Coronavirus Covid-19 Coronavirus Covid-19

Coronavirus Covid-19

Een nieuwe coronapandemie op komst?




*knip. OP aangepast wegens schending auteursrecht. De tekst is te lezen in onderstaande link. 



Lijkt me vrij duidelijk, de kans is redelijk dat we met een nieuwe coronapandemie te maken kunnen gaan krijgen. 

Bron: https://www.gavi.org/vaccineswork/next-pandemic/another-coronavirus


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

21-09-2021 om 10:03

Pandemieën zijn van alle tijden. Dus ja, de kans dat er vroeg of laat weer een voorbij komt is zelfs 100%. Tenzij we voor die tijd uitsterven. En gezien alle reisbewegingen (snellere verspreiding) zullen de volgende elkaar waarschijnlijk sneller opvolgen dan in het verleden.

Is dat vervelend? Ja.

Is dat erg? Nee. Zo werkt de natuur nu eenmaal. Wij mensen voelen ons alleen zo superieur dat we denken álles naar onze hand te kunnen zetten. Een beetje meer bescheidenheid zou ons passen.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

21-09-2021 om 10:05

Daar twijfel ik niet aan. Het is van alle tijden. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

21-09-2021 om 10:06

Kun je dit misschien in eigen woorden kort samenvatten?


Wil je zoönosen en daarmee eventuele pandemieën echt voorkomen, dan zul je iets moeten veranderen aan de voorkant, dus aan ons menselijk gedrag . Meer bewustwording op dit onderwerp is belangrijk en  de risico’s zijn groter dan veel mensen denken.

“Gezien het hoge percentage van
intensieve veehouderij in Nederland is de kans zeker aanwezig dat een
zoönose ook hier kan ontstaan. Het is belangrijk dat daar meer aandacht
voor is. Een nieuw virus kan hier zo de kop opsteken en dat zal steeds
vaker gebeuren naarmate we de omstandigheden daarvoor vaker creëren. De
Mexicaanse griep kostte tien jaar geleden zo’n 200.000 mensen het leven
en is vermoedelijk ontstaan bij het intensief houden van varkens, dat
kan dus ook in Nederland. Influenza van vogels en varkens (vogel- en
varkensgriep) is nu alleen besmettelijk voor mensen bij intensief
contact, maar dit kan zich natuurlijk muteren tot een vorm die veel
besmettelijker is. Er worden ieder jaar weer nieuwe mutaties van
griepsoorten ontdekt die per jaar 250-2000 doden eisen. Daar staan we
niet bij stil, maar dit zijn allemaal mutaties van eerdere griepen die
zijn ontstaan door het niet goed houden van dieren."

https://www.utwente.nl/nieuws/2021/1/922944/meer-risico-op-zoonose-in-nederland-dan-we-denken#bewustwording

Als je werkelijk de leden hier op het forum wil informeren, waarom heb je die tekst dan niet naar het Nederlands vertaald?

letterkoekje schreef op 21-09-2021 om 10:13:

Als je werkelijk de leden hier op het forum wil informeren, waarom heb je die tekst dan niet naar het Nederlands vertaald?

Omdat de meesten genoeg Engels kunnen lezen is mijn inschatting. En in ieder geval de inschatting van de poster. Als je de conclusie door Google translate haalt kun je de strekking wel redelijk laten vertalen.

gr Angela

Er komt een nieuwe pandemie, het is geen kwestie van of maar van wanneer. En het is ook een kwestie van tijd voor we echt een gevaarlijk virus hebben. Covid is echt virus-easy mode (alleen de incubatie tijd is onhandig, maar verder konden we het zowat niet beter treffen).

Het handigste is natuurlijk als ontwikkelingen wat beter voorspeld kunnen worden en dat we elk jaar een nieuwe cocktail aan vaccinaties krijgen aangeboden zodat de ontwikkeling van nieuwe mutaties zo snel mogelijk gestopt wordt.

In de vorm van een spray in je brievenbus vind ik het makkelijkste.

wild-flower schreef op 21-09-2021 om 10:12:


Wil je zoönosen en daarmee eventuele pandemieën echt voorkomen, dan zul je iets moeten veranderen aan de voorkant, dus aan ons menselijk gedrag . Meer bewustwording op dit onderwerp is belangrijk en de risico’s zijn groter dan veel mensen denken.

“Gezien het hoge percentage van
intensieve veehouderij in Nederland is de kans zeker aanwezig dat een
zoönose ook hier kan ontstaan. Het is belangrijk dat daar meer aandacht
voor is. Een nieuw virus kan hier zo de kop opsteken en dat zal steeds
vaker gebeuren naarmate we de omstandigheden daarvoor vaker creëren. De
Mexicaanse griep kostte tien jaar geleden zo’n 200.000 mensen het leven
en is vermoedelijk ontstaan bij het intensief houden van varkens, dat
kan dus ook in Nederland. Influenza van vogels en varkens (vogel- en
varkensgriep) is nu alleen besmettelijk voor mensen bij intensief
contact, maar dit kan zich natuurlijk muteren tot een vorm die veel
besmettelijker is. Er worden ieder jaar weer nieuwe mutaties van
griepsoorten ontdekt die per jaar 250-2000 doden eisen. Daar staan we
niet bij stil, maar dit zijn allemaal mutaties van eerdere griepen die
zijn ontstaan door het niet goed houden van dieren."

https://www.utwente.nl/nieuws/2021/1/922944/meer-risico-op-zoonose-in-nederland-dan-we-denken#bewustwording

Inderdaad. Maar oh wee als hierop gewezen wordt. Want bacon. 

rionyriony schreef op 21-09-2021 om 11:21:

Het handigste is natuurlijk als ontwikkelingen wat beter voorspeld kunnen worden en dat we elk jaar een nieuwe cocktail aan vaccinaties krijgen aangeboden zodat de ontwikkeling van nieuwe mutaties zo snel mogelijk gestopt wordt.

In de vorm van een spray in je brievenbus vind ik het makkelijkste.

Ik betwijfel of het kan. Hoe voorspel je welk virus zoönose wordt (van dier op mens besmettelijk)? En ga je daar dan al vaccins voor maken vóór ze het uberhaupt worden?

11v11

11v11

21-09-2021 om 13:04 Topicstarter

Wednesday schreef op 21-09-2021 om 10:06:

Kun je dit misschien in eigen woorden kort samenvatten?

Dat de kans realistisch is dat we in een nabije toekomst met een pandemie te maken krijgen van een ander coronavirus (zoals MERS, of de andere 100 Coronavirussen die in het wild rondgaan).

Rockstar schreef op 21-09-2021 om 12:32:

[..]

Ik betwijfel of het kan. Hoe voorspel je welk virus zoönose wordt (van dier op mens besmettelijk)? En ga je daar dan al vaccins voor maken vóór ze het uberhaupt worden?

Daar zal inmiddels heus wel onderzoek naar worden gedaan. Ze zullen beslist al bezig zijn in kaart te brengen welke typen virussen, parasieten en bacteriën voorkomen bij dieren die veelvuldig in aanraking komen met mensen en hoe snel die muteren zodat ze van gastheer kunnen veranderen.

rionyriony schreef op 21-09-2021 om 13:09:

[..]

Daar zal inmiddels heus wel onderzoek naar worden gedaan. Ze zullen beslist al bezig zijn in kaart te brengen welke typen virussen, parasieten en bacteriën voorkomen bij dieren die veelvuldig in aanraking komen met mensen en hoe snel die muteren zodat ze van gastheer kunnen veranderen.

Ja. Maar Corona was ook een verassing (althans, er was al wel onderzoek gedaan naar het overspringen van mens op dier geloof ik).  Maar het is erg lastig onderzoek doen naar de gevaren die nu nog niet spelen,  dus ik betwijfel of alleen onderzoek op tijd gaat zijn zeg maar. Ik denk dat veranderingen in hoe o.a. dieren gehouden worden meer zoden aan de dijk zetten.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

21-09-2021 om 13:18

Mijn dochter van 15 benoemde laatst dat wanneer er steeds meer ijs gaat smelten van de ijskappen er ook onbekende virussen en bacteriën vrij zouden kunnen komen, die daar dus eeuwenlang opgesloten hebben gelegen.  Klonk ook best aannemelijk. 

Mallebeppie schreef op 21-09-2021 om 13:18:

Mijn dochter van 15 benoemde laatst dat wanneer er steeds meer ijs gaat smelten van de ijskappen er ook onbekende virussen en bacteriën vrij zouden kunnen komen, die daar dus eeuwenlang opgesloten hebben gelegen. Klonk ook best aannemelijk.

Ja die ook ja. Echt feestje. En dan zal ik prionen nog maar niet benoemen. :')

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.