Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Hoe kan het dat de besmettingen zo snel weer dalen?

Momenteel zijn er eigenlijk nauwelijks maatregelen (behalve dan dat de clubs/disco's dicht zijn en dat de festivals niet doorgaan). Toch dalen de besmettingen best hard. Komt dat toch doordat we  nu groepsimmuniteit bereiken? Of hadden we eerder ook wel met minder maatregelen toegekund?

(of dalen de besmettingen eigenlijk nog niet, maar testen we te weinig, al die DDOS aanvallen op de testwebsite hebben vast ook niet geholpen).


AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

24-07-2021 om 19:12

ik denk dat wij minder testen

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

24-07-2021 om 19:18

Eigenlijk is de snelle daling geen verassing. De snelle stijging was dat wel. Maar de omstandigheden voor het virus zijn nu heel ongunstig. Zomer,  veel buiten, hogere weerstand, meer zonlicht, meer vitamine  D. Het seizoenseffect blijkt best sterk bij corona. En daarbovenop nog het effect van vaccinatie, waardoor het virus zich nog minder snel verspreidt. Het is dan ook niet raar dat er maar zo weinig maatregelen werden genomen. Ze wisten dat meer niet nodig zou zijn. 

Er worden nu veel minder toegangstesten gedaan omdat er geen festivals zijn en clubs dicht zijn. 

Al die jongeren die normaal zouden moeten testen voor de festivals en clubs, die gaan nu niet meer testen. 

Sophia_!

Sophia_!

24-07-2021 om 19:27

redbulletje schreef op 24-07-2021 om 19:23:

Al die jongeren die normaal zouden moeten testen voor de festivals en clubs, die gaan nu niet meer testen.

Ja, ik denk ook dit. Ik denk dat de besmettingen helemaal niet zo hard dalen, maar gewoon niet meer in beeld zijn. 

Meer testen = meer besmettingen vinden.
Minder testen= minder besmettingen vinden.
Het is geen hogere wiskunde hoor.

Omdat het testen voor toegang niet werkte zijn daar heel veel mensen besmet. Je kon immers met corona gewoon naar binnen en afstand werd er niet gehouden. Vandaar die hoge piek ineens.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

24-07-2021 om 19:38

Ik neem aan een combinatie van bovengenoemde.
Geen massale testen voor toegang meer, dus nauwelijks symptoomloze positieven. Maar ook minder clusters van besmettingen omdat die grote feesten waar je net gevaccineerd zonder test in mocht nu niet meer mogelijk zijn.

Je ziet dat de ziekenhuisopnamen de laatste week wel fors gestegen zijn. Dat betekent dat de stijging niet alleen door het massale testen voor toegang kwam.

Sophia_!

Sophia_!

24-07-2021 om 19:53

Coreopsis schreef op 24-07-2021 om 19:38:

Ik neem aan een combinatie van bovengenoemde.
Geen massale testen voor toegang meer, dus nauwelijks symptoomloze positieven. Maar ook minder clusters van besmettingen omdat die grote feesten waar je net gevaccineerd zonder test in mocht nu niet meer mogelijk zijn.

Je ziet dat de ziekenhuisopnamen de laatste wek wel fors gestegen zijn. Dat betekent dat de stijging niet alleen door het massale testen voor toegang kwam

 Daar heb jij dan weer gelijk in, die stijging is er natuurlijk niet zomaar. 

Ik denk dat die nachtclubs enzo veel te snel open gingen,  de jongeren zijn nog niet eens gevaccineerd. En dat Dansen met Jansen was ook al niet snugger.

 Ik ben blij dat het nu zo hard daalt, dan hoeven we, hoop ik, niet extra maatregelen te nemen. 

Ik denk dat het met name komt doordat de nachtclubs en discotheken weer gesloten zijn. Hutjemutje op elkaar staan in combinatie met een slechte ventilatie leidt dan tot een explosie aan besmettingen. 
Na de sluiting van het nachtleven sijpelt het eerst nog door richting huisgenoten en nu neemt het weer af. 

Malibu2 schreef op 24-07-2021 om 19:56:

Ik denk dat het met name komt doordat de nachtclubs en discotheken weer gesloten zijn. Hutjemutje op elkaar staan in combinatie met een slechte ventilatie leidt dan tot een explosie aan besmettingen.
Na de sluiting van het nachtleven sijpelt het eerst nog door richting huisgenoten en nu neemt het weer af.

Daar heb je gelijk in maar het kan weer toe nemen als vooral jongeren terug komen van vakantie die in landen zijn geweest waar de discotheken wel open zijn. Mijn zoon zit nu in Kosovo en stuurde een foto van een overvolle nachtclub. 

watertoren schreef op 24-07-2021 om 20:12:

[..]

Daar heb je gelijk in maar het kan weer toe nemen als vooral jongeren terug komen van vakantie die in landen zijn geweest waar de discotheken wel open zijn. Mijn zoon zit nu in Kosovo en stuurde een foto van een overvolle nachtclub.

In veel vakantielanden is de toegangscontrole wel echt streng bij de clubs.

Mijn neefje was het eerste weekend waar het kon ook gaan stappen in de stad. Binnen een kwartier uur stond er zo'n lange rij dat iedereen gewoon naar binnen mocht want het duurde allemaal veel te lang zo. Controle voorbij.

Net als die toko in Enschede waar het helemaal mis was gegaan. De uitbater beweerde dat er streng gecontroleerd was, maar de feestgangers dachten daar toch iets anders over.

Ik denk dat het best had kunnen werken, die clubs open, maar niet met halfbakken (of helemaal geen) controle.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

24-07-2021 om 20:36

watertoren schreef op 24-07-2021 om 20:12:

[..]

Daar heb je gelijk in maar het kan weer toe nemen als vooral jongeren terug komen van vakantie die in landen zijn geweest waar de discotheken wel open zijn. Mijn zoon zit nu in Kosovo en stuurde een foto van een overvolle nachtclub.

Tuurlijk komen er wel wat mensen besmet terug van vakantie. Maar de ziekenhuisopnames laten zien dat het aantal besmettingen niet meer zo relevant is voor het aantal opnames. Die zijn namelijk wel wat gestegen, maar in geen verhouding tot hoe dat eerder was. En als ik de mensen onder de veertig volledig zijn ingeënt, wordt die verhouding alleen nog maar veel minder. 

De clubs gingen net te vroeg open, er waren nog niet genoeg mensen volledig gevaccineerd. 

Sophia_! schreef op 24-07-2021 om 19:27:

[..]

Ja, ik denk ook dit. Ik denk dat de besmettingen helemaal niet zo hard dalen, maar gewoon niet meer in beeld zijn.

Dit dus. En voordat men zich massaal liet testen voor vakantie of festival, waren de besmettingen er ook al. Besmettingen an sich zijn ook helemaal het probleem niet, er wordt gepaniekeerd om niks. 

Coreopsis schreef op 24-07-2021 om 19:38:

Ik neem aan een combinatie van bovengenoemde.
Geen massale testen voor toegang meer, dus nauwelijks symptoomloze positieven. Maar ook minder clusters van besmettingen omdat die grote feesten waar je net gevaccineerd zonder test in mocht nu niet meer mogelijk zijn.

Je ziet dat de ziekenhuisopnamen de laatste week wel fors gestegen zijn. Dat betekent dat de stijging niet alleen door het massale testen voor toegang kwam.

Dat valt ook reuze mee, die ziekenhuisopnames. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.