Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

HBO en universiteiten open



Kuipers: bij loslaten maatregelen, mogelijk naar 10.000 besmettingen per dag | Nieuwsuur (nos.nl)

Ik snap het niet zo goed. De HBO's en universiteiten gaan weer open maar die studenten kunnen dan toch gewoon in hun eigen leeftijdsbubbel gaan leven? Dus zoveel mogelijk afstand van ouders als je nog thuis woont en als je uitwonend bent niet of zo min mogelijk naar huis? Dan kunnen ze weer hun ding doen maar zal het overdragen van corona toch wel meevallen? 

De jonge kinderen zijn wel een probleem, die kunnen geen afstand houden van de ouders maar dan moeten die ouders dus weer meer afstand houden van anderen dan dat ze al gewend waren. Dus ook echt weer naar 1,5 m en geen knuffels aan oma ook al is iedereen gevaccineerd. 

Laten we nu eens aan de studenten denken!


QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-08-2021 om 23:21

Kuipers predikt altijd Code Zwart. Hij probeert gewoon zijn invloed te behouden. Hopelijk zijn laatste oprisping. Je zag het gisteren ook al bij zijn mattie Gommers, die ineens nog maar 100 ic-bedden heeft voor coronapatiënten. Het is allemaal bedoeld om het kabinet nog even flink onder druk te zetten. 

Ik denk zelf dat we met de huidige vaccinatiegraad niet meer naar besmettingen moeten kijken, maar naar de ziekenhuizen. Zoveel mensen zijn gevaccineerd en daarmee beschermd tegen ziek worden, dat een besmetting niks meer zegt. Wat mij betreft gaat al het onderwijs zonder maatregelen open en nooit meer dicht. Ouders en leerkrachten hadden zich allang kunnen vaccineren. Hun keuze om dat niet te doen mogen we niet meer afwentelen op kinderen en jongeren. 

Beetje tegenstrijdig om alles af te laten hangen van de 15% niet gevaccineerden. Hoeveel procent willen ze dan gevaccineerd voor groepsimmuniteit? 

Groot voorstander van het openen van HBO en WO de studenten hebben weer recht op volwaardig onderwijs en een normaal sociaal leven. Zij moesten rekening houden met ouderen nu is het hun tijd. Iedere oudere kan allang gevaccineerd zijn dus ziek worden is nu voor eigen risico. 

volgens mij zou onze uni vandaag een besluit nemen. Ben benieuwd, ik hoop ook dat de handrem eraf gaat. 

ik viel mij er totaal niet ok bij. Als oudere student (in de 40) moet ik nog 1 vak volgen om eindelijk eens mijn masterdiploma te gaan halen. Ik ben gevaccineerd, maar als ik het goed heb begrepen beschermt het vaccin wat ik heb gekregen maar voor zo'n 80%. 
Het overgrote deel van mijn (jonge) medestudenten is nog niet (volledig) gevaccineerd.
Een beschermingsgraad van 80% betekent dus dat ik een kans van 1/5 heb om corona te krijgen als ik in een krap collegebankje zit naast een besmette medestudenten. 
Ik hoop van harte dat ik gewoon online onderwijs mag blijven volgen. Ik wil graag een master diploma maar heb inmiddels een aantal vrienden met long covid klachten. Een kans van 1/5 hierop iedere keer dat een medestudent besmet is voelt als verplicht Russisch roulette omwille van een diploma.

Hoezo het overgrote deel nog niet (volledig) gevaccineerd? 
Mijn 19 jarige krijgt vandaag haar tweede prik,  beetje vertraagd, omdat ze met het maken van de afspraak alleen locaties heel ver weg aangeboden kreeg.  Locatie dichterbij was wat later en dan is je tweede prik ook later.  Mijn 16 jarige krijgt volgende week ook zijn tweede prik. 
Al hun vrienden krijgen ook hun tweede prik voordat het studie/schooljaar begint. De meeste vrienden van mijn kinderboeken laten zich ook gewin prikken.  Ik zou er niet zo bang voor zijn dat er veel mensen rondlopen op de uni zonder prik. 

Ik denk ook dat veel studenten gevaccineerd zijn. Daarnaast denk ik niet dat de situatie nog veel beter zal worden dan dit. 
Het onderwijs en de studenten hebben fysiek contact nodig. Dit vind ik dus een goede beslissing. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-08-2021 om 08:59

Perzikboom schreef op 13-08-2021 om 08:41:

ik viel mij er totaal niet ok bij. Als oudere student (in de 40) moet ik nog 1 vak volgen om eindelijk eens mijn masterdiploma te gaan halen. Ik ben gevaccineerd, maar als ik het goed heb begrepen beschermt het vaccin wat ik heb gekregen maar voor zo'n 80%.
Het overgrote deel van mijn (jonge) medestudenten is nog niet (volledig) gevaccineerd.
Een beschermingsgraad van 80% betekent dus dat ik een kans van 1/5 heb om corona te krijgen als ik in een krap collegebankje zit naast een besmette medestudenten.
Ik hoop van harte dat ik gewoon online onderwijs mag blijven volgen. Ik wil graag een master diploma maar heb inmiddels een aantal vrienden met long covid klachten. Een kans van 1/5 hierop iedere keer dat een medestudent besmet is voelt als verplicht Russisch roulette omwille van een diploma.

