Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Invoeren vaccinatieplicht?

Er loopt hier al een topic met ongeveer deze titel, maar die gaat over een indirecte vaccinatieplicht (2G in horeca etc). 

Ik was altijd tegen vaccinatieplicht, maar merk dat ik steeds meer begin te twijfelen. Omdat de vrijheid van de één nu ten koste gaat van de gezondheid (en zelfs levensverwachting) van de ander. Dus nu denk ik: misschien moet het dan in vredesnaam maar, specifiek voor dit ene virus. 

Het is in Europa steeds meer een discussie aan het worden. Oostenrijk, Duitsland en Griekenland zijn al bezig met het invoeren van een vaccinatieplicht. Dus de discussie gaat ongetwijfeld ook in Nederland oplaaien. Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn gaan schuiven inmiddels. 

Peiling

Wat vind je van het invoeren van een vaccinatieplicht voor het coronavaccin?
100 stemmen
9%
37%
19%
29%
6%

Voor! 

Tot 1975 was een pokken vaccinatie ook verplicht, was daar toen ook zo'n ophef over? 

Inmiddels voor gezien de ernst van de situatie. Het doel heiligt de middelen.

Avena

Avena

04-12-2021 om 15:03 Topicstarter

redbulletje schreef op 04-12-2021 om 14:39:

Voor!

Tot 1975 was een pokken vaccinatie ook verplicht, was daar toen ook zo'n ophef over?

Ja, daar moest ik ook aan denken. 

redbulletje schreef op 04-12-2021 om 14:39:

Voor!

Tot 1975 was een pokken vaccinatie ook verplicht, was daar toen ook zo'n ophef over?

Ja dus: https://historiek.net/pokkenbriefje-vaccinatiebewijs-inenting-verzet/139198/

Denk alleen dat de bevolking toen wat gezagsgetrouwer was en dat er niet soft zou worden opgetreden bij protesten.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

04-12-2021 om 15:07

Ik twijfel, maar ben toch eerder voorstander van een beleid waarin ongevaccineerden zonder (duidelijke en door arts vastgestelde) medische reden worden geweerd uit het openbare leven. De integriteit van het lichaam speelt voor mij zo zwaar mee dat ik uiteindelijk geen voorstander kan zijn van een vaccinatieplicht.

Ook al vanaf dat er sprake was van het succesvol ontwikkelen van vaccins VOOR.

Geboren in een tijdperk dat pokkenvaccinatie nog verplicht was ben ik overtuigd van het nut van vaccineren.

Mijn vader heeft nog een zusje verloren aan een ziekte die we nu niet meer krijgen, omdat iedereen gevaccineerd is. (Difterie, de D uit de DTP vaccinatie).

Allemaal 2x een prik, niet zeuren!

Avena

Avena

04-12-2021 om 15:12 Topicstarter

Wednesday schreef op 04-12-2021 om 15:07:

Ik twijfel, maar ben toch eerder voorstander van een beleid waarin ongevaccineerden zonder (duidelijke en door arts vastgestelde) medische reden worden geweerd uit het openbare leven. De integriteit van het lichaam speelt voor mij zo zwaar mee dat ik uiteindelijk geen voorstander kan zijn van een vaccinatieplicht.

Ik neem aan dat je dan 2G bedoelt? Het probleem is dat écht weren uit het openbare leven natuurlijk nooit gaat lukken (als je geen Noord-Korea wilt worden). 

Ik twijfel. Ik vind lichamelijke integriteit namelijk een groot goed, maar van mij mag het de weigeraars wel zo moeilijk mogelijk gemaakt worden. Gewoon 2G of alleen gevaccineerden toelaten op alle plekken waar dat mogelijk is.

Mocht dat niet helpen, dan inderdaad maar verplichten. Al zal dat in de praktijk betekenen dat recht op lichamelijke integriteit gaat samen hangen met inkomen. Kun je de boete betalen, dan heb je de vrijheid je eigen keuzes te maken en anders niet. En dat is toch ook wel weer een dingetje.

Daarbaast ben ik bang dat met zo'n verplichting Baudet in de kaart word gespeeld en groter wordt en de FVD meer macht, lijkt mij ook geen fijn neveneffect.

