Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Hoe zou je de pandemie hebben beleefd als puber?

Al tijdens de hele pandemie lees ik dat kinderen/jongeren graag naar school zouden gaan, zelf vond ik middelbare school verschrikkelijk. Zou als puber dus juichen bij elke schoolsluiting. En als paardenmeisje dagelijks op de manege zitten. 

Hoe zouden jullie de pandemie ervaren hebben als die had plaatsgevonden in jullie puberteit? 


BrightEchidna89

BrightEchidna89

04-01-2022 om 15:23

Ook voor mij was de middelbare schooltijd de slechtste periode uit mijn leven, dus ik zou waarschijnlijk bij elk overleg gehoopt hebben op een schoolsluiting.
Verder zou de pandemie weinig impact gehad hebben omdat ik als puber meestal 's weekends ging werken ipv uit te gaan.

redbulletje

redbulletje

04-01-2022 om 15:30 Topicstarter

Ik werkte idd ook op de manege dus dat zou gewoon doorgaan. En lekker veel paarden rijden omdat ze toch beweging moeten hebben als de lessen niet doorgaan. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

04-01-2022 om 15:35

Ik vond de middelbare school de hel op aarde, dus had het niet erg gevonden om niet te hoeven gaan. Online les en verder doen waar je zin in hebt (met vriendinnen) klinkt stukken beter. 

Vervolgonderwijs dicht zou ik wel vreselijk gevonden hebben. Toen had ik naar mijn zin op mijn opleiding.

in die tijd was er geen whatsapp, bellen was duur en mocht niet vaak.  Internet kwam op maar we deelden een computer met het hele gezin

ik had geen vriendinnen die dichtbij woonden.  Mijn leven speelde op school af.    Ik zou het echt heel zwaar hebben grhad. 

redbulletje

redbulletje

04-01-2022 om 15:42 Topicstarter

In mijn tijd ook nog geen internet en mobiel maar ik zat elke vrije minuut op de manege. 

redbulletje schreef op 04-01-2022 om 15:42:

In mijn tijd ook nog geen internet en mobiel maar ik zat elke vrije minuut op de manege.

Nou je zal als hobby maar iets hebben gehad wat ze hadden kunnen dichtgooien.  ..dan is er toch niets over

redbulletje

redbulletje

04-01-2022 om 15:52 Topicstarter

absor schreef op 04-01-2022 om 15:49:

[..]

Nou je zal als hobby maar iets hebben gehad wat ze hadden kunnen dichtgooien. ..dan is er toch niets over

Als ik thuis was hield ik van tv kijken en lezen en ging ook vaak de natuur in. Was toen al een behoorlijke einzelganger. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

04-01-2022 om 15:53

Dat is fijn, maar niet iedereen is een paardenmeisje. Mijn dochter en ik rijden ook de paarden en pony’s bij op de zorgmanege waar ik werk maar dat is echt niet haar lust en haar leven, ze heeft meer nodig dan dat en dat gold ook voor mij toen ik puber was. 
Bovendien woonde ik al op mezelf de laatste twee jaar van de middelbare school en ik zou verdomd eenzaam zijn geweest zonder internet en mobiel. Ik had niet eens een telefoonaansluiting maar moest naar een telefooncel om te bellen. 
In tegenstelling tot de basisschool vond ik de middelbare wèl leuk, dus nee, ik was bepaald niet gelukkig geweest als deze pandemie geheerst had toen.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

04-01-2022 om 15:56

absor schreef op 04-01-2022 om 15:49:

[..]

Nou je zal als hobby maar iets hebben gehad wat ze hadden kunnen dichtgooien. ..dan is er toch niets over

Dat is wel waar. Ik sportte destijds veel en hing graag rond in de stad, maar daar zou je ook niks aan hebben aangezien dat beide niet mag.  Uiteindelijk wordt zo'n lockdown dan wel saai. 

ik vond de middelbare school echt vreselijk. Dus ik zal hartstikke blij geweest zijn met een sluiting. Maar ik had niet de discipline om huiswerk te maken etc. Dus waarschijnlijk was ik blijven zitten, een niveau terug gezet. 

Ik had met mijn puberbrein niet de beslissing kunnen maken om toch maar even die boeken open te slaan

Ik was waarschijnlijk hartstikke depressief geworden van het gebrek aan menselijk contact (omdat mijn vriendinnen en ik dan niet hadden kunnen afspreken vanwege mijn vaders gezondheid en risico’s op Corona). 

Ik vind overigens ook echt dat de psychische schade bij jongeren erg onderbelicht blijft in de besluitvorming. Je hoort er wel wat over in de media, maar in de besluitvorming zie je dat niet terugkomen (gaat dan vooral over leerachterstanden en zo - die erg zijn voor je startkwalificatie en latere inkomen…kortom: economisch motief. Jammer dat de economie  altijd belangrijker lijkt te zijn dan mensen Gemiste kans!)

Ik verveelde me helemaal kapot op school en zat sowieso de hele les óf te kletsen, óf te dromen. Ik redde het makkelijk in mn eentje (lees: met de boeken). Schoolsluiting zou mijn droom zijn geweest, en ik had alsnog dezelfde cijfers gehaald. En dus heel veel tijd over om te lezen, playstationnen en met vriendinnen rond te hangen.

redbulletje

redbulletje

04-01-2022 om 16:37 Topicstarter

In de normale wereld worden de psychische belangen van introverten en prikkelgevoeligen dus onderbelicht. Had gedacht dat door de eerste schoolsluiting daar meer aandacht voor zou komen dat schoolplicht voor een bepaalde groep helemaal niet gewenst is, maar lees inmiddels alleen weer over de behoeften van de extraverten.

ProfitableMantis53

ProfitableMantis53

04-01-2022 om 16:55

redbulletje schreef op 04-01-2022 om 16:37:

In de normale wereld worden de psychische belangen van introverten en prikkelgevoeligen dus onderbelicht. Had gedacht dat door de eerste schoolsluiting daar meer aandacht voor zou komen dat schoolplicht voor een bepaalde groep helemaal niet gewenst is, maar lees inmiddels alleen weer over de behoeften van de extraverten.


Ik ben dan wel introvert enzo, maar je kunt toch niet verwachten dat introverten dan maar vrijgesteld worden van de leerplicht? Of bedoel je dat ze dan op een andere manier de opleiding moeten kunnen volgen?

Wat mijzelf betreft had het heel veel uitgemaakt in welk jaar dit was gebeurd. Tot mijn 15e vond ik school verschrikkelijk omdat ik geen aansluiting vond, maar toen dat veranderde had ik het wel jammer gevonden om niet naar school te kunnen.

Daarbij had mijn moeder een terminale ziekte, dus dat was een hele vervelende situatie geworden. 

redbulletje schreef op 04-01-2022 om 16:37:

In de normale wereld worden de psychische belangen van introverten en prikkelgevoeligen dus onderbelicht. Had gedacht dat door de eerste schoolsluiting daar meer aandacht voor zou komen dat schoolplicht voor een bepaalde groep helemaal niet gewenst is, maar lees inmiddels alleen weer over de behoeften van de extraverten.

Introvert betekent niet per se geen behoefte aan contact. En bijna niemand is helemaal introvert of helemaal extravert. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.