Welk vaccin is dat? Pfizer en Moderna beschermen ruim 90% tegen ernstige ziekte/ziekenhuisopname, ook bij de deltavariant. Minder tegen besmetting. Maar als je er niet erg ziek van wordt, is besmetting vervelend maar niet gevaarlijk meer.

Weet je zeker dat de meerderheid nog niet volledig gevaccineerd is? Alle 18plussers in mijn omgeving hebben hun tweede prik gehad. En een heleboel hebben het afgelopen jaar ook corona gehad.

Hoe groot is de kans dat je naast een besmette medestudent zit? Je redeneert nu dat je elke dag 20% kans op besmetting loopt, maar dat is in de praktijk natuurlijk een stuk kleiner.

Sophia_!

Sophia_!

13-08-2021 om 09:00

Ik zat te lezen dat dit ook geldt voor de MBO's, niet alleen voor hoger onderwijs. Dat zijn ook 16 en 17 jarigen, zijn die al gevaccineerd? 

Ik vind ook dat de scholen gewoon weer open moeten, die zijn al te lang gesloten/beperkt open geweest.

De vaccinatiegraad onder studenten verschilt enorm per stad, in Groningen was dat eind juni bijna 70%, echter onder tieners is dat nog geen 50%, onder andere omdat ouders bang zijn dat ze onvruchtbaar worden. En ik denk ook omdat tieners pas in de zomervakantie een afspraak konden maken. Mijn dochter kan haar tweede prik pas krijgen als ze al een week naar school is. 
En mijn net elfjarige die nu naar het VO gaat mag nog niet eens ingeënt worden ivm leeftijd. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-08-2021 om 09:06

Sophia_! schreef op 13-08-2021 om 09:00:

Ik zat te lezen dat dit ook geldt voor de MBO's, niet alleen voor hoger onderwijs. Dat zijn ook 16 en 17 jarigen, zijn die al gevaccineerd?

Ik vind ook dat de scholen gewoon weer open moeten, die zijn al te lang gesloten/beperkt open geweest.

Tja, middelbare scholen waren voor de vakantie al weer volledig open. Ongevaccineerd en wel. Dat is dezelfde leeftijdscategorie. 

Sophia_!

Sophia_!

13-08-2021 om 09:20

Coreopsis schreef op 13-08-2021 om 09:06:

[..]

Tja, middelbare scholen waren voor de vakantie al weer volledig open. Ongevaccineerd en wel. Dat is dezelfde leeftijdscategorie.

Dat is waar, maar ik zat het me af te vragen vanwege de opmerkingen dat iedereen nu wel gevaccineerd zou kunnen zijn. Ik heb geen idee bij welke leeftijdsgroep ze nu zijn met vaccineren. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

13-08-2021 om 09:21

Perzikboom schreef op 13-08-2021 om 08:41:

ik viel mij er totaal niet ok bij. Als oudere student (in de 40) moet ik nog 1 vak volgen om eindelijk eens mijn masterdiploma te gaan halen. Ik ben gevaccineerd, maar als ik het goed heb begrepen beschermt het vaccin wat ik heb gekregen maar voor zo'n 80%.
Het overgrote deel van mijn (jonge) medestudenten is nog niet (volledig) gevaccineerd.
Een beschermingsgraad van 80% betekent dus dat ik een kans van 1/5 heb om corona te krijgen als ik in een krap collegebankje zit naast een besmette medestudenten.
Ik hoop van harte dat ik gewoon online onderwijs mag blijven volgen. Ik wil graag een master diploma maar heb inmiddels een aantal vrienden met long covid klachten. Een kans van 1/5 hierop iedere keer dat een medestudent besmet is voelt als verplicht Russisch roulette omwille van een diploma.

Alles wat ik vet heb gemaakt klopt niet aan jouw redenering. De kans dat jij naast een besmette student zit is al miniem. De kans dat jij dan besmet raakt is 30 procent van die minieme kans (bij de Delta, als deze persoon niet gevaccineerd is, anders rond 10 procent). En de kans dat jij er als gezonde gevaccineerde veertiger meer van merkt dan een verkoudheid is ook een heel erg klein deel van die minieme kans. Samengevat: je loopt veel meer risico op de weg naar college dan in de collegezaal. 

Als je dat risico toch nog te hoog vindt,  dan draag je een ffp2-masker. Je kan ook jezelf beschermen zonder anderen te beperken.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

13-08-2021 om 09:22

Sophia_! schreef op 13-08-2021 om 09:20:

[..]

Dat is waar, maar ik zat het me af te vragen vanwege de opmerkingen dat iedereen nu wel gevaccineerd zou kunnen zijn. Ik heb geen idee bij welke leeftijdsgroep ze nu zijn met vaccineren.

Dat kan je hier zien. Doorscrollen naar beneden. 

https://coronabeeld.nl/

Sophia_! schreef op 13-08-2021 om 09:20:

[..]

Dat is waar, maar ik zat het me af te vragen vanwege de opmerkingen dat iedereen nu wel gevaccineerd zou kunnen zijn. Ik heb geen idee bij welke leeftijdsgroep ze nu zijn met vaccineren.

Vanaf 11 juli zijn de 12- jarigen opgeroepen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.