Ik ben tegen plicht, optie D. Ik vind echter wel dat er een consequentie zou moeten zijn in een bepaalde vorm. Misschien iets als hetzij zelf deels opdraaien voor de hogere zorgkosten, hetzij middels een boete als ze ziek worden, hetzij via minder faciliteiten rondom ziekenhuisopname (keuze uit voeding, tv, aantal mensen op een zaal).

Ik vraag me wel af hoe je dat wilt gaan handhaven. Wordt een weigeraar dan geboeid afgevoerd tussen 2 agenten naar iemand in een witte jas, die dan een spuit zet in een schreeuwende, zich verzettende persoon?  Dat vind ik wel een afschuwelijk idee.

Ik ben inmiddels voor, gezien de ernst van de situatie. Wel zonder dat er echt sprake is van een schending van de lichamelijke integriteit. Dus als men echt niet wil, kan men een boete of een dwangsom betalen. De regering moet ook proberen op de een of andere manier de groep zien te bereiken die in spookverhalen gelooft, zoals dat er een grote oversterfte is onder de gevaccineerden.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

04-12-2021 om 15:21

Avena schreef op 04-12-2021 om 15:12:

[..]

Ik neem aan dat je dan 2G bedoelt? Het probleem is dat écht weren uit het openbare leven natuurlijk nooit gaat lukken (als je geen Noord-Korea wilt worden).


Het lijkt mij inderdaad ook moeilijk uitvoerbaar, maar een vaccinatieplicht ook. Ik krijg dat gewoon niet voor ogen: mensen dan vastbinden en het vaccin erin jassen? 2G heeft ook nogal wat nadelen, al was het maar dat dat niet voldoende nageleefd wordt en mensen sjoemelen met testen. 

Avena

Avena

04-12-2021 om 15:22 Topicstarter

Athan schreef op 04-12-2021 om 15:17:

Ik vraag me wel af hoe je dat wilt gaan handhaven. Wordt een weigeraar dan geboeid afgevoerd tussen 2 agenten naar iemand in een witte jas, die dan een spuit zet in een schreeuwende, zich verzettende persoon? Dat vind ik wel een afschuwelijk idee.

Ja, dat is nog een andere vraag. Zo ver zal het sowieso nooit gaan. Eerder boetes en veel dingen zullen niet of minder toegankelijk worden. In Griekenland moet je geloof ik 100 euro boete per maand betalen als ongevaccineerde (daar vast veel geld). 

Avena

Avena

04-12-2021 om 15:23 Topicstarter

Lollypopje schreef op 04-12-2021 om 15:14:

Ik twijfel. Ik vind lichamelijke integriteit namelijk een groot goed, maar van mij mag het de weigeraars wel zo moeilijk mogelijk gemaakt worden. Gewoon 2G of alleen gevaccineerden toelaten op alle plekken waar dat mogelijk is.

Mocht dat niet helpen, dan inderdaad maar verplichten. Al zal dat in de praktijk betekenen dat recht op lichamelijke integriteit gaat samen hangen met inkomen. Kun je de boete betalen, dan heb je de vrijheid je eigen keuzes te maken en anders niet. En dat is toch ook wel weer een dingetje.

Daarbaast ben ik bang dat met zo'n verplichting Baudet in de kaart word gespeeld en groter wordt en de FVD meer macht, lijkt mij ook geen fijn neveneffect.

Dit vind ik ook een dilemma. Maar van de andere kant vind ik ook dat Nederland zich steeds meer laat gijzelen door (mogelijke) weerstand uit de samenleving. 

Cijfers wijzen uit dat gevaccineerden en ongevaccineerden het virus verspreiden.  2g heeft dan niet veel zin. Zorg ontzeggen ook niet. Alleen de meest verstandige krijgt zorg.

Zou wat zijn:
Staat er een beveiliger bent u gevaccineerd? Nee...ga maar naar huis.

Heeft u een bmi van 30? Ga dan maar naar huis. 

Rookt u? Naar huis

Eet u  niet? Ga dan maar naar huis.

He wat sneu dat je enkel gebroken is bij voetbal.  Ga maar naar huis. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.