft laten vaccineren een egoïst van de bovenste plank. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

04-12-2021 om 23:26

Sassenach schreef op 04-12-2021 om 15:31:

Ik vind dit zo’n moeilijk vraagstuk. Ik vind lichamelijke integriteit eigenlijk wel het belangrijkste recht dat een mens heeft. En daarom vind ik een vaccinatieplicht echt heel heftig. Maar ik vind het recht op een gezonde en veilige omgeving ook enorm belangrijk. En daarom botsen die twee waarden van mij enorm met elkaar. Daarom heb ik gestemd voor ‘Ik ben gaan twijfelen’.

Ik snap je punt en meteen denk ik: iedere vrouw die ooit zwanger is geweest, weet hoe betrekkelijk die integriteit is, want dan is je lichaam ineens ook van een berg mensen die je bijstaan, maar niet de hele tijd vragen of ze überhaupt aan je mogen komen, laat staan op "die" plekken. En ook voor ernstig zieke mensen geldt dat je lichaam ineens veel minder van jezelf lijkt te zijn geworden. Ik vind kortom dat ook lichamelijke integriteit geen absoluut recht is.

Daarnaast: mooie woorden, Pino! Helemaal met je eens, zoals velen, zo te zien. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.