Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

GGD zonder toestemming gegevens doorgegeven aan RIVM?

Misschien dat iemand van jullie dit weet: 

Ik heb bij het maken van mijn vaccinatieafspraken aangegeven dat ik geen toestemming geef om mijn gegevens door te geven aan het RIVM. 


Nu heb ik gisteren mijn tweede vaccinatie gehad en gaf de prikster aan dat alle gegevens doorgegeven waren zodat ik het in de app kon uploaden. Pas toen ik weer buiten stond realiseerde ik me dat ik helemaal geen toestemming heb gegeven. Nu wil ik die app ook helemaal niet gaan gebruiken, dus ik heb geen zin om toch die app te gaan downloaden om te kijken of mijn vaccinatiebewijs daar in staat. 

Is er misschien een Ggd medewerker hier aanwezig die mij kan uitleggen hoe dat doorgeven van gegevens gaat? Kun je als medewerker toch gegevens naar het RIVM doorsturen als iemand geen toestemming hiervoor heeft gegeven? En hoe kom ik daar dan achter of dat is gebeurd? Of is het helemaal niet nodig om de gegevens aan het RIVM door te geven om toch je bewijs in die app te kunnen uploaden?

Was haar reactie niet een soort van standaars. Jouw formulier niet goed gelezen en het standaard praatje afgedraaid?

Sassenach

Sassenach

08-07-2021 om 18:26 Topicstarter

Geen idee Viva Amber. Ik heb aan iemand anders mijn papoort en formulieren afgegeven en hij zei voor ik naar de prikster ging dat hij alles in orde ging maken.

Ik werk niet bij de GGD dus ik weet het niet zeker, maar volgens mij maakt de corona check app verbinding met zowel de rivm database als de ggd database (mbv je digiD). In die laatste database zul je natuurlijk wel geregistreerd staan.

Sassenach

Sassenach

08-07-2021 om 19:31 Topicstarter

Dat denk ik niet Mevr Schildpad. Ik kreeg trouwens net van iemand de tip om met digid in te loggen bij het RIVM. Daar kun je zien of de vaccinatie door hen is geregistreerd. Dat heb ik gedaan en hij staat er niet. Nu heb ik begrepen dat het een paar dagen kan duren voor de vaccinatie daar staat als je wel toestemming geeft, dus ik kijk over een paar dagen daar nog wel een keer.

Ik kan je niet helpen, maar waarom zou je je vaccins niet geregistreerd willen hebben? 
Nieuwsgierigheidsvraag hoor. 

Ik heb nog even gezocht Sassenach en ik vond op de pagina van de GGD Amsterdam het volgende: (ik mag nog geen linkjes plaatsen.. 😁)

"Sinds afgelopen week is het voor burgers die gevaccineerd zijn bij een GGD mogelijk om zowel op het EU Digitaal Corona Certificaat (DCC) als in MijnRIVM..nl te zien dat men gevaccineerd is, wanneer men gevaccineerd is en welk vaccin men heeft ontvangen.
Dit is uiteraard alleen het geval als u toestemming heeft verleend om uw gegevens te delen met het RIVM. Heeft u geen toestemming gegeven? Dan komen uw gegevens wel in het EU Digitaal Corona Certificaat en de CoronaCheck-app, maar niet in MijnRIVM."

Mevr_Schildpad schreef op 08-07-2021 om 21:52:

Ik heb nog even gezocht Sassenach en ik vond op de pagina van de GGD Amsterdam het volgende: (ik mag nog geen linkjes plaatsen.. 😁)

"Sinds afgelopen week is het voor burgers die gevaccineerd zijn bij een GGD mogelijk om zowel op het EU Digitaal Corona Certificaat (DCC) als in MijnRIVM..nl te zien dat men gevaccineerd is, wanneer men gevaccineerd is en welk vaccin men heeft ontvangen.
Dit is uiteraard alleen het geval als u toestemming heeft verleend om uw gegevens te delen met het RIVM. Heeft u geen toestemming gegeven? Dan komen uw gegevens wel in het EU Digitaal Corona Certificaat en de CoronaCheck-app, maar niet in MijnRIVM."

Hm, dat is nieuw volgens mij. Eerder dacht ik dat steeds beweerd werd dat je het wel moest laten doorgeven om het digitale certificaat te kunnen krijgen. Wel beter zo, geeft mensen toch meer keuzevrijheid qua delen van gegevens.

Even nieuwsgierig, ben het forum aan het verkennen. Mw. Schildpad; ik hou jouw berichten geliked omdat ik denk dat je gelijk hebt. Kan je ergens zie wie het heeft geliked? Denk het niet hè?

Courage schreef op 08-07-2021 om 22:24:

Even nieuwsgierig, ben het forum aan het verkennen. Mw. Schildpad; ik hou jouw berichten geliked omdat ik denk dat je gelijk hebt. Kan je ergens zie wie het heeft geliked? Denk het niet hè?

Nee, kan ik volgens mij nergens zien inderdaad 

Sassenach

Sassenach

08-07-2021 om 22:33 Topicstarter

Dank je wel voor het opzoeken mevr Schildpad. Eigenlijk wil ik helemaal nergens geregistreerd staan met mijn gegevens, ben toch huiverig voor hacks en het stelen van persoonsgegevens, met name je bsn. Dat is eerder ook al bij de GGD gebeurd. (Niet bij mij overigens.) 

Maar ik wilde wel graag gevaccineerd worden en dan ontkom je er niet aan dat je geregistreerd wordt. Ik ben er dus helemaal niet blij mee dat mijn gegevens dus automatisch naar die corona app en dat EU certificaat gaan, ik dacht dat te voorkomen door het niet bij het RIVM te laten registreren. Bizar ook dat dat automatisch gebeurt ipv dat je daar toestemming voor moet geven.

Ik heb inmiddels wel gevonden dat je een verzoek bij de ggd kan indienen om je gegevens te verwijderen, ook als je gevaccineerd bent, maar of je dan ook uit die corona app verwijderd wordt en bij dat EU certificaat weet ik niet.

Courage schreef op 08-07-2021 om 22:24:

Even nieuwsgierig, ben het forum aan het verkennen. Mw. Schildpad; ik hou jouw berichten geliked omdat ik denk dat je gelijk hebt. Kan je ergens zie wie het heeft geliked? Denk het niet hè?

Nee, ik je profiel kun je alleen zien hoe vaak je in totaal geliked bent, maar geen specificaties.

dus rustig op dat hartje klikken

flipje2 schreef op 08-07-2021 om 22:33:

[..]

Nee, ik je profiel kun je alleen zien hoe vaak je in totaal geliked bent, maar geen specificaties.

dus rustig op dat hartje klikken

Oh, ik stond er helemaal neutraal in hoor. Gewoon nieuwsgierig en het forum leren kennen. Maar bedankt voor je antwoord, want dat 'totaal' wist ik ook nog niet.

Heb je toevallig de afspraak telefonisch gemaakt?ik heb voor veel van mijn cliënten de afsprwak telefonisch gemaakt en hierbij werkt de ggd medewerker altijd een lijstje af. Ze vragen dan ook of de gegevens gedeeld mogen worden.

ik vermoed dat je dat ook online kan aanvinken als je de afspraak online hebt gemaakt.

Medewerker op de vaccinatielocaties hier. Ik vermoed dat de prikster een standaard verhaaltje afdraaide. De mensen op de priklijnen (de prikkers) kunnen helemaal niet zien waar jij wel of geen toestemming voor gegeven hebt, hebben ook geen inzage in de systemen. En het staat ook niet vermeld op de registratiekaart die je meekrijgt. Alleen de mensen van de administratie voorafgaand aan het prikken kunnen zien of en hoe je toestemming  geregistreerd is.

Sassenach

Sassenach

12-07-2021 om 10:34 Topicstarter

Dank je wel Poezel en Wip. Ik heb nogmaals ingelogd op mijn rivm en daar staat de vaccinatie niet, dus ik denk dat dat wel goed gegaan is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.