Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

HBO en universiteiten open


Heel goed dat alles opengaat, zonder afstand. Deze ellende heeft lang genoeg geduurd. Ik heb zo te doen met al die studenten die anderhalf jaar van hun studie achter een beeldscherm moesten doorbrengen. Ik gun het ze om nu weer echt te kunnen studeren en met elkaar om te kunnen gaan, want in isolatie achter zo'n schermpje is niks. 

ik vraag me af hoe het zit met de collegzalen. Zeggen dat er 75 studenten in een collegezaal kunnen, je hebt kleine en grote collegezalen, en vakken met heel veel studenten. Hoe moet het als je de 76e student bent? Het aantal collegezalen is al krap. Inschrijven voor een plek in een collegezaal, vol is vol en dan volg je het maar online? Dat wordt klikken en hopen dat je een plek verovert dan.
En kunnen bij practica wel alle studenten in de practicumzaal terecht, of wordt dat werken in shifts? Dus de practicumbegeleiders moeten dan alles twee keer doen? Ik ben benieuwd wanneer ik dat te horen krijg.

Practica zal wel gaan Auwereel

De studenten hoeven geen afstand meer te houden en in een practicumruimte zijn er zelden meer dan 75 tegelijk (!), dus dat kan weer 'als vroeger'. 
Grote colleges moeten hybride. We zullen komende week horen hoe ze dat inrichten. 
Er zijn altijd studenten die dan nog steeds in bijvoorbeeld hun thuisland blijven nu het dan toch deels hybride is. Verder misschien op inschrijving inderdaad, maar misschien wordt het ook wel ingedeeld.

maar bij practica moet je vaak wel dicht op elkaar staan een hele middag. 

Studenten hoeven geen afstand meer te houden in het lokaal op de onderwijsinstelling, dus dat is geen probleem. 

Wat me lastig lijkt, is dat er ook studenten zijn die liever (nog) wel afstand houden. Dat wordt lastig in volle lokalen. Met daar bovenop studenten die thuis moeten blijven vanwege klachten/besmetting, kom je toch al gauw weer bij een mix van offline en online onderwijs vrees ik. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

14-08-2021 om 13:19

Piratenkoningin schreef op 14-08-2021 om 12:51:

Wat me lastig lijkt, is dat er ook studenten zijn die liever (nog) wel afstand houden. Dat wordt lastig in volle lokalen. Met daar bovenop studenten die thuis moeten blijven vanwege klachten/besmetting, kom je toch al gauw weer bij een mix van offline en online onderwijs vrees ik.

Op het VO hoef je niet meer in quarantaine als je gevaccineerd bent. Zal dan ook wel zo zijn voor studenten. Mogelijk zenden ze lessen uit via Teams. Maar een mix van fysiek en online, daar zullen veel docenten niet meer aan beginnen denk ik. Dat was echt heel lastig.

Piratenkoningin schreef op 14-08-2021 om 12:51:

Wat me lastig lijkt, is dat er ook studenten zijn die liever (nog) wel afstand houden. Dat wordt lastig in volle lokalen. Met daar bovenop studenten die thuis moeten blijven vanwege klachten/besmetting, kom je toch al gauw weer bij een mix van offline en online onderwijs vrees ik.

Tja, dat is jammer maar we moeten echt terug naar een normale situatie, zoals voor corona. Toen ging er ook van alles rond en waren er ook docenten en studenten met een kwetsbare gezondheid voor wie dat een risico vormde. Je kan nu eenmaal niet alle risico's in het leven uitsluiten. 

Niet meer in quarantaine hoeven, zal al wel schelen inderdaad. Ik hoop, voor de duidelijkheid, ook dat die combi-lessen niet meer nodig zullen zijn hoor, was inderdaad geen doen. Ben benieuwd hoe het zal gaan, of we inderdaad weer helemaal terug gaan naar het oude normaal of dat er toch wat online-aspecten blijven. Toen ik zelf studeerde, had ik een studiegenoot die bedlegerig was. Voor hem was een deel van de lessen vanuit huis mee kunnen kijken/luisteren bijvoorbeeld vast heel fijn geweest. Maar dan is het inderdaad meer camera aan en gewoon lesgeven dan dat je echt de ene helft thuis en de andere helft in de klas hebt zitten als docent. 

Julali schreef op 14-08-2021 om 13:28:

[..]

Tja, dat is jammer maar we moeten echt terug naar een normale situatie, zoals voor corona. Toen ging er ook van alles rond en waren er ook docenten en studenten met een kwetsbare gezondheid voor wie dat een risico vormde. Je kan nu eenmaal niet alle risico's in het leven uitsluiten.

Alleen is Corona een stuk ziekmakender dan een normale griep bijvoorbeeld. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

14-08-2021 om 15:15

LoveCats! schreef op 14-08-2021 om 14:25:

[..]

Alleen is Corona een stuk ziekmakender dan een normale griep bijvoorbeeld.

Niet als je gevaccineerd bent. En dat heb je zelf in de hand. Ben je echt heel kwetsbaar zelfs met vaccinatie, dan ben je dat voor veel meer ziektes.

---

---

14-08-2021 om 18:35

LoveCats! schreef op 14-08-2021 om 14:25:

[..]

Alleen is Corona een stuk ziekmakender dan een normale griep bijvoorbeeld.

Daar gaat het niet eens om, we willen niet dat de ziekenhuizen en ic's vol liggen zodat we ook de mensen die daar om een andere reden naar toe moeten de hulp kunnen geven. 

---

---

14-08-2021 om 18:36

Drietje schreef op 14-08-2021 om 15:15:

[..]

Niet als je gevaccineerd bent. En dat heb je zelf in de hand. Ben je echt heel kwetsbaar zelfs met vaccinatie, dan ben je dat voor veel meer ziektes.

De vraag is hoelang de vaccinaties het houden. Als je corona hebt gehad kreeg je maar 1 vaccinatie. Wellicht is dat te weinig voor een delta-omega variant? 

--- schreef op 14-08-2021 om 18:36:

[..]

De vraag is hoelang de vaccinaties het houden. Als je corona hebt gehad kreeg je maar 1 vaccinatie. Wellicht is dat te weinig voor een delta-omega variant?

En er kunnen ook varianten opduiken die vaccin-resistent zijn.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

14-08-2021 om 19:07

--- schreef op 14-08-2021 om 18:36:

[..]

De vraag is hoelang de vaccinaties het houden. Als je corona hebt gehad kreeg je maar 1 vaccinatie. Wellicht is dat te weinig voor een delta-omega variant?

Dat is niet de verwachting. Mijn zoon heeft corona gehad en 1 prik. Wilde uit praktische overwegingen een tweede prik halen (dan heb je ook een vinkje in het buitenland,  met 1 prik niet). Werd doorverbonden met een arts en hij kreeg geen afspraak omdat het voordeel niet opwoog tegen het nadeel (bijwerkingen